De KNDB heeft tweemaal een damserver opgetuigd en het komt niet echt van de grond.Jaap van Galen wrote: Maar hoe creëer je die digitale concurrent, en geef je het vorm?
Even één extreem idee (ik heb er meer), waarvoor ik mensen nodig heb.
Vroeger werden in Friesland tijdens eendagsdamtoernooien, naar ik meen door Jacob Spoelstra en ook Andries Sinnema (beide zijn al overleden), mensen uitgedaagd om een gulden (kan ook een kwartje zijn) een partijtje te sneldammen.
Laagdrempelig omgezet naar Internetdammen:
We spelen zaterdagavond 20.00 uur een online community knock-out competitie. Piramidemodel.
Starten met 16, 32, 56, 128, 256, 1024 spelers etc. (naar gelang hoe het aanslaat).
We leggen vooraf in € 1,-- (maar kan ook meer zijn).
Spelen een partij on-line van bijvoorbeeld elk 1 ½ uur (ja, het moet wel denksport blijven). Bij remise Lehman 5+3. Half twaalf is de ronde sowieso afgelopen.
Bij € 1024 is het maximaal 10 zaterdagavonden, bij € 16 4 zaterdagavonden.
Verliezer is geld kwijt, andere speler gaat met twee Euro inzet verder naar de volgende ronde.
Bij 1024 spelers is hoofdprijs € 1.024 (eventueel na aftrek kanspelbelasting of zoiets en organisatie/ontwikkelfee). Bij 16 spelers, hoofdprijs € 16,--
Natuurlijk kun je het ook over een andere prijsverdeling hebben, maar het gaat om het idee.
En natuurlijk kunnen we ook sneller spelen.
Wie/wat heb ik nodig uit de on-line damcommunity:
Een jurist, die dit idee kan toetsen mbt tot gokken op Internet en advies kan geven.
Iemand die het PayPal gebeuren e.d. kent (Klaas Bor?)
Een damserver: slagzet.com (Maurits Meijer?) of een andere ontwikkeling
Toernooibase verder ontwikkelen met een random paringmodule en inschrijfmodule.
Live-display van toernooi op Internet -> Hendrik Veenstra/Oerterp-applet?
Chatmogelijkheid alleen voor spelers (wie? Danny Staal?), maar wel zichtbaar voor de kijkers.
We spelen onder eigen naam. (Inlogcode Toernooibase?)
Partijen worden achteraf getoetst op gebruik damsoftware aan de hand van een aantal computerprogramma’s en jury. Organisatie kan dictoriaal een speler uit het toernooi zetten.
Zijn verlies: 1 Euro.
Iemand die de wedstrijdvoorwaarden maakt?
Verder reclame via allerlei kanalen: Alldraughts, Facebook, etc.
Alles buiten de huidige structuren…....maar wel koppelen van bestaande situaties en indien mogelijk met nieuwe standaarden.
Dit idee kun je nog veel verder uitwerken, met allerlei toeters en bellen en op allerlei manieren, verliezersronde alleen voor niet KNDB-clubleden zonder rating (dus de echte intredende dammer, die niet op de clubavond komt). Of toernooien voor spelers zonder KNDB-rating.
Maar het gaat om het idee. En Fred, grotendeels is het al verzonnen (misschien wel door jou) en kopieer ik de hele handel….. Maar het gaat om mensen, die dit samen eens willen uitwerken en goed van de grond willen tillen.
Okay, schiet maar.