World Championship Women 2011 (Rivne, Ukraine)

Andrew Tjon A Ong

Re: World Championship Women 2011 (Rivne, Ukraine)

Post by Andrew Tjon A Ong »

groenteboer wrote:
Siep Buurke wrote:Mooi WK met nieuwe namen bovenaan. Alleen jammer dat er +scores gehanteerd worden. Nu speelt Zoja Golubeva noodgedwongen 20 a 30 zetten door in een volkomen remisestand. Dit doet afbreuk aan het spel. Het voegt niets toe aan het spel. Jammer.
Geheel op eigen rekening het volgende stuk:

Wat Siep Buurke benoemt is nou precies de reden waarom ik na het uitproberen van de plusjes tot de conclusie kwam dat die plusjes een schande zijn voor het damspel. In dit geval krijgt de witspeler -gezien haar partijopzet- wel wat ze verdient, maar het is niet goed voor de buitenwereld. Saaie standen zijn opeens heel belangrijk. Ik kijk nog liever naar bloeiend gras dan naar een zuigeindspel voor zo'n kruisje achter je paaltje. Laat staan voor iemand die alleen toen ie nog kind was met z'n opa heeft gedamd en toevallig weer een keer komt kijken, omdat er een groot toernooi in zijn woonplaats is... Die gaat echt niet positiever over het dammen denken als iedereen urenlang blijft doorschuiven in een zuigstand.
Op zich ben ik niet echt een tegenstander van de plusjes (al zou ik het zelf nooit toepassen in een door mij georganiseerd toernooi :wink: ), maar ik vind het walgelijk om te zien, dat er inderdaad soms wel 20 tot 30 zetten doorgespeeld wordt in een volkomen remisestand. Ik denk niet dat je Golubeva daarop kunt aankijken. Dat brengt dit systeem met zich mee. Gelukkig zijn de plusjes nog ondergeschikt aan het aantal overwinningen.
Jammer dat Karlijn vandaag verloren heeft. Met Victoriya Motrichko zou de damwereld een mooie wereldkampioene krijgen, maar ik vrees, dat ze het niet zal redden. Met nog vijf ronden te gaan zijn er nog veel kanshebbers voor de titel. Gezien het resterende programma is wat mij betreft Matrena Nogovitsyna de grote favoriet om de titel te pakken.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Oja, die plusjes... Ik moet een bekentenis doen. In A course in draughts deel 3 schrijf ik ergens dat ik in het hoofdstuk Eindspel, terug zou komen op de plusjes. Dat was ik ook daadwerkelijk van plan. Ik heb het niet op kunnen brengen me erin te verdiepen al had onze Piet Bouma allerhande standjes uitgeplozen. Het is me niet gelukt er aandacht aan te besteden. Niks over de plusjes in de course dus... Het is te saai, te onaantrekkelijk... Voor de spelers heel vervelend lijkt me om uren extra achter het bord te zitten voor zoiets saais. Ik heb trouwens wel een betere oplossing voor de vele remises... :lol: :wink:
Heaven is no location, but a state of mind
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Andrew Tjon A Ong wrote:
groenteboer wrote:
Siep Buurke wrote:Mooi WK met nieuwe namen bovenaan. Alleen jammer dat er +scores gehanteerd worden. Nu speelt Zoja Golubeva noodgedwongen 20 a 30 zetten door in een volkomen remisestand. Dit doet afbreuk aan het spel. Het voegt niets toe aan het spel. Jammer.
Geheel op eigen rekening het volgende stuk:

Wat Siep Buurke benoemt is nou precies de reden waarom ik na het uitproberen van de plusjes tot de conclusie kwam dat die plusjes een schande zijn voor het damspel. In dit geval krijgt de witspeler -gezien haar partijopzet- wel wat ze verdient, maar het is niet goed voor de buitenwereld. Saaie standen zijn opeens heel belangrijk. Ik kijk nog liever naar bloeiend gras dan naar een zuigeindspel voor zo'n kruisje achter je paaltje. Laat staan voor iemand die alleen toen ie nog kind was met z'n opa heeft gedamd en toevallig weer een keer komt kijken, omdat er een groot toernooi in zijn woonplaats is... Die gaat echt niet positiever over het dammen denken als iedereen urenlang blijft doorschuiven in een zuigstand.
Op zich ben ik niet echt een tegenstander van de plusjes (al zou ik het zelf nooit toepassen in een door mij georganiseerd toernooi :wink: ), maar ik vind het walgelijk om te zien, dat er inderdaad soms wel 20 tot 30 zetten doorgespeeld wordt in een volkomen remisestand. Ik denk niet dat je Golubeva daarop kunt aankijken. Dat brengt dit systeem met zich mee. Gelukkig zijn de plusjes nog ondergeschikt aan het aantal overwinningen.
Jammer dat Karlijn vandaag verloren heeft. Met Victoriya Motrichko zou de damwereld een mooie wereldkampioene krijgen, maar ik vrees, dat ze het niet zal redden. Met nog vijf ronden te gaan zijn er nog veel kanshebbers voor de titel. Gezien het resterende programma is wat mij betreft Matrena Nogovitsyna de grote favoriet om de titel te pakken.
Het vervelende van de plusjes is dat de stakes to low zijn. Het plusje is nu een administratief hulpmiddel om een gedifferentieerde eindstand te krijgen.
Als het werkelijk om punten zou gaan, denk ik dat we het drie-om-drie eindspel van Golubeva toch iets anders zouden bekijken.
En ik zie liever 86 zetten vechtdammen dan een salonremise na 40 zetten.

Image.......................... Image

Ik denk dat het kind dat ooit met zijn opa damde zich eerder afvraagt wat de dammers in de eerste dia in hemelsnaam heeft bezield om in een acht om acht remise te geven, dan dat hij/zij vraagtekens stelt bij het gevecht om het plusje (en veel liever dus om de punten) in de tweede dia.

De stakes moeten dus higher.
De huidige administratieve regel handhaven is onzin, omdat er betere manieren zijn om bij gelijk eindigen kortstondig spektakel te creëren (Georgiev-barrage). Dus of afschaffen (net als al die andere criteria zoals aantal overwinningen, Neo-SB etc.) of naar een Delftse/Hiltex telling.
En voor de rest heeft het ook te maken met eindspeltheorie. Zodra we weten dat in zo’n linie-eindspel de lange lijn gewoon bepalend is en die ene schijf altijd verloren gaat….tja, dan kunnen we na de 62e zet al een puntenoverwinning noteren.
Was daarom 61….50-28! niet gewoon echt remise?
Merk overigens op dat bij de dames nog geen enkele remise binnen de 50 zetten is gevallen. Ze zijn wel wat strijdlustiger dan de mannen!
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer »

Piet Bouma wrote: Het vervelende van de plusjes is dat de stakes to low zijn. Het plusje is nu een administratief hulpmiddel om een gedifferentieerde eindstand te krijgen.
Als het werkelijk om punten zou gaan, denk ik dat we het drie-om-drie eindspel van Golubeva toch iets anders zouden bekijken.
En ik zie liever 86 zetten vechtdammen dan een salonremise na 40 zetten.

Image.......................... Image

Ik denk dat het kind dat ooit met zijn opa damde zich eerder afvraagt wat de dammers in de eerste dia in hemelsnaam heeft bezield om in een acht om acht remise te geven, dan dat hij/zij vraagtekens stelt bij het gevecht om het plusje (en veel liever dus om de punten) in de tweede dia.

De stakes moeten dus higher.
De huidige administratieve regel handhaven is onzin, omdat er betere manieren zijn om bij gelijk eindigen kortstondig spektakel te creëren (Georgiev-barrage). Dus of afschaffen (net als al die andere criteria zoals aantal overwinningen, Neo-SB etc.) of naar een Delftse/Hiltex telling.
En voor de rest heeft het ook te maken met eindspeltheorie. Zodra we weten dat in zo’n linie-eindspel de lange lijn gewoon bepalend is en die ene schijf altijd verloren gaat….tja, dan kunnen we na de 62e zet al een puntenoverwinning noteren.
Was daarom 61….50-28! niet gewoon echt remise?
Merk overigens op dat bij de dames nog geen enkele remise binnen de 50 zetten is gevallen. Ze zijn wel wat strijdlustiger dan de mannen!
We moeten gewoon de bedenktijd opvoeren. Dat hebben Georgiev en Schwarzman wel bewezen in hun barrage. Verder niks doen aan de regels van het dammen, zoals vage puntentellingen. Ik vind het maar een beetje uit de lucht gegrepen, die Delftse telling etc. Daar bedoel ik mee dat het meer een toevalligheid is dan een kwaliteit om met een blokje meer het eindspel te 'winnen'.
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

groenteboer wrote: We moeten gewoon de bedenktijd opvoeren. Dat hebben Georgiev en Schwarzman wel bewezen in hun barrage. Verder niks doen aan de regels van het dammen, zoals vage puntentellingen. Ik vind het maar een beetje uit de lucht gegrepen, die Delftse telling etc. Daar bedoel ik mee dat het meer een toevalligheid is dan een kwaliteit om met een blokje meer het eindspel te 'winnen'.
De uitslagen van Chizhov in het afgelopen WK suggereren dat het met de toevalsfactor reuze meevalt.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Wieger Wesselink wrote:
groenteboer wrote: We moeten gewoon de bedenktijd opvoeren. Dat hebben Georgiev en Schwarzman wel bewezen in hun barrage. Verder niks doen aan de regels van het dammen, zoals vage puntentellingen. Ik vind het maar een beetje uit de lucht gegrepen, die Delftse telling etc. Daar bedoel ik mee dat het meer een toevalligheid is dan een kwaliteit om met een blokje meer het eindspel te 'winnen'.
De uitslagen van Chizhov in het afgelopen WK suggereren dat het met de toevalsfactor reuze meevalt.
Inderdaad valt het met die toevalligheid wel mee. In de topic Techniek plusremises concludeer ik op bladzijde 12 dat 19 van de 27 plusremises in het WK Dammen Emmeloord 2011 op normale wijze zijn ontstaan. In drie partijen was de slotstand remise maar is een plus gegeven, terwijl bij vijf partijen men de kortste weg naar de (plus)remise heeft gekozen in plaats van de echte remise in het eindspel te vinden.
Me dunkt wanneer de stakes hoger zijn, bijv. uitslag 1,5 – 0,5 dat die acht partijen toch wel wat anders behandeld waren door de toppers.

Wanneer we het klassieke dammen op topniveau willen behouden (dus met de huidige “lange” bedenktijd) is het - vind ik - onontkoombaar dat we aan de top een keuze moeten gaan maken tussen Killer of tussenuitslagen.
Het zou fantastisch zijn als er eens een toptoernooi door de FMJD in Killer georganiseerd zou worden (mogelijk van de afdracht aan ratinggelden). Want we hebben op topniveau totaal nog geen referentiekader.
Anders is de weg naar een Delftse telling de enige weg om de remisehausse op topniveau bij klassiek dammen een beetje tegen te gaan.

De andere keuze is inderdaad rapid te gaan spelen. Maar hoe zit dat met bijv. de top 100 van Nederland. Zouden die een NK rapid (met hetzelfde prijzengeld) prefereren boven een normaal klassiek NK?

Enfin, genoeg off-topic. Morgen ronde 9 van het WK Vrouwen. Mijn voorspelling: Matrena Nogovitsyna freewheelt nu naar de titel!

Image
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Image
De oude tegen de nieuwe wereldkampioene?

Image
groenteboer

Post by groenteboer »

Karlijn komt met de schrik vrij in de volgende stand:

Image
Makarenkova - Overes, stand na 43. 40-34 30-35

Op dit moment kan Makarenkova de winnende combinatie met 34-29 38-33 en 47-42 nemen. Op moment van schrijven is de partij nog in volle gang met 44. 38-33 etc.
MenO

Post by MenO »

Piet Bouma wrote:Mijn voorspelling: Matrena Nogovitsyna freewheelt nu naar de titel!
Darya Tkachenko - Matrena Nogovitsyna 0 - 2
Nu zeker 8)
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

MenO wrote:
Piet Bouma wrote:Mijn voorspelling: Matrena Nogovitsyna freewheelt nu naar de titel!
Darya Tkachenko - Matrena Nogovitsyna 0 - 2
Nu zeker 8)
Ik hoop het voor je Menno, dat zou leuk voor je zijn. :drinking: Maar dat is allemaal nog lang niet zeker, aangezien Motritsjko waarschijnlijk alleen tegen Tansykkuzhina nog een puntje verspeelt en Nogovitsyna dus alles moet winnen, inclusief de taaie Balthazi, ook uit Oekraïene...
groenteboer

Post by groenteboer »

Hanco Elenbaas wrote: Ik hoop het voor je Menno, dat zou leuk voor je zijn. :drinking: Maar dat is allemaal nog lang niet zeker, aangezien Motritsjko waarschijnlijk alleen tegen Tansykkuzhina nog een puntje verspeelt en Nogovitsyna dus alles moet winnen, inclusief de taaie Balthazi, ook uit Oekraïene...
Nou.. Motrichko gaat niet winnen van Volha.. noway. Ik denk eerder andersom. Ook gaat ze niet winnen van Karlijn. De Nederlandse eer moet tenslotte hoog worden gehouden :D
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

groenteboer wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Ik hoop het voor je Menno, dat zou leuk voor je zijn. :drinking: Maar dat is allemaal nog lang niet zeker, aangezien Motritsjko waarschijnlijk alleen tegen Tansykkuzhina nog een puntje verspeelt en Nogovitsyna dus alles moet winnen, inclusief de taaie Balthazi, ook uit Oekraïene...
Nou.. Motrichko gaat niet winnen van Volha.. noway. Ik denk eerder andersom. Ook gaat ze niet winnen van Karlijn. De Nederlandse eer moet tenslotte hoog worden gehouden :D
We zullen zien, groenteboer. In ieder geval wordt het nog spannend. Wie is Volha?
MenO

Post by MenO »

Hanco Elenbaas wrote:Ik hoop het voor je Menno, dat zou leuk voor je zijn. :drinking:
Leg eens uit Hanco. Wellicht mis ik iets en daarmee persoonlijke vreugd om Nogo's aanstaande kampioenschap :?:
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

MenO wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Ik hoop het voor je Menno, dat zou leuk voor je zijn. :drinking:
Leg eens uit Hanco. Wellicht mis ik iets en daarmee persoonlijke vreugd om Nogo's aanstaande kampioenschap :?:
Door de jaren heen, sinds Matrjona als ongeveer 13-jarige in een toernooi van Henk Stroetinga speelde, zie ik jou zeer enthousiast worden als zij weer eens wint, dus dan is het toch bijzonder leuk voor jou als ze nu wereldkampioen wordt, of niet soms Menno? :roll:
groenteboer

Post by groenteboer »

Hanco Elenbaas wrote:
groenteboer wrote:
We zullen zien, groenteboer. In ieder geval wordt het nog spannend. Wie is Volha?
Volha Fedarovich. Volgens Fedarovich zelf is Volha de juiste schrijfwijze. Waarom de FMJD toch voor Olga heeft gekozen is me onduidelijk.
Post Reply