Tot nu toe heb ik de discussie vanaf de zijlijn gevolgd. Een sneller speeltempo is goed voor het dammen, daar ben ik van overtuigd. Het beperkt ook het aantal remises zonder dat we aan spelregels hoeven te tornen. Dat wij een partij van twee uur (een uur per persoon) rapid dammen noemen, komt op niet-dammers buitengewoon vreemd over.Nescio wrote:Ik vraag me af of het veranderen van het speeltempo of verandering van de opzet zoveel extra mensen brengt, anderen zullen immers weer afhaken. Maar goed, wat let het om het te proberen?
Eind 19e / begin 20e eeuw is besloten dat een dampartij minstens 4 uur moest duren. Misschien waren de heren (alle dammers waren vroeger deftige heren in driedelig pak, zie de oude zwartwitte foto's) bang dat de buitenwereld het damspel anders niet serieus zou nemen, ik weet het niet.
Wat ik wel weet, is dat van acht tot twaalf uur 's avonds dammen steeds minder populair wordt, zie de tanende onderlinges. En ook voor de beker zijn mensen moeilijk te porren. Laten we inderdaad maar eens beginnen om te kijken hoe de bekercompetitie met een sneller speeltempo bevalt.