omslag NC 2012-2013

Post Reply
wijkbrand
Real name: Harm Jan van Rees

omslag NC 2012-2013

Post by wijkbrand »

Zijn er forumleden die de omslag van de NC 2012-2013 al hebben gezien?
Door de ophoging van de toegerekende apparaatskosten van de KNDB naar de NC van 4.000 naar 10.000 euro moet een modaal team als de onze in 2D bijna 300 euro bij betalen.
Benieuwd naar andere meningen.
VibeMan

Re: omslag NC 2012-2013

Post by VibeMan »

wijkbrand wrote:Zijn er forumleden die de omslag van de NC 2012-2013 al hebben gezien?
Door de ophoging van de toegerekende apparaatskosten van de KNDB naar de NC van 4.000 naar 10.000 euro moet een modaal team als de onze in 2D bijna 300 euro bij betalen.
Waarom brengt de KNDB het boekje niet digitaal uit in PDF formaat? Kost in verhouding bijna niets. Dan kunnen de apparaatskosten van 10.000 euri weer retour naar de clubs! De papieren boekjes zijn niet meer van deze tijd. Meer digitalisering zal enorm veel druk- en portikosten schelen.
mikkeltje

Post by mikkeltje »

VibeMan wrote:
wijkbrand wrote:Zijn er forumleden die de omslag van de NC 2012-2013 al hebben gezien?
Waarom brengt de KNDB het boekje niet digitaal uit in PDF formaat? Kost in verhouding bijna niets. Dan kunnen de apparaatskosten van 10.000 euri weer retour naar de clubs! De papieren boekjes zijn niet meer van deze tijd. Meer digitalisering zal enorm veel druk- en portikosten schelen.
Niet met zulke gekke en wilde ideeën komen, ok?
Voor een programmaboekje 30 euro betalen is toch wel van de gekken. Daar kun je bijna het boek van Martijn van Gortel en de laatste ACID van Tjalling voor kopen. Gek dat zij geen apparaatskosten hoefden te betalen van 10.000 euro.
Ik kan me herinneren dat ik het boekje wel eens kreeg aan het begin van het seizoen. Vervolgens deed ik er nooit meer wat mee; wat ik wilde weten vond ik op internet.
Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij »

Vibeman en Mikkeltje, wijkbrand heeft het over de reiskostenomslag.

Als jullie aan het trollen zijn: geslaagd! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot »

Huh? Even rekenen hoor. Er spelen zo'n 130 teams in de NC. Als die gezamenlijk 10.000 euro 'apparaatskosten' moeten betalen, is dat 77 euro per team. Maar ik begrijp dat modale teams 300 euro moeten betalen. Zijn niet-modale teams dan vrijgesteld van deze belasting?
Ik heb geen idee wat apparaatskosten zijn (klinkt als iets uit de USSR in de jaren zestig). Maar als die kosten er zijn, is het natuurlijk wel terecht dat de deelnemende teams die betalen en dat het niet uit een algemene contributieverhoging wordt bekostigd.
Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge »

Wat betaalden jullie vorig jaar? Worden reiskosten nog gedeeld? En arbiters hebben jullie niet.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
henk stoop

Post by henk stoop »

De omslag is 10.000 euro. Dit is voor de uren die het bondsbureau actief is voor de bondscompetitie + de kosten die de bestuurders hiervoor maken. Verdeeld over de 126 deelnemende teams is dit bijna 80 euro per team.
Komen bij de kosten voor: programmaboekjes, notatiebiljetten, wedstrijdformulieren, gefrankeerde enveloppen en een bijdrage in de prijzen.

Als we specifiek naar De Kroonschijf kijken dan zien we dat zij afgelopen competitie extreem weinig uit-kilometers hebben gemaakt. In vijf uitwedstrijden slechts 134 km in totaal, gemiddeld slechts 26,8 km. De Kroonschijf heeft dus zeer weinig reiskosten gehad en zal dus via de reiskostenomslag van de 2e klasse flink moeten bijdragen. Ik neem aan dat dat veruit het grootste deel van de 300 euro verklaart.
GuidoB

Post by GuidoB »

henk stoop wrote:De omslag is 10.000 euro. Dit is voor de uren die het bondsbureau actief is voor de bondscompetitie + de kosten die de bestuurders hiervoor maken. Verdeeld over de 126 deelnemende teams is dit bijna 80 euro per team.
Komen bij de kosten voor: programmaboekjes, notatiebiljetten, wedstrijdformulieren, gefrankeerde enveloppen en een bijdrage in de prijzen.
De genoemde kosten zijn enkele jaren geleden door Paul Visser en Johan Haijtink geschat op ongeveer 4.000 euro. Dit was in de tijd dat de bondsraad het voorstel aannam om voortaan alle kosten voor de organisatie van de nationale competitie te verhalen op de deelnemende teams. In maart 2013 lag er een voorstel voor een (aangepaste) begroting van 2013, waarin 10.000 euro wordt verhaald op de clubs. De KNDB verdient op deze manier enorm aan de organisatie van de nationale competitie. Ik ben de enige die hier in de bondsraadsvergadering vragen over heeft gesteld en om die reden tegen de begroting heeft gestemd. Kennelijk vond de rest het een goed idee.

Het bizarre aan het verhaal is dat de penningmeester nu heeft opgedragen om de enorme verhoging van de kosten door te voeren bij de afrekening van het lopende seizoen. Dat kan natuurlijk helemaal niet. De teams hebben ingeschreven tegen de condities die golden in juni 2012, dus met een kostendekkende omslag. De verhoging kan nooit met terugwerkende kracht worden doorgevoerd. Het zou volkomen terecht zijn als clubs zouden weigeren deze verhoging te betalen voor het seizoen 2012/2013. Bij de inschrijving voor het seizoen 2013/2014 kan iedere club zelf bepalen of men de KNDB hieraan wil laten verdienen. Men heeft nog een dag om eventueel teams terug te trekken.
henk stoop

Post by henk stoop »

GuidoB wrote:
henk stoop wrote:De omslag is 10.000 euro. Dit is voor de uren die het bondsbureau actief is voor de bondscompetitie + de kosten die de bestuurders hiervoor maken. Verdeeld over de 126 deelnemende teams is dit bijna 80 euro per team.
De genoemde kosten zijn enkele jaren geleden door Paul Visser en Johan Haijtink geschat op ongeveer 4.000 euro. Dit was in de tijd dat de bondsraad het voorstel aannam om voortaan alle kosten voor de organisatie van de nationale competitie te verhalen op de deelnemende teams. In maart 2013 lag er een voorstel voor een (aangepaste) begroting van 2013, waarin 10.000 euro wordt verhaald op de clubs. De KNDB verdient op deze manier enorm aan de organisatie van de nationale competitie. Ik ben de enige die hier in de bondsraadsvergadering vragen over heeft gesteld en om die reden tegen de begroting heeft gestemd. Kennelijk vond de rest het een goed idee.

Het bizarre aan het verhaal is dat de penningmeester nu heeft opgedragen om de enorme verhoging van de kosten door te voeren bij de afrekening van het lopende seizoen. Dat kan natuurlijk helemaal niet. De teams hebben ingeschreven tegen de condities die golden in juni 2012, dus met een kostendekkende omslag. De verhoging kan nooit met terugwerkende kracht worden doorgevoerd. Het zou volkomen terecht zijn als clubs zouden weigeren deze verhoging te betalen voor het seizoen 2012/2013. Bij de inschrijving voor het seizoen 2013/2014 kan iedere club zelf bepalen of men de KNDB hieraan wil laten verdienen. Men heeft nog een dag om eventueel teams terug te trekken.
De KNDB is een verreniging, en binnen het verrenigingsrecht kan dat wel, mits de leden (= de bondsraad) akkoord zijn.
GuidoB

Post by GuidoB »

henk stoop wrote:De KNDB is een verreniging, en binnen het verrenigingsrecht kan dat wel, mits de leden (= de bondsraad) akkoord zijn.
Juist dat is nogal schimmig. Men is akkoord gegaan met een begroting, maar de uitvoering van het goedgekeurde beleid wordt gedaan door het bestuur. Men past nu het nieuwe beleid - het verhalen van een veelvoud van de werkelijke competitiekosten op de deelnemende teams - toe voor een competitie die in 2012 is georganiseerd. In dat jaar zijn dus ook de kosten gemaakt die men beweert te verhalen op de teams. Voor het verhalen van de kosten van 2012 is geen toestemming van de bondsraad gevraagd of gekregen. Waarom zouden de verenigingen hieraan gehoor moeten geven?
wijkbrand
Real name: Harm Jan van Rees

Post by wijkbrand »

De discussie gaat nog niet helemaal de kant op die ik wilde. De berekening van Henk Stoop is juist. De apparaatskosten (gewoon de kosten die een bond in algemene zin maakt voor het doel), kun je onderscheiden in bestuurskosten en administratieve kosten. De eerste bedragen 80 euro en worden dit jaar voor het eerst doorbelast. Het is een interessante vraag die Guido opwerpt of het juist is dat deze kosten over het seizoen 2012-2013 worden verrrekend. Heeft de Bondsraad dit zo bedoeld? De administratieve kosten bedragen 57 euro. Ook hier zit veel rek in als we de digitale mogelijkheden zouden benutten. Het geheel heet nu nog steeds een omslag, gebaseerd op de oorspronkelijke reiskostenomslag. Hierbij wordt het solidariteitsbeginsel gehanteerd. Een club met veel uitkilometers krijgt geld terug, een club met weinig kilometers moet bijbetalen. Het lijkt zo eerlijk maar bij een veel grotere bond zoals de KNVB kennen we dit niet. Er zijn namelijk nogal wat vraagtekens te plaatsen. Hoe vindt het vervoer plaats? Met leaseauto's van leden? Met de OV-kaart die door de baas is verstrekt? Niet controleerbaar. Wellicht is deze vorm van verdeling gewoon aan herziening toe. Laat de clubs met teams in de zaterdagcompetitie zelf de kosten verdelen. Bij De Kroosnchijf in 2D hebben we afgesproken dat het NC-team zichzelf bedruipt. Maar 300 euro bijbetalen is 3 euro p.p. per wedstrijd. Daar komt onze eigen chauffeursomslag voor de kilometers (zonder leaseautos's), de zaalhuur, een aardigheidje voor koffiedames enz. nog bij. Dat gaat al gauw richting 6 a 7 euro. En dat allemaal buiten de afdrachten die we als KNDB-lid al doen om. Dat kan voor sommige mensen wel eens een te dure grap worden. Kortom ik zou graag zien dat deze hele omslag eens goed tegen het licht wordt gehouden.
GuidoB

Post by GuidoB »

wijkbrand wrote:De apparaatskosten (gewoon de kosten die een bond in algemene zin maakt voor het doel), kun je onderscheiden in bestuurskosten en administratieve kosten. De eerste bedragen 80 euro en worden dit jaar voor het eerst doorbelast. Het is een interessante vraag die Guido opwerpt of het juist is dat deze kosten over het seizoen 2012-2013 worden verrrekend. Heeft de Bondsraad dit zo bedoeld? De administratieve kosten bedragen 57 euro.
Je bent beter op de hoogte dan ik. Staan deze bedragen in de afrekening die de verenigingen hebben ontvangen? En staat er ook een toelichting bij? Ik ben erg benieuwd wat men verstaat onder bestuurskosten en administratieve kosten. Het KNDB-bestuur bestaat geheel uit vrijwilligers, dus hun gemaakte uren kunnen niet worden doorbelast. Er zijn in het jaar een paar vergaderingen van de wedstrijdcommissie, waar onder andere de nationale competitie op de agenda staat. Ik sluit niet uit dat het KNDB-bestuur dit ook wel eens in haar vergaderingen meeneemt. Maar 126 (deelnemende teams) x 80 = 10,080 euro aan 'bestuurskosten' is natuurlijk absurd. Even ter onderbouwing het volgende. Ik woon de vergaderingen van de wedstrijdcommissie bij. Ik maak jaarlijks (in overleg met de andere leden van de wedstrijdcommissie) de indeling en het wedstrijdrooster. Dat zijn behoorlijke puzzels waar veel uren in gaan zitten. Voor dit alles krijg ik geen cent betaald, zelfs geen reiskosten. Begrijp me goed, ik hoef hier niet voor betaald te worden. Een hobby mag naast tijd ook geld kosten en ik vind dit geen probleem. Waar ik wel een probleem mee heb, is dat het bestuur net doet of de organisatie van de competitie zoveel geld kost. De waarheid is dat men draait op een paar vrijwilligers en dat de KNDB veel geld verdient aan de competitie. Men heeft het over kosten waar er helemaal geen geld wordt uitgegeven.

Het is trouwens nog erger dan ik dacht. Ik meende dat in de begroting een totaalbedrag van 10,000 euro stond onder 'toerekening kosten bondsbureau'. Wellicht heet dit in de afrekening 'bestuurskosten' gezien het bedrag, maar dat lijkt me toch echt wat anders. Nu begrijp ik dat hiernaast ook nog eens 126 x 57 = 7,182 euro aan 'administratieve kosten' in rekening wordt gebracht. Daar zou ik eerder de kosten van het bondsbureau onder scharen. Deze kosten zijn er wel degelijk. Versturen van brieven, verzamelen van wensen en opstellingen, maken van het programmaboekje, verzorgen uitslagenbulletin en vast nog veel meer dingen die ik niet kan overzien. 7,182 euro lijkt mij rijkelijk veel gezien het (kostendekkende) bedrag van 3,000 euro in de begroting van 2012.

Als ik het goed begrijp, belast de KNDB bij de afrekening 17,262 euro aan kosten door aan de verenigingen. Wellicht valt hier in de begroting een deel onder de 67,000 euro voor 'Organisatie etc'. Zoals vrijwel alle posten op de begroting is dit volkomen ondoorzichtig. Toch vermoed ik niet dat de bondsraad hier toestemming voor heeft gegeven. Het verschil tussen de oorspronkelijke en aangepaste begroting voor 2013 aan doorbelasting voor de deelnemende verenigingen is namelijk maar 5,000 euro (72,000 om 77,000). Uit het verhaal van wijkbrand begrijp ik dat de KNDB nu 10,000 euro extra doorbelast, tweemaal zoveel dus.
GuidoB

Post by GuidoB »

GuidoB wrote:
wijkbrand wrote:De apparaatskosten (gewoon de kosten die een bond in algemene zin maakt voor het doel), kun je onderscheiden in bestuurskosten en administratieve kosten. De eerste bedragen 80 euro en worden dit jaar voor het eerst doorbelast. Het is een interessante vraag die Guido opwerpt of het juist is dat deze kosten over het seizoen 2012-2013 worden verrrekend. Heeft de Bondsraad dit zo bedoeld? De administratieve kosten bedragen 57 euro.
Je bent beter op de hoogte dan ik. Staan deze bedragen in de afrekening die de verenigingen hebben ontvangen? En staat er ook een toelichting bij? Ik ben erg benieuwd wat men verstaat onder bestuurskosten en administratieve kosten. Het KNDB-bestuur bestaat geheel uit vrijwilligers, dus hun gemaakte uren kunnen niet worden doorbelast. Er zijn in het jaar een paar vergaderingen van de wedstrijdcommissie, waar onder andere de nationale competitie op de agenda staat. Ik sluit niet uit dat het KNDB-bestuur dit ook wel eens in haar vergaderingen meeneemt. Maar 126 (deelnemende teams) x 80 = 10,080 euro aan 'bestuurskosten' is natuurlijk absurd. Even ter onderbouwing het volgende. Ik woon de vergaderingen van de wedstrijdcommissie bij. Ik maak jaarlijks (in overleg met de andere leden van de wedstrijdcommissie) de indeling en het wedstrijdrooster. Dat zijn behoorlijke puzzels waar veel uren in gaan zitten. Voor dit alles krijg ik geen cent betaald, zelfs geen reiskosten. Begrijp me goed, ik hoef hier niet voor betaald te worden. Een hobby mag naast tijd ook geld kosten en ik vind dit geen probleem. Waar ik wel een probleem mee heb, is dat het bestuur net doet of de organisatie van de competitie zoveel geld kost. De waarheid is dat men draait op een paar vrijwilligers en dat de KNDB veel geld verdient aan de competitie. Men heeft het over kosten waar er helemaal geen geld wordt uitgegeven.

Het is trouwens nog erger dan ik dacht. Ik meende dat in de begroting een totaalbedrag van 10,000 euro stond onder 'toerekening kosten bondsbureau'. Wellicht heet dit in de afrekening 'bestuurskosten' gezien het bedrag, maar dat lijkt me toch echt wat anders. Nu begrijp ik dat hiernaast ook nog eens 126 x 57 = 7,182 euro aan 'administratieve kosten' in rekening wordt gebracht. Daar zou ik eerder de kosten van het bondsbureau onder scharen. Deze kosten zijn er wel degelijk. Versturen van brieven, verzamelen van wensen en opstellingen, maken van het programmaboekje, verzorgen uitslagenbulletin en vast nog veel meer dingen die ik niet kan overzien. 7,182 euro lijkt mij rijkelijk veel gezien het (kostendekkende) bedrag van 3,000 euro in de begroting van 2012.

Als ik het goed begrijp, belast de KNDB bij de afrekening 17,262 euro aan kosten door aan de verenigingen. Wellicht valt hier in de begroting een deel onder de 67,000 euro voor 'Organisatie etc'. Zoals vrijwel alle posten op de begroting is dit volkomen ondoorzichtig. Toch vermoed ik niet dat de bondsraad hier toestemming voor heeft gegeven. Het verschil tussen de oorspronkelijke en aangepaste begroting voor 2013 aan doorbelasting voor de deelnemende verenigingen is namelijk maar 5,000 euro (72,000 om 77,000). Uit het verhaal van wijkbrand begrijp ik dat de KNDB nu 10,000 euro extra doorbelast, tweemaal zoveel dus.
wijkbrand heeft er nogal een rommeltje van gemaakt door de termen te veranderen. Ik heb hierdoor de betekenis omgedraaid. Ik heb inmiddels de begeleidende brief bij de afrekening gezien. Het zit als volgt in elkaar.

De 80 euro zijn bondskosten (dus geen bestuurskosten). Dit zijn kosten voor de gemaakte uren van het bondsbureau. Deze waren er altijd al en stonden in 2012 voor 3000 euro op de begroting en in de oorspronkelijke begroting van 2013 stond er 5000 euro. De begeleidende brief bij de afrekening heeft het over oorspronkelijk 4000 euro; dat kan een afwijking zijn in de realisatie van 2012. De bondsraad heeft al jaren geleden besloten dat de nationale competitie kostendekkend moest zijn en sindsdien zijn alle kosten van het bondsbureau doorbelast. Ik heb op de bondsraadsvergadering gevraagd hoe het kan dat de doorbelaste kosten nu toch enorm worden verhoogd, terwijl alles al werd doorbelast. De penningmeester kwam niet verder dan wat gemompel over vaste en variabele kosten (iets met een gebouw dat de KNDB niet eens heeft). De bondsraad heeft vervolgens de begroting geaccepteerd.

De overige kosten bedragen 57 euro per team. Deze zijn onder andere voor de uitslagendienst, verzendkosten, notatiebiljetten en drukwerk (dit zijn geen administratieve kosten). Deze kosten zijn er altijd al geweest, ongetwijfeld jaarlijks iets toenemend.

Gezien het uitblijven van enige reactie concludeer ik dat dit forum - net als de bondsraad - nauwelijks interesse heeft in het financiële beleid dat het KNDB-bestuur voert rondom de nationale competitie. Of vindt iedereen het best dat de bondskas op deze manier wordt gespekt? Het is een soort doorgeschoten profijtbeginsel: wie aan een activiteit deelneemt, moet meer bijdragen aan de algemene middelen.
Post Reply