Nieuwe bijdrage FMJD

Post Reply
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Nieuwe bijdrage FMJD

Post by Jan Pieter »

Luteijn wrote:Betalen voor diensten (zoals bij ons het bijhouden van rating en meesterpunten) is een gangbare manier in de wereld om inkomsten de genereren.
Helaas blijf je dit standpunt herhalen, zonder in te gaan op het tegenargument dat het hier gaat om een dienst waar de meeste dammers niet om gevraagd hebben, waar ze ook geen belang bij hebben, en waarvan het in rekening gebrachte bedrag in geen enkele verhouding staat tot de door de FMJD gemaakte kosten/inspanningen.

Ik ontken het nut van de FMJD niet en ik snap ook best dat de organisatie geld nodig heeft, maar de suggestie dat er bij de recognition fee sprake is van een soort profijtbeginsel raakt kant noch wal.
Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Post by Luteijn »

Jan Pieter wrote:
Luteijn wrote:Betalen voor diensten (zoals bij ons het bijhouden van rating en meesterpunten) is een gangbare manier in de wereld om inkomsten de genereren.
Helaas blijf je dit standpunt herhalen, zonder in te gaan op het tegenargument dat het hier gaat om een dienst waar de meeste dammers niet om gevraagd hebben, waar ze ook geen belang bij hebben, en waarvan het in rekening gebrachte bedrag in geen enkele verhouding staat tot de door de FMJD gemaakte kosten/inspanningen.

Ik ontken het nut van de FMJD niet en ik snap ook best dat de organisatie geld nodig heeft, maar de suggestie dat er bij de recognition fee sprake is van een soort profijtbeginsel raakt kant noch wal.
Beste Jan Pieter

Ik betaal per jaar iets meer dan 15.000 euro aan personeelskosten. Het is nu nog gedeeltelijk gesubsidieerd, maar dat wordt snel minder. Ik heb werkelijk geen idee, waar ik dat bedrag in de toekomst vandaan moet halen uit de reguliere inkomsten van de FMJD. Waarschijnlijk moet ik mijn hand gaan ophouden bij andere sponsors. De gedachte dat het rating bijhouden een kwestie is van een bestandje inlezen is vreemd. Is de database, waarin de ratings staan dan helemaal gratis. Is de site waarop de resultaten staan helemaal gratis. Op het ogenblik wordt er veel vrijwilligers werk gedaan op dit gebied. Dat is op den duur niet houdbaar. Dan moet je er dus een betaalde medewerker opzetten.

Het draaien van een organisatie als de FMJD vereist professionele ondersteuning. Je hebt graag deelnemers bij de toernooien. Zonder visumuitnodigingen geen deelnemers. Ambassades moeten er vanuit kunnen gaan, dat een uitnodiging door ons geldig is. Anders geen deelnemers. Incidenteel assisteren wij organisatoren met visumaanvragen. Het bureau heeft alle gegevens van relevante spelers in een database. Zonder deze database is het ondoenlijk.

Op het ogenblik wordt een hoop werk gedaan door bestuursleden. Dat is geen gezonde situatie. Ik doe de boekhouding. Dat is geen gezonde situatie. Een penningmeester moet toezien op de juiste registratie van inkomsten en uitgaven. Hij moet niet zichzelf gaan controleren.

Het is mijn ervaring, dat vrijwel alle deelnemers aan zomertoernooien de resultaten belangrijk vinden. Het is mij een raadsel waar de stelling, dat ze dat niet belangrijk vinden, vandaan komt. Ik heb niemand ontmoet, die geen rating wilde hebben. Het uitkomen van de nieuwe ratingcijfers is elke maal een lang verwacht evenement. Er wordt mij gevraagd, waarom ik niet protesteer, omdat er 'waarschijnlijk' drie ratingpunten te weinig staan achter mijn naam.
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Luteijn wrote:Het is mijn ervaring, dat vrijwel alle deelnemers aan zomertoernooien de resultaten belangrijk vinden. Het is mij een raadsel waar de stelling, dat ze dat niet belangrijk vinden, vandaan komt. Ik heb niemand ontmoet, die geen rating wilde hebben. Het uitkomen van de nieuwe ratingcijfers is elke maal een lang verwacht evenement. Er wordt mij gevraagd, waarom ik niet protesteer, omdat er 'waarschijnlijk' drie ratingpunten te weinig staan achter mijn naam.
Ik heb de omgekeerde ervaring. Ik heb niemand ontmoet die zijn FMJD-rating interessant vindt. De KNDB-rating is (helaas) wel heel belangrijk voor de meesten.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
Alex

Post by Alex »

Eric Sanders wrote:
Luteijn wrote:Het is mijn ervaring, dat vrijwel alle deelnemers aan zomertoernooien de resultaten belangrijk vinden. Het is mij een raadsel waar de stelling, dat ze dat niet belangrijk vinden, vandaan komt. Ik heb niemand ontmoet, die geen rating wilde hebben. Het uitkomen van de nieuwe ratingcijfers is elke maal een lang verwacht evenement. Er wordt mij gevraagd, waarom ik niet protesteer, omdat er 'waarschijnlijk' drie ratingpunten te weinig staan achter mijn naam.
Ik heb de omgekeerde ervaring. Ik heb niemand ontmoet die zijn FMJD-rating interessant vindt. De KNDB-rating is (helaas) wel heel belangrijk voor de meesten.
Daarover gesproken: wanneer komt de interim-KNDB-rating per 1 oktober beschikbaar??
Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra »

Luteijn wrote:Ik betaal per jaar iets meer dan 15.000 euro aan personeelskosten. Het is nu nog gedeeltelijk gesubsidieerd, maar dat wordt snel minder. Ik heb werkelijk geen idee, waar ik dat bedrag in de toekomst vandaan moet halen uit de reguliere inkomsten van de FMJD. Waarschijnlijk moet ik mijn hand gaan ophouden bij andere sponsors.
Beste Frits, evenals andere activisten in de damwereld waarderen en respecteren jou bijdragen met de FMJD. Maar dat wil niet zeggen dat je een vrijbrief krijgt om allerlei vreemde financiële regelingen in de wereld te roepen. We hebben zelfs, als ervaren bestuurders en organisatoren en in ons algemeen dam belang, de plicht om daar kritisch naar te kijken! Wat mij opvalt in jou personeelskosten plaatje is het ontbreken van een structurele oplossing, die voorgangers WEL gevonden hebben. Zorgvuldige afbouw van personele verplichtingen en onderbrengen bij een nieuwe financiële bron. Zo hebben ALLE voorgaande presidenten van de FMJD dit al opgelost. Dus waarom Harry niet?
Overigens mijn respect dat je hierover zo openlijk op dit forum discussieert!
Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra »

Luteijn wrote:De gedachte dat het rating bijhouden een kwestie is van een bestandje inlezen is vreemd. Is de database, waarin de ratings staan dan helemaal gratis. Is de site waarop de resultaten staan helemaal gratis. Op het ogenblik wordt er veel vrijwilligers werk gedaan op dit gebied. Dat is op den duur niet houdbaar. Dan moet je er dus een betaalde medewerker opzetten.
Het draaien van een organisatie als de FMJD vereist professionele ondersteuning. Je hebt graag deelnemers bij de toernooien. Zonder visumuitnodigingen geen deelnemers. Ambassades moeten er vanuit kunnen gaan, dat een uitnodiging door ons geldig is. Anders geen deelnemers. Incidenteel assisteren wij organisatoren met visumaanvragen. Het bureau heeft alle gegevens van relevante spelers in een database. Zonder deze database is het ondoenlijk.
Op het ogenblik wordt een hoop werk gedaan door bestuursleden. Dat is geen gezonde situatie. Ik doe de boekhouding. Dat is geen gezonde situatie. Een penningmeester moet toezien op de juiste registratie van inkomsten en uitgaven. Hij moet niet zichzelf gaan controleren.
Het is allemaal vrijwilligerswerk in een kleine sport organisatie. Niets mis mee. Ik vind de voorstelling van zaken voor het FMJD bondsbureautje sterk overdreven en een goed onderzoek waard. Je houding is wellicht ouderwets! 20 jaar geleden kregen mijn generaals een eigen e-mail adres en gingen hun eigen post beantwoorden. Secretarissen werden afgeschaft. Daarom betwijfel ik ten zeerste of de FMJD tegenwoordig uberhaubt wel een kantoor nodig heeft. Ik begrijp dat het zo door de Hildering subsidie gegroeid is. Het is altijd een gerespecteerd streven van ieder om de eigen functie waar te maken. Maar of het allemaal nodig is?
Daarnaast ontslaat dat niemand om op een correcte sociale manier die gesubsidieerde functie af te bouwen.
Maar jubelen dat het allemaal zo nodig is, om die dure functie te behouden lijkt me niet zo realistisch.
Als je dat allemaal desondanks toch wilt, best, maar financier dat dan uit de verwachte meer inkomsten van China topsport evenementen, maar val ons gewone jongens daar niet mee lastig.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Als China de FMJD gaat runnen zal het remisespook snel verdwijnen, als de revolutionaire nieuwe spelregel van
de 94 jarige Chinese medicus Teh Ling per direct en zonder overleg in zal worden gevoerd. Wie betaalt, bepaalt.

Twee beroemde chinese dammers, de gebroeders Win, spreken van een win-win situatie.
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Luteijn wrote:Ik betaal per jaar iets meer dan 15.000 euro aan personeelskosten. Het is nu nog gedeeltelijk gesubsidieerd, maar dat wordt snel minder. Ik heb werkelijk geen idee, waar ik dat bedrag in de toekomst vandaan moet halen uit de reguliere inkomsten van de FMJD. Waarschijnlijk moet ik mijn hand gaan ophouden bij andere sponsors.
Dat de FMJD nuttig werk verricht voor de damwereld, wordt door niemand bestreden. Je kunt je afvragen welke mate van professionaliteit daarbij wenselijk is, maar dat de FMJD geld nodig heeft, is duidelijk.
Het is mijn ervaring, dat vrijwel alle deelnemers aan zomertoernooien de resultaten belangrijk vinden. Het is mij een raadsel waar de stelling, dat ze dat niet belangrijk vinden, vandaan komt. Ik heb niemand ontmoet, die geen rating wilde hebben. Het uitkomen van de nieuwe ratingcijfers is elke maal een lang verwacht evenement. Er wordt mij gevraagd, waarom ik niet protesteer, omdat er 'waarschijnlijk' drie ratingpunten te weinig staan achter mijn naam.
Kennelijk spreek jij vooral topdammers. Spelers die niet in aanmerking komen voor normen en titels, zijn echter totaal niet geinteresseerd in hun FMJD-rating. Dat is ook logisch. Wie bijvoorbeeld de 300e plek inneemt op de KNDB-ratinglijst, kan met enig recht zeggen dat hij nummer 300 is van Nederland. De 300e plaats op de FMJD-ratinglijst zegt echter niets. Talloze dammers die sterker zijn dan de huidige nummer 300 (ik heb bewust niet gekeken wie dat nu is) hebben geen FMJD-rating, of staan niet op de actieve lijst.
*EDIT* Ik herinner me opeens een eerdere bijdrage van Piet. Er staan niet eens 300 dammers op de FMJD-ratinglijst. Dat zegt wel genoeg.
Als het zo is dat de FMJD een belangrijke rol vervult bij de uitnodiging van toernooideelnemers - Eric Sanders kan dat beter beoordelen dan ik - dan zou ik het niet onredelijk vinden dat de FMJD daar bemiddelingskosten voor in rekening brengt. Dat zou je wel met goed fatsoen een profijtbeginsel kunnen noemen. In dat geval kunnen de toernooi-organisatoren zelf bepalen of ze de hulp van de FMJD inroepen, en of ze bereid zijn daarvoor de prijs te betalen.
Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong »

Eindelijk weer wat (goed)nieuws van het FMJD-Recognition front, van belang voor toernooi-organisatoren en dammers die normen en rating willen scoren!

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop
Post Reply