Hanco Elenbaas wrote:De media werden opgehitst door Koeperman en Fokkink, die zorgvuldig achterhielden dat Andreiko en Koeperman hadden geprobeerd Wiersma om te kopen. Toen Sijbrands tijdens de match over deze omkooppoging werd ingelicht, overwoog hij uit de match te stappen en gaf hij Andreiko enkele keren snel remise. In het kader van de verregaande psychologische oorlogvoering vond Koeperman het kennelijk een goede zaak om Sijbrands zwart te maken en hem in de pers aan te duiden als veroorzaker van de "Match van de Geeuw".
Die term 'match van de (g)eeuw' kan ik me nog goed herinneren. Het speculeren over complotten rond de match en de invloed die dit gehad zou hebben op de uitslagen laat ik graag aan anderen over. De buitenwereld zag een reeks remises en was daarover not amused.
Hanco Elenbaas wrote:Als de media in 1973 gewoon openhartig waren geïnformeerd over wat er werkelijk speelde, zou een heleboel ellende zijn voorkomen.
Dat betwijfel ik. Het zou ongetwijfeld tot sappige artikelen in de pers hebben geleid, maar aan het beeld van dammen als saai remisespel zou het niets veranderd hebben. Te meer daar later is gebleken dat remises tussen grootmeesters structureel zijn geworden. Dammen op topniveau is een remisespel, daar helpt geen lieve moedertje aan. We kunnen ons wel in allerlei bochten wringen, de media willen uitleggen dat een remise heel boeiend kan zijn, matches willen afschaffen, twee partijen op een dag laten spelen zodat er door vermoeidheid meer blunders worden gemaakt, dit alles zal niet helpen. Beter is het de realiteit onder ogen te zien en de boosdoener, een verouderde puntentelling, te hervormen. De ervaring heeft bovendien geleerd dat doemscenario's omtrent een nadelige invloed van een aangepaste puntentelling op het spel niet bewaarheid zijn geworden. Integendeel. Het spel is er interessanter op geworden.
Jan Pieter wrote:Je hebt heel wat literatuur geraadpleegd om mijn uitspraak te controleren.....,
Dat valt best mee. Ik hou van taal en kijk nog wel eens in een woordenboek. Ook kom ik wel eens in Frankrijk, bijvoorbeeld om een damtoernooi te spelen. De vele betekenissen van het woord remise waren me al vaak opgevallen.
Jan Pieter wrote:....maar volgens mij blijven mijn belangrijkste bevindingen overeind staan:
1) het is onlogisch om van puntenoverwinning te spreken als er geen punten worden toegekend
Als het inderdaad om een plusje gaat moet ik je gelijk geven. Dan vind ik 'plusremise' een goed woord. Jouw eerder geuite opvatting dat 'puntenoverwinning' een lelijk woord is, lijkt me niet zo relevant. Ik vind het ook niet een bijzonder mooi woord, ik hou niet zo van die samentrekkingen, maar het is wel een gewoon Nederlands woord. De vorig jaar door Fred Ivens of Tjalling Goedemoed (of beide?) bedachte termen
minor puntenoverwinning en
major puntenoverwinning vond ik wel weer chic.
Jan Pieter wrote:
2) het woord remise is niet exclusief bestemd voor gelijkwaardige situaties.
Nog niet, maar daarover gaat nu juist de discussie. In het dammen worden wel heel ongelijkwaardige situaties (bijvoorbeeld drie dammen tegen één dam) vertaald in een 1-1 uitslag. De gevolgen zijn bekend: zeer veel 1-1 uitslagen.