Luteijn wrote:Ik betaal per jaar iets meer dan 15.000 euro aan personeelskosten. Het is nu nog gedeeltelijk gesubsidieerd, maar dat wordt snel minder. Ik heb werkelijk geen idee, waar ik dat bedrag in de toekomst vandaan moet halen uit de reguliere inkomsten van de FMJD. Waarschijnlijk moet ik mijn hand gaan ophouden bij andere sponsors.
Dat de FMJD nuttig werk verricht voor de damwereld, wordt door niemand bestreden. Je kunt je afvragen welke mate van professionaliteit daarbij wenselijk is, maar dat de FMJD geld nodig heeft, is duidelijk.
Het is mijn ervaring, dat vrijwel alle deelnemers aan zomertoernooien de resultaten belangrijk vinden. Het is mij een raadsel waar de stelling, dat ze dat niet belangrijk vinden, vandaan komt. Ik heb niemand ontmoet, die geen rating wilde hebben. Het uitkomen van de nieuwe ratingcijfers is elke maal een lang verwacht evenement. Er wordt mij gevraagd, waarom ik niet protesteer, omdat er 'waarschijnlijk' drie ratingpunten te weinig staan achter mijn naam.
Kennelijk spreek jij vooral topdammers. Spelers die niet in aanmerking komen voor normen en titels, zijn echter totaal niet geinteresseerd in hun FMJD-rating. Dat is ook logisch. Wie bijvoorbeeld de 300e plek inneemt op de KNDB-ratinglijst, kan met enig recht zeggen dat hij nummer 300 is van Nederland. De 300e plaats op de FMJD-ratinglijst zegt echter niets. Talloze dammers die sterker zijn dan de huidige nummer 300 (ik heb bewust niet gekeken wie dat nu is) hebben geen FMJD-rating, of staan niet op de actieve lijst.
*EDIT* Ik herinner me opeens een eerdere bijdrage van Piet. Er staan niet eens 300 dammers op de FMJD-ratinglijst. Dat zegt wel genoeg.
Het draaien van een organisatie als de FMJD vereist professionele ondersteuning. Je hebt graag deelnemers bij de toernooien. Zonder visumuitnodigingen geen deelnemers. Ambassades moeten er vanuit kunnen gaan, dat een uitnodiging door ons geldig is. Anders geen deelnemers. Incidenteel assisteren wij organisatoren met visumaanvragen. Het bureau heeft alle gegevens van relevante spelers in een database. Zonder deze database is het ondoenlijk.
Als het zo is dat de FMJD een belangrijke rol vervult bij de uitnodiging van toernooideelnemers - Eric Sanders kan dat beter beoordelen dan ik - dan zou ik het niet onredelijk vinden dat de FMJD daar bemiddelingskosten voor in rekening brengt. Dat zou je wel met goed fatsoen een profijtbeginsel kunnen noemen. In dat geval kunnen de toernooi-organisatoren zelf bepalen of ze de hulp van de FMJD inroepen, en of ze bereid zijn daarvoor de prijs te betalen.