SportAccord World Mind Games 2014

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Re: SportAccord World Mind Games 2014

Post by Klaas van der Laan »

Piet Bouma wrote:Ik vind dat Klaas wel een punt heeft.
Er is een speciale media-officer van de FMJD, Marcel Kosters:
http://www.fmjd.org/downloads/news/849/ ... 4_info.pdf (nr. 35)
Voor de elektronische borden is Bartosz Socha ingevlogen, dus daar hoeft hij zich niet mee te bemoeien.
Eén keer in beeld gezien, waarbij hij iets over de WK-match Ndjofang – Georgiev vertelt.
Maar niet waar en wanneer???
Misschien schrijft hij de kleine berichtjes op de SWMG-website.
Maar …. er zouden toch eigen uitgebreide persberichten kunnen staan op de FMJD-site? FIDE, ondanks dat het daar geen echt wereldtoptoernooi is, doet het met 1 groot bericht al beter.
En gezien de Nederlandse link zou hij toch Nederlandstalige persberichten namens de FMJD kunnen schrijven (aanbieden aan Nederlandse kranten o.m. DvhN? En KNDB).
Enfin, Fred kom er ook maar even in.....
Even overwoog ik ook om Fred met name uit te dagen, maar de inkopper leek me zo ook wel voldoende.
Maar de andere kant van het verhaal vond ik veel confronterender. Waar is de hartstocht van de dammers zelf? De partijen en beelden zijn beschikbaar. Waarschijnlijk is het prijzengeld hoger dan welk WK ook. Alle wereldtoppers zijn aanwezig en strijden tot het uiterste. Hoezo geen echt wereldtoptoernooi? Daar moeten toch tientallen briljante fragmenten zijn met verassende wendingen. Wordt die liefde niet meer gedeeld? Een dementerende status lijkt bereikt. Dat bobo's in hun eigen wereld leven, het zij zo. Maar dat de basis hieraan kennelijk ook geen spelplezier meer beleefd is tekenend. Moet verzorgingstehuis FMJD/KNDB dit dan met de paplepel ingeven?
Hiermee heb ik voorlopig weer meer dan genoeg tijd verspild en trek me weer terug in mijn eigen wereld.
Flow with the Go
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Klaas, waarom zo omslachtig? Ik heb geen enkele uitdaging nodig en zal geheel op eigen kracht de rol van horzel vervullen. Natuurlijk herkende ik de provocatie. Iemand geeft een voorzet, ik lever het eindschot. Spreekt men schande van mijn schot, dan distantieert bijvoorbeeld Piet zich snel en handig van zijn eigen voorzet. Zooooo hard mag ik dan weer niet schieten want de keeper heeft ook een moeder en goede bedoelingen.....Tja, Klaas, wie heeft er nog passie? De topspeler? de reizende bestuurder? Of is het de stokoude dammer die wekelijks met zijn bondsspeldje naar de clubavond gaat in een steeds leger clublokaal?
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Als de media-officer door censuur, c.q. geen persvrijheid zich moet beperken tot de kleine berichtjes op de officiële site dan vraag ik me inderdaad af wat hij daar doet. Die berichtjes had Harry Otten, Andreas Kuyken of Rob Clerc ook wel kunnen schrijven.
Ik snap ook niet dat een organisatie de deelnemende bonden het recht ontzegd om op eigen sites informatie (veel meer achtergrondinformatie) te geven. Met linken (en logo’s) naar de toernooisite kan er nog veel meer propoganda voor die SWMG worden gegeven.
En persberichten schrijven voor (inter)nationale kranten kan natuurlijk altijd. Of mag dat ook niet?
Ik begrijp dat ik op Toernooibase ook volstrekt illegaal bezig ben om standen te laten zien….

Zo ben ik nog steeds benieuwd naar het echte verhaal rondom Shvartsman – Ivanov, laatste ronde rapid. Shvartsman, die op de 27e en 29e zet een minuut nadenkt en toch de combinatie niet ziet. Clerc, zegt in de live-reportage dat er waarschijnlijk iets mis was met de applet, maar dat kan ik me niet voorstellen. Was Shvartsman overmand door spanning of was er een ‘gentlemen-agreement’ voor remise? Kortom, daar verspeelt iemand een gouden medaille!

Klaas, die zit te wachten op tientallen briljante fragmenten en verrassende wendingen.
Nou, ik geef het je te doen. In vier dagen tijd worden 284 partijtjes over ons heen gestort (en straks in drie dagen ook nog ontzettend veel superblitz met ban de remise). En tussendoor ook nog de Nationale Competitie…..(die had natuurlijk stilgelegd moeten worden). Bij een FMJD topevenement (ik bedoelde dat het schaken geen echt topevenement is) moeten nationale topevenementen geen concurrent zijn.
En bij een topevenement rond denksport dient (vind ik) normale bedenktijd te zijn. Veertien partijen op één dag, meer dan genoeg. Dan waren die echt briljante strategieën en verrassende wendingen in een partij wel aan het licht gekomen. En Shvartsman had die missers nooit gemaakt.

Passie? Ik krijg het niet echt van die rapid- en blitzgames.
Nee, dan die gemiste combinatie van Bert Oegema in de Nationale Competitie....
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman »

Fred van Amersfoort wrote:Ik denk dat de kritiek voorlopig gehandhaafd kan blijven. Misschien nog wel uitgebreid kan worden. Als de man van de p.r. wel afreist naar een ver oord maar in de praktijk niet kan of mag leveren, waarom is hij dan afgereisd?
Het gaat niet om kritiek. Maar dat die beter kan gericht worden.
Dat medio december wordt slechts vaag gesproken over de Match die eigenlijk in 2014 moest gespeeld worden - dat is wel een punt.
En dat persberichten zijn niet OK vind ik geen punt.
Dat zulke toernooi in Nederland niet leeft (zelfs na het goud van Roel) is ook een punt. Waarom - dat is de vraag eerder aan KNDB en aan dammers zelf.
Zoals ik eerder aangaf wordt dammen in Rusland waarschijnlijk voor het eerst door een grote landelijke (eigenlijk internationale) kabelzender uitgezonden. Om 22.00 ga ik het weer opnemen.
Werd er in Nederland een poging gewaagd om zoiets in elkaar te krijgen?
Dat het gaat om weer een gemiste (of niet goed benutte) kans voor dampropaganda (althans in Nederland) betwijfel ik niet.
Fred van Amersfoort wrote:Ik wil nu wel eens duidelijkheid. Zit meneer daar op eigen kosten? Op kosten van de FMJD? Of heeft meneer een speciale plek namens de Chinese organisatoren? Nog concreter: krijgt meneer kosten voor verblijf/voeding/reis van de organisatie, is dat dan in zijn functie namens de FMJD, of heeft meneer als privépersoon privileges verworven, bijvoorbeeld door zijn niet te ontkennen inzet in China voorafgaande jaren? En zijn deze eventuele prive privileges dan verkregen gedurende een functie en dus overdraagbaar? Waarom zou iemand als Clerc, ongetwijfeld als coach aanwezig, deze taken, zoals persverslagen, er niet bij kunnen doen? Ik stel wel vast dat er ook rond het WK snel dammen geen goede berichtgeving is, ik zie toch wel iets van een patroon. Ik vind de kritiek dus terecht, kom er maar in Piet
Tot zover ik weet worden alle reis/verblijf kosten van FMJD afgevaardigden door de organisatie betaald.
FMJD krijgt daarnaast ook een behoorlijke (voor de dammaatstaven) bedrag. Dat is, denk ik, allemaal terug te vinden in de openbare documenten.
Clerc is door KNDB naar Beijing gestuurd. Ik weet niet of hij een opdracht heeft gekregen om berichtgeving richting Nederland te verzorgen. Denk ik niet.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Dus niet op eigen kosten. Het lijkt dat de FMJD wel de macht heeft organisaties een bijdrage te vragen maar niet in staat is om ook persvrijheid te bedingen. Ik kan het niet anders interpreteren dan dat de eigen bed, bad en broodvoorziening aardig op orde is .
Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri »

Leuk intervieuwtje trouwens van Roel in het damspel! Leuk om wat te horen van 'zijn' kant :)!
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher »

En alweer een organisatie met misplaatste arrogantie. In principe is deze organisatie nog wel in de positie om wat eisen rondom publicatie te stellen vanwege het goudzakje dat ze hebben gevonden. Maaar, zorg dan eerst dat je je eigen zaken op orde hebt. De site is verschrikkelijk. Hij is zowel onoverzichtelijk als traag als onmogelijk te zien op een telefoon. Ik heb de nieuwste iPhone, maar bij All Games kan ik bijvoorbeeld al bijna niks zien.

Op deze manier heb ik ook helemaal geen zin om een toernooi te volgen. Sowieso valt deze snelheid niet bij te houden voor de huidige technologie, maar als je dan ook nog eens verplicht via een afschuwelijke ***site moet kijken, houdt het voor mij alweer op.

Uiteraard is het wel mooi dat we in de persoon van Roel Boomstra een Olympisch kampioen hebben. Laten we hopen dat dit een voorproefje is op wat komen gaat in 2015. Is de zevende map al klaar?
Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan »

Op de valreep, vanuit de "wormhole", toch nog een nabrandertje:
Piet Bouma wrote: Ik begrijp dat ik op Toernooibase ook volstrekt illegaal bezig ben om standen te laten zien….
Ben jij al niet eens eerder gedwongen door diezelfde organisatie om partijen te verwijderen? Staat me vaag nog iets van bij. Dit lijkt een FIFA-achtige organisatie te worden waar bobo's van likkebaarden.
Piet Bouma wrote: Zo ben ik nog steeds benieuwd naar het echte verhaal rondom Shvartsman – Ivanov, laatste ronde rapid. Shvartsman, die op de 27e en 29e zet een minuut nadenkt en toch de combinatie niet ziet. Clerc, zegt in de live-reportage dat er waarschijnlijk iets mis was met de applet, maar dat kan ik me niet voorstellen. Was Shvartsman overmand door spanning of was er een ‘gentlemen-agreement’ voor remise? Kortom, daar verspeelt iemand een gouden medaille!
Toen ik dit zag kreeg ik meteen dezelfde complotgedachte. Ben benieuwd hoelang dit filmpje openbaar blijft.
Piet Bouma wrote: Klaas, die zit te wachten op tientallen briljante fragmenten en verrassende wendingen...
Opnieuw mis je mijn crux. Ik zit nergens meer op te wachten. Denk hooguit nog wel eens enkele zetten mee vanaf diagrammen die toevallig mijn pad kruizen. Ga het ook niet verder voorkauwen. Kennelijk wordt mijn primaire romantische schoonheidsbeleving niet herkend en hoort het thuis in een pervers rariteitenkabinet.
Piet Bouma wrote: Passie? Ik krijg het niet echt van die rapid- en blitzgames.
Precies, daar draait het om. Niveau of omstandigheden maken niet uit voor mooie verhalen en fragmenten. Maar waarom wil je dit niet even laten zien met een diagram erbij? Om dwing jij nu ook jouw site te bezoeken?

Hiermee ben ik dan toch aangekomen in mijn paralelle universum.
Flow with the Go
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Klaas van der Laan wrote:Op de valreep, vanuit de "wormhole", toch nog een nabrandertje:
Piet Bouma wrote: Passie? Ik krijg het niet echt van die rapid- en blitzgames.
Precies, daar draait het om. Niveau of omstandigheden maken niet uit voor mooie verhalen en fragmenten. Maar waarom wil je dit niet even laten zien met een diagram erbij? Om dwing jij nu ook jouw site te bezoeken?

Hiermee ben ik dan toch aangekomen in mijn paralelle universum.
Nou in een afspeelbare Oerterp-applet dan:
[Event "Nationale Clubcompetitie KNDB 2014/2015"]
[Site ""]
[White "Kroodsma, Ype"]
[Black "Oegema, Bert"]
[Annotator "Bert Oegema"]
[Result "0-2"]
[GameType "20"]
[Round "6"]
[Date "2014.12.13"]
[WhiteTime ""]
[BlackTime ""]
[TimeControl "4800+60"]
[WhiteUrl "http://toernooibase.kndb.nl/Afbeeldinge ... rs/671.jpg"]
[BlackUrl "http://toernooibase.kndb.nl/Afbeeldinge ... blank1.jpg"]
[WhiteTitle ""]
[BlackTitle ""]
[WhiteRating ""]
[BlackRating "1943"]
[DamboTopLine "Nationale Clubcompetitie KNDB 2014/2015 Round 6"]
[DamboBottomLine "Bert Oegema - Ype Kroodsma 2-0"]
/FEN "B:W21,28,29,32,33,35,36,38,40,41,42,43,45,48:B6,7,8,9,10,12,13,14,15,17,18,20,24,26"/ 28. ... 24-30 29. 35x24 18-23 30. 29x18 20x29 31. 33x24 13x33 32. 38x29 14-19 33. 24x22 26x46 34. 43-38 46-28 35. 42-37 28x46 36. 38-32 46x34 37. 40x29 10-14

Commentaar van Bert Oegema: Dit had vast de combinatie van deze speelronde kunnen zijn. Maar ja, als je hem niet ziet, dan telt ie niet. De gemiste afwikkeling van Joppe Lemmen tegen Jan Groenendijk mag er ook zijn.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

A.Presman wrote:Zoals Klaas in een andere topic terecht opmerkte is het bizar dat zowel Sport Accord World Mind Games als het succes van eigen Roel nog geen enkele reactie waard hier blijkt te zijn.
Al met al een competitie met bijna alle wereldsterren, spectaculaire snelle partijen, live games, TV dekking etc...
Ik heb er helaas weinig van meegekregen. Het toernooi is nauwelijks gepromoot, zodat het al een paar dagen aan de gang was voordat ik het in de gaten kreeg. Verder lukte het me niet om de partijen live te volgen op mijn netbook, want die kon de zware javascript belasting van de webpagina's niet aan. En de website van het toernooi is dermate onoverzichtelijk dat het volgen van het toernooi zo goed als onmogelijk is. Wat ik wel goed gedaan vind zijn de Youtube filmpjes. Die zien er zeer professioneel uit. De kwaliteit van het commentaar (vooral het technische gedeelte) zou nog wel wat verbeterd mogen worden, maar het was daardoor ook wel humoristisch om naar te luisteren.
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher »

Wie heeft de superblitz nou eigenlijk gewonnen bij de mannen? Ndjofang of Boomstra? Ze stonden volgens mij aan het einde van de rit gelijk.
Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest »

Ndjofang volgens de site van Hijken
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Edwin Twiest wrote:Ndjofang volgens de site van Hijken
Op onderling resultaat dan kennelijk.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
Wishmaster
Real name: Pascal Stil

Post by Wishmaster »

Michel Stempher wrote:Wie heeft de superblitz nou eigenlijk gewonnen bij de mannen? Ndjofang of Boomstra? Ze stonden volgens mij aan het einde van de rit gelijk.
N'Djofang vanwege onderling resultaat.
Als Pim in de laatste ronde had verloren van Atse, dan hadden ze met drie gelijk gestaan, en dan zouden ze alledrie onderling een keer gewonnen en verloren hebben, en dan zou Roel eerste geworden zijn door z'n winst tegen Georgiev (hoogste volgende).
Via deze link is ook nog een artikeltje te vinden en hier een PDF met alle uitslagen, resultaten en partijen van de verschillende damtoernooien.
everytime is a good time to take your time to have a good time
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Baarnsche Courant Rubriek 10 december 2014
Verloren zoon wint goud
Over het goud van Roel Boomstra bij de World Mind Games, Rapid
http://www.ericsdamsite.com/BC%20Damrub ... r_2014.htm
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
Post Reply