"De hersenen van de vrouw"

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Ophelia van de omsingeling

Post by Kosmos »

<APPLET CODEBASE = "http://www.damweb.nl/" CODE = "webdam.Viewer.class" NAME = "webdam" ARCHIVE ="webdam/Viewer.jar" WIDTH = 360 HEIGHT = 240 HSPACE = 0 VSPACE = 0 ALIGN = middle><PARAM NAME="options" VALUE="bgcolor: b0c0a0; notation:right]33291822383312184238071231261621322819232819142329242029332410143430131924130819403409134440010738330409504414203025212725140920373105103530202540351520332920242920251443382328484310153833182344401318332911163024193034252334402902084540172126171221393408133530071231260308261722114035131929240813252014253631273647423638431411172420152430081203353016213024212614100309494326311005253034253136053209143205182305110617241917221914222714102732100432374338[/damweb_position]

Lewina - Sadovskaja
WK 'minder goed geschapen breinen' 1983

Nog een indrukwekkende partij van de Ophelia van de Omsingeling.
Ik hoefde niet lang te zoeken naar nog een juweeltje in de omsingeling. Ditmaal maakt het vrouwelijke superbein het ook netjes af.
Minder goed geschapen: Wat een blasfemie!!!
Heaven is no location, but a state of mind
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

Bij een onderwerp als dit denk ik meteen aan de volgende quote:

"A woman is sixteen times more effectively intelligent and more sensitive than a man, and she can handle all walks of intelligence better than any man. Man is given the physical, and woman is given the intelligence to balance it out."

Yogi Bhajan
Kosmos

Post by Kosmos »

Wieger Wesselink wrote:Bij een onderwerp als dit denk ik meteen aan de volgende quote:

"A woman is sixteen times more effectively intelligent and more sensitive than a man, and she can handle all walks of intelligence better than any man. Man is given the physical, and woman is given the intelligence to balance it out."

Yogi Bhajan
Kijk dat is nog eens een wijze uitspraak van iemand wiens kundalini vrij stroomt!
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Kosmos wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
Kosmos wrote: Een lekkere pot! Erg lekker zelfs. Wel sneu voor mijn heldin!
In die tijd durfde jij nog te spelen, Eric. tegenwoordig ken ik je meer van het betondammen. Wat is er met je gebeurd?
In die tijd geloofde ik nog heilig in de opkomst van de 3-0.
Toen niemand het nog over de 3-0 had, schreef ik hier in de Gooi- en Eemlander al een artikel over. Dat was in de periode 1992-1995, ik zou het moeten nakijken. Alle argumenten die ik toen gebruikte, gelden nog steeds.

Uiteindelijk is de 3-0 getorpedeerd -en ook nog op onzuivere gronden- en dat neem ik de mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn nog steeds kwalijk.

Ik ben dus inderdaad maar weer gaan betondammen, want partijen zoals tegen Olga Lewina zijn op langere termijn natuurlijk niet rendabel bij de klassieke 2-0.

Maar gelukkig is het Delfts inmiddels ook van de baan, dus heb ik tot op zekere hoogte nog een beetje mijn gram kunnen halen. [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Dat is een frisse instelling, Eric!
Als jij je zin niet krijgt dan zal niemand zijn zin krijgen..........
Niets menselijk is mij vreemd, Tjalling.

Maar wat vind je van het eerste deel van mijn betoog? Ik geeft toch een duidelijk antwoord op je vraag.
Kosmos

Post by Kosmos »

Eric van Dusseldorp wrote:
Kosmos wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: In die tijd geloofde ik nog heilig in de opkomst van de 3-0.
Toen niemand het nog over de 3-0 had, schreef ik hier in de Gooi- en Eemlander al een artikel over. Dat was in de periode 1992-1995, ik zou het moeten nakijken. Alle argumenten die ik toen gebruikte, gelden nog steeds.

Uiteindelijk is de 3-0 getorpedeerd -en ook nog op onzuivere gronden- en dat neem ik de mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn nog steeds kwalijk.

Ik ben dus inderdaad maar weer gaan betondammen, want partijen zoals tegen Olga Lewina zijn op langere termijn natuurlijk niet rendabel bij de klassieke 2-0.

Maar gelukkig is het Delfts inmiddels ook van de baan, dus heb ik tot op zekere hoogte nog een beetje mijn gram kunnen halen. [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Dat is een frisse instelling, Eric!
Als jij je zin niet krijgt dan zal niemand zijn zin krijgen..........
Niets menselijk is mij vreemd, Tjalling.

Maar wat vind je van het eerste deel van mijn betoog? Ik geeft toch een duidelijk antwoord op je vraag.
Wat ik er van vind dat jij een vorstander van de 3 - 0 bent? Als rechtgeaard democraat vind ik dat natuurlijk prima. Maar zelf ben ik niet zo gecharmeerd van de 3 - 0. Waarschijnlijk weet je wel dat ik het NK met plusjes als eerste criterium bij gelijk eindigen een verbetering vind.

Maar we moeten terug naar de hersenen van de vrouw. Bij de geschiedenis van het dammen (Fries dammen ouder dan Pools dammen) begon je ook al over jouw eigen kleinzielige opvattingen te mekkeren. Laten we het bij dit mooie onderwerp houden! Het gaat over slimme vrouwen hier, niet over Eric van Dusseldorp!
Kosmos

Post by Kosmos »

Quizvraag:
Met welke score werd Olga Lewina wereldkampioen dames in Rosmalen 1989 (rondtoernooi over 12 deelnemers) ?
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

Kosmos wrote:Quizvraag:
Met welke score werd Olga Lewina wereldkampioen dames in Rosmalen 1989 (rondtoernooi over 12 deelnemers) ?
Ze haalde daar toch een 100% score? 22 punten dus.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

Kosmos wrote:Het gaat over slimme vrouwen hier, niet over Eric van Dusseldorp!
Hiermee impliceer jij dat Eric geen slimme vrouw is......
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Kosmos

Post by Kosmos »

Arjen de Mooij wrote:
Kosmos wrote: ...
Of wil jij soms beweren dat er wetenschappelijk bewijs is voor de stelling dat 'de hersenen van vrouwen minder goed geschapen zijn'.
...
Ach vrouwen hebben weer andere lichaamsdelen die beter geschapen zijn
Image
Female dancer (Josephine Baker) on checkerboard - Paul Colin (1929)[/quote]
pieter

Post by pieter »

Kosmos wrote:
pieter wrote:Adam vraagt aan God: ''Waarom heb je haar zo mooigemaakt?''
God: ''Zodat je van haar zal houden''.
Adam: ''Maar waarom heb je haar zo dom gemaakt?''
God: ''Zodat ze van jou kan houden''.

liefs,
Een vrouw die Pieters account heeft gehackt
Leuk.
Ben jij die intelligente (en uiteraard zeer lieve) vriendin van Pim uit Grunn'?
Mijn vriendin? ja:) Intelligent en lief? Dat zeker.
Kosmos

Post by Kosmos »

pieter wrote:
Kosmos wrote:
pieter wrote:Adam vraagt aan God: ''Waarom heb je haar zo mooigemaakt?''
God: ''Zodat je van haar zal houden''.
Adam: ''Maar waarom heb je haar zo dom gemaakt?''
God: ''Zodat ze van jou kan houden''.

liefs,
Een vrouw die Pieters account heeft gehackt
Leuk.
Ben jij die intelligente (en uiteraard zeer lieve) vriendin van Pim uit Grunn'?
Mijn vriendin? ja:) Intelligent en lief? Dat zeker.
Zo mag ik het horen. Geniet er maar van.
Kosmos

Meisjes evengoed in wiskunde als jongens

Post by Kosmos »

Meisjes blijken even goed in wiskunde als jongens

Een analyse van de wiskundeprestaties onder ruim zeven miljoen studenten laat zien dat meisjes op dit terrein niet onderdoen voor jongens. Dat geldt zowel voor de gemiddelde score als voor de prestaties van zeer intelligente kinderen. Dat schrijven Amerikaanse onderzoekers deze week in Science. Ook het oplossen van ingewikkelde wiskundige vraagstukken kunnen jongens en meisjes even goed. Dat deze feiten niet stroken met de communis opinio , ligt volgens de onderzoekers aan de stereotiepe beeldvorming. Als ouders en leraren denken dat een meisje slecht is in wiskunde, is de kans groot dat ze dat zelf ook denkt.

Bron: De Volkskrant 26-07-2008

Na eeuwen van religieus geinspireerd obscurantisme en seksisme blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dus dat meisjes op het zogenaamde mannenterrein bij uitstek, wiskunde, gewoon even goed zijn. Ik ken zelf genoeg uitermate slimme vrouwen die echter niet gaan dammen of schaken omdat ze wel wat beters te doen hebben, zoals kinderen opvoeden, dienstverlening of werken. Met het Polgar-zusjes experiment is al aangetoond dat milieufactoren het grote verschil maken en niet 'minder goed geschapen hersenen'. Minder goed geschapen hersenen kortom is een leugen.
Kosmos

Waarom vrouwen het zo moeilijk hebben in een mannenwereld

Post by Kosmos »

Testosteron stijgt als vrouw in de buurt is

De testosteronspiegel van mannen schiet omhoog als er een vrouw in de buurt is. Dit gebeurt met name bij mannen met een agressieve, dominante persoonlijkheid. Dat blijkt uit onderzoek van de Groningse psychobioloog Leander van der Meij. De resultaten staan in het wetenschappelijk tijdschrift Hormones and Behavior.

Voor het onderzoek werden 63 mannen tussen 18 en 27 jaar getest. Zij kregen van Van der Meij de vraag een sudoku-puzzel op te lossen. De mannen moesten vijf minuten op hun puzzel wachten in het gezelschap van een man danwel een vrouw die zij niet eerder ontmoet hadden.

In het laatste geval werden na korte tijd verhoogde spiegels van het hormoon testosteron gemeten. De stijging bleek het sterkst bij agressieve, dominante mannen.

Zij zaten overigens voor het begin van het experiment al op een hoog testosteronniveau in vergelijking met andere mannen.

Ook mannen die meer dan een maand geen seksueel contact hadden gehad, zaten hoog.

Bron: De Volkskrant 30-07-2008

Lastig voor vrouwen die dammen, al die haantjes om hen heen...
Ze beweren dat vrouwen minder goed hersenen heeft, maar dat blijkt niet waar te zijn. In werkelijkheid wordt de blik van mannen vertroebeld door het sekshormoon testosteron. Wat denk je: een goddelijk plan of evolutie?
Henk de Witt

Re: Waarom vrouwen het zo moeilijk hebben in een mannenwerel

Post by Henk de Witt »

Momenteel ben ik wat aan het grasduinen in '100 jaar Constant'. Auteurs: Frits van Gaans, Jaap Riesenkamp, Ben Smeenk, Arie van der Stoep. Zij maken gewag van het feit dat aan de onderlinge competitie van 1906-1907 een vrouw meedeed. Het verlokt hen tot het volgende commentaar:

'Kijk aan, een dameslid! In Haarlem hadden de heren lang gedelibereerd over de quaestie of men in een serieuze sport als dammen dames toe kon laten, zoals de middeleeuwers polemiseerden over de quaestie of de vrouw wel dan niet met een ziel geschapen was. Wanneer de ledenvergadering een postief voorstel dienaangaande aanneemt, laten zich drie Haarlemse kerels van de ledenlijst schrappen......'
Leo Mous

Post by Leo Mous »

Boeiend boek, hè Henk, dat jubileumboek van Constant? Vooral het historische deel.

Dat vrouwen (gemiddeld) kleinere hersenen hebben dan mannen, wordt in wetenschapplijke kringen niet betwist. Maar dat vrouwen mindere (minder goed functionerende) hersenen hebben, is bij mijn weten nooit aangetoond. Dat kan ook bijna niet, heel eenvoudig doordat het begrip intelligentie niet eenduidig te definieren is. Laat staan dat er zuivere meetinstrumenten voor te ontwikkelen zijn. Wel zijn we het er tegenwoordig over eens dat er verschillen in gedrag zijn tussen mannen en vrouwen en verschillen in specifieke aanleg en belangstelling voor bepaalde zaken. Daar is in wetenschappelijke kringen intussen al heel wat over gepubliceerd. Wat dat betreft krijgt in de oude nurture-nature discussie tegenwoordig de nature-kant weer steeds meer aanhangers. Dat geldt ook voor mij. Ik ben er van overtuigd dat 70 tot 80% van het menselijk gedrag in essentie een biologische basis heeft en niets of in heel geringe mate met opvoeding of cultuur te maken heeft. Daarvoor bestaat de mens eenvoudig nog te kort.

Ik ben het eens met het idee dat hormonale verschillen naast andere evolutionair bepaalde verschillen een heel belangrijke rol spelen bij verschil in gedrag. Mannen zijn, gemiddeld, veel gewelddadiger dan vrouwen en veel meer op domineren en zich manifesteren gericht. Zie de criminaliteitscijfers en het oorlogsgedrag. 90% van de criminelen is, denk ik, man en dat geldt ook voor de oorlogvoerders. Ik ben er van overtuigd dat, naast millennia oude traditionele rollenpatronen, frustratie van de mannelijke libido daarbij een grote rol speelt. Simpel gezegd: mannen willen graag en veel neuken en als ze dat niet voldoende lukt (hetgeen voor heel veel mannen geldt), dan zet hun testosteron ze aan tot compensatiegedrag.

Het is veel lastiger voor mannelijke dammers, al die vrouwen om hun heen (of nog ‘’erger’’ als tegenstander) dan voor de vrouwen, Kosmos. Zeker als die vrouwelijke dammers steeds mooier lijken te worden.
Post Reply