Dieter wrote:
een beetje mis Piet, remise blijft voor mij remise maar om het klassement op te maken kun je vele manieren bedenken, als de dammer met de mooiste snor voordeel zou hebben was ik dat dus (schreef Henk geloof ik) SB en WP zijn al sinds jaar en dag doorslaggevende metingen maar natuurlijk kan ook plus/min lees net niet gewonnen of net niet verloren gemeten worden. De voorbeeld toernooien die we nu gehad hebben lieten geen schijfjesmelkers zien maar normaal spel met op de achtergrond naast de normale 1-1 het plusje of minnetje. Daar kan denk ik haast iedereen wel mee leven.
Het verschil hoef ik toch zeker niet uit te leggen. 1.01 - 0.99 is een andere uitslag en er van afgezien dat ik remise niet een beetje gewonnen kan vinden ziet zo'n uitslag ook niet uit. Het zou een historische fout betekenen om de puntentelling zo aan te passen.
Dieter, uit het verhaal van Hanco blijkt dat Pieter Hildering misschien in de toekomst (hij heeft de tijd tot 2020!) aan de hand van Aart Walravens schaduwtelling in Hiltex Zeeland Open nog verbeteringen in de plus/min wil aanbrengen.
Dit zou betekenen dat jou “net niet gewonnen of net niet verloren” veranderd kan worden in een gedifferentieerd “net niet gewonnen of net niet verloren”.
De uitslag “net niet gewonnen of net niet verloren (plus/min)” - want ook een plus/min is
een uitslag die de eindstand c.q. tussenstand kan beinvloeden, net als een normale overwinning of nederlaag - zal dan vertaald moeten worden in meer plusjes en meer minnen of de Hiltex Zeeland uitslag 1,04 – 0,96, 1,03 – 0,97 enz.
Zolang er minder dan 25 partijen gespeeld worden (statistisch volgens mij iets minder, omdat er ook minnen tellen), zullen deze uitslagen alleen invloed hebben op de klassering van gelijk geëindigde spelers. En toch is het in feite een beetje (meer) net niet gewonnen c.q. een beetje (meer) net niet verloren.
Dieter, zou jij ook met een gedifferentieerde schaduwtelling kunnen leven, of sterker nog: is het zelfs een goede manier van kwalificeren?