Artikel Groene
- Hanco Elenbaas
In Het Damspel van 1 februari 1943 staat het onderstaande stukje. Het maakt ook een beetje duidelijk waarom een schaker slechts zelden in staat is zinvol over dammen te schrijven.
VARIA
In het boek: "Fantastische Vertellingen" van E.A. Poe, uitgegeven door "Contact" te Amsterdam, Prinsengracht 795, vertaling van S. Vestdijk, trof één onzer lezers in het verhaal "De Moorden in de Rue Morgue" de volgende belangwekkende passage aan over het dam- en schaakspel, welke passage wij zonder commentaar overnemen.
"Nochtans is een wiskundige berekening nog geen analyse. Een schaakspeler bijvoorbeeld doet het eene, zonder zich om het andere te bekommeren. Daaruit volgt, dat schaken, in zijn uitwerking op den menschelijken geest, zeer verkeerd beoordeeld wordt. Ik schrijf hier geen verhandeling, maar eenvoudig de inleiding tot een merkwaardig verhaal, door enkele losse opmerkingen aan elkaar te rijgen; en daarom wil ik van de gelegenheid gebruik maken door hier te verklaren, dat de hoogere verstandelijke vermogens veel onmiskenbaarder en doelmatiger in werking worden gesteld door het bescheiden damspel dan door al die beuzelachtige complicaties van het schaken. Bij dit laatste, waar de stukken verschillende en soms zeer bizarre bewegingen volvoeren, met verschillende en zelfs wisselende waarden van elk stuk, verwart men ingewikkeldheid met diepzinnigheid, - een niet ongewone dwaling. Vooral van de aandacht wordt hier het uiterste gevergd. Wanneer die ook maar even verslapt, ziet men iets over het hoofd, met de meest schadelijke gevolgen, tot de nederlaag toe. En daar de mogelijke zetten niet alleen talrijk zijn, maar ook gecompliceerd, vermenigvuldigen zich de kansen op een dusdanige nalatigheid; en in negen van de tien gevallen wint niet de speler met het scherpste verstand, maar die met het grootste concentratievermogen. In het damspel daarentegen, waar de zetten veel eenvoudiger zijn en slechts weinig afwisseling vertoonen, is de kans op nalatigheid veel geringer, zoodat op de opmerkzaamheid als zoodanig, vergelijkenderwijs, geen groot beroep wordt gedaan, tengevolge waarvan ieder voordeel, door een van de beide partijen behaald, slechts te danken is aan scherpzinnigheid en niets anders. Om een concreet voorbeeld te geven - laat ons een partij dam veronderstellen, waarin nog slechts vier dammen overgebleven zijn, hetgeen uiteraard weinig van de opmerkzaamheid vergen zal. Het ligt voor de hand, dat in dit geval de overwinning alleen behaald kan worden - aangenomen, dat de spelers even sterk zijn - door een of andere ver-gezochte combinatie, als resultaat van een sterke geestelijke inspanning. Verstoken van de gewone hulpmiddelen, tracht de analytisch aangelegde speler zich in den geest van zijn tegenstander te verplaatsen, hij vereenzelvigt zich met dien tegenstander, en niet zelden ontdekt hij aldus met één oogopslag de eenige methode (en vaak een belachelijk eenvoudige methode), waarmee hij zal kunnen bereiken, dat de vijand zich vergist of zich misrekent."
VARIA
In het boek: "Fantastische Vertellingen" van E.A. Poe, uitgegeven door "Contact" te Amsterdam, Prinsengracht 795, vertaling van S. Vestdijk, trof één onzer lezers in het verhaal "De Moorden in de Rue Morgue" de volgende belangwekkende passage aan over het dam- en schaakspel, welke passage wij zonder commentaar overnemen.
"Nochtans is een wiskundige berekening nog geen analyse. Een schaakspeler bijvoorbeeld doet het eene, zonder zich om het andere te bekommeren. Daaruit volgt, dat schaken, in zijn uitwerking op den menschelijken geest, zeer verkeerd beoordeeld wordt. Ik schrijf hier geen verhandeling, maar eenvoudig de inleiding tot een merkwaardig verhaal, door enkele losse opmerkingen aan elkaar te rijgen; en daarom wil ik van de gelegenheid gebruik maken door hier te verklaren, dat de hoogere verstandelijke vermogens veel onmiskenbaarder en doelmatiger in werking worden gesteld door het bescheiden damspel dan door al die beuzelachtige complicaties van het schaken. Bij dit laatste, waar de stukken verschillende en soms zeer bizarre bewegingen volvoeren, met verschillende en zelfs wisselende waarden van elk stuk, verwart men ingewikkeldheid met diepzinnigheid, - een niet ongewone dwaling. Vooral van de aandacht wordt hier het uiterste gevergd. Wanneer die ook maar even verslapt, ziet men iets over het hoofd, met de meest schadelijke gevolgen, tot de nederlaag toe. En daar de mogelijke zetten niet alleen talrijk zijn, maar ook gecompliceerd, vermenigvuldigen zich de kansen op een dusdanige nalatigheid; en in negen van de tien gevallen wint niet de speler met het scherpste verstand, maar die met het grootste concentratievermogen. In het damspel daarentegen, waar de zetten veel eenvoudiger zijn en slechts weinig afwisseling vertoonen, is de kans op nalatigheid veel geringer, zoodat op de opmerkzaamheid als zoodanig, vergelijkenderwijs, geen groot beroep wordt gedaan, tengevolge waarvan ieder voordeel, door een van de beide partijen behaald, slechts te danken is aan scherpzinnigheid en niets anders. Om een concreet voorbeeld te geven - laat ons een partij dam veronderstellen, waarin nog slechts vier dammen overgebleven zijn, hetgeen uiteraard weinig van de opmerkzaamheid vergen zal. Het ligt voor de hand, dat in dit geval de overwinning alleen behaald kan worden - aangenomen, dat de spelers even sterk zijn - door een of andere ver-gezochte combinatie, als resultaat van een sterke geestelijke inspanning. Verstoken van de gewone hulpmiddelen, tracht de analytisch aangelegde speler zich in den geest van zijn tegenstander te verplaatsen, hij vereenzelvigt zich met dien tegenstander, en niet zelden ontdekt hij aldus met één oogopslag de eenige methode (en vaak een belachelijk eenvoudige methode), waarmee hij zal kunnen bereiken, dat de vijand zich vergist of zich misrekent."
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
-
Niet gratis: Ik werk er hard voor, want ik ben immers dammer in deze imaginaire wereld, waar dammen eenzelfde intellectuele uitstraling heeft als, ik noem maar wat, de snaartheorie, en dezelfde aantrekkingskracht als bijvoorbeeld Frans Bauer op schoonmoeders.Damkoningin wrote:Je kunt het ook nog overdrijven moat.. (hoeren zijn ook wel es knap, maar die kosten geld)Christian van der Schaaf wrote: Vengaboy, goede vraag.
Dat alle mooie vrouwen onmiddelijk met mij in bed stappen, als ze horen dat ik dam.
HahahahahahaChristian van der Schaaf wrote: Dat ik ter plekke word gebombardeerd tot creatief leider als mijn baas van mijn hobby verneemt.
Als je dronke wil worden, kun je dat ook wel anders doen.Christian van der Schaaf wrote: Dat ik in de kroeg van iedereen biertjes aangeboden krijg, zodat ik laveloos, edoch met volle beurs in bed duikel
Al met al, slaat dit echt nergens op.
Dus jij wil alles gratis krijgen.
WAAROM???? [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]
-
Hoewel Poe niet dom was, is dit stuk natuurlijk grote kolder.Hanco Elenbaas wrote: Het ligt voor de hand, dat in dit geval de overwinning alleen behaald kan worden - aangenomen, dat de spelers even sterk zijn - door een of andere ver-gezochte combinatie, als resultaat van een sterke geestelijke inspanning. Verstoken van de gewone hulpmiddelen, tracht de analytisch aangelegde speler zich in den geest van zijn tegenstander te verplaatsen, hij vereenzelvigt zich met dien tegenstander, en niet zelden ontdekt hij aldus met één oogopslag de eenige methode (en vaak een belachelijk eenvoudige methode), waarmee hij zal kunnen bereiken, dat de vijand zich vergist of zich misrekent."
Het was dan ook zuiver beleefdheid van Donner dit stuk te gebruiken in zijn voorwoord bij het slechtste damboek aller tijden.
- Hanco Elenbaas
- Hanco Elenbaas
Poe niet dom, stuk kolder, Donner beleefd, damboek slecht, Christenen gevaarlijk.Christian van der Schaaf wrote: Hoewel Poe niet dom was, is dit stuk natuurlijk grote kolder.
Het was dan ook zuiver beleefdheid van Donner dit stuk te gebruiken in zijn voorwoord bij het slechtste damboek aller tijden.
Moet jij niet weer eens aan het werk?
Poe
Kom, Hanco, niet de mensen van het bord wegjagen!Hanco Elenbaas wrote:Poe niet dom, stuk kolder, Donner beleefd, damboek slecht, Christenen gevaarlijk.Christian van der Schaaf wrote: Hoewel Poe niet dom was, is dit stuk natuurlijk grote kolder.
Christian geeft wat meningen, niet ongebruikelijk op een forum.
Inderdaad is het een kolderiek stuk.
Heaven is no location, but a state of mind
- Hanco Elenbaas
Re: Poe
Ach, ik zie Christian een dezer dagen wel weer in zijn stamkroeg. Als hij het nodige bier opheeft drukt hij zich soms wat genuanceerder uit.Kosmos wrote:Kom, Hanco, niet de mensen van het bord wegjagen!Hanco Elenbaas wrote:Poe niet dom, stuk kolder, Donner beleefd, damboek slecht, Christenen gevaarlijk.Christian van der Schaaf wrote: Hoewel Poe niet dom was, is dit stuk natuurlijk grote kolder.
- Arjen de Mooij
-
Re: Poe
Als ik Hanco Elenbaas door maanrag (anagrammenmaker) gooi krijg ik:Hanco Elenbaas wrote:Ach, ik zie Christian een dezer dagen wel weer in zijn stamkroeg. Als hij het nodige bier opheeft drukt hij zich soms wat genuanceerder uit.Kosmos wrote:Kom, Hanco, niet de mensen van het bord wegjagen!Hanco Elenbaas wrote: Poe niet dom, stuk kolder, Donner beleefd, damboek slecht, Christenen gevaarlijk.
Albanese Noach
Is dat toeval?
-
- Arjen de Mooij
Oscar wil je spelen?
Klop klop ...Arjen de Mooij wrote:Oscar mopperkont dat weet je toch
[img]http://members.chello.nl/n.tiel/oscar.jpg[/img]
Godsdienstleraren
De cartoon:

Last edited by Kosmos on Thu Apr 22, 2004 16:03, edited 3 times in total.
-
Ik ben ik dat ventje rechtsachter.Arjen de Mooij wrote:Oscar mopperkont dat weet je toch
[img]http://members.chello.nl/n.tiel/oscar.jpg[/img]
[img]http://www.chuwaka.de/nonsens/images/sstreet.jpg[/img]
Last edited by Christian van der Schaaf on Thu Apr 22, 2004 16:13, edited 1 time in total.