salou 2005?

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Maartuhhh

Post by Maartuhhh »

yeah gewonnuhh sta nu op +2 [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] zal wel aan de bak moeten strax!

de site word wanneer iedereen klaar is tussendoor bijgewerkt, ik maak geen extra verslag dus die zien jullie vanavond wel!
Vraagje

Post by Vraagje »

Theo Dijkstra wrote:
Vraagje wrote:
Theo Dijkstra wrote:Ik ben het niet met jullie eens. De regel van de FMJD is mijns inziens correct en meer gericht op het probleem. (Tijdnood niet laten beslissen door geforceerde notatieplicht)
De speler in tijdnood krijgt dispensatie en de ander dient gewoon door te gaan zoals gebruikelijk.

Juist door de andere speler ook dispensatie te verlenen, die hij niet nodig heeft, wordt iemand "door de klok gedrukt",
door degene die geen problemen had en die dus dan zijn dispensatie kan "ge/misbruiken" om de ander door de klok te drukken.
Een volstrekt overbodige bevoordeling door KNDB regels, die totaal zijn doel voorbijschiet. Te weten "Tijdnood niet laten beslissen door geforceerde notatieplicht"
De speler die tijd zat heeft, zit gewoonlijk niet op zo'n " KNDB-notatie-voordeel" te wachten.

Natuurlijk zullen er altijd uitzonderingen zijn op de beschreven situatie, maar we moeten ons reglement niet baseren op uitzonderingen.
Wellicht komt het geschetste probleem zo vaak voor bij de KNDB, dat "gelijke monniken gelijke kappen", het probleem voor de arbiter meer beheersbaar maakt.
Dus een KNDB regel ten dienste van de organisatie. Het is niet fair (niet eerlijk) maar wel zo gemakkelijk.
Een speler die in tijdnood komt weet toch vantevoren hoeveel zetten hij moet doen binnen de daarvoor gestelde tijd. Als hij die tijd niet weet in te delen is dat zijn fout, maar daar moet je hem toch niet voor belonen?
hans andriessen wrote:Volgens mij sprak Eric zich niet uit voor de ene of de andere regeling.
Maar nu we het er toch over hebben: wat is eigenlijk "door de klok jagen"?
De meningen daarover lopen nogal uiteen.

Als iemand zijn zetten niet haalt, gaat hij (zelf) door de klok. Maar hij had de kans te ontsnappen door snel voldoende zetten te doen. (On)sportief?
Bij een partij met vaste speeltijd en "oneindig spel" kan je niet ontsnappen. (On)sportief?
De KNDB-regeling is eerlijk, de FMJD-regeling niet. Ook eerlijk is om helemaal geen notatieplicht-opschorting te geven.

Bij een vastgestelde tijd voor een vastgesteld aantal zetten kan iemand door de klok drukken onmogelijk als onsportief worden beschouwd. Je weet vantevoren dat je een bepaald aantal zetten moet doen in een bepaalde tijd, en je hoeft van iemand niet te verlangen dat deze zijn bedenktijd anders inricht, omdat zijn tegenstander zijn bedenktijd niet weet in te delen. Bij een partij met een vaste speeltijd en oneindig spel ligt het voor mijn gevoel wat anders, wanneer je echt zinloze zetten gaat doen om de partij maar zo lang mogelijk te rekken, maar echt argumenten daarvoor heb ik niet.
Het is geen kwestie van belonen. Beide regelingen voorkomen enorme strubbelingen met de notatieplicht, aangezien die bij hoge tijdnood praktisch onmogelijk is. Stel je het maar eens voor!
Dus een pragmatische oplossing.
De vraag is of je alleen het notatieprobleem oplost (FMJD) of er een extra voordeeltje voor de niet tijdnoodspeler aan toevoegd. (KNDB)
Die hoeft namelijk ook niet meer te noteren (terwijl hij daar wel de tijd voor heeft!) en hij kan daardoor makkelijker de tegenstander "door de klok drukken".
Als ik het goed begrijp ga jij uit van de gedachte dat iemand door de klok drukken fout is, terwijl ik vind dat de klok onderdeel van het spel uitmaakt en dat die tegenstander dat aan zichzelf te wijten heeft, en geen extra bedenktijd van zijn tegenstander hoeft te krijgen omdat hij zijn eigen bedenktijd niet kan indelen.
De meest gehate dammer allertijden.
Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak »

Vraagje wrote: Als ik het goed begrijp ga jij uit van de gedachte dat iemand door de klok drukken fout is, terwijl ik vind dat de klok onderdeel van het spel uitmaakt en dat die tegenstander dat aan zichzelf te wijten heeft, en geen extra bedenktijd van zijn tegenstander hoeft te krijgen omdat hij zijn eigen bedenktijd niet kan indelen.
Mee eens!!
Maartuhhh

Post by Maartuhhh »

de uitslagen van ronde 6 staan er op, de loting staat er bijna helemaal op!
Vraagje

Post by Vraagje »

Hoe wint Broek van Mostovoy??
MenO

Post by MenO »

Vraagje wrote:Hoe wint Broek van Mostovoy??
Wellicht ook op de klok?

Ik hoorde dat Mostovoy ook een kloknederlaag tegen Jan T had opgelopen... [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]
Maartuhhh

Post by Maartuhhh »

nou genoeg over het regelement!! [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] dan open je maar een nieuwe topic! dit gaat over Salou!
Maartuhhh

Post by Maartuhhh »

mostovoy heeft zich verslapen hij was nergens te bekennen..ff afwachten of hij er zometeen is
kleine trap

Post by kleine trap »

Broek gewonnen voor hij remise aan kon bieden? Dat is knap.
Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra »

Casper van der Tak wrote:
Vraagje wrote: Als ik het goed begrijp ga jij uit van de gedachte dat iemand door de klok drukken fout is, terwijl ik vind dat de klok onderdeel van het spel uitmaakt en dat die tegenstander dat aan zichzelf te wijten heeft, en geen extra bedenktijd van zijn tegenstander hoeft te krijgen omdat hij zijn eigen bedenktijd niet kan indelen.
Mee eens!!
Sorry Casper en "vraagje". Dus niet goed begrepen! [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img]
Ik heb nimmer aangegeven dat door de klok drukken fout is, dus leg me geen woorden in de mond die ik niet gezegd heb. Om vervolgens mij daarop te attackeren.
Eigenlijk gaat het zelfs helemaal niet om de tegenstander.
Het draait erom dat een speler zo`n hoge tijdnood heeft dat hij niet meer kan noteren. De FMJD heeft exact dat probleem opgelost.
Ga je, ten overvloede, feitelijk praktisch overbodig, de ander daarbij betrekken dat creeer je onnodig de geschetste situaties.
Er zijn trouwens legio signalen (Fischerklok en enkele seconden per zet erbij) die de "ongewenstheid" van door de klok drukken aangeven. Dan hebben we het nog niet eens over goed of fout of mijn mening daarover. (Onder ons, ik vindt het wel spannend en ben er wel handig in) [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra »

Maartuhhh wrote:nou genoeg over het regelement!! [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] dan open je maar een nieuwe topic! dit gaat over Salou!
Helemaal mee eens.
Vraagje

Post by Vraagje »

Theo Dijkstra wrote:
Casper van der Tak wrote:
Mee eens!!
Sorry Casper en "vraagje". Dus niet goed begrepen! [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img]
Ik heb nimmer aangegeven dat door de klok drukken fout is, dus leg me geen woorden in de mond die ik niet gezegd heb. Om vervolgens mij daarop te attackeren.
Eigenlijk gaat het zelfs helemaal niet om de tegenstander.
Het draait erom dat een speler zo`n hoge tijdnood heeft dat hij niet meer kan noteren. De FMJD heeft exact dat probleem opgelost.
Ga je, ten overvloede, feitelijk praktisch overbodig, de ander daarbij betrekken dat creeer je onnodig de geschetste situaties.
Er zijn trouwens legio signalen (Fischerklok en enkele seconden per zet erbij) die de "ongewenstheid" van door de klok drukken aangeven. Dan hebben we het nog niet eens over goed of fout of mijn mening daarover. (Onder ons, ik vindt het wel spannend en ben er wel handig in) [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Mijn excuses als je je persoonlijk aangevallen voelt. Het was niet mijn bedoeling je woorden in de mond te leggen of je te attaqueren, ik vind één idiote hetze zoals tegen Henk de Witt wordt gevoerd wel genoeg.
Maartuhhh

Post by Maartuhhh »

verslag en uitlagen staan op de site, loting volgt morgen wel een keer op onze vrije dag
Maartuhhh

Post by Maartuhhh »

de uitslagen staan er weer op!! loting en verslag komnt straks!!
Maartuhhh

Post by Maartuhhh »

loting en verslag staan op de site!!
Post Reply