Hoe nu verder?

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Dieter

Post by Dieter »

Guest wrote:
Dieter wrote: Op het gebied van jeugddammen zijn we zeker op de goede weg, belangrijk naast het studiemateriaal en jeugdtrainers is echter wel dat ook het wedstrijdaanbod eens onder de loep genomen gaat worden op zijn minst in sommige regio's is het jeugddammen een ondergeschoven kindje, als de senioren competitie maar geregeld is dan is alles voor elkaar.
Dieter, hoeveel jeugdleden had de KNDB 10 jaar geleden en hoeveel heeft de KNDB er nu? Hoe zijn die getallen in Limburg en op DVZ?

Pas als die getallen een consistent stijgende lijn laten zien, zijn we op de goede weg
Ik ben ook niet zo snel tevreden maar alleen maar negatief roepen dat het niet goed gaat daar schieten we ook niets mee op.
Er zijn op veel fronten heel goede initiatieven en alhoewel ik geen cijfermateriaal heb, heb ik sterk de indruk dat het op zijn minst niet minder is dan laten we zeggen medio 80 toen ik zelf volop in het jeugdwerk actief was. En nu weet ik wel dat het regionaal soms anders kan liggen maar in elk geval is de laatste 2 a 3 jaar heel veel werk verricht om de situatie bij de jeugd goed op te pakken.
In de kleine Limburgse damprovincie is het jaren lang alleen maar berg af gegaan maar nu zijn enkele clubs in elk geval volop aan het werk om er iets van te maken.
En DVZ? momenteel ik geloof 4 of 5 jeugdleden maar binnenkort gaan we een hele groep in de jongste klasse nieuw aanmelden dus maak je daar maar niet te veel zorgen over, de initiatieven van onze trainers op de club zijn een voorbeeld voor heel veel anderen.
Mark Hees

Post by Mark Hees »

Dieter wrote:
Guest wrote:
Dieter, hoeveel jeugdleden had de KNDB 10 jaar geleden en hoeveel heeft de KNDB er nu? Hoe zijn die getallen in Limburg en op DVZ?

Pas als die getallen een consistent stijgende lijn laten zien, zijn we op de goede weg
Ik ben ook niet zo snel tevreden maar alleen maar negatief roepen dat het niet goed gaat daar schieten we ook niets mee op.
Er zijn op veel fronten heel goede initiatieven en alhoewel ik geen cijfermateriaal heb, heb ik sterk de indruk dat het op zijn minst niet minder is dan laten we zeggen medio 80 toen ik zelf volop in het jeugdwerk actief was. En nu weet ik wel dat het regionaal soms anders kan liggen maar in elk geval is de laatste 2 a 3 jaar heel veel werk verricht om de situatie bij de jeugd goed op te pakken.
In de kleine Limburgse damprovincie is het jaren lang alleen maar berg af gegaan maar nu zijn enkele clubs in elk geval volop aan het werk om er iets van te maken.
En DVZ? momenteel ik geloof 4 of 5 jeugdleden maar binnenkort gaan we een hele groep in de jongste klasse nieuw aanmelden dus maak je daar maar niet te veel zorgen over, de initiatieven van onze trainers op de club zijn een voorbeeld voor heel veel anderen.
En Lelystad wil ik ook wel even geven. Jaar of 6-7 terug toen we serieus begonnen met de jeugd hadden we 3 jeugdleden. Nu zijn het er 15. Toen ik nog jeugdspeler was (Heeeeeel lang geleden [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] ), toen hadden we ongeveer 8 jeugdleden. Jaarlijk ongeveer 150 kinderen op schooldammen en 50 kinderen op scholierensport, die 2 keer komen dammen.

Als ik zo de geluiden opvang, dan denk ik dat we met de jeugd met zijn allen wel aardig op weg zijn. Het kan natuurlijk altijd beter en mooier.
hans andriessen

Post by hans andriessen »

Mark Hees wrote:
Dieter wrote:
Guest wrote:

En Lelystad wil ik ook wel even geven. Jaar of 6-7 terug toen we serieus begonnen met de jeugd hadden we 3 jeugdleden. Nu zijn het er 15. Toen ik nog jeugdspeler was (Heeeeeel lang geleden [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] ), toen hadden we ongeveer 8 jeugdleden. Jaarlijk ongeveer 150 kinderen op schooldammen en 50 kinderen op scholierensport, die 2 keer komen dammen.

Als ik zo de geluiden opvang, dan denk ik dat we met de jeugd met zijn allen wel aardig op weg zijn. Het kan natuurlijk altijd beter en mooier.
Zo zie je, het kan wel.
En Guest, hoe staat het bij jou op de club en/of in de regio?
Dominique

Post by Dominique »

Guest wrote: Dieter, hoeveel jeugdleden had de KNDB 10 jaar geleden en hoeveel heeft de KNDB er nu? Hoe zijn die getallen in Limburg en op DVZ?

Inderdaad is er wel sprake van een daling in de periode 1985 - 2000 (en waarschijnlijk ook wel daarvoor).

Maar niet te negatief:
ten opzichte van 2000 (1367 jeugdleden) is er in ieder geval geen sprake van een daling. Einde 2003 zijn er, als ik goed opgeteld heb, zo'n 1428 jeugdleden.
En zoals Mark Hees al aangaf, er staat (hopelijk) op het gebied van jeugddammen, ons nog heel wat te wachten in de komende jaren. Te starten met het aanstellen van regiocoördinatoren en een grote groep van trainers die cursussen kunnen en willen geven.
Mark Hees

Post by Mark Hees »

Dominique wrote: Inderdaad is er wel sprake van een daling in de periode 1985 - 2000 (en waarschijnlijk ook wel daarvoor).

Maar niet te negatief:
ten opzichte van 2000 (1367 jeugdleden) is er in ieder geval geen sprake van een daling. Einde 2003 zijn er, als ik goed opgeteld heb, zo'n 1428 jeugdleden.
En zouden alle jeugdleden aangemeld worden bij de bond? Ik weet wel dat dat voor 2000 waarschijnlijk dezelfde situatie is dan nu, maar het zou wel aangeven dat het werkelijke getal nog hoger zou kunnen zijn. Wij hebben dit jaar pas voor het eerst alle jeugdleden aangemeld .
Mark Hees

Post by Mark Hees »

Een ander punt is nog dat we moeten zorgen dat er meer jeugdleden doorstromen naar de senioren. Wat zijn hier de valkuilen? Zelf merk ik dat het lastig is om kinderen te boeien als ze 14-16 jaar worden, zeker als ze dan nog niet sterk genoeg zijn om meerdere senioren goed partij te geven. Dan kun je zeggen dat je als club niet veel aan die kinderen heb, maar dat vind ik veel te kort door de bocht.
Guest

Post by Guest »

Dominique wrote: Inderdaad is er wel sprake van een daling in de periode 1985 - 2000
Dominique, heb jij het getal van 1985? Ik ben benieuwd naar de omvang van de daling.
hans andriessen

Mark Hees wrote:Een ander punt is nog dat we moeten zorgen dat er meer jeugdleden doorstromen naar de senioren. Wat zijn hier de valkuilen? Zelf merk ik dat het lastig is om kinderen te boeien als ze 14-16 jaar worden, zeker als ze dan nog niet sterk genoeg zijn om meerdere senioren goed partij te geven. Dan kun je zeggen dat je als club niet veel aan die kinderen heb, maar dat vind ik veel te kort door de bocht.
Ik vraag me af of de 10-12 jarigen wel weten/beseffen, dat ze hun leven lang kunnen dammen. Ze zien enerzijds jeugd en anderzijds senioren van boven de 30 of zelfs boven de 50. Dus dammen op de jeugdclub is leuk, maar daarna is het iets voor "oude" mensen.

De overgang kan misschien vergemakkelijkt worden door senioren, die daar voor voelen, mee te laten spelen op de jeugdclub. Als er ruimte voor is, dan 30 minuten pppp.
Alex

Post by Alex »

Mark Hees wrote:Zelf merk ik dat het lastig is om kinderen te boeien als ze 14-16 jaar worden, zeker als ze dan nog niet sterk genoeg zijn om meerdere senioren goed partij te geven. Dan kun je zeggen dat je als club niet veel aan die kinderen heb, maar dat vind ik veel te kort door de bocht.
Damclub Den Haag heeft daar een prima oplossing voor gevonden: een jeugdbestuur, bestaand uit jeugd van 13-18. Ze helpen mee met trainingen, verzorgen toernooitjes met pasen en sinterklaas, en daarnaast ook uitjes.
Mark Hees

Post by Mark Hees »

Alex wrote:
Mark Hees wrote:Zelf merk ik dat het lastig is om kinderen te boeien als ze 14-16 jaar worden, zeker als ze dan nog niet sterk genoeg zijn om meerdere senioren goed partij te geven. Dan kun je zeggen dat je als club niet veel aan die kinderen heb, maar dat vind ik veel te kort door de bocht.
Damclub Den Haag heeft daar een prima oplossing voor gevonden: een jeugdbestuur, bestaand uit jeugd van 13-18. Ze helpen mee met trainingen, verzorgen toernooitjes met pasen en sinterklaas, en daarnaast ook uitjes.
Interesting. Kun je daar wat meer over vertellen? Hoe zit dat met contributie van de jeugdleden? Wat voor uitjes? Moeten ze dat apart betalen? Hoe zit dat met een jeugdbestuur? Wat voor beslissingen kunnen/mogen ze nemen? Moeten ze een bepaald niveau bereikt hebben?
Dominique

Post by Dominique »

Mark Hees wrote:Een ander punt is nog dat we moeten zorgen dat er meer jeugdleden doorstromen naar de senioren. Wat zijn hier de valkuilen? Zelf merk ik dat het lastig is om kinderen te boeien als ze 14-16 jaar worden, zeker als ze dan nog niet sterk genoeg zijn om meerdere senioren goed partij te geven. Dan kun je zeggen dat je als club niet veel aan die kinderen heb, maar dat vind ik veel te kort door de bocht.
Werving is een punt, behoud inderdaad een totaal andere.
Dat jeugdbestuur bij Den Haag vind ik een heel goed idee. Op die leeftijd dien je jeugdspelers volwassen te behandelen.

Verder is het beste recept: ze zo snel mogelijk zo goed maken dat ze niet meer willen stoppen. Dat is een beetje simplistisch gezegd natuurlijk, maar iemand die goed is in zijn sport blijft er vaak plezier aan beleven. Dat betekent dat je je jeugdbeleid goed voor elkaar moet hebben, met voldoende trainingen en mogelijkheden voor ontwikkeling.

Daarnaast, langzaam brengen: bij onze club werd de overgang naar de senioren toen ik jeugdlid was goed bedachtzaam aangepakt. Zo nu en dan eens meedoen met seniorenteamwedstrijden. Eerst thuis, dan uit. Zorgen dat dit niet tegen sterke tegenstanders was, zodat er ook partijtjes gewonnen werden. Veel positieve kritieken achteraf; niet te veel wijzen op gemaakte fouten, meer aangeven dat er goed gespeeld was, goed de tijd gebruikt, goed je best gedaan, etc. Dan kreeg je een sinaasje en was je tevreden.

En, hoe frustrerend het ook is, de uitval in die leeftijdscategorie is nu eenmaal groot. Een belangrijk wapen zal dus altijd de werving moeten blijven, want anders dan is er binnen no time weinig van je jeugdafdeling meer over.

Misschien ook een adressenbestand van oud-leden aanhouden en ieder jaar uitnodigen voor een clubtoernooi/sneldamavondje? Een beetje sprokkelen misschien, maar het kan geen kwaad om dat eens te proberen. Weet niet of iemand daar ervaringen mee heeft?

Guest, dat antwoord op die vraag van 1985 tot 2000 geef ik morgen wel. Heb ik niet op mijn werk op de computer staan.
hans andriessen

Alex wrote:
Ik vind dat een prima idee, dat jeugdbestuur. Maar daarin zitten jeugdspelers, die toch al bij de club willen blijven en met de senioren meekunnen. Dat is het probleem van Mark niet.
Heel goed, natuurlijk dat die jonge spelers tot het kader toetreden.
Maar het gaat erom dat zij de toekomstige seniorclubspelers kunnen stimuleren om op de club te blijven. Onlangs is een goede subtopper van de Haagse jeugd helaas gestopt. En hij was juist het soort speler, die het wel zou redden op de seniorenclub.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

In mijn tijd stopten mijn leeftijdsgenoten om de volgende redenen

(i) dammen is niet cool genoeg

(ii) studie of aard van het werk zit in de weg

(iii) prestatieontwikkeling onbevredigend/geen zin om te trainen

Het kan ook een combinatie hiervan zijn.

Alle nadelen zijn simpel te ondervangen wanneer je dammen niet als denksport, maar als sociale activiteit presenteert. Uitstekend idee dus daar in Den Haag om een jeugdraad te installeren. Ik ben het niet eens met de bewering dat mensen in zo'n jeugdraad toch al wel in de club zouden blijven. Ook een prima middel om meisjes/vrouwen aan de club te binden!

Bij Damclub Unive in bunschoten en in Westerhaar is een goede bar aanwezig.
Ik verwacht ook dat het verloop daar minder groot is dan normaal. Bij unive zijn er zelfs een of meer jeugdspelers die op de onderlinge snel uit zijn om naar de gezellige bar te gaan.
Trouwens, dat doe ik zelf ook op de onderlinge van DVSB. Ik heb zelf geen behoefte om ergens doordeweeks rond 11 uur nog in een of andere late middenspelstand zitten
te ploeteren. Het idee alleen al!

Dan blijft (ii) nog wel een groot probleem om de serieus geinteresseerde voor een club te behouden. Ik sprak laatst nog een hoogleraar van de UVT die tot zijn 22e damde maar daarna stopte wegens de slechte combinatie hobby - werk. Toch jammer. Hij was nog steeds enthousiast maar had geloof ik geen zin om weer te beginnen. Bij schaken komt trouwens hetzelfde voor.
Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot »

hans andriessen wrote:
Alex wrote:
Ik vind dat een prima idee, dat jeugdbestuur. Maar daarin zitten jeugdspelers, die toch al bij de club willen blijven en met de senioren meekunnen. Dat is het probleem van Mark niet.
Maar het gaat erom dat zij de toekomstige seniorclubspelers kunnen stimuleren om op de club te blijven. Onlangs is een goede subtopper van de Haagse jeugd helaas gestopt. En hij was juist het soort speler, die het wel zou redden op de seniorenclub.
Nee hoor, met uitzondering van Robin Vogelaar zit er geen topjeugd in dat jeugdbestuur. Dat bestuur is er ook helemaal niet voor de topjeugd, maar juist voor de veel grotere groep daaronder.
En de subtopper die gestopt is. Jammer maar helaas. Misschien komt hij nog eens terug, misschien ook niet. Essentieel is voldoende aanvoer van onder af.
hans andriessen

Gerard de Groot wrote:
hans andriessen wrote:Ik vind dat een prima idee, dat jeugdbestuur. Maar daarin zitten jeugdspelers, die toch al bij de club willen blijven en met de senioren meekunnen. Dat is het probleem van Mark niet.
Nee hoor, met uitzondering van Robin Vogelaar zit er geen topjeugd in dat jeugdbestuur. Dat bestuur is er ook helemaal niet voor de topjeugd, maar juist voor de veel grotere groep daaronder.
En de subtopper die gestopt is. Jammer maar helaas. Misschien komt hij nog eens terug, misschien ook niet. Essentieel is voldoende aanvoer van onder af.
Robin is een "geval apart", maar ik had begrepen dat de overigen toch al bij de senioren hun draai zouden vinden, ook al zijn ze geen toppers. En het is dus juist goed dat ze door het vormen van een jeugdbestuur proberen meer jeugd te behouden zodat die ook kunnen doorstromen. Een club is juist gebaat bij de niet-toppers onder de jeugd. Want als die doorstromen naar de senioren blijven ze ook bij de eigen club. Dat noem ik dus clubspelers.
Er zijn genoeg voorbeelden van toppers die het eerste team van een club ontstijgen en carriere maken en daardoor (tijdelijk?) hun club verlaten. Ik weet (ongeveer) wat het beleid van Den Haag is en ik hoop dat ze er in slagen ook hun toppers te behouden.
Post Reply