Arie van der Stoep
In
Rondslag uit
Hoofdlijn nr. 186 een zestal opgaven. De eerste compositie die wordt aangeboden is heel fraai, dit is partijproblematiek van de bovenste plank:
Uitdagende beginstand met keurig gescheiden kleuren en we ontwaren een bekend speltype, wit omsingelt de zwarte flankaanval met enkele achtergebleven schijven.
Twee inleidende dwangzetten
Dynamische afwikkeling met twee zwarte dammen in het spel en mooi vuurwerk
Een puntig, scherp slot ter afsluiting
Een compositie die voldoet aan het criterium van Kuyken: kosmos - chaos - kosmos (of rust - beweging - rust).
De andere composities die worden aangeboden zijn allemaal van de tweede garnituur.
Neem diagram 2.
Hoe wint wit na 30-34 en 20-25? luidt de vraag en het onthutsende antwoord is: niet!
Na 32-27 47-42 28-23 42-37 48-43 35-30 30x10 resteert deze stand:
Hier houdt de oplossing op ... het is potremise.
Ook de andere composities leveren geen schoonheidservaring op bij mij, lelijke beginstanden en slordig afspel.
Dat kan beter.
Ik las ergens dat de auteur van de rubriek
Rondslag Theo Berends geen abonnement heeft op De Problemist, zoiets kan natuurlijk niet als je partijcomposities aanbiedt, vind ik. Pareltjes als de compositie van diagram 1 tref je namelijk in dat vakblad aan.Bovendien kan de Kring voor Damproblematiek wel wat extra leden gebruiken. Kom mensen, niet zo krenterig, wees solidair en neem een abonnement op De Problemist en geniet van echte damkunst!
Het alternatief is om de bloeiende damkunst naar de knoppen te laten gaan. Ik heb mijn keuze gemaakt. binnenkort zal ik de nieuwe eindredacteur Hein Wilsens trakteren op een artikel over partijproblematiek.