Paaszaterdag 2005

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Hanco Elenbaas

Re: Paaszaterdag 2005

Post by Hanco Elenbaas »

GuidoB wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Het wordt juist wel tijd dat Leo zich eens wat gaat aantrekken van kritiek.
Leo trekt zich juist een heleboel aan van al die kritiek, weet ik uit betrouwbare bron. Maar dat bedoel je niet. Je bedoelt: het wordt tijd dat Leo iets doet met die kritiek, in dit geval de speeldatum aanpassen.

Ik weet niet waar je vandaan haalt dat het daar tijd voor wordt. Weet je wel hoeveel verzoeken er bij de wedstrijdleider binnenkomen en hoeveel hij probeert daaraan tegemoet te komen? Echt, je hebt geen idee. En ik ook niet, want Leo vertelt ook niet alles. Wat hij me wel vertelt, is in elk geval al heel veel en ik weet dat er nog veel meer is.
Het is ook niet makkelijk Guido, wedstrijdleider zijn. Toch was het onder Leo's voorgangers nooit zo dat kritiek op blunders werd weggehoond.
Uit Jan Pieter's regels "Ik heb de competitieleider van de KNDB op deze problemen gewezen, maar hij is vooralsnog niet erg geneigd de planning aan te passen. Zijn argumenten zijn ongeveer: het schema is al bekendgemaakt, het bestuur hecht aan de tweewekelijkse cyclus van de Nationale Competitie, en verschuiving zou tot nieuwe problemen kunnen leiden." komt in mijn ogen niet een flexibele persoon tevoorschijn die bereid is zijn vergissingen recht te zetten, maar eerder een starre ambtenaar die vindt dat het nu eindelijk afgelopen moet zijn met het gezeur over zijn vlijtige arbeid. En (mede) daarom is Leo niet echt geschikt voor zijn taak.
Is het niks voor jou? Ik denk dat jij het een stuk beter zou doen!
Overigens vind ik het toevoegen van promotie-degradatiewedstrijden een verbetering.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
Braintag

Post by Braintag »

Jan Pieter wrote:Volgens de damkalender op de KNDB website vinden er op 26 maart 2005 (d.w.z. Paaszaterdag!) promotie/degradatiewedstrijden plaats voor de Nationale Competitie en tevens is er een halve finale NK pupillen.

Ik zie hierin twee problemen:
1) mensen die mee willen doen aan de 25e editie van het Amsterdams Paastoernooi moeten misschien kiezen tussen twee damwedstrijden.
2) mensen die dit weekend juist niet willen dammen, lopen het risico toch aan de bak te moeten.

Ik heb de competitieleider van de KNDB op deze problemen gewezen, maar hij is vooralsnog niet erg geneigd de planning aan te passen. Zijn argumenten zijn ongeveer: het schema is al bekendgemaakt, het bestuur hecht aan de tweewekelijkse cyclus van de Nationale Competitie, en verschuiving zou tot nieuwe problemen kunnen leiden.

Naar mijn mening wegen deze argumenten niet op tegen de onwenselijkheid van de huidige planning. Wat vinden anderen hiervan?
Er was altijd wel een ander toernooi tijdens het paastoernooi, Nk wedstrijden bijvoorbeeld. Het argument dat mensen op de zaterdag voor pasen misschien wel helemaal niet willen dammen kan je voor elk ander weekend ook gebruiken. Jan Pieter denkt enkel aan zijn eigen toernooitje, dat sis zijn goed recht, maar het paastoernooi is een relatief klein toernooi en het lijkt me niet een toernooi waar je als bond wedstrijden omheen moet organiseren. Er zijn friese damdagen met meer deelnemers, of bijvoorbeeld de jaarlijkse clubcompetitie Fries dammen, daar wordt ook geen rekening megehouden. De tweewekelijk cyclus is arbitrair, maar er is altijd wel wat.
vErder vraag ik me af waarom Cor van Dusseldorp de halve finales voor de pupillen in twijfel trekt. Als hij iets meer van de materie zou weten zou hij d e noodzaak van deze toernooien begrijpen.
Henk Stroetinga

Post by Henk Stroetinga »

Ik snap eigenlijk niet zo goed waar Jan Pieter zich druk over maakt.
Indien de nacompetitie net zo georganiseerd is als het alfgelopen jaar dan wordt er op deze zaterdag nog 1 wedstrijd gespeeld om een plaats in de Ereklasse. Dat kost hem misschien 3% deelnemers.

Wel jammer natuurlijk voor die 3% die ook graag had willen spelen op het Paastoernooi.

De halve finale pupillen lijkt mij ook geen problemen. De meeste jeugdleiders houden zich met jeugd bezig en spelen niet op het Paastoernooi. En de pupillen zelf spelen over het algemeen ook nog niet op het Paastoernooi. De trainers van deze pupillen hebben hun werk gedaan en kunnen kiezen voor het Paastoernooi als ze dat willen...

Volgend jaar valt Pasen weer later en dan heeft het Paastoernooi geen
"hinder" van de nacompetitie.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Henk Stroetinga wrote:Ik snap eigenlijk niet zo goed waar Jan Pieter zich druk over maakt.
Indien de nacompetitie net zo georganiseerd is als het alfgelopen jaar dan wordt er op deze zaterdag nog 1 wedstrijd gespeeld om een plaats in de Ereklasse. Dat kost hem misschien 3% deelnemers.

Wel jammer natuurlijk voor die 3% die ook graag had willen spelen op het Paastoernooi.

De halve finale pupillen lijkt mij ook geen problemen. De meeste jeugdleiders houden zich met jeugd bezig en spelen niet op het Paastoernooi. En de pupillen zelf spelen over het algemeen ook nog niet op het Paastoernooi. De trainers van deze pupillen hebben hun werk gedaan en kunnen kiezen voor het Paastoernooi als ze dat willen...

Volgend jaar valt Pasen weer later en dan heeft het Paastoernooi geen
"hinder" van de nacompetitie.
Image
...!
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot »

Hanco Elenbaas wrote:
Het is ook niet makkelijk Guido, wedstrijdleider zijn. Toch was het onder Leo's voorgangers nooit zo dat kritiek op blunders werd weggehoond.
Uit Jan Pieter's regels "Ik heb de competitieleider van de KNDB op deze problemen gewezen, maar hij is vooralsnog niet erg geneigd de planning aan te passen. Zijn argumenten zijn ongeveer: het schema is al bekendgemaakt, het bestuur hecht aan de tweewekelijkse cyclus van de Nationale Competitie, en verschuiving zou tot nieuwe problemen kunnen leiden." komt in mijn ogen niet een flexibele persoon tevoorschijn die bereid is zijn vergissingen recht te zetten, maar eerder een starre ambtenaar die vindt dat het nu eindelijk afgelopen moet zijn met het gezeur over zijn vlijtige arbeid. En (mede) daarom is Leo niet echt geschikt voor zijn taak.
Is het niks voor jou? Ik denk dat jij het een stuk beter zou doen!
Overigens vind ik het toevoegen van promotie-degradatiewedstrijden een verbetering.
Hanco,
Je schrijft dat de kritiek op de vergissing van de wedstrijdleider wordt weggehoond. Hieruit volgen twee dingen:
1. Je denkt dat het een vergissing is. Ik weet niet waaruit je dat concludeert. Er is gewoon de twee-wekelijkse cyclus gehanteerd. Die enkele nacompetitiewedstrijd die dan nog gespeeld moet worden zal nauwelijks invloed hebben op het deelnemersveld van het Paastoernooi. Vroeger viel het NK wel eens samen met het Paastoernooi. Dat is ook niet leuk.
2. Je vindt dat de kritiek wordt weggehoond. Dat is wel een erg onsympatieke uitdrukking. Ik denk dat de argumentatie redelijk is. Wijziging van het rooster kan nu inderdaad tot problemen leiden. Damclub Den Haag heeft bijvoorbeeld de jubileumeditie va het (25ste) Zilveren ooievaar toernooi de week voor de Paaszaterdag gepland. Dat eendagstoernooi heeft meer deelnemers dan het Paastoernooi. Als de nacompetitie naar die zaterdag verschoven wordt, worden wij benadeeld.

Het Paastoernooi is helaas aan Pasen gekoppeld. En dat weet je maar een ding zeker, dat het ergens tussen Kerst en Pinksteren gespeeld zal worden.

Tot ziens in Den Haag (?).
GuidoB

Post by GuidoB »

Henk Stroetinga wrote:Ik snap eigenlijk niet zo goed waar Jan Pieter zich druk over maakt.
Indien de nacompetitie net zo georganiseerd is als het alfgelopen jaar dan wordt er op deze zaterdag nog 1 wedstrijd gespeeld om een plaats in de Ereklasse.
Ik snap ook niet waar Jan-Pieter zich druk over maakt. Maar die tweede zin slaat natuurlijk nergens op. Hoe kan de nacompetitie nou hetzelfde worden georganiseerd als vorig jaar, als de indeling van de competitie compleet overhoop is gehaald? Een simpel rekensommetje leert dan de nacompetitie tussen de 1e en 2e klasse in 1 ronde kan en dat je voor de andere nacompetities 2 rondes nodig hebt. Er zijn in totaal 4 wedstrijden op Paaszaterdag. Zat potentiele deelnemers voor het Paastoernooi over, lijkt me.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Gerard de Groot wrote: Hanco,
Je schrijft dat de kritiek op de vergissing van de wedstrijdleider wordt weggehoond. Hieruit volgen twee dingen:
1. Je denkt dat het een vergissing is. Ik weet niet waaruit je dat concludeert. Er is gewoon de twee-wekelijkse cyclus gehanteerd. Die enkele nacompetitiewedstrijd die dan nog gespeeld moet worden zal nauwelijks invloed hebben op het deelnemersveld van het Paastoernooi. Vroeger viel het NK wel eens samen met het Paastoernooi. Dat is ook niet leuk.
2. Je vindt dat de kritiek wordt weggehoond. Dat is wel een erg onsympatieke uitdrukking. Ik denk dat de argumentatie redelijk is. Wijziging van het rooster kan nu inderdaad tot problemen leiden. Damclub Den Haag heeft bijvoorbeeld de jubileumeditie va het (25ste) Zilveren ooievaar toernooi de week voor de Paaszaterdag gepland. Dat eendagstoernooi heeft meer deelnemers dan het Paastoernooi. Als de nacompetitie naar die zaterdag verschoven wordt, worden wij benadeeld.

Het Paastoernooi is helaas aan Pasen gekoppeld. En dat weet je maar een ding zeker, dat het ergens tussen Kerst en Pinksteren gespeeld zal worden.

Tot ziens in Den Haag (?).
Het NK viel inderdaad 22 van de 24 keer samen met het Paastoernooi.
Ik zal maar ophouden met zeuren Gerard, hopelijk tot volgende week in Den Haag!
Cor van Dusseldorp

Post by Cor van Dusseldorp »

Braintag wrote: Verder vraag ik me af waarom Cor van Dusseldorp de halve finales voor de pupillen in twijfel trekt. Als hij iets meer van de materie zou weten zou hij de noodzaak van deze toernooien begrijpen.
Wat is de noodzaak om regionale wedstrijden in andere regio's te spelen dan de bestaande districten?
Braintag

Post by Braintag »

Cor van Dusseldorp wrote:
Braintag wrote: Verder vraag ik me af waarom Cor van Dusseldorp de halve finales voor de pupillen in twijfel trekt. Als hij iets meer van de materie zou weten zou hij de noodzaak van deze toernooien begrijpen.
Wat is de noodzaak om regionale wedstrijden in andere regio's te spelen dan de bestaande districten?
Waarom worden er eigenlijk halve finales voor de senioren georganiseerd? Met districten doel je waarschijnlijk op provincies. Wegens bezuiniging tracht de kndb het aantal deelnemers aan Het NK pupillen te laten afnemen. Voor sommige provincies betekent dit dat ze slechts één van de vele talenten zou mogen afvaardigen naar het toernooi. Om ook andere kinderen gemotiveerd te houden en wedstrijden tegen leeftijdgenoten van buiten de provincie te laten spelen neemt de motivatie voor veel kinderen toe en zullen ze hopelijkd at dammen wat langer volhouden.
Cor van Dusseldorp

Braintag wrote:
Waarom worden er eigenlijk halve finales voor de senioren georganiseerd?
Heeft te maken met de hangplekken. Die heb je bij de pupillen (bijna) niet.
Braintag wrote:Met districten doel je waarschijnlijk op provincies.
Het is maar hoe je het ziet. De provincie Zuid-Holland is bijvoorbeeld opgesplitst.
Braintag wrote:Wegens bezuiniging tracht de kndb het aantal deelnemers aan Het NK pupillen te laten afnemen. Voor sommige provincies betekent dit dat ze slechts één van de vele talenten zou mogen afvaardigen naar het toernooi.
Dat is sport. Bij het WK schaatsen mogen er ook maar vier Nederlanders meedoen.
Braintag wrote:Om ook andere kinderen gemotiveerd te houden en wedstrijden tegen leeftijdgenoten van buiten de provincie te laten spelen neemt de motivatie voor veel kinderen toe en zullen ze hopelijk dat dammen wat langer volhouden.
Er worden voldoende eendagstoernooien gehouden om voldoende tegen spelers van buiten de regio te spelen. Daar is geen NK voor nodig.

Wat mij persoonlijk tegenstaat aan een dergelijke constructie is dat alle spelers, waarvan gezegd wordt dat ze talent zijn, beschermd moeten worden. Ik denk dat ze beter af zijn wanneer ze wat meer moeten presteren voor de NK-plaatsen.
Henk Stroetinga

Post by Henk Stroetinga »

Cor wil graag keiharde competitie. Dat gaat hij krijgen.
In de halve finales pupillen spelen de spelers om minder finaleplaatsen dan voorheen, want de finale wordt een stuk kleiner.

Een grote damprovincie als Midden-Holland krijgt misschien wel vijf of zes halve finale plaatsen. Die spelers worden dan waarschijnlijk verdeeld over twee of drie halve finales.

Misschien is het voor jou allemaal niet zo nodig, Cor, omdat jullie in Midden-Holland prachtige regionale wedstrijden hebben.
Voor een aantal damprovincies met minder leden, waar de provinciale voorwedstrijden minder tot niets voorstellen, is het een zegen.
Het is een soort schaalvergroting, waardoor meer kinderen dezelfde kansen krijgen. Een voorbeeld van deze schaalvergroting was de proef halve finale van Groningen, Friesland en Drenthe dit jaar.
Vanwege de nog grote finale met 24 ging dit om maar liefst vier plaatsen.
(eentje was een kadootje van de KNDB)
Verrassend genoeg plaatste de nummer drie van Friesland zich voor de finale, en in de finale werd hij zevende. Dat is voor deze jongen een topbeleving geweest. En ik ben er van overtuigd dat alle deelnemers aan de halve finale er enorm van genoten hebben.

Voor een halve finale is het gebied Groningen, Friesland en Drenthe qua spelers nu niet groot genoeg. Daar komt dan bijvoorbeeld Overijssel bij.

Als damprovincie ben je niet meer zeker, dat je een finalist hebt. Maar heb je een goede lichting dan heb je er misschien wel drie of vier.
Braintag

Post by Braintag »

Braintag wrote:
Cor van Dusseldorp wrote: Wat is de noodzaak om regionale wedstrijden in andere regio's te spelen dan de bestaande districten?
Waarom worden er eigenlijk halve finales voor de senioren georganiseerd?
Heeft te maken met de hangplekken. Die heb je bij de pupillen (bijna) niet.
Braintag wrote:Met districten doel je waarschijnlijk op provincies.
Het is maar hoe je het ziet. De provincie Zuid-Holland is bijvoorbeeld opgesplitst.
Braintag wrote:Wegens bezuiniging tracht de kndb het aantal deelnemers aan Het NK pupillen te laten afnemen. Voor sommige provincies betekent dit dat ze slechts één van de vele talenten zou mogen afvaardigen naar het toernooi.
Dat is sport. Bij het WK schaatsen mogen er ook maar vier Nederlanders meedoen.
Braintag wrote:Om ook andere kinderen gemotiveerd te houden en wedstrijden tegen leeftijdgenoten van buiten de provincie te laten spelen neemt de motivatie voor veel kinderen toe en zullen ze hopelijk dat dammen wat langer volhouden.
Er worden voldoende eendagstoernooien gehouden om voldoende tegen spelers van buiten de regio te spelen. Daar is geen NK voor nodig.

Wat mij persoonlijk tegenstaat aan een dergelijke constructie is dat alle spelers, waarvan gezegd wordt dat ze talent zijn, beschermd moeten worden. Ik denk dat ze beter af zijn wanneer ze wat meer moeten presteren voor de NK-plaatsen.
Het gaat natuurlijk neit enkel om het spelen tegen andere kinderne maar om het serieus ervraing opdoen inw edstrijden waarin eht ergens omgaat/ Een systeem waarin regio's een vast aantal plaatsen krijgen is, zoals henk stroetinga al aangeeft, minder rechtvaardig, een kleine damprovincie met twee kinderen met de potentie om Nederlands Kampioen te worden heeft dan maar een plaats. Door de regio's te vergroten middels halve finales vergroot je ook de kans dat de kinderen die het verdienen de finale halen. Blijkbaar gun jij kinderen geen extra toernooi , Het gaat ook maar om een paar dagen en het lijkt me een investering met meer nut dan telkens weer ellenlange serie halve finales van de senioren. Schrap die eens, dan wordt de damkalender veeel leger. Gewoon die hangplaatsen schrappen en laat de senioren zich maar via de provincie plaatsen. Ik dat de senioren beter af zijn wanneer ze wat meer moeten presteren voor de NK plaatsen......
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Braintag wrote: Het gaat ook maar om een paar dagen en het lijkt me een investering met meer nut dan telkens weer ellenlange serie halve finales van de senioren. Schrap die eens, dan wordt de damkalender veeel leger. Gewoon die hangplaatsen schrappen en laat de senioren zich maar via de provincie plaatsen. Ik dat de senioren beter af zijn wanneer ze wat meer moeten presteren voor de NK plaatsen......
Ik ben ook wel voor het schrappen van de HF, maar ik heb een ander idee. Misschien niet de ultieme oplossing, maar goed om er eens over na te denken.
Gebruik de uiterst populaire zomertoernooien c.q. het Barnsteentoernooi en het Amsterdam Paastoernooi als satelliettoernooi van het NK, waar dus plaatsen te verdienen zijn voor datzelfde NK.

In de trant van: beste drie Nederlandse dammers van Den Haag Open en Nijmegen Open naar NK, beste twee van Brunssum Open eveneens en een of twee van Barnsteen en Amsterdam en wellicht nog zo'n toernooi.
Het is zomaar een idee, wel heel modern.
Kunnen we dit aan, of gaan we gelijk 'boe' roepen.
Even nadenken s.v.p. en dan reageren. Misschien hebben we iets aan zijn staart en misschien ook niet.
Ik ben benieuwd.
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Braintag wrote:Jan Pieter denkt enkel aan zijn eigen toernooitje, dat sis zijn goed recht, maar het paastoernooi is een relatief klein toernooi en het lijkt me niet een toernooi waar je als bond wedstrijden omheen moet organiseren.
Henk Stroetinga wrote:Ik snap eigenlijk niet zo goed waar Jan Pieter zich druk over maakt. Indien de nacompetitie net zo georganiseerd is als het alfgelopen jaar dan wordt er op deze zaterdag nog 1 wedstrijd gespeeld om een plaats in de Ereklasse. Dat kost hem misschien 3% deelnemers.
Jammer dat de discussie zich nu op het Paastoernooi concentreert, want daar maak ik me niet zo druk over. De afgelopen jaren hadden we volle bak en ik heb geen reden om aan te nemen dat het bij de 25e editie anders zal zijn.

Minstens zo belangrijk vind ik het tweede argument dat ik noemde. Kerst, Pasen, Hemelvaart, etc. zijn natuurlijk prachtige dagen voor toernooien, maar veel mensen besteden deze dagen juist aan hun familie. Het verbaast mij dan ook zeer dat de KNDB nu een competitiewedstrijd in het Paasweekeinde plaatst, zeker wanneer je bedenkt dat diezelfde KNDB de zondag (die voor veel minder mensen een probleem vormt) wel heilig verklaart. En het verbaast mij ook dat de competitieleider niet bereid is deze kennelijke vergissing te herstellen. In acht maanden kun je bijna een kind krijgen, en dan zou een damwedstrijd niet verplaatst kunnen worden???

Vergeet wat mij betreft het Paastoernooi en geef ajb je mening over de vraag of de KNDB competitiewedstrijden mag plaatsen in typische familieweekeinden.
Cor van Dusseldorp

Braintag wrote: Het gaat ook maar om een paar dagen en het lijkt me een investering met meer nut dan telkens weer ellenlange serie halve finales van de senioren. Schrap die eens, dan wordt de damkalender veeel leger. Gewoon die hangplaatsen schrappen en laat de senioren zich maar via de provincie plaatsen. Ik dat de senioren beter af zijn wanneer ze wat meer moeten presteren voor de NK plaatsen......
Een belangrijk verschil tussen jeugd NK's en senioren NK's is dat de doorstroming bij de jeugd groter is, aangezien er altijd spelers de leeftijdsgrens bereiken.
Een probleem met het regionaliseren van de voorronden NK (of halve finales) is dat je het in de hand werkt dat over een tijdje geen Fries of Gronings kampioenschap wordt gespeeld, maar alleen de halve finale.
De halve finale om de redenen die Henk Stroetinga aangeeft lijkt eerder een manier om de verschraling te vertroebelen dan echt een poging om het jeugddammen een nieuwe implus te geven.
Eric van Dusseldorp wrote:Ik ben ook wel voor het schrappen van de HF, maar ik heb een ander idee. Misschien niet de ultieme oplossing, maar goed om er eens over na te denken.
Gebruik de uiterst populaire zomertoernooien c.q. het Barnsteentoernooi en het Amsterdam Paastoernooi als satelliettoernooi van het NK, waar dus plaatsen te verdienen zijn voor datzelfde NK.

In de trant van: beste drie Nederlandse dammers van Den Haag Open en Nijmegen Open naar NK, beste twee van Brunssum Open eveneens en een of twee van Barnsteen en Amsterdam en wellicht nog zo'n toernooi.
Het is zomaar een idee, wel heel modern.
Kunnen we dit aan, of gaan we gelijk 'boe' roepen.
Even nadenken s.v.p. en dan reageren. Misschien hebben we iets aan zijn staart en misschien ook niet.
Ik ben benieuwd.
Wat mij bevalt aan dit idee is om de halve finale, ik wil hem wel houden, in 1 dubbelweekendige week te spelen. Scheelt en heleboel druk op de damkalender.
Minder enthousiast ben ik over het idee om de open toernooien daarvoor te gebruiken. Dit vanwege twee redenen: Allereerst is er de 'buitenlander'-vervuiling. Ten tweede krijg je een herkansingenmodel, waarbij er ook nog eens verschil in zit of je het eerste danwel het laatste toernooi speelt. (iets vergelijkbaars is er met de plaatsing voor de nacompetitie in de eerste divisie (voetbal)).
Mijn eerste indruk is verder dat ik geen voorstander ben van een open inschrijving (kunnen we de distrincten/provincies meteen opdoeken) en van het Zwitsers systeem als plaatsing voor de finale. Maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Post Reply