Andrew Tjon A Ong wrote:groenteboer wrote:Siep Buurke wrote:Mooi WK met nieuwe namen bovenaan. Alleen jammer dat er +scores gehanteerd worden. Nu speelt Zoja Golubeva noodgedwongen 20 a 30 zetten door in een volkomen remisestand. Dit doet afbreuk aan het spel. Het voegt niets toe aan het spel. Jammer.
Geheel op eigen rekening het volgende stuk:
Wat Siep Buurke benoemt is nou precies de reden waarom ik na het uitproberen van de plusjes tot de conclusie kwam dat die plusjes een schande zijn voor het damspel. In dit geval krijgt de witspeler -gezien haar partijopzet- wel wat ze verdient, maar het is niet goed voor de buitenwereld. Saaie standen zijn opeens heel belangrijk. Ik kijk nog liever naar bloeiend gras dan naar een zuigeindspel voor zo'n kruisje achter je paaltje. Laat staan voor iemand die alleen toen ie nog kind was met z'n opa heeft gedamd en toevallig weer een keer komt kijken, omdat er een groot toernooi in zijn woonplaats is... Die gaat echt niet positiever over het dammen denken als iedereen urenlang blijft doorschuiven in een zuigstand.
Op zich ben ik niet echt een tegenstander van de plusjes (al zou ik het zelf nooit toepassen in een door mij georganiseerd toernooi

), maar ik vind het walgelijk om te zien, dat er inderdaad soms wel 20 tot 30 zetten doorgespeeld wordt in een volkomen remisestand. Ik denk niet dat je Golubeva daarop kunt aankijken. Dat brengt dit systeem met zich mee. Gelukkig zijn de plusjes nog ondergeschikt aan het aantal overwinningen.
Jammer dat Karlijn vandaag verloren heeft. Met Victoriya Motrichko zou de damwereld een mooie wereldkampioene krijgen, maar ik vrees, dat ze het niet zal redden. Met nog vijf ronden te gaan zijn er nog veel kanshebbers voor de titel. Gezien het resterende programma is wat mij betreft Matrena Nogovitsyna de grote favoriet om de titel te pakken.
Het vervelende van de plusjes is dat de stakes to low zijn. Het plusje is nu een administratief hulpmiddel om een gedifferentieerde eindstand te krijgen.
Als het werkelijk om punten zou gaan, denk ik dat we het drie-om-drie eindspel van Golubeva toch iets anders zouden bekijken.
En ik zie liever 86 zetten vechtdammen dan een salonremise na 40 zetten.

..........................
Ik denk dat het kind dat ooit met zijn opa damde zich eerder afvraagt wat de dammers in de eerste dia in hemelsnaam heeft bezield om in een acht om acht remise te geven, dan dat hij/zij vraagtekens stelt bij het gevecht om het plusje (en veel liever dus om de punten) in de tweede dia.
De stakes moeten dus higher.
De huidige administratieve regel handhaven is onzin, omdat er betere manieren zijn om bij gelijk eindigen kortstondig spektakel te creëren (Georgiev-barrage). Dus of afschaffen (net als al die andere criteria zoals aantal overwinningen, Neo-SB etc.) of naar een Delftse/Hiltex telling.
En voor de rest heeft het ook te maken met eindspeltheorie. Zodra we weten dat in zo’n linie-eindspel de lange lijn gewoon bepalend is en die ene schijf altijd verloren gaat….tja, dan kunnen we na de 62e zet al een puntenoverwinning noteren.
Was daarom 61….50-28! niet gewoon echt remise?
Merk overigens op dat bij de dames nog geen enkele remise binnen de 50 zetten is gevallen. Ze zijn wel wat strijdlustiger dan de mannen!
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!