Dampromotie: Hoe breng je de komende blindsimultaan in beeld

GuidoB

Post by GuidoB »

Wieger Wesselink wrote:Zie http://www.ruschess.com/Store/Access/board.html voor informatie over de leverancier. Een probleem is (was?) dat er geen fatsoenlijke klokken bij geleverd werden. En er waren ook geen goede drivers voor de borden beschikbaar, maar dat probleem geldt evenzeer voor DGT borden. Ik hoop dat er binnenkort in China een fabrikant komt die goedkope en deugdelijke electronische borden produceert. Ze hebben daar al live uitzendingen van toernooien, maar vermoedelijk gaat dat nu nog niet via electronische borden.
Ik kan op deze site verdacht weinig informatie vinden over de leverancier. De links werken niet en de pagina zelf gaat voer schaakborden. Als het al 5 jaar bestaat en het allemaal prima werkt, dan zou ik toch op zijn minst informatie op internet verwachten.
GuidoB

Post by GuidoB »

Hanco Elenbaas wrote:Je zou eens moeten kijken op de site van Lélio Marcos over de PanAmerikaanse kampioenschappen (via bijvoorbeeld het topic over PanAmerika) als je iets wilt achterhalen over de Live uitzendingen tijdens het toernooi.
Op http://www.topdam.com.br/release/15pan/index.html geen informatie over livepartijen. Wel een link naar ToernooiBase, maar dat lijken me typisch partijen achteraf. Weet Piet Bouma hier meer van?
Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

idee

Post by Klaas van der Laan »

Ga steeds met een camera rond en interview tegenstanders/publiek op hilarisch/prikkelende toon over taktiek/strategie/stelling/volgende zet, fysieke/mentale gesteldheid, persoonlijke drijfveren/motivaties/inspiraties enz. Interviewer/filmer moet adrem zijn met veel gevoel voor humor en oog voor detail; misschien iemand als Lambert-Jan Koops. Zet deze korte filmpjes steeds zsm op de site.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

GuidoB wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Je zou eens moeten kijken op de site van Lélio Marcos over de PanAmerikaanse kampioenschappen (via bijvoorbeeld het topic over PanAmerika) als je iets wilt achterhalen over de Live uitzendingen tijdens het toernooi.
Op http://www.topdam.com.br/release/15pan/index.html geen informatie over livepartijen. Wel een link naar ToernooiBase, maar dat lijken me typisch partijen achteraf. Weet Piet Bouma hier meer van?
Wat wil je eigenlijk weten Guido? Wil je borden bestellen? In dat geval kun je het beste contact met Harm opnemen.
Ik heb destijds twee of drie keer 's nachts de live partijen een beetje gevolgd, maar het waren helaas niet zulke boeiende partijen. Op sommige foto's kun je Harm bezig zien met de uitzending: http://www.topdam.com.br/release/15pan/games/games.html

De PanAmerikaans kampioenschappen zijn logischerwijs een soort proefdraaien geweest voor het WK in oktober.
henk stoop

Post by henk stoop »

GuidoB wrote:
wellnesswrotter wrote:Van 1 maker?
DGT is het enige bedrijf dat electronische damborden maakt. Ik heb Kandourov in Beijing gezien met zijn 64-borden. Die man ligt echt lichtjaren achter.
Ik heb de 100 velden borden van Kandaurov (= Wiersma borden) gezien bij het EK 2006 in Bovec. Die borden waren toen al prima, alleen de software niet. Als de KNDB haar inspanningen voor goede software had gecombineerd met de borden van Kandaurov dan hadden we nu prima borden voor 20% van de prijs van een DGT-bord.
GuidoB

Post by GuidoB »

Hanco Elenbaas wrote:Ik heb destijds twee of drie keer 's nachts de live partijen een beetje gevolgd, maar het waren helaas niet zulke boeiende partijen.
Op welke site heb je de partijen bekeken, Hanco? Is deze site nog in de lucht? Kan ik ergens informatie vinden over de test? Er wordt van alles beweerd over de borden van Kandourov, maar ik heb nog nooit iets werkends gezien. Ik heb in Beijing Kandourov bezig gezien met zijn 64-velden borden. Hoewel daar alle faciliteiten aanwezig waren, is er geen live uitzending geweest. Dat had niets met software te maken, maar alles met de hardware.

Laat het duidelijk zijn dat ik het geweldig zou vinden als er Russische elektronische borden zouden zijn die het doen. Prima als het WK wordt uitgezonden met deze borden, zo lang het maar werkt. De mensen die bij hoog en bij laag beweren dat het KNDB-project weggegooid geld is, zijn nogal voorbarig. Er was indertijd gewoon geen werkend alternatief en volgens mij is dit er nog steeds niet.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

GuidoB wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Ik heb destijds twee of drie keer 's nachts de live partijen een beetje gevolgd, maar het waren helaas niet zulke boeiende partijen.
Op welke site heb je de partijen bekeken, Hanco? Is deze site nog in de lucht? Kan ik ergens informatie vinden over de test? Er wordt van alles beweerd over de borden van Kandourov, maar ik heb nog nooit iets werkends gezien. Ik heb in Beijing Kandourov bezig gezien met zijn 64-velden borden. Hoewel daar alle faciliteiten aanwezig waren, is er geen live uitzending geweest. Dat had niets met software te maken, maar alles met de hardware.

Laat het duidelijk zijn dat ik het geweldig zou vinden als er Russische elektronische borden zouden zijn die het doen. Prima als het WK wordt uitgezonden met deze borden, zo lang het maar werkt. De mensen die bij hoog en bij laag beweren dat het KNDB-project weggegooid geld is, zijn nogal voorbarig. Er was indertijd gewoon geen werkend alternatief en volgens mij is dit er nog steeds niet.
Alexander Kandaurov heeft niets of vrijwel niets te maken met die borden van Harm. De live partijen werden uitgezonden op de toernooisite van Lélio Marcos: http://www.topdam.com.br/release/15pan/index.html Lélio heeft ze blijkbaar niet bewaard. Als je er meer over wil weten, kun je het beste contact opnemen met Lélio of Harm.

Wie (behalve jij) beweert hier dat het KNDB-project weggegooid geld is, Guido? Henk zegt alleen dat het goedkoper gekund had. Of dat zo is kan ik niet beoordelen.
GuidoB

Post by GuidoB »

Hanco Elenbaas wrote:Alexander Kandaurov heeft niets of vrijwel niets te maken met die borden van Harm. De live partijen werden uitgezonden op de toernooisite van Lélio Marcos: http://www.topdam.com.br/release/15pan/index.html Lélio heeft ze blijkbaar niet bewaard. Als je er meer over wil weten, kun je het beste contact opnemen met Lélio of Harm.
Het wordt steeds gekker, er zijn nu zelfs 3 makers: DGT (het enige bedrijf dat ze verkoopt), Kandourov en een nog onbekende derde maker waar Harm Wiersma contact mee heeft. Of heeft Harm Wiersma de borden misschien zelf gemaakt? Wie is die derde maker, Hanco?
Hanco Elenbaas wrote:Wie (behalve jij) beweert hier dat het KNDB-project weggegooid geld is, Guido? Henk zegt alleen dat het goedkoper gekund had. Of dat zo is kan ik niet beoordelen.
Ik beweer dat niet, dat was Henk Stoop. Als hij zegt dat het goedkoper had gekund, dan heeft de KNDB daarmee geld weggegooid. De KNDB heeft immers een groot deel van de DGT borden gefinancierd.
FeikeBoomstra

Post by FeikeBoomstra »

Allemaal heel belangwekkend, maar ik had een andere vraag gesteld. Een enkeling gaat erop in, waarom start je geen nieuw onderwerp als je het wilt hebben over waar je de borden kunt kopen en of de KBDB zijn geld goed heeft besteed?
GuidoB

Post by GuidoB »

FeikeBoomstra wrote:Allemaal heel belangwekkend, maar ik had een andere vraag gesteld. Een enkeling gaat erop in, waarom start je geen nieuw onderwerp als je het wilt hebben over waar je de borden kunt kopen en of de KBDB zijn geld goed heeft besteed?
Omdat de elektronische borden van Kandourov of die van Wiersma prima middelen zijn om de blindsimultaan in beeld te brengen. Mits ze werken natuurlijk. Duidelijk on-topic dus.
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

henk stoop wrote:Als de KNDB haar inspanningen voor goede software had gecombineerd met de borden van Kandaurov dan hadden we nu prima borden voor 20% van de prijs van een DGT-bord.
Naar ik begrepen heb, was dit niet mogelijk. De interface was geheim, zodat kopers van deze borden ook voor hun software uitsluitend bij Kandaurov terecht konden. Niet alleen is dit in het open-source-tijdperk een onwenselijke situatie, maar bovendien rammelde de Kandaurov-software aan alle kanten. Vandaar dat de KNDB m.i. terecht een eigen ontwikkelingstraject startte.
FeikeBoomstra

Post by FeikeBoomstra »

Sorry, ik zit op een ander abstractie niveau. Gegeven dat we alle partijen in beeld kunnen brengen, gegeven dat we daar een streaming camera van Ton bij kunnen zetten, wat kunnen we doen om meer mensen enthousiast voor dammen te maken.

Mijn probleem b.v. 28 partijen in beeld brengen.
30 uur is te lang om iemand voortdurend online te laten blijven, hoe vang je de aandacht als ze even langskomen.
Dat soort vragen en meer als je even nadenkt.

Dus a.u.b. overstijg voor een keer het 27 Mc bakjes niveau.
GuidoB

Post by GuidoB »

FeikeBoomstra wrote:Sorry, ik zit op een ander abstractie niveau. Gegeven dat we alle partijen in beeld kunnen brengen, gegeven dat we daar een streaming camera van Ton bij kunnen zetten, wat kunnen we doen om meer mensen enthousiast voor dammen te maken.

Mijn probleem b.v. 28 partijen in beeld brengen.
30 uur is te lang om iemand voortdurend online te laten blijven, hoe vang je de aandacht als ze even langskomen.
Dat soort vragen en meer als je even nadenkt.

Dus a.u.b. overstijg voor een keer het 27 Mc bakjes niveau.
De vraag die je hier<i>voor</i> nog moet stellen: is een blindsimultaan uberhaupt wel een geschikt evenement om mensen enthousiast te maken voor dammen? Ik denk dat er in het verleden niet één lid is aangemeld bij de KNDB als direct gevolg van een blindsimultaan. Dit zal ook het geval zijn bij de aankomende simultaan van Sijbrands.

Begrijp me niet verkeerd: een blindsimultaan is een <i>uitstekend</i> middel om dammen in de publiciteit te krijgen. Het is immers een enorme sportieve inspanning die erg tot de verbeelding spreekt. Maar niemand die op 25 september het NOS Journaal aanzet zal denken: dat ga ik ook doen, ik word lid van een damclub.

De website van het evenement zal toch vooral interessant zijn voor dammers en helaas niet voor potentiële dammers. Om de dammers vast te houden moet je ze de partijen en analyses laten zien. Commentaar toevoegen is eenvoudig. Wat willen dammers verder als ze naar dammen aan het kijken zijn? Juist, zelf dammen. Kijken naar dammen is immers enorm saai en zelf dammen is veel leuker. Het zou wat toevoegen als er een mogelijkheid komt om op de simultaan site tegen elkaar te kunnen dammen. Wat mij betreft in toernooivorm, zoals genoemd. Er is tijd genoeg. Hoeveel sneldampotjes kun je spelen in 35 uur?

Verder moet de simultaan natuurlijk zoveel mogelijk in beeld worden gebracht. Dus: NOS Journaal, NOS Studio Sport, Holland Sport, Hart van Nederland, AT5, allemaal zouden ze er bij moeten zijn. Het affiche is natuurlijk prachtig: Sijbrands probeert zijn record terug te pakken. Veel media aandacht voor de sport kan indirect veel goeds opleveren voor het dammen. Maar zoals gezegd: ik zie het niet direct een ledenwinst opleveren.
FeikeBoomstra

Post by FeikeBoomstra »

OK, de sky is the limit, is het leuk om dammers de mogelijkheid te bieden om een gekozen stand uit een partij tegen "de computer" uit te spelen, en de zetten in de chatroom te laten zien?
Last edited by FeikeBoomstra on Tue Jul 14, 2009 00:44, edited 1 time in total.
Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra »

Aan de uitstekende suggesties van JP en Wieger valt weinig toe te voegen.

Voor leken zou ik denken aan korte videos van bijvoorbeeld; het consumptieve/overige gedrag, de hartslag, de bloeddruk en het pauze gedrag van Ton. Hoe vergaat het een jeugdspeler, meisje, vrouw en oude man, tijdens de lange zit. Dat alles op Youtube of eigen domein en natuurlijk linken op de toernooisite. [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] Voorkom volkomen belachelijke opnames! (relatief)

Een apart geluids kanaal maken bij de live partijen, voor een "leken" commentaar. Zo van; "wat doet ie nou op bord 6? Oh, ja, dan kan dat!". "Dat is echt een hele mooie zet, omdat" . . . . . [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Later wellicht damvids producties van de uitgehaalde combinaties. Tuurlijk alsnog linken op de toernooiwebsite.
Al die videos resulteren in meer hits op de toernooiwebsite, hetgeen interessant is voor sponsors. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Tenslotte zorgen we dat een graffitti kunstenaar een mooi zwart wit geblokt toernooi webadres op de intercity naar Amsterdam maakt. Grapje. [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Post Reply