Hoe nu verder?

Discussies over damsport (in het Nederlands)
hans andriessen

Re: Hoe nu verder?

Post by hans andriessen »

Guest wrote: - gewoon het hout tellen aan het einde van een reguliere pot. Meer hout van de tegenstander geslagen = winst. Remise wordt een echte uitzondering. De sterktste spelers staan gewoon weer bovenaan.
Dit is een gemakkelijke regel, als je tenminste duidelijk aangeeft wanneer een partij eindigt.
Deze regel valt in de rubriek "verandert het spel".

De (aller)sterkste spelers komen boven aan doordat ze hun potjes winnen.
Het probleem is toch eigenlijk dat het krachtsverschil bij de top zo klein is, dat de partijen vaak in remise eindigen. Zou het met deze regel niet zo zijn, dat nu eens deze speler, dan weer die speler de meeste houtjes heeft. Zodat het in de totaalstand niet veel uitmaakt.
Dit is een vraag die net als bij andere voorgestelde wijzigingen goed onderzocht moet worden.
Hierbij past wel een waarschuwing. Achteraf "toepassen" van andere regels op reeds gespeelde wedstrijden (om te kijken wat het verschil is) is niet correct. Want als die wedstrijden met die andere regels gespeeld waren, hadden de spelers daarmee rekening gehouden en zou er anders gespeeld zijn, met een mogelijk andere uitslag.
steenslag

Post by steenslag »

Mark Hees wrote:Nu DT niet aangenomen is door de BR, wat moeten we nu? (...)
KNDB-site wrote:(...) Het plan om met ingang van het NK 2004 bij de strijd om de nationale titel een puntenoverwinning in te voeren, is voor een jaar uitgesteld (cursivering Steenslag). Gedurende die periode zal met de FMJD worden overlegd of men ook daar deze vernieuwing kan accepteren.(...)
Mark Hees

Post by Mark Hees »

steenslag wrote:
KNDB-site wrote:(...) Het plan om met ingang van het NK 2004 bij de strijd om de nationale titel een puntenoverwinning in te voeren, is voor een jaar uitgesteld (cursivering Steenslag). Gedurende die periode zal met de FMJD worden overlegd of men ook daar deze vernieuwing kan accepteren.(...)
Ja, dit heb ik ook gelezen. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat het over een jaar weer in stemming gebracht zou gaan worden. Het zou van een kortzichtigheid van het bestuur getuigen die ik me niet kan voorstellen. Volgens Dieter was dit niet zo besproken tijdens de vergadering (correct me if I'm wrong. Ik was er zelf niet bij). Zoals het hier staat, is de DT niet in stemming gebracht omdat de FMJD er problemen mee had, en niet omdat de overgrote meerderheid van de stemmende top200 zich tegen DT uitgesproken had.
Dieter

Post by Dieter »

steenslag wrote:
Een vervelende kwaal van ons bestuur. Ze moeten nogal eens op teksten terugkomen omdat het niet zo goed op papier komt als bedoeld is. Het bestuur stelde voor niet tot invoering van de DT over te gaan, het voorstel terug te nemen en te bewaren voor mogelijk een later moment als het damklimaat anders zou denken over deze kwestie. Van opschorten met een jaar is geen moment sprake geweest en het zou ook een buitengewoon slechte zaak zijn als het hele circus over een jaar opnieuw gaat spelen. Waarom deze tekst dan toch in het verslag staat is mij volledig onduidelijk. In elk geval lijkt het me te gemakkelijk om maar te veronderstellen dat de notulist slecht geluisterd heeft. Welke bedoeling heeft het bestuur derhalve met deze dubieuze verslaggeving?
Het moet niet onvermeld blijven dat het bestuur wel duidelijk stelling nam tegen doorzetten van de DT plannen. Het bestuur begreep de gevaren en onderstreepte het belang van draagkracht bij dergelijke elementaire veranderingen van ons spel. Het is vooral daarom jammer dat deze duidelijke stellingname afgvlakt wordt met de zin in het verslag.
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

De hoogste tijd dus dat het verslag op de KNDB-site wordt aangepast!
Mark Hees

Post by Mark Hees »

Eric van Dusseldorp wrote:De hoogste tijd dus dat het verslag op de KNDB-site wordt aangepast!
Wat ik begrepen heb is dat wat nu op de KNDB site staat een voorlopig verslag. Ik hoop dat binnenkort het officiële verslag van de secretaris erop komt te staan. Dat is het stuk wat later ter goedkeuring aan de BR vergadering voorgelegd moet worden. Het is wel goed dat er nu kritisch gekeken wordt naar wat er uit de verslaglegging komt, maar het is misschien beter om even te wachten op het definitieve verslag van de vergadering. Daar zal vast en zeker genoeg over te schrijven zijn.

Dan weer even terug naar het topic (met uw welnemen, uiteraard). Er zijn wel wat ideeën naar voren gekomen. Drastische maatregelen (stukken tellen, apedam) en minder drastisch (3 punten etc). Leven er ideeën die nog niet genoemd zijn? Zijn er mogelijkheden om het aantal remises te beperken (als dat werkelijk als een probleem gezien wordt), die het spel niet aantasten?

Ook andere aspecten kunnen een positieve werking hebben. Ik heb de indruk dat de KNDB (nog) serieus(er) werk gaat maken van de jeugd. Hopelijk worden de activiteiten die nu opgezet worden doorgezet.

Goed, tot zover. Over jeugd kan ik nog wel een heel forum vullen, maar werk roept. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Peter van Heun

Post by Peter van Heun »

De passage betreffende de puntenoverwinning staat goed in het verslag van de KNDB.
hans andriessen

Mark Hees wrote: Ik heb de indruk dat de KNDB (nog) serieus(er) werk gaat maken van de jeugd. Hopelijk worden de activiteiten die nu opgezet worden doorgezet.

Goed, tot zover. Over jeugd kan ik nog wel een heel forum vullen, maar werk roept. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
De KNDB (lees: hoofdbestuur?) kan dat niet alleen.
Er zijn 6000 seniorleden. Slechts een handjevol is betrokken bij de jeugd (werven, opvangen, doorstromen).
Oproep aan alle senioren: help mee op uw jeugdclub. Heeft uw club geen jeugdclub, zet er een op.
De KNDB heeft heel veel hulpmateriaal en een handleiding om dit werken met de jeugd gemakkelijk te maken. Slechts weinigen zijn hiermee bekend. De KNDB verzorgt ook cursussen voor opleiding tot jeugdleider en damtrainer.
Mark Hees

Post by Mark Hees »

hans andriessen wrote:
Mark Hees wrote: Ik heb de indruk dat de KNDB (nog) serieus(er) werk gaat maken van de jeugd. Hopelijk worden de activiteiten die nu opgezet worden doorgezet.

De KNDB (lees: hoofdbestuur?) kan dat niet alleen.
Er zijn 6000 seniorleden. Slechts een handjevol is betrokken bij de jeugd (werven, opvangen, doorstromen).
Oproep aan alle senioren: help mee op uw jeugdclub. Heeft uw club geen jeugdclub, zet er een op.
De KNDB heeft heel veel hulpmateriaal en een handleiding om dit werken met de jeugd gemakkelijk te maken. Slechts weinigen zijn hiermee bekend. De KNDB verzorgt ook cursussen voor opleiding tot jeugdleider en damtrainer.
Ja, ik kan niet anders dan het met Hans eens zijn. Wij hebben in Lelystad nu 15 jeugdleden, die allen op een verschillend niveau bezig zijn. Dus klassikaal wat doen is geen optie. We hebben slechts 3-4 senioren die meehelpen, wat in ons geval veel te weinig is. Want als er een nieuw kind komt (6 jaar) dan kun je die niet zo even in een hoekje zetten met een boek voor zich. Dan ga je daar bij zitten, waardoor er weer een senior minder is om de andere 14 te helpen.....

Er is genoeg materiaal. Er is genoeg bereidheid bij KNDB om te helpen. Er zijn zelfs mensen bij de KNDB te vinden die willen helpen met het opzetten van een jeugdclub, hoe dat te doen, waar aan te denken etc etc etc.
Dominique

Post by Dominique »

Het huidige lesmateriaal voor jeugdleiders wordt aangepast, zodat cursussen minder tijd kosten. Ik herschrijf hier zelf ook een module van. Dit lesmateriaal is binnenkort klaar. Ik hoop dat dit ertoe leidt dat er meer bereidheid is om de cursus tot jeugdleider te volgen en dat er inderdaad meer jeugdleiders, -afdelingen en -leden bij komen.
Bovendien vind ik ook een belangrijke stap dat de KNDB nu probeert de afstand tussen clubs en KNDB te verkleinen door het instellen van regiocoördinatoren.
Ben benieuwd.
hans andriessen

Mark Hees wrote:We hebben slechts 3-4 senioren die meehelpen ......
Jullie zijn rijk [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img]
Bij veel clubs komt het op 1 persoon neer.

Vaak is er niemand. Bijvoorbeeld: Piet Swart organiseert schooldamtoernooien met meer dan 200 dammertjes-in-de-dop, maar hij kan ze niet een vervolg (jeugdclub) aanbieden.
Doodzonde.
Voor de duidelijkheid: Piet verwijt ik dat niet. Piet moet lekker doorgaan met dat schooldammen; het brengt het dammen in ieder geval onder de aandacht van de jeugd.
Mark Hees

Post by Mark Hees »

hans andriessen wrote:
Mark Hees wrote:We hebben slechts 3-4 senioren die meehelpen ......
Jullie zijn rijk [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img]
Bij veel clubs komt het op 1 persoon neer.

Vaak is er niemand. Bijvoorbeeld: Piet Swart organiseert schooldamtoernooien met meer dan 200 dammertjes-in-de-dop, maar hij kan ze niet een vervolg (jeugdclub) aanbieden.
Doodzonde.
Voor de duidelijkheid: Piet verwijt ik dat niet. Piet moet lekker doorgaan met dat schooldammen; het brengt het dammen in ieder geval onder de aandacht van de jeugd.
Ik besef dat we misschien nog wel boffen met 3 begeleiders. Het is alleen te weinig! We proberen heel langzaam andere senior leden erbij te betrekken. De bereidheid is er gelukkig wel. En voor de kinderen is het ook leuk dat er wat meer kinderen zijn. Ik weet nog dat we met 2 begeleiders en 3 kinderen zaten.... Binnenkort is er een vergadering over kaderdocenten en regiocoördinatoren. Ik hoop op een hoge opkomst en een goed vervolg.
Mark Hees

Post by Mark Hees »

Maar hoe komt het dat sommige clubs geen jeugd hebben? Is het onwil? Is het onbekendheid? Is het 'we hebben het al een keer geprobeerd, en toen is het ook niet gelukt'? Is het 'Ik draai er dan weer alleen voor op en daar heb ik geen zin in'?

Voor al het bovenstaande moet toch wel een oplossing te bedenken zijn. We zouden eens moeten beginnen met DIM'en i.p.v. DIP'en.... (Denken in Mogelijkheden i.p.v. Denken in Problemen, hoewel dat laatste vele malen makkelijker is).
Dieter

Post by Dieter »

Dominique wrote:Het huidige lesmateriaal voor jeugdleiders wordt aangepast, zodat cursussen minder tijd kosten. Ik herschrijf hier zelf ook een module van. Dit lesmateriaal is binnenkort klaar. Ik hoop dat dit ertoe leidt dat er meer bereidheid is om de cursus tot jeugdleider te volgen en dat er inderdaad meer jeugdleiders, -afdelingen en -leden bij komen.
Bovendien vind ik ook een belangrijke stap dat de KNDB nu probeert de afstand tussen clubs en KNDB te verkleinen door het instellen van regiocoördinatoren.
Ben benieuwd.
Op het gebied van jeugddammen zijn we zeker op de goede weg, belangrijk naast het studiemateriaal en jeugdtrainers is echter wel dat ook het wedstrijdaanbod eens onder de loep genomen gaat worden op zijn minst in sommige regio's is het jeugddammen een ondergeschoven kindje, als de senioren competitie maar geregeld is dan is alles voor elkaar. Een volwassen jeugdagenda met leuke aansprekende evenementen daar ontbreekt het nog in grote mate aan. Een heel goed voorbeeld is het toernooi van de onvolprezen Jo Geuke, en zo zijn er vast nog wel een paar maar het moeten er veel meer worden.
Belangrijk is ook om niet alleen sneldam wedstrijden aan te bieden maar zeker ook de tussenvorm van rapid toernooien met 30 of 45 minuten bedenktijd, juist dat soort toernooien is een goede overgang naar het serieuze werk.
Na damstudie en clubavond alleen binnenstappen in het senioren dammen is vaak een te grote stap in een keer en kan de motivatie van de jeugd onderuithalen.
Guest

Post by Guest »

Dieter wrote: Op het gebied van jeugddammen zijn we zeker op de goede weg, belangrijk naast het studiemateriaal en jeugdtrainers is echter wel dat ook het wedstrijdaanbod eens onder de loep genomen gaat worden op zijn minst in sommige regio's is het jeugddammen een ondergeschoven kindje, als de senioren competitie maar geregeld is dan is alles voor elkaar.
Dieter, hoeveel jeugdleden had de KNDB 10 jaar geleden en hoeveel heeft de KNDB er nu? Hoe zijn die getallen in Limburg en op DVZ?

Pas als die getallen een consistent stijgende lijn laten zien, zijn we op de goede weg
Post Reply