Dammagazine Hoofdlijn nu 10x per jaar

nico leemberg

Re: Dammagazine Hoofdlijn nu 10x per jaar

Post by nico leemberg »

Vandaag HOOFDLIJN nr 142 ontvangen, met de volgende inhoud:

Image

Bestellen maar... m'n zolder MOET een keer leeg!
Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest »

Toch knap dat er elke keer weer een nummer uitkomt wat de moeite waard is!! mag wel eens gezegd worden.

Alleen (voor mij althans) erg spijtig dat het eindspel in het verdomhoekje lijkt te geraken.... maar goed... meerderheid der abonnees zal prioriteiten elders leggen?....of redacteuren?

Maar aansluitend op de post van Nico.... bestellen maar!!!!
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Edwin Twiest wrote:Toch knap dat er elke keer weer een nummer uitkomt wat de moeite waard is!! mag wel eens gezegd worden.

Alleen (voor mij althans) erg spijtig dat het eindspel in het verdomhoekje lijkt te geraken.... maar goed... meerderheid der abonnees zal prioriteiten elders leggen?....of redacteuren?

Mooi gezegd, Edwin.
Ik denk dat jij zelf wel een geschikte kandidaat zou zijn voor het schrijven van een eindspelrubriek!
Om eerlijk te zijn is mijn discipline niet toereikend om de rubrieken van Korenewski door te worstelen...
Heaven is no location, but a state of mind
Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest »

nou, bedankt voor't vertrouwen!... maar ik denk dat er van Korenevski nog genoeg op de plank(en) ligt.... eerst dat en daarna maar eens kijken (er zijn meer eindspeltechneuten in Nederland.... Springer, Bastiaannet, Pippel, Kuyken (denk ik?), Hermelink, de Bruijn en excuus aan degenen die ik niet heb genoemd
nico leemberg

Post by nico leemberg »

Edwin Twiest wrote:Toch knap dat er elke keer weer een nummer uitkomt wat de moeite waard is!! mag wel eens gezegd worden.

Klopt Edwin!
De aangeleverde artikelen zijn soms dermate groot dat er doorgeschoven moet worden.
Of we moeten het zo oplossen:

Waar liggen trouwens de prioriteiten van de abonnees?
Wat doen we WEL, wat doen we NIET goed?
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Hebben jullie overwogen om langlopende artikelen af te schaffen, en over te gaan op een internetsupplement? Voor een WK denk ik dan aan een hoofdartikel met belangrijkste fragmenten in het magazine zelf, en allerlei ellenlange analysevarianten en minder belangrijke fragmenten in een internetsupplement.

Zo voorkom je dat een jaar na dato nog steeds artikelen over een toernooi verschijnen, en is er meer ruimte voor recente gebeurtenissen.

Dit idee is overigens niet nieuw en wordt in de wetenschap bij diverse tijdschriften toegepast.
nico leemberg

Post by nico leemberg »

Bert Zwart wrote:Hebben jullie overwogen om langlopende artikelen af te schaffen, en over te gaan op een internetsupplement? Voor een WK denk ik dan aan een hoofdartikel met belangrijkste fragmenten in het magazine zelf, en allerlei ellenlange analysevarianten en minder belangrijke fragmenten in een internetsupplement.

Zo voorkom je dat een jaar na dato nog steeds artikelen over een toernooi verschijnen, en is er meer ruimte voor recente gebeurtenissen.

Dit idee is overigens niet nieuw en wordt in de wetenschap bij diverse tijdschriften toegepast.
Internetsupplement is zeker van deze tijd!

Zo nu en dan wel eens over gesproken. En ook een heel klein beetje toegepast door ons, maar slechts als aanvulling op een paar artikeltjes.
We hebben bijv. al geruime tijd een (historisch) artikel ‘in de wacht’ wat op die manier gepresenteerd kan worden, maar niet zoiets als een verslag van een damtoernooi. Daar komen andere problemen bij kijken: financiële!

Edwin wil dus: Meer eindspel, of ieder geval regelmatiger
En jij: minder langlopende artikelen/analyses en daardoor actueler/gevarieerder kunnen zijn

Nog meer opmerkingen van abonnees of potentiële abonnees?

Ik ga HIER niet overal op reageren, maar ieders mening is welkom...
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Wat mij betreft kunnen er nooit genoeg diagrammen in een analyse staan. Ik ben namelijk te lui om er een bord bij te pakken (en volgens mij zijn er velen zo), dus wil ik van diagram naar diagram kunnen 'hoppen'.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Een ander idee i.p.v. een internet-supplement is een bijgevoegde CD of DVD met allerlei zaken. Schaakmagazine Chessbase doet het op deze manier. (Hoofdlijn volledig in Engels, geeft dat ook niet meer afzet?)
Afspeelbare analyses (a la Frits Luteyn en Wieger Wesselink) middels een .pdn viewer. Grootmeesters leveren gewoon annotaties/analyses aan in .pdn (bijv. via de functie die in Turbodambase zit gebakken) en je zet de .pdn ‘gewoon’ op de CD/DVD met een viewer.
J.P. krijgt geen diagrammen meer maar volledig afspeelbare applets!
Allerlei andere features (zoals filmpjes WK-match!) kun je toevoegen.

Overigens lopen we al mijlenver achter bij de schaakwereld op IT-gebied. De Bundesliga (de sterkste schaakteamcompetitie) wordt al volledig live uitgezonden op Internet.
Als het tot een beslissingswedstrijd Van Stigt Thans – VBI Huissen komt, moet die wedstrijd natuurlijk ook volledig live op internet! (voorbereidingen daartoe zouden eigenlijk al moeten starten!).
En wat te denken van het laatste GMI toernooi in Londen. Live afspeel commentaar van een grootmeester en na afloop ook een live interview(webcam!)/demonstratie met varianten op internet.
En het Corus-toernooi deed het ook niet slecht. Naast de livepartijen elke dag een videojournaal met Bianca Muhren.

Maar ja, dit wordt een beetje off-topic. Maar we moeten uitkijken dat wij digitale mogelijkheden niet te laat gaan inzetten. Vooral de jeugd kickt er m.i. op!
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra »

Piet Bouma wrote:Een ander idee i.p.v. een internet-supplement is een bijgevoegde CD of DVD met allerlei zaken. Schaakmagazine Chessbase doet het op deze manier. (Hoofdlijn volledig in Engels, geeft dat ook niet meer afzet?)
Afspeelbare analyses (a la Frits Luteyn en Wieger Wesselink) middels een .pdn viewer. Grootmeesters leveren gewoon annotaties/analyses aan in .pdn (bijv. via de functie die in Turbodambase zit gebakken) en je zet de .pdn ‘gewoon’ op de CD/DVD met een viewer.
J.P. krijgt geen diagrammen meer maar volledig afspeelbare applets!
Allerlei andere features (zoals filmpjes WK-match!) kun je toevoegen.

Overigens lopen we al mijlenver achter bij de schaakwereld op IT-gebied. De Bundesliga (de sterkste schaakteamcompetitie) wordt al volledig live uitgezonden op Internet.
Als het tot een beslissingswedstrijd Van Stigt Thans – VBI Huissen komt, moet die wedstrijd natuurlijk ook volledig live op internet! (voorbereidingen daartoe zouden eigenlijk al moeten starten!).
En wat te denken van het laatste GMI toernooi in Londen. Live afspeel commentaar van een grootmeester en na afloop ook een live interview(webcam!)/demonstratie met varianten op internet.
En het Corus-toernooi deed het ook niet slecht. Naast de livepartijen elke dag een videojournaal met Bianca Muhren.

Maar ja, dit wordt een beetje off-topic. Maar we moeten uitkijken dat wij digitale mogelijkheden niet te laat gaan inzetten. Vooral de jeugd kickt er m.i. op!
Laat ik het hier nou heeeeelemaal mee eens zijn! :-D
Komop drammers, hier liggen grote kansen. :idea: :D 8)
nico leemberg

Post by nico leemberg »

Gisteren HOOFDLIJN 143 bij de drukker afgeleverd.
Zonder tegenslag bij u eind van de week op de deurmat!

Hieronder pagina 2 en (een deel) van pagina 3.

Image

Image
Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest »

[quote="nico leemberg"]Gisteren HOOFDLIJN 143 bij de drukker afgeleverd.
Zonder tegenslag bij u eind van de week op de deurmat!

Hieronder pagina 2 en (een deel) van pagina 3.

Image

De rubriek eindspel: "Naar de voortzetting hiervan gaan wij overigens eens kritisch kijken...."

Mooi, weer een blad waar dit een ondergeschoven kindje wordt blijkbaar... :shock:

Gelukkig hebben we de problemist nog en Het damspel die nog wel waarde hechten aan die meest onderschatte (en moeilijkste) deel van de dampartij (vind ik dan)

Het was in elk geval voor mij de reden om lid te worden van Hoofdlijn. (al zag ik liever belangwekkende standaardeindspelen, maar desalniettemin volgde ik dit deel altijd met grote interesse, in tegenstelling tot andere onderdelen.)

Ik hoop niet de herziening van de rubriek is bepaald nav mijn reaktie op dit forum???
nico leemberg

Post by nico leemberg »

Edwin Twiest wrote:
De rubriek eindspel: "Naar de voortzetting hiervan gaan wij overigens eens kritisch kijken...."

Mooi, weer een blad waar dit een ondergeschoven kindje wordt blijkbaar... :shock:

Gelukkig hebben we de problemist nog en Het damspel die nog wel waarde hechten aan die meest onderschatte (en moeilijkste) deel van de dampartij (vind ik dan)

Het was in elk geval voor mij de reden om lid te worden van Hoofdlijn. (al zag ik liever belangwekkende standaardeindspelen, maar desalniettemin volgde ik dit deel altijd met grote interesse, in tegenstelling tot andere onderdelen.)

Ik hoop niet de herziening van de rubriek is bepaald nav mijn reaktie op dit forum???
Nee hoor, Edwin.
Het gaat meer om de aangeleverde kopij, en hoe we dat beter kunnen presenteren.
De ZESstukken database is soms meedogenloos voor bepaalde standen/varianten!
Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest »

oke, gelukkig dan maar...

ik was al bang (nou ja, hoe kun je daar nu bang voor zijn, maar zo zegt men het nu eenmaal) dat dit onderdeel helemaal opgedoekt zou worden.

Ik ben in elk geval weer gerust gesteld ;-)
jati2000

Post by jati2000 »

De website http://www.hoofdlijn.nl is uit de lucht.
Kan iemand mij meer informatie verschaffen over een abonnement op het blad.
Post Reply