Invoer van dampartijen

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Re: WR-poging Marino Barkel 27 augustus 2011

Post by Jan Pieter »

Edwin Twiest wrote:Feit is en blijft dat het numeriek invoeren vele malen sneller gaat als het klikken van een muis..
dat was waar het eigenlijk om ging....
Nou nee, daar ging het niet om, want dat numeriek sneller gaat dan muis, geloof ik wel. Ik verbaasde mij erover dat de (superieure) tablet niet gebruikt wordt, en daarop reageerde Guido met zijn verhaal over de partij in 1 minuut en 6 seconden, een verhaal dat ik nog steeds niet kan geloven. Zeven aanslagen per seconde, en dat een minuut lang...controleer het nog eens.
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Edwin Twiest wrote:Edwin heeft zich geen minuutje vergist....'t waren maar 56 zetten hoor in totaal... en ik heb ook wel een behoorlijk aantal partijen in gevoerd en zit ook wel (ruim) boven de 200 aanslagen....
Vraag de mensen van het Nijmegen open maar even na (in 2007 heb ik 'even' een paar partijen ingevoerd )...
Ik was daar zelf niet bij, maar ik weer dat Rienk er wel vol bewondering over sprak. Nu vind ik Rienk al razendsnel met invoeren, dus ik geloof Edwin wel. Wat mij vooral bij is gebleven dat volgens de overlevering Edwin tijdens die meer dan 200 aanslagen per minuut (zonder naar het scherm te kijken) tussen neus en lippen door "zetje gemist" opmerkte.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
Jan Pieter

Post by Jan Pieter »

Eric Sanders wrote:
Edwin Twiest wrote:Edwin heeft zich geen minuutje vergist....'t waren maar 56 zetten hoor in totaal... en ik heb ook wel een behoorlijk aantal partijen in gevoerd en zit ook wel (ruim) boven de 200 aanslagen....
Vraag de mensen van het Nijmegen open maar even na (in 2007 heb ik 'even' een paar partijen ingevoerd )...
Ik was daar zelf niet bij, maar ik weer dat Rienk er wel vol bewondering over sprak. Nu vind ik Rienk al razendsnel met invoeren, dus ik geloof Edwin wel. Wat mij vooral bij is gebleven dat volgens de overlevering Edwin tijdens die meer dan 200 aanslagen per minuut (zonder naar het scherm te kijken) tussen neus en lippen door "zetje gemist" opmerkte.
Het schijnt dat hij ook nog op een bal stond en drie kegels in de lucht hield.
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Jan Pieter wrote:
Eric Sanders wrote:
Het schijnt dat hij ook nog op een bal stond en drie kegels in de lucht hield.
Ik dacht dat dat alleen met een tablet PC kon.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
GuidoB

Post by GuidoB »

Jan Pieter wrote:
Edwin Twiest wrote:Feit is en blijft dat het numeriek invoeren vele malen sneller gaat als het klikken van een muis..
dat was waar het eigenlijk om ging....
Nou nee, daar ging het niet om, want dat numeriek sneller gaat dan muis, geloof ik wel. Ik verbaasde mij erover dat de (superieure) tablet niet gebruikt wordt, en daarop reageerde Guido met zijn verhaal over de partij in 1 minuut en 6 seconden, een verhaal dat ik nog steeds niet kan geloven. Zeven aanslagen per seconde, en dat een minuut lang...controleer het nog eens.
Dat was ik niet, Jan Pieter. Ik kan dit ook niet in 1 minuut en 6 seconden. Ik ben gewoon niet zo goed in typen. Maar ik geloof wel dat ik sneller ben dan jij met je tablet PC.
Jan Pieter

Post by Jan Pieter »

GuidoB wrote:Ik ben gewoon niet zo goed in typen. Maar ik geloof wel dat ik sneller ben dan jij met je tablet PC.
Als dat zo zou zijn, dan zegt het natuurlijk weinig. Sijbrands kan zonder bord ook beter dammen dan ik met bord, maar dat betekent niet dat het een voordeel is om zonder bord te spelen.
Maar is het ook echt zo? Na een week forumdiscussie ben ik volgens mij de enige die daadwerkelijk geklokt heeft: ruim 2 minuten voor een partij van 60 zetten. Ik zou zeggen, pak een willekeurige partij, druk de stopwatch in, en kloppen maar. Ik ben benieuwd.
GuidoB

Post by GuidoB »

Jan Pieter wrote:
GuidoB wrote:Ik ben gewoon niet zo goed in typen. Maar ik geloof wel dat ik sneller ben dan jij met je tablet PC.
Als dat zo zou zijn, dan zegt het natuurlijk weinig. Sijbrands kan zonder bord ook beter dammen dan ik met bord, maar dat betekent niet dat het een voordeel is om zonder bord te spelen.
Maar is het ook echt zo? Na een week forumdiscussie ben ik volgens mij de enige die daadwerkelijk geklokt heeft: ruim 2 minuten voor een partij van 60 zetten. Ik zou zeggen, pak een willekeurige partij, druk de stopwatch in, en kloppen maar. Ik ben benieuwd.
Dat zou weinig zin hebben, gezien je eigen argument. Je kunt beter zelf Turbo Dambase kopen en dezelfde partij invoeren. Pas dan kun je meten wat (voor jou!) beter werkt: aanwijzen of intypen. Overigens heb ik tal van partijen ingevoerd in mijn leven, dus ik weet best hoe snel ik dat zo ongeveer doe. Hetzelfde geldt voor Edwin. We hebben het beiden al eerder verteld: Edwin doet 60 zetten in 1 minuut 6, ik in 2 minuten. Dus wat is nu precies je punt?
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

De discussie wie het snelst kan typen of aanwijzen met muis of touchscreen lijkt me wat oeverloos te worden. De een kan dit sneller de ander dat.

Ik zie nog steeds nog wat in het scannen (ik ben een koppige Fries). Vooral als je gescande notatieformulieren van de Nationale Competitie op de KNDB-site beschikbaar zou zetten zouden veel meer mensen of in Turbodambase of in Toernooibase partijen kunnen invoeren.
Als het omzetten van handgeschreven tekst naar digitale notatie dan nog een brug te ver is (helaas heb ik totaal geen verstand van de computertaal Python en draait de genoemde software van Rein ook nog op Linux – ook geen verstand van. Maar misschien dat een ander er eens in kan duiken. In ieder geval bedankt voor de link voor OCRopus Rein!), zou het maken van een applicatie, zowel in Toernooibase, Turbodambase en EntryDambo, waarbij je gescande partijen heel makkelijk naast je invoerscherm kunt weergeven en dan
of voor invoer via muis/tablet/pda/Ipad
of voor invoer via van numeriek toetsenbord
kunt kiezen (met gelijk display in applet) maak je het m.i. wel efficiënt.

Heb even heel snel een prototype lay-out voor Toernooibase op een .jpg gezet.
Naast de kolom notatie gegenereerd door de GameEntry zou je dan nog een invoerkolom (onder Automove) moeten maken voor invoer van (damweb)notatie 3228182237321218 etc., die dan simultaan display geeft op de applet (zodat je weet dat je het goed hebt gedaan).

En als je die notatiebiljetten ook geautomatiseerd zo zou kunnen scannen, dat de zetten 1 t/m 75 in 1 kolom staan zou je het tweede notatiebiljet ook in een kolom er nog naast kunnen zetten. Niks geen gezoek in het andere notatiebiljet.
Alles via één computerscherm, zou dat nog niet veel sneller werken (en dan later die ICR nog eens een keertje toevoegen)? Of wil ik gewoon teveel.....

Image
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Jan Pieter

Post by Jan Pieter »

GuidoB wrote:Edwin doet 60 zetten in 1 minuut 6, ik in 2 minuten. Dus wat is nu precies je punt?
Mijn punt is dat ik dit niet geloof.
GuidoB

Post by GuidoB »

Jan Pieter wrote:
GuidoB wrote:Edwin doet 60 zetten in 1 minuut 6, ik in 2 minuten. Dus wat is nu precies je punt?
Daar kan ik verder niets mee. Als je mensen niet gelooft, moet je niet met ze in discussie gaan.

Overigens net geklokt op een willekeurige partij die ik had liggen. 51 zetten in 2 minuut 20. Nogmaals, ik maak teveel fouten met typen. Sommige zetten moest ik wel 4x intypen voor ik het goed deed. Het kan echt zoveel sneller.
GuidoB

Post by GuidoB »

Piet Bouma wrote:Image
Piet, misschien een domme vraag. Waarom heb je een dambord over je scan geplakt? Waar heb je dat bord voor nodig? Het gaat toch alleen om het invoeren van de zetten? Je typt 4 nummertjes in en dan moet het programma dat verwerken. Is het een verkeerde zet, dan hoor je direct een piepje. Zo gaat dat in Turbo Dambase. Er staat daar ook een bord in beeld, maar daar kijk ik echt nooit naar tijdens het invoeren. Ik kijk alleen op het notatiebiljet en zeer af en toe op de notatie in beeld als ik kwijt ben bij welke ik was gebleven. De stand op het bord zegt me echt helemaal niets, zeker als het niet mijn eigen partij is.
Jan Pieter

Re: Invoer van dampartijen

Post by Jan Pieter »

GuidoB wrote:
Jan Pieter wrote:
Daar kan ik verder niets mee. Als je mensen niet gelooft, moet je niet met ze in discussie gaan.

Overigens net geklokt op een willekeurige partij die ik had liggen. 51 zetten in 2 minuut 20. Nogmaals, ik maak teveel fouten met typen. Sommige zetten moest ik wel 4x intypen voor ik het goed deed. Het kan echt zoveel sneller.
Kijk, dat is informatie waar we wat mee kunnen. 51 zetten in 2 minuut 20, dat is 60 zetten in ongeveer 2 minuut 50. Aanzienlijk langzamer dan wat ik (als ongeoefend invoerder) presteerde op de tablet.
De 1 minuut en 6 seconden van Edwin classificeer ik, tenzij er aanvullend bewijs komt, in de categorie 'poema op de Veluwe.'
GuidoB

Post by GuidoB »

Jan Pieter wrote:
GuidoB wrote:Overigens net geklokt op een willekeurige partij die ik had liggen. 51 zetten in 2 minuut 20. Nogmaals, ik maak teveel fouten met typen. Sommige zetten moest ik wel 4x intypen voor ik het goed deed. Het kan echt zoveel sneller.
Kijk, dat is informatie waar we wat mee kunnen. 51 zetten in 2 minuut 20, dat is 60 zetten in ongeveer 2 minuut 50. Aanzienlijk langzamer dan wat ik (als ongeoefend invoerder) presteerde op de tablet.
De 1 minuut en 6 seconden van Edwin classificeer ik, tenzij er aanvullend bewijs komt, in de categorie 'poema op de Veluwe.'
Nee, daar kunnen we niets mee. Het is hooguit koren op de molen die jij zo belangrijk vindt.

Natuurlijk zou je in theorie heel veel met touch screens kunnen. De praktijk is echter dat we Turbo Dambase hebben en dat is geoptimaliseerd voor gebruik via het toetsenbord. Het gevolg is dat het voor een geoefende gebruiker (nogmaals, dat ben ik niet) zelfs sneller te bedienen is met het toetsenbord. Tegenwoordig heb je smart phones waar je met het virtuele toetsenbord kunt schrijven door je vinger te bewegen over de toetsen, zonder je vinger na elke letter van het scherm te hoeven halen. Als je van richting verandert, was dat de letter die je wilde intypen. Loslaten is einde woord (spatie). Met een woordenboek eronder komt hier een foutloos verhaal uit. Men heeft dit gemaakt, omdat het veel sneller schrijft dan elke afzonderlijke letter aantikken. Precies hetzelfde kun je maken voor een dambord. Dan kun je veel sneller invoeren dan 2 minuten voor een partij.

Het punt blijft echter dat je bij een touch screen afwisselend naar twee dingen moet kijken: scherm en notatie. Dat is echt heel onhandig en dat moet wel vertragend werken. Intypen via het toetsenbord heeft dit nadeel in elk geval niet. Ik ben een slechte typer (4 vingers), maar op het numerieke deel van het toetsenbord type zelfs ik moeiteloos blind. Dat moet wel veel sneller gaan dan telkens op iets anders focussen met je ogen.
Jan Pieter

Post by Jan Pieter »

GuidoB wrote:Het punt blijft echter dat je bij een touch screen afwisselend naar twee dingen moet kijken: scherm en notatie. Dat is echt heel onhandig en dat moet wel vertragend werken.
Dat klopt, maar daar staat tegenover dat je slechts een schijf op het scherm hoeft aan te tikken en dat je gebruik kunt maken van de auto-capture. Het resultaat van deze voors en tegens is dat de tablet-invoer bij mij aanzienlijk sneller gaat dan de numerieke invoer, en ik kan me niet voorstellen dat dat bij anderen anders is.

Bijkomend voordeel van de tablet is dat je steeds de partij ziet zodat
- je onleesbare notaties makkelijker kunt interpreteren
- je fouten sneller op het spoor komt
- het werk minder monotoon is

Tenminste de invoersnelheid van het numerieke bordje, gecombineerd met de voordelen van scherm-invoer, wat wil een mens nog meer? Maar ja, het is vaker vastgesteld dat de damwereld wat conservatief in elkaar zit.
Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest »

http://www.youtube.com/watch?v=qjiwTVN_6vU

Nee, ik heb geen videocamera.
echt ingevoerd? ja, anders krijg je niet steeds het schermpje met de slagkeuze....
Post Reply