Buitenspel dammen

MenO

Post by MenO »

Waar is het prachtige Kroda-dammen gebleven Kosmos?

(En passent het enige damspel waarin ik ooit in een individuele NK-finale ben gekomen [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] )
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

Candamir wrote:De buitenspel variant voldoet aan de 2 belangrijke eisen: 1. Het is vernieuwend. 2. Er vallen veel beslissingen.
Voor mij is het grootste nadeel (jaja, er wordt weer negatief gedaan en naar bezwaren gezocht) dat materiaalverhouding helemaal niks zegt over de waarde van een stand. En dat is voor mij toch een van de zaken waaraan een damvariant zou moeten voldoen om in mijn ogen verder te komen dan 'spelletje': iemand die een schijf meer heeft, staat in het algemeen beter.

(Ja, lekker materialistisch, he?)
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

MenO wrote:Waar is het prachtige Kroda-dammen gebleven Kosmos?

(En passent het enige damspel waarin ik ooit in een individuele NK-finale ben gekomen [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] )
Kroda kun je nog aan de lijst toevoegen, maar ik dacht er is toch geen kop die weet wat het is net als Bushka trouwens, maar die zal ik nog eens uitleggen, want zeer exotisch net als buitenspeldammen.
Kroda is echter een versimpelde versie van dameo. Dameo is kroda + lineair zetten, veel dynamischer en dus beter. Dameo kun je spelen op de Mindsports Arena en ook op het spelletjescentrum van iGoogle (leuke startpagina!)
Wat betreft het buitenspeldammen, Joost, zeer creatief bedacht, maar te ludiek voor een serieus spel, inderdaad meer iets om wat leuke puzzeltjes mee te maken.
Ik ben overigens de Nederlands kampioen Kroda [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img] ...
Heaven is no location, but a state of mind
Candamir

Post by Candamir »

Kosmos wrote:Wat betreft het buitenspeldammen, Joost, zeer creatief bedacht, maar te ludiek voor een serieus spel, inderdaad meer iets om wat leuke puzzeltjes mee te maken.
Ach, ik zag dat woord buitenspel in andere context hier op het forum vallen en dacht wat ik daar eens mee zou kunnen bedenken. Ik denk dat het meer waarde dan ludiek alleen heeft. Of in de jouw stijl: Stel je hebt voetbal zonder buitenspel en kent al eeuwen niet anders. Ineens komt er iemand die de buitenspelregel wil gaan invoeren. Mafkees of genie? Hetzelfde voor het dammen. Niet in principe alleen maar ludiek.

Ildjarn wrote:Voor mij is het grootste nadeel (jaja, er wordt weer negatief gedaan en naar bezwaren gezocht) dat materiaalverhouding helemaal niks zegt over de waarde van een stand. En dat is voor mij toch een van de zaken waaraan een damvariant zou moeten voldoen om in mijn ogen verder te komen dan 'spelletje': iemand die een schijf meer heeft, staat in het algemeen beter.
Iemand met meer schijven heeft meer mogelijkheden en zal ook bij het BSD in het voordeel zijn. Tegenvoorbeelden zijn er bij het KD en Killer net zo gemakkelijk te geven. Dit is me voorlopig iets te gemakkelijk gesteld J.

Ook bij een van lievelingsspelen, weggevertje (moet absoluut in de spellendoos!) (wat wordt dat buitengewoon boeiende spel toch zwaar onderschat en onder tafel geschoven. Het is uitermate complex en gewoon net zo moeilijk als dammen of welk spel dan ook. Ik heb nog steeds erg goede herinneringen aan een match over 25 partijen tegen Bauke Bies waarin we om even zo veel guldens speelden. Jannes en Bauke hadden in hun jeugd uiteraard ook dit fraaie spel bestudeerd. Op hardhandige wijze heb ik een door hen gevonden schema weerlegd in die match.) is elke schijf voorsprong al snel een voordeel.
Ik golf, dus ik leef
Candamir

Post by Candamir »

Ik ben wel blij dat in ieder geval jullie je ook voor andere spelen interesseren. Kennen jullie trouwens de spelen van project Gipf?
http://www.gipf.com

Tijdens een spellenfestival in Praag ben ik deze voor het eerst tegen gekomen. Briljant, creatief, origineel en nog meer van die dingen. Jammer alleen dat elk spel erg duur is.
Ik golf, dus ik leef
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Candamir wrote:
Kosmos wrote:Wat betreft het buitenspeldammen, Joost, zeer creatief bedacht, maar te ludiek voor een serieus spel, inderdaad meer iets om wat leuke puzzeltjes mee te maken.
Ach, ik zag dat woord buitenspel in andere context hier op het forum vallen en dacht wat ik daar eens mee zou kunnen bedenken. Ik denk dat het meer waarde dan ludiek alleen heeft. Of in de jouw stijl: Stel je hebt voetbal zonder buitenspel en kent al eeuwen niet anders. Ineens komt er iemand die de buitenspelregel wil gaan invoeren. Mafkees of genie? Hetzelfde voor het dammen. Niet in principe alleen maar ludiek.

Ildjarn wrote:Voor mij is het grootste nadeel (jaja, er wordt weer negatief gedaan en naar bezwaren gezocht) dat materiaalverhouding helemaal niks zegt over de waarde van een stand. En dat is voor mij toch een van de zaken waaraan een damvariant zou moeten voldoen om in mijn ogen verder te komen dan 'spelletje': iemand die een schijf meer heeft, staat in het algemeen beter.
Iemand met meer schijven heeft meer mogelijkheden en zal ook bij het BSD in het voordeel zijn. Tegenvoorbeelden zijn er bij het KD en Killer net zo gemakkelijk te geven. Dit is me voorlopig iets te gemakkelijk gesteld J.

Ook bij een van lievelingsspelen, weggevertje (moet absoluut in de spellendoos!) (wat wordt dat buitengewoon boeiende spel toch zwaar onderschat en onder tafel geschoven. Het is uitermate complex en gewoon net zo moeilijk als dammen of welk spel dan ook. Ik heb nog steeds erg goede herinneringen aan een match over 25 partijen tegen Bauke Bies waarin we om even zo veel guldens speelden. Jannes en Bauke hadden in hun jeugd uiteraard ook dit fraaie spel bestudeerd. Op hardhandige wijze heb ik een door hen gevonden schema weerlegd in die match.) is elke schijf voorsprong al snel een voordeel.
Ik had weggevertje al opgevangen uit het Akasha-veld. Nog voordat je dit schreef heb ik het spel al toegevoegd aan de spellendoos!
Heaven is no location, but a state of mind
Candamir

Post by Candamir »

Voor alle duidelijkheid qua spelregels van BSD. Als er een dam in het spel is kan er geen enkele schijf buitenspel staan.

Voorbeeld:
Image
Na bv. 50-6 staat zwart niet buitenspel. Na 50-33! 30-25 wel.

Image
Wit speelt en wint. Geef ook het eindspel aan.
Last edited by Candamir on Fri Jul 03, 2009 17:15, edited 3 times in total.
Ik golf, dus ik leef
MenO

Post by MenO »

Kosmos wrote: Ik ben overigens de Nederlands kampioen Kroda [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img] ...
Oh was jij dat? [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Double_D tweede en Zopje en ik gedeeld derde dan zeker... [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img]
Jasper Daems

Post by Jasper Daems »

MenO wrote:
Kosmos wrote: Ik ben overigens de Nederlands kampioen Kroda [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img] ...
Oh was jij dat? [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Double_D tweede en Zopje en ik gedeeld derde dan zeker... [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img]
Wow, ben ik tweede van Nederland [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Candamir

Post by Candamir »

Candamir wrote: Image
Wit speelt en wint. Geef ook het eindspel aan.
Oplossing: 47-41 48-43 35-30 45-40 27-22! (-33) 22x22

Image
De overblijvende stand met zwart aan zet.

Het resterende 2-om-2 eindspel wint als volgt:
3-9! AB 22-17! 9-14 (zwart kan niet met schijf 23 lopen, omdat hij nu, maar ook op volgende zetten steeds na het witte antwoord 26-21 steeds buitenspel staat) 17-12 14-20 12-7 20-25 23-28 en nu fraai 2-30!!! 25x34 26-21 W+ De zwarte schijven staan buitenspel.

A 23-29? 26-21 (-29) met eenvoudige winst
B 3-8 22-17 C 8-13 (op 23-29 nu en later komt telkens 26-21 waarna schijf 29 altijd buitenspel staat) 17-12 13-19 12-7 19-24 7-2 24-29 2-7 W+
C 26-21? 8-12 22-18!!! met altijd winst wit. Bv. 12-17 en nu wint zowel 21x12 als 18x29 33-28
D 23-29! (-21,-22) Z+
Ik golf, dus ik leef
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

Candamir wrote:

3-9! AB 22-17! 9-14 (zwart kan niet met schijf 23 lopen, omdat hij nu, maar ook op volgende zetten steeds na het witte antwoord 26-21 steeds buitenspel staat) 17-12 14-20
En nu staat 12 buitenspel.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Candamir

Post by Candamir »

ildjarn wrote:
Candamir wrote:

3-9! AB 22-17! 9-14 (zwart kan niet met schijf 23 lopen, omdat hij nu, maar ook op volgende zetten steeds na het witte antwoord 26-21 steeds buitenspel staat) 17-12 14-20
En nu staat 12 buitenspel.
Je hebt helemaal gelijk. Maar niet getreurd. Met een soepel handgebaar verplaats ik de zwarte schijf op 3 naar 1.
Image
Met zwart aan zet wint wit nu wel als volgt:
1-7 (1-6 verliest soortgelijk. En op 23-29 staat schijf 29 na 26-21 buitenspel.) 22-17 met winst. Na 23-29 wint 26-21 weer. Eerst offeren met schijf 7 helpt ook niet.
Ik golf, dus ik leef
Candamir

Post by Candamir »

Image
Wit speelt en wint. (Dam op bezet veld. Let niet op de beginstand. De afwikkeling is een beauty.)
Ik golf, dus ik leef
ZevenInEenKlap

Post by ZevenInEenKlap »

Grappig met dat buitenspel, maar natuurlijk onzin. Het wordt gauw een voordeel om weinig schijven te hebben, omdat je dan veel tempi creëert.

Een voorbeeldje hiervan:
[img]http://fmjd.org/dias2/save/12467155112.png[/img]
Wit speelt en wint.
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy
ZevenInEenKlap

Post by ZevenInEenKlap »

Nog een voorbeeldje (ervanuit gaande dat eerst de schijven die het verst buitenspel staan worden verwijderd):

[img]http://fmjd.org/dias2/save/12467162383.png[/img]
Wit speelt en wint

(oplossing: 45-40 x 44-39 x 43-38 x 42-37 x 41-36 (-45) 36-31 (-44) 31-26 (-43) 26-21 (-42) 21-16 (-35) 16-11 (-30) 11-6 (-29) 6-1 (-28 ) 1x36 W+)
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy
Post Reply