Eric Sanders wrote:Kosmos wrote:Ik beschouw het Thomas evangelie als de onbewerkte, zuivere leer.
Kun je kort het verschil tussen het thomas evangelie en de vier "officiele" evangelieen uitleggen?
De evangelieën in de bijbel lijken misschien geschreven door dicipelen van Jezus (als groentje trapte ik er tenminste met open ogen in), maar zijn generaties ná Christus pas opgeschreven door de evenagelisten, die de namen van discipelen aannamen om extra indruk te maken.
Deze evangelieën zijn gebaseerd op overleveringen en legendevorming. Zo zijn de wonderverhalen en het geboorteverhaal toegevoegd om het belang van de persoon van Jezus te benadrukken. De wonderverhalen zijn propaganda, om te bewijzen dat Jezus de Zoon van God is.
Op de EO-televisie zie je dan zo'n schaap uitleggen waarom hij gelooft in de wederopstanding van Christus: "Er waren getuigen staat in de bijbel."
Ja, getuigenissen generaties later opgeschreven. En in die tijd waren er geen camerabeelden of foto's, neen alleen overgeleverde verhalen. Nou, heel betrouwbaar!
In het Thomas-evangelie komen geen wonderverhalen voor, ook geen wederopstanding, maar wel de wijze, mystieke uitspraken van Jezus.
Heel interessant is dat diverse uitspraken ook voorkomen in de vier bijbelse evangelieën. Maar pikant is dat juist de gnostische uitspraken, uitspraken die de mens uitnodigen tot zelfonderzoek en bewustzijnsontwikkeling ("Wie zichzelf niet kent is armoede") in de bijbelse evangelieën ontbreken.
De kerk heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat het evangelie van Thomas buiten de bijbel werd gelaten, want de kerk is gebaat bij makke schapen, die je dom moet houden. Kortom wat Jezus predikte, mensen die zich bewust worden van de maatschappelijke systemen waarin ze gevangen zitten, ging in tegen de belangen van de gevestigde geestelijke orde. Vandaar dat het Thomas evangelie niet werd erkend.
Iets wat Jezus al voorzag trouwens, hij wist dat de kerk altijd als een hindernis tussen de mens en Hem zou staan.
Het evangelie van Thoams is rond 1945 gevonden in een kruik in een Egyptische woestijn. De tekst wordt gedateerd als eerder geschreven dan de bijbelse evengelieën.
Wie het Thomas-evangelie bestudeert, komt niet uit bij genade, maar bij de mogelijkheid van de mens zich te ontwikkelen tot een Christus-bewustzijn, vergelijkbaar met de Boeddha die mensen uitnodigde tot een Boeddha-bewustzijn te komen. Boeddha-bewustzijn of Christus-bewustzijn is hetzelfde, een gelukzalige staat van verlichting, waarin de mens zichzelf volledig kent en "over het Al heerst".
In een (Teleac-) documentaire op TV werd beweerd dat uit het Thomas-evangelie blijkt dat Jezus zichzelf nooit de Zoon van God heeft genoemd.
Die conclusie lijkt mij onjuist. Hij noemt zichzelf namelijk het Al, benadrukt zijn band met "de Vader", en ziet zichzelf dus wel degelijk als Zoon van God, alleen met dien verstande dat ieder mens in essentie zoon van God is. Om de essentie tot zijn recht te laten komen moet de mens wedergeboren worden en opstaan als goddelijk wezen.
http://www.thomasevangelie.nl/