Invoer van dampartijen

GuidoB

Re: Invoer van dampartijen

Post by GuidoB »

Jan Pieter wrote:
Waar is jouw video trouwens?
Daar heb ik aan gedacht, maar het zou weinig bewijzen. Ik heb even getest, en de eerste 20 zetten (40 ply) van een mij bekende opening kan ik invoeren in ongeveer 20 seconden. Een partij van 60 zetten moet dus, mits goed in het hoofd gestampt, in een minuut kunnen. Over de invoersnelheid in de praktijk zou dat echter niets zeggen.
Pak dan een partij zonder theoretische opening. Eentje die echt gespeeld is tussen twee spelers. Om het goed te vergelijken: pak de partij die Edwin ook heeft ingevoerd. Print de onderstaande notatie uit en voer hem in. Ik ben echt heel benieuwd hoe dat eruit ziet.

3127 1923
3328 2025
2819 1423
3933 1014
4439 0510
3430 2534
3930 1319
3025 1520
3530 2024
4035 0813
5044 0208
4439 1015
3731 1420
2514 0920
4137 0409
4641 1722
3126 2231
3627 1117
3731 0711
4136 0107
3025 0914
4741 2328
3223 1829
4237 1218
3832 2938
2721 3827
2101 1822
2621
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

GuidoB wrote:Pak dan een partij zonder theoretische opening. Eentje die echt gespeeld is tussen twee spelers. Om het goed te vergelijken: pak de partij die Edwin ook heeft ingevoerd. Print de onderstaande notatie uit en voer hem in. Ik ben echt heel benieuwd hoe dat eruit ziet.
Nou vooruit, omdat je zo aandringt. Zonder wijn ben ik waarschijnlijk sneller :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=-wE6BMHxXHw
GuidoB

Post by GuidoB »

Jan Pieter wrote:
GuidoB wrote:Pak dan een partij zonder theoretische opening. Eentje die echt gespeeld is tussen twee spelers. Om het goed te vergelijken: pak de partij die Edwin ook heeft ingevoerd. Print de onderstaande notatie uit en voer hem in. Ik ben echt heel benieuwd hoe dat eruit ziet.
Nou vooruit, omdat je zo aandringt. Zonder wijn ben ik waarschijnlijk sneller :wink:

Lijkt me duidelijk, dank. Edwin is veel sneller dan jij op je tablet. 1 seconde per zet, vergeet het maar. Dat haal je bij lange na niet.
Jan Pieter

Post by Jan Pieter »

GuidoB wrote:
Jan Pieter wrote:

Lijkt me duidelijk, dank. Edwin is veel sneller dan jij op je tablet. 1 seconde per zet, vergeet het maar. Dat haal je bij lange na niet.
Je wilt het niet begrijpen, he?
1) Ik ben (zeker op dit uur) een trage tablet-invoerder en Edwin is een snelle numeriek-invoerder.
2) Edwin heeft de betreffende partij diverse malen ingevoerd. Als ik wat oefen (of een bekende zettenreeks invoer), ligt de snelheid veel hoger. Voor dit filmpje heb ik echter gekozen voor een zo natuurlijk mogelijke benadering.
Jan Pieter

Post by Jan Pieter »

GuidoB wrote:Lijkt me duidelijk, dank. Edwin is veel sneller dan jij op je tablet. 1 seconde per zet, vergeet het maar. Dat haal je bij lange na niet.
Omdat Guido graag een zet per seconde wil zien, nog een filmpje geplaatst:

http://www.youtube.com/watch?v=SRd59X8bsKQ
Koos van Amerongen

Post by Koos van Amerongen »

Jongens wat is dit toch voor'n mierenneukerij?
Wil er iemand het wereldrecord 'zo snel mogelijk dampartijen invoeren' halen ofzo?
Of proberen jullie elkaar te overtuigen dat de ene manier sneller is als de ander?
Of nog beter gezegd: wat is meerwaarde van deze discussie?
Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest »

helemaal met je eens Koos (ik neem aan dat je niet op mij doelt toch?? :cry: )

(trouwens, waarom nam zwart de 2 om 3 niet na 45-40???) :-)

Invoeren kan dus vrij vlot met een tablet en nog vlotter met handinvoer (als je niet een lukrake zettenreeks produceert)

Belangrijkste blijft gewoon dat de partijen worden ingevoerd en de manier waarop en hoe snel is totaal niet van belang...

ik zal de rest van deze discussie met grote belangstellling blijven volgen uiteraard, maar het lijkt me niet zinvol om inhoudelijk te reageren op iets inhoudsloos :-) ;-)
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Koos van Amerongen wrote:Jongens wat is dit toch voor'n mierenneukerij?
Wil er iemand het wereldrecord 'zo snel mogelijk dampartijen invoeren' halen ofzo?
Of proberen jullie elkaar te overtuigen dat de ene manier sneller is als de ander?
Ik geef je dit keer wel gelijk, Koos.

Het zijn hier net een stel ouwe wijven af en toe.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

In ieder geval is het voor mij een stukje feedback dat een aantal mensen het
cijfermatig invoeren van een partij met het numlock prefereert boven het invoeren via
muis/aanwijzer via een applet. Daar ga ik voor Toernooibase over nadenken
(kan nu ook wel, maar controle van zetteninvoer plus automatisch slaan zit daar niet in.).
Daarnaast wat informatie van Rein over een freeware scanmodule.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Koos van Amerongen

Edwin Twiest wrote:helemaal met je eens Koos (ik neem aan dat je niet op mij doelt toch?? :cry: )

(trouwens, waarom nam zwart de 2 om 3 niet na 45-40???) :-)

Invoeren kan dus vrij vlot met een tablet en nog vlotter met handinvoer (als je niet een lukrake zettenreeks produceert)

Belangrijkste blijft gewoon dat de partijen worden ingevoerd en de manier waarop en hoe snel is totaal niet van belang...

ik zal de rest van deze discussie met grote belangstellling blijven volgen uiteraard, maar het lijkt me niet zinvol om inhoudelijk te reageren op iets inhoudsloos :-) ;-)
Ik doel inderdaad niet op jou. Het gaat me meer om de mensen die belang hechten aan het feit dat er een 'bewijs' (in de vorm van een filmpje) komt.
JP ;)
Koos van Amerongen

Piet Bouma wrote:In ieder geval is het voor mij een stukje feedback dat een aantal mensen het
cijfermatig invoeren van een partij met het numlock prefereert boven het invoeren via
muis/aanwijzer via een applet. Daar ga ik voor Toernooibase over nadenken
(kan nu ook wel, maar controle van zetteninvoer plus automatisch slaan zit daar niet in.).
Daarnaast wat informatie van Rein over een freeware scanmodule.
Het gaat jou dan toch ook alleen over het algemene beeld (men voert ook met numerieke toetsenbord in)?
De details (aantal seconden per zet e.d., ofwel: de blabla) daar geef je toch niet zoveel om mag ik aannemen?
Jan Pieter

Post by Jan Pieter »

Eric van Dusseldorp wrote:

Ja, leuk he? Samen met de Flame-afdeling schijnen dit soort posts het best gelezen te worden. Ik probeer er buiten te blijven, maar soms laat ik me meeslepen. Denk je behulpzaam te zijn door een handige invoermethode aan te dragen, wordt dat opeens te vuur en te zwaard bestreden. Maar het is mooi geweest, ik heb wel duidelijk gemaakt hoe ik er over denk. Nu mogen anderen elkaar weer in de haren vliegen.
Koos van Amerongen

Jan Pieter wrote:

Ja, leuk he? Samen met de Flame-afdeling schijnen dit soort posts het best gelezen te worden. Ik probeer er buiten te blijven, maar soms laat ik me meeslepen. Denk je behulpzaam te zijn door een handige invoermethode aan te dragen, wordt dat opeens te vuur en te zwaard bestreden. Maar het is mooi geweest, ik heb wel duidelijk gemaakt hoe ik er over denk. Nu mogen anderen elkaar weer in de haren vliegen.
JP, voor de goede orde: ik ben het met je eens dat het invoeren via de tablet één van de (goede) manieren is om partijen in te voeren.
Maar wat maken die preciese secondes nou weer uit? Daar had ik maar één 'flame'-woord voor.
Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot »

Jan Pieter wrote:

Dit is helemaal geen zinlose discussie!

Misschien is het een goed idee om na iedere dampartij die in remise eindigt een wedstrijdje te doen wie de gespeelde partij het snelst kan invoeren. En de snelste krijgt de puntenoverwinning (of een zielig plusje). Iets voor het NK2012?
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Het moet vooral leuk zijn om een partij in te voeren, vind ik. Snelheid en efficiency zijn voor mij van ondergeschikt belang.

Alleen daarom al verkies ik invoeren via muis/scherm boven toetsenbord.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
Post Reply