The art of winning

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Re: The art of winning

Post by Michel Stempher »

Eric van Dusseldorp wrote:
composite wrote:
Kosmos wrote:Image

Ronald Schalley liet deze compositie zien, een arrangement van een idee van Jannes van der Wal. Eindigt nu keurig in dubbele oppositie.
Heeft iemand dit al eens eerder bedacht?
Als zwart na de afwikkeling 19-23 speelt, wordt het zelfs een enkelvoudige oppositie. Er zit dus een haarscherpe variant in. Het probleem is volgens de dambase niet bekend.
Dubbele oppositie Hein. Kijk nog eens goed.
Ook wel enkele oppositie, op zich.. alleen wel winst voor zwart als wit zonder verstand naar links blijft sjoelen ;)
composite

Post by composite »

Eric van Dusseldorp wrote:
composite wrote:
Kosmos wrote:Image

Ronald Schalley liet deze compositie zien, een arrangement van een idee van Jannes van der Wal. Eindigt nu keurig in dubbele oppositie.
Heeft iemand dit al eens eerder bedacht?
Als zwart na de afwikkeling 19-23 speelt, wordt het zelfs een enkelvoudige oppositie. Er zit dus een haarscherpe variant in. Het probleem is volgens de dambase niet bekend.
Dubbele oppositie Hein. Kijk nog eens goed.
Je hebt gelijk.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Image

Arie van der Stoep

In Rondslag uit Hoofdlijn nr. 186 een zestal opgaven. De eerste compositie die wordt aangeboden is heel fraai, dit is partijproblematiek van de bovenste plank:
Uitdagende beginstand met keurig gescheiden kleuren en we ontwaren een bekend speltype, wit omsingelt de zwarte flankaanval met enkele achtergebleven schijven.
Twee inleidende dwangzetten
Dynamische afwikkeling met twee zwarte dammen in het spel en mooi vuurwerk
Een puntig, scherp slot ter afsluiting

Een compositie die voldoet aan het criterium van Kuyken: kosmos - chaos - kosmos (of rust - beweging - rust).

De andere composities die worden aangeboden zijn allemaal van de tweede garnituur.
Neem diagram 2.

Image

Hoe wint wit na 30-34 en 20-25? luidt de vraag en het onthutsende antwoord is: niet!
Na 32-27 47-42 28-23 42-37 48-43 35-30 30x10 resteert deze stand:

Image

Hier houdt de oplossing op ... het is potremise. :fist:

Ook de andere composities leveren geen schoonheidservaring op bij mij, lelijke beginstanden en slordig afspel.
Dat kan beter.
Ik las ergens dat de auteur van de rubriek Rondslag Theo Berends geen abonnement heeft op De Problemist, zoiets kan natuurlijk niet als je partijcomposities aanbiedt, vind ik. Pareltjes als de compositie van diagram 1 tref je namelijk in dat vakblad aan.Bovendien kan de Kring voor Damproblematiek wel wat extra leden gebruiken. Kom mensen, niet zo krenterig, wees solidair en neem een abonnement op De Problemist en geniet van echte damkunst!
Het alternatief is om de bloeiende damkunst naar de knoppen te laten gaan. Ik heb mijn keuze gemaakt. binnenkort zal ik de nieuwe eindredacteur Hein Wilsens trakteren op een artikel over partijproblematiek.
Heaven is no location, but a state of mind
Post Reply