Groei of krimp?

henk stoop

Re: Groei of krimp?

Post by henk stoop »

Bert Aalberts wrote: Overigens is de UPDB in vijf maanden tijd zo'n 10% van het ledenbestand kwijtgeraakt (290 tegenover 322) maar dit zal voor meerdere provinciale dambonden gelden.
Vergelijken van ledenaantallen moet je natuurlijk altijd op een vast ijkpunt doen. 1 januari is het beste ijkpunt. Aanmelden kan elke dag, afmelden alleen per 1 januari.
Onder die 322 leden van 3 augustus 2011 zijn er waarschijnlijk al een flink aantal op dat moment vertrokken.
KNDB ijkpunt is 31 december, want dan lijkt het veel meer.
Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens »

Afgelopen week de nieuwe provinciale boekjes bij Harry de Waard opgehaald. Daarin staat dat de UPDB per 1 juli 2011 268 seniorenleden had en per 1 juli 2012 272 seniorenleden. Hoera, wij zijn gegroeid!
Nadere analyse wijst uit dat dit vooral te danken is aan de fusieclub DV Het Groene Hart (van 12 naar 22), die een tiental leden uit het Zuid-Hollandse Bodegraven overnam. Dus de groei ging ten koste van de provinciale bond DZHZ, waar ik oorspronklelijk vandaan kom.

Koos heeft overigens gelijk, ik keek alleen naar de senioren. Inclusief de jeugdleden is Zenderstad groter dan DVSB. Gelukkig maar!

Bert, woensdag ipv zaterdag schooldammen is een leuk idee. We moeten dan wel uitkijken naar een andere locatie, want dat is al 30 jaar een middelbare school en die is niet vrij op woensdagmiddag ...
GuidoB

Post by GuidoB »

Jelmer Martens wrote:Nadere analyse wijst uit dat dit vooral te danken is aan de fusieclub DV Het Groene Hart (van 12 naar 22), die een tiental leden uit het Zuid-Hollandse Bodegraven overnam. Dus de groei ging ten koste van de provinciale bond DZHZ, waar ik oorspronklelijk vandaan kom.
OGB Bodegraven was lid van de ZHDB, een dambond waarvan jij nooit lid bent geweest. De ZHDB bestaat sinds anderhalf jaar en is een fusie van de DMH en WHDB. Wellicht ben je lid geweest van één van deze bonden. Of was het de dambond ZHZ, waar OGB Bodegraven dus geen lid van was?
Alex

Post by Alex »

GuidoB wrote:
Jelmer Martens wrote:Nadere analyse wijst uit dat dit vooral te danken is aan de fusieclub DV Het Groene Hart (van 12 naar 22), die een tiental leden uit het Zuid-Hollandse Bodegraven overnam. Dus de groei ging ten koste van de provinciale bond DZHZ, waar ik oorspronklelijk vandaan kom.
OGB Bodegraven was lid van de ZHDB, een dambond waarvan jij nooit lid bent geweest. De ZHDB bestaat sinds anderhalf jaar en is een fusie van de DMH en WHDB. Wellicht ben je lid geweest van één van deze bonden. Of was het de dambond ZHZ, waar OGB Bodegraven dus geen lid van was?
Waarom het Zuid-Hollandse Bodegraven nou ineens naar de Utrechtse bond moet, is me een raadsel. Of zou het zijn omdat de ZHDB Kijk Uit uit het Utrechtse Zegveld binnen de gelederen heeft?

Jelmer is wellicht heel vroeger lid geweest van de eerste ZHDB, die zich daarna afsplitste in WHDB, DMH en ZHZ?
composite

Post by composite »

Alex wrote: Jelmer is wellicht heel vroeger lid geweest van de eerste ZHDB, die zich daarna afsplitste in WHDB, DMH en ZHZ?
Ergens las ik eens: "Gaat heen en vermenigvuldigt u". Goeie ontwikkeling dus.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens »

Hein, inderdaad, het gaat hier over groei, dus we blijven on-topic.
Alex wrote:Waarom het Zuid-Hollandse Bodegraven nou ineens naar de Utrechtse bond moet, is me een raadsel.
Woerden (UPDB) en Bodegraven (inderdaad ZHDB) fuseerden tot DV Het Groene Hart. Bij een fusie over provinciegrenzen heen moet je kiezen. Mijn damwortels liggen in Zwijndrecht (DZHZ).

Maar laten we terugkeren naar de reden dat Henk deze draad opzette: concrete initiatieven die zich bewezen hebben en leiden tot groei.
Ik zou vooral willen weten: hoe houdt je jeugdleden vast? Welpen en pupillen is een kwestie van schooldammen organiseren, er komen altijd wel een paar jeugdleden uit voort. Maar hoe zorg je ervoor dat ze als aspirant en junior blijven dammen?
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Inmiddels staan de cijfers betreffende de ledenaantallen per 30-06-2012 op de site van de KNDB bij het handboek.
Ten opzichte van 31-12-2011 een daling van 358 leden.
Het effect van de verlenging van het contributiejaar is nu uitgewerkt.
Ook Bert Zwart zit nu niet meer in de ledenadministratie. :D
Hmm, heftige krimp.
De KNDB heeft nu nog 5617 leden. Trekken wij de bijzondere bonden en pers/recr. leden er ook nog even af, dan spelen er minder dan 5000 leden georganiseerd bij clubs (en dan zijn er natuurlijk ook nog wat dubbelleden).
Jelmer Martens wrote: Ik zou vooral willen weten: hoe houdt je jeugdleden vast? Welpen en pupillen is een kwestie van schooldammen organiseren, er komen altijd wel een paar jeugdleden uit voort. Maar hoe zorg je ervoor dat ze als aspirant en junior blijven dammen?
Wat betreft de jeugd (aspiranten en junioren) bij de club te houden Jelmer.
WSDV en Huissen krijgen dat wel aardig voor elkaar. Misschien dat zij hier eens kunnen aangeven hoe ze dat doen.
Financieel, inzet kader, aanbieding training, competities, andere activiteiten en op welke avond(en)/dagen men dat precies doet?
Het hoofdwoord is denk ik kader. Ik zie op de site van WSDV dat er zes jeugdtrainers zich bezig houden met jeugd en in Huissen maar liefst negen jeugdtrainers. Zou je dat ook bij DVSB voor elkaar kunnen krijgen?
Hoeveel mensen van DVSB 2 zouden bij terugtrekking uit de competitie (scheelt toch zo 11x 6 x 10 = 660 uur per seizoen, deze tijd willen inzetten op een doordeweekse avond of zaterdag ten behoeve van training/opvang jeugd?
Mijn achterliggende stelling van die laatste vraag is: doordat we met veel minder leden ontzettend veel meer wedstrijden spelen (bijv. die uitbreiding van de Nationale Competitie van wat jaren terug) het eventuele kaderpotentieel te vaak wedstrijden speelt en geen puf meer heeft om andere activiteiten voor de club te doen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Even wat realisme:
1. van die 5500 dammers kun je geen 10 a 15 profs voeden.
2. nergens wordt aangetoond dat het de KNDB groot belang hecht aan breedtesport, wel aan topsport
3. van de 5500 dammers speelt een groot deel niet meer dan 10 a 15 partijen per jaar
4. een deel van de 5500 bestaat uit "dubbeltellingen" en ingevlogen buitenlanders
5. Ik zie bestuurders druk zijn met het buitenland , wat volgens mij veel zegt over prioriteiten.
Fred van Amersfoort

Even wat realisme:
1. van die 5500 dammers kun je geen 10 a 15 profs voeden.
2. nergens wordt aangetoond dat het de KNDB groot belang hecht aan breedtesport, wel aan topsport
3. van de 5500 dammers speelt een groot deel niet meer dan 10 a 15 partijen per jaar
4. een deel van de 5500 bestaat uit "dubbeltellingen" en ingevlogen buitenlanders
5. Ik zie bestuurders druk zijn met het buitenland , wat volgens mij veel zegt over prioriteiten.
wijkbrand
Real name: Harm Jan van Rees

Post by wijkbrand »

Even terug naar de vraag van Henk: "het melden van concrete activiteiten om tot ledenwinst te komen".
De Kroonschijf Molenaarsgraaf, tegenwoordig Brandwijk was in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw een grote club met jaren meer dan 50 en sommige jaren meer dan 60 leden. Dat was vrijwel direct het gevolg van het schooldammen dat in het recruteringsgebied (het midden van de Alblasserwaard) zeer succesvol was met diverse nationale titels. De trainingen op de scholen zijn teruggelopen en navenant het aantal leden bij De Kroonschijf. Zelf ben ik er ook bijna 10 jaar uit geweest. Toen ik terugkwam had ik wel in de gaten dat er snel wat moest gebeuren, niet eens in de zin van groei maar eerder in de zin van stabiliseren. De kern van de club was inmiddels de zeventig gepasseerd en het aantal jeugdleden was teruggelopen tot 10. In de eerste plaats hebben we een zaterdagteam opgericht. Door de betere spelers van de club al een jarenlang gekoesterde wens. Zij die elders speelden, spelen nu weer bij hun eigen club en het leverde in eerste instantie een paar nieuwe leden op. We hebben veel tijd gestopt in het jubileumboek ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan. Gek genoeg gaat daar een sterk bindend effect vanuit onder de oudere leden. Hun waarde voor de club is nu aan het papier toevertrouwd en ze zijn opvallend mild en tolerant naar de jeugd en op het gebied van nieuwe voorstellen. Een van die voorstellen, drie jaar geleden, is het spelen van 50 zetten in 1,5 uur en daarna 15 minuten om de partij voor de OC uit te maken. Ideaal voor de maandagavond, want als je 19.45 uur begint, ben je op z'n laatst 23.15 uur uit. Iedereen vindt dat prettig zo aan het begin van de week. En de praktijk leert dat 8 van de 10 partijen al binnen de 50 zetten zijn beslist. Het bevalt zo goed dat De Kroonschijf dit voorstel voor de BC van ZHZ heeft ingebracht en dat is in mei door de ledenvergadering van ZHZ geaccordeerd. Toch bleef het positieve effect achter bij de verwachting. Het aantal deelnemers aan de OC groeide nauwelijks. Ik heb dit voorjaar een enquete gemaakt en was op zoek naar een mogelijk causaal verband tussen de maandagavond als speelavond en het geringe aantal deelnemers aan de OC. De respons was met 22 ingevulde formulieren goed, al was er niet een direct significante relatie aantoonbaar tussen de maandag en de OC-deelname. Wel opmerkelijk was dat de donderdagavond bijna net zoveel voorkeur had als de maandagavond. Afgelopen maandag hebben we de jaar-en competitievergadering gehouden. Als bestuur wilden we niet gelijk met een speelavondwijziging komen. Ik heb met de leden namens het bestuur de discussie gevoerd en kreeg al snel in de gaten dat veel leden of voorkeur hebben voor de donderdagavond óf in ieder geval niet tegen zijn. Hierdoor gesteund en omdat de jeugd ook naar de donderdag gaat hebben we als vereniging besloten in principe over te stappen naar de donderdag als speelavond. Alleen als de afwezige leden hier onoverkomelijke problemen mee hebben, wordt er volgend jaar gestemd. Het was frappant (en ook weer niet) dat direct na de discussie bij de bespreking van de OC bleek dat nu 4 tot 6 spelers meer aan de komende OC mee gaan doen. En dat naar verluidt een paar huisdammers en voormalige clubdammers hebben aangegeven (weer) lid te willen worden. Kortom: er zijn wel degelijk concrete acties mogelijk om in ieder geval leden vast te houden en wellicht zelfs enige ledenwinst te boeken.
Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens »

Harm Jan, interessant om na te denken over welke avond in de week het beste is. Ik ben de maandag gewend bij zowel Zwijndrecht als DVSB, maar bij de UPDB is de dinsdag het meest in trek:

maandag 3x DVSB, OG Utrecht, UDG-Vriendenkring
dinsdag 7x ADG Amersfoort, ADC (Amerongen/Driebergen), Austerlitz, DAWO Woudenberg, Loosdrecht, LDV Loenen, Zenderstad
donderdag 2x DV Groene Hart, NDG Nieuwegein
vrijdag 1x Boboli Bunschoten

Je noemt overigens niet de reden waarom de donderdag aantrekkelijker is dan de maandag. Omdat veel mensen op vrijdag vrij zijn?
Alex

Post by Alex »

ZHDB:

Maandag: ADC, Damlust, Scheveningen, DEZ Reeuwijk, De Lier, LDC, VELO (7)
Dinsdag: Den Haag, Naaldwijk, DID Bergambacht (3)
Woensdag: CCR, DOS, KDC (3)
Donderdag: Jong en Oud Stolwijk, LDG, MDV, ODB (4)
Vrijdag: Kijk Uit, RDC, Samen Sterk, Van Stigt Thans (4)

Toch een duidelijke voorkeur voor de maandag, de overige dagen geen significant verschil.
wijkbrand
Real name: Harm Jan van Rees

Post by wijkbrand »

In antwoord op de vraag van Jelmer. Ja, de donderdag blijkt populair omdat het einde van de week in zicht is. Of dat nu een laatste werkdag of een vrije dag betekent kwam als argument beide voor. Overigens is het opmerkelijk dat de grote clubs in de Gelderse Dambond, zoals Wageningen en Huissen op donderdagavond spelen! Toch betekenisvol.
Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

Jelmer Martens wrote: ... mijn ideaal is een onderlinge die uiterlijk om 22.00 is afgelopen, waarna je nog een half uurtje kunt naborrelen zonder dat je dat de volgende dag hoeft te bezuren. Zo haal je ook ouders eerder over te streep om hun kinderen te laten meespelen.
Dit lijkt me een heel belangrijk punt. In principe duurt onze clubavond van 20.00 tot 23.00 uur, maar misschien is dat al aan de lange kant. Wij hebben leden die 's ochtends om 6 of 7 uur op moeten. In het Delflandkampioenschap dat samenvalt met onze clubavond hadden wij een groepje huisdammers, waaronder drie vrouwen die al jarenlang deelnemen aan recreantentoernooien. Zij vinden dammen leuk, dat blijkt. En zij brengen gezelligheid mee. Maar zij voelen weinig voor het spelen van lange partijen met de verplichting om te noteren. Zij willen ook niet wekelijks spelen. Zij speelden drie partijen per avond met een tempo dat neerkomt op 15 minuten per persoon per partij. Voor tienen waren zij klaar. Het tijdstip van 22.00 blijkt in het algemeen zo'n beetje de limit te zijn voor huisdammers.

Er zijn naar schatting enkele honderdduizenden mensen die af en toe dammen, enkele miljoenen hebben het spel wel eens gespeeld. Uit ervaring weet ik dat er een enorme drempel is voor recreanten om de clubavond te bezoeken. Lang geleden speelde ik voetbal in het zevende elftal van DHL (De Hollandse Leeuw). Het was een vriendenelftal, mannen tussen de 30 en 40, de meesten met beginnende buikjes, die vooral bezig waren met werk en gezin. Getraind werd er niet, gewoon lekker anderhalf uur voetballen op zondag en daarna in de kantine een biertje drinken. DHL had 13 elftallen.
Recreanten die de clubavond van een damclub bezoeken schrikken zich vaak dood. Je denkt gezellig wat potjes te dammen, maar wordt geconfronteerd met mannen (bijna uitsluitend) die urenlang zwijgend over het bord gebogen zitten. Naar mijn idee zou een clubavond meer het karakter van een sociëteit moeten hebben. Flexibel, waar je desgewenst een lange partij kunt spelen, maar waar je ook wat sneldampotjes kunt spelen, een keer niet spelen maar met iemand analyseren enz.
Fred van Amersfoort

Zoals wel vaker zie ik het weer totaal anders. Een clubavond die eindigt rond 22 uur vind ik een verloren avond. Steeds vaker bedenken wij dammers systemen om de niet fanatieke dammers positief te stemmen. Dat is de omgekeerde wereld en riskant. Tot enkele jaren terug speelde ik onderlinge in Deventer en dat was op zich erg leuk om te doen. Maar ook enkele nadelen:
1. Met enige regelmaat tegen spelers die voor 21 uur kansloos waren
2. Een zeer slechte opkomst van bijvoorbeeld mensen met een voorbeeld/bestuursfunctie
3. Een vaag zwitsers/keizer achtig systeem dat ruimte bood om de eindstand te manipuleren
4. Aan het einde van het seizoen vele fakepartijen om aan de limiet van 18 wedstrijden te voldoen.
De bedoelingen waren positief, het resultaat is inmiddels dramatisch. De website wordt niet bijgehouden, de opkomst is laag, clubblad verschijnt niet meer, jeugdclub inmiddels weer gestopt. Gemiddelde leeftijd ergens dik in de 60. Een rond systeem met vaste data en spelers zelf verantwoordelijk maken voor het inhalen van partijen maakt het minder vrijblijvend, sportief beter meetbaar, zuiverder. Verder denk ik "practice what you preach". Als bestuurslid niet op een clubavond komen maar wel overal in het land in organisatieclubjes, tja ik vind dat niet motiverend. Leuk dat iets als een EK goed verloopt, de eigen clubgenoten kijken een jaar lang tegen een lege stoel aan. We moeten de clubavonden aantrekkelijk maken voor de echte liefhebbers, dat zijn er helaas maar weinig
Post Reply