WK junioren en WK meisjes ANDUZE (Fr)

hans andriessen

Post by hans andriessen »

FeikeBoomstra wrote:om die verschillende tegenstanders te ondervangen lijkt dat systeem van toernooiprestatierating van Wouter Ludwig zo aardig. Is veel beter bestand tegen (on)gelukkige paringen.

Is er al een programma om b.v. dit toernooi door te rekenen? Want als je zo kijkt heeft Gulyaev zeker geen ongelukkige paring gehad. Aardig om eens tegen het systeem van Wouter te houden.
In de eerste plaats felicitatie met de derde plaats van Roel; al dan niet gedeeld [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

De paring in de derde ronde geeft aan waar het fundamenteel fout gaat in het ZS. Gulyaev valt als hoogste in zijn puntengroep terug naar de puntengroep er onder en wordt dan gepaard aan de laagste in die groep. Dus de "sterkste" tegen de "zwakste" en zoiets levert meestal 2 punten op.
Er is al lang het voorstel gedaan om die sterke op grond van zijn wp in de lagere groep te plaatsen. Ook zou je kunnen overwegen om de laagste in de puntengroep op die manier in een lagere groep te plaatsen.
Maar dit heeft alleen te maken met een betere paring.

Dat heeft allemaal niets te maken met het bepalen van de eindstand. Afgezien van de toekenning van de prijzen is het toch volkomen overbodig om op grond van minimale verschillen groot (vaak een flink aantal plaatsen!) onderscheid te maken tussen spelers die evenveel punten hebben behaald.
"Ja, maar X had veel zwaardere tegenspelers dan Y!"
Zo zijn er wel meer verschillen, want niet iedere tegenstander is elke dag evengoed (nachtrust, voeding, het licht, de temperatuur, 2 partijen op een dag, vorige partij verloren of juist gewonnen, trainer of familie aan/afwezig, etc.etc.). En dat geldt voor X en Y zelf ook.

Vraagje: stel, dat het lukt om een absoluut gelijkwaardige paring gedurende het hele toernooi te realiseren. Ook dan zullen er spelers gelijk in punten en de andere criteria eindigen. Accepteren we dan dat ze gelijk geëindigd zijn of gaan we dan de andere door mij aangegeven factoren meewegen?
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Piet Bouma wrote: (...)
Er zijn wel een paar Zwitserse toernooien geweest waarbij het aantal overwinningen de doorslag gaf boven de WP (Curacao Open 2007 en Kampioenschap van Utrecht 2007), maar dat is denk ik organisatorische vrijheid geweest of verkeerde interpretatie van de FMJD-regeltjes.
Dat is absoluut foute boel. Diegene die dat heeft bedacht, heeft twee dingen door elkaar gehaald. Bij 'Zwitsers' horen weerstandspunten, dat is nu juist waar het bij Zwitsers om gaat. Anders mag het volgens mij die naam niet eens hebben.
Dit soort misplaatste vernieuwsdrang moeten we maar snel de kop indrukken.
Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL »

Piet Bouma wrote:Uitslagen laatste ronde en eindstanden online:
http://www.heule-watermolen.be/DamWDC/WDC.htm

Junioren:

1. Nikolai Gulyaev
2. Andrei Tolchykau
3. Roel Boomstra

Meisjes:

1. Olesia Abdullina
2/3. Natalia Sadowska
Volga Fedarovich
http://img214.imageshack.us/img214/6239 ... skauw8.jpg

Image

Natalia Sadowska wicemistrzynia Swiata !

http://www.warcaby.com.pl/

http://www.warcaby.pl/
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

FeikeBoomstra wrote:om die verschillende tegenstanders te ondervangen lijkt dat systeem van toernooiprestatierating van Wouter Ludwig zo aardig. Is veel beter bestand tegen (on)gelukkige paringen.

Is er al een programma om b.v. dit toernooi door te rekenen? Want als je zo kijkt heeft Gulyaev zeker geen ongelukkige paring gehad. Aardig om eens tegen het systeem van Wouter te houden.
Wouter Ludwig kan vanuit de matrix (en die staat op de site van Johan Demasure) zo'n berekening maken. Misschien dat hij de toernooiprestatieratingen kan publiceren?

Overigens vind ik het wat kort door de bocht de prestatie van Gulyaev aan de hand van gelukkige paringen te bagatalliseren. In de confrontaties tussen de onderlinge top 8 weet hij als enige een 2+ score (overwinningen tegen Malafeevsky en Struchkov) te realiseren.
M.i. daardoor de terechte wereldkampioen.
FeikeBoomstra

Post by FeikeBoomstra »

Je hebt gelijk, Gulyaev is terecht wereldkampioen, maar de verschillen zijn m.i. kleiner dan uit de uitslag blijkt. Vandaar mijn opmerking over toernooiprestatierating.
Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens »

Wie kan me vertellen waar de Chinese junioren plotseling vandaan komen? Is dit het zendingswerk van Casper vd Tak? En is er iets bekend over het aantal officiële leden van de Chinese dambond?

Misschien zien we hier binnenkort hetzelfde als met de Sovjet-Unie in de jaren 50: binnen een paar jaar leveren ze de wereldkampioen. Een beetje afwisseling na twintig jaar Rusland* kan geen kwaad.

*Sorry, ik vergeet een jaartje Valneris (Letland, 1994).
Alex

Post by Alex »

Eric van Dusseldorp wrote:Bij 'Zwitsers' horen weerstandspunten, dat is nu juist waar het bij Zwitsers om gaat. Anders mag het volgens mij die naam niet eens hebben.
Het kan ook op rating en daarbij speelt, bij oneven aantal deelnemers in een groep, niet de hoogste in een groep met x punten tegen de laagste in een groep met x-1 punten, maar juist tegen de hoogste. En anders wordt de groep in 2 gedeeld en speelt 1 tegen (n/2)+1, 2 tegen (n/2)+2, ... (n/2)-1 tegen n
henk stoop

Post by henk stoop »

Jelmer Martens wrote:Wie kan me vertellen waar de Chinese junioren plotseling vandaan komen? Is dit het zendingswerk van Casper vd Tak? En is er iets bekend over het aantal officiële leden van de Chinese dambond?

Misschien zien we hier binnenkort hetzelfde als met de Sovjet-Unie in de jaren 50: binnen een paar jaar leveren ze de wereldkampioen. Een beetje afwisseling na twintig jaar Rusland* kan geen kwaad.

De Chinezen willen zelf mee doen aan de volgend jaar in Peking te spelen Intelligames (3-18 oktober). Vandaar dat ze in training zijn gegaan. De trainers komen uit Mongolie.
Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak »

Jelmer Martens wrote:Wie kan me vertellen waar de Chinese junioren plotseling vandaan komen? Is dit het zendingswerk van Casper vd Tak? En is er iets bekend over het aantal officiële leden van de Chinese dambond?

Pieter Hildering had me in juli gevraagd bij de Chinese denksportfederatie langs te gaan om iets over het internationale spel te vertellen. Dat heb ik gedaan, en toen bleek er al een vrij uitgebried trainingsplan te liggen, idd ivm de denksport olympiade van oktober 2008. Ik heb in augustus 3 dagen training gegeven, daarna heeft een groep Mongoolse trainers het overgenomen. Misschien dat ik nu weer het eea overneem.

De sterkste Chinese juniore was er trouwens jammer genoeg niet bij in dit toernooi.
steenslag

Post by steenslag »

De chinezen hebben dat met het schaakspel ook stevig aangepakt. Zhao Qin Peng is al vele jaren de beste schaakster in Nederland. Maar nog sterker is Hou Yifan, deelneemster aan de B-groep van het komende Corus-toernooi. Ze is 13 jaar oud.

China staat achtste op de wereldranglijst en heeft zo'n 16 grootmeesters. Dat hebben ze in korte tijd, en bijna vanuit het niets, voor elkaar gekregen.
blondegod

Post by blondegod »

steenslag wrote:De chinezen hebben dat met het schaakspel ook stevig aangepakt. Zhao Qin Peng is al vele jaren de beste schaakster in Nederland. Maar nog sterker is Hou Yifan, deelneemster aan de B-groep van het komende Corus-toernooi. Ze is 13 jaar oud.

China staat achtste op de wereldranglijst en heeft zo'n 16 grootmeesters. Dat hebben ze in korte tijd, en bijna vanuit het niets, voor elkaar gekregen.
Dus er staat ons nog wat te wachten
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Alex wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Bij 'Zwitsers' horen weerstandspunten, dat is nu juist waar het bij Zwitsers om gaat. Anders mag het volgens mij die naam niet eens hebben.
Het kan ook op rating en daarbij speelt, bij oneven aantal deelnemers in een groep, niet de hoogste in een groep met x punten tegen de laagste in een groep met x-1 punten, maar juist tegen de hoogste. En anders wordt de groep in 2 gedeeld en speelt 1 tegen (n/2)+1, 2 tegen (n/2)+2, ... (n/2)-1 tegen n
Je hebt gelijk, Alex. Persoonlijk heb ik wel een voorkeur voor weerstandspunten.
FeikeBoomstra

Post by FeikeBoomstra »

Nog een keer over de paring: ronde 2.
Na ronde 1 hebben er 8 deelnemers 2 pnt, 6 deelnemers 1 pnt en 7 + dummy deelnemers 0 pnt.

Alle groepen hebben een even aantal deelnemers. Ik verwacht dan dat de groepen allen onderling spelen. Maar kijk nu eens naar de paring (tussen haakjes het aan behaalde wedstrijdpunten)

Code: Select all

roel boomstra  (1)	 -  	  andrei tolchykau (2) 	
german struchkov (2) 	- 	 stefan stapper (2)	
olexandr malafeevsky (2)	-  pieter steijlen (2)
raitis ozols (2)	- 	      damian reszka (2)	
nikolai gulyaev (1)	- 	   meilin zhang (2)	
marius sidla (1)	- 	      pim meurs (1)	
karol dudkiewicz (1)	- 	  navris brantevics (1)	
daniele macali  (0)	- 	   matteo santarossa (0)	
julien clement  (0)	- 	   roberto di giacomo (0)	
arnaud bouyrie 	(0) - 	   jie deng (0)	
boris darry (0)	- 	       dummy (0)	
Zhang heeft zijn twee punten te danken aan de dummy. Heeft dat er wat mee te maken? Misschien dat Johan Demasure het kan uitleggen.
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

FeikeBoomstra wrote:Alle groepen hebben een even aantal deelnemers. Ik verwacht dan dat de groepen allen onderling spelen.
Wellicht wordt kleurverhouding ook meegeteld?
    Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
    Lasst sie verrecken!
    Schlagt sie tot -- die Maschinen!
    J.Pawlicki

WORLD CHAMPION

Post by J.Pawlicki »

World Champion
    Attachments
    WORLD CHAMPION Olesia Abulina (Bashkiria, Russia)
    WORLD CHAMPION Olesia Abulina (Bashkiria, Russia)
    olesia_abdulina.jpg (52.79 KiB) Viewed 6382 times
    Post Reply