Damprogramma Maximus beschikbaar als tablet/smartphone app
-
- Real name: Jan-Jaap van Horssen
Damprogramma Maximus beschikbaar als tablet/smartphone app
Damprogramma Maximus nu beschikbaar als app voor tablets en smartphones
Speel eens een dampartij op niveau op uw tablet of mobiele telefoon. Maximus, de Open Nederlands en Olympisch kampioen computerdammen van 2011, is nu beschikbaar voor iPad, iPhone en iPod Touch. Een versie voor Android volgt binnenkort. In 2012 speelde Maximus een match tegen ex-wereldkampioen dammen Alexander Schwarzman, welke nipt verloren werd (vijf remises en één nederlaag). Maximus draaide op een desktop computer, die natuurlijk krachtiger is dan een mobiel apparaat. Niettemin vindt u in Maximus een geduchte opponent op uw mobiele telefoon of tablet.
U hoeft echter geen clubspeler te zijn om plezier te hebben van Maximus, aangezien er veel verschillende niveaus zijn. Te beginnen met een niveau om de spelregels te leren. Dan zijn er zeven trainingsniveaus, van beginner tot gevorderd, die u kunt proberen voordat u Maximus meer tijd geeft om na te denken. Verbeter uw spel door uw partijen met Maximus te analyseren, waarbij u leert van uw fouten. U kunt het programma ook gebruiken als een reisdambord of als notatieboekje, of zelfs in uw damcompetitie als u een speler te kort komt.
Kenmerken:
* Zeer sterk spelend programma
* Beschikbaar in 4 talen (Nederlands, Engels, Frans, Duits)
* 4 speelmogelijkheden: 1) spelregels plus 7 trainingsniveaus; 2) seconden per zet; 3) tijdschema; 4) Fischersysteem
* Speler-tegen-Maximus, Speler-tegen-Speler en Maximus-tegen-Maximus
* Eenvoudig zetten terug (en weer vooruit) doen; spring naar een moment in de partij middels het Notatiescherm
* Optioneel tonen van stellingswaardering en hoofdvariant
* Laat uw partij automatisch naspelen, of analyseer deze naderhand
* Willekeurig gekozen zetten uit het openingenboek zorgen voor veel variatie in uw partijen
* Partijen en standen opslaan, inlezen, e-mailen en importeren in PDN-formaat (Portable Draughts Notation)
* Intuïtieve gebruikersinterface met slepen (‘drag & drop’) of tappen om uw zetten in te voeren
* Damklok, Hint en Help functies
* Denken in de tijd van de tegenstander (indien gewenst)
* Ondersteunt meerdere processoren, geheugengebruik instelbaar
* Andere opties: bord omdraaien, stand opzetten, tonen van veldnummers
* Belangrijkste verschil met de PC versie (niet verkrijgbaar): kleiner openingenboek, geen eindspeldatabase
* Geen advertenties
Toernooibase, Resultaten en partijen van Maximus: http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/uit ... =&Nr=11535
Prijs voor iPad/iPhone/iPod Touch: € 5,49
Prijs voor Android: € 4,49
App Store: https://itunes.apple.com/us/app/maximus ... 46870?mt=8
Speel eens een dampartij op niveau op uw tablet of mobiele telefoon. Maximus, de Open Nederlands en Olympisch kampioen computerdammen van 2011, is nu beschikbaar voor iPad, iPhone en iPod Touch. Een versie voor Android volgt binnenkort. In 2012 speelde Maximus een match tegen ex-wereldkampioen dammen Alexander Schwarzman, welke nipt verloren werd (vijf remises en één nederlaag). Maximus draaide op een desktop computer, die natuurlijk krachtiger is dan een mobiel apparaat. Niettemin vindt u in Maximus een geduchte opponent op uw mobiele telefoon of tablet.
U hoeft echter geen clubspeler te zijn om plezier te hebben van Maximus, aangezien er veel verschillende niveaus zijn. Te beginnen met een niveau om de spelregels te leren. Dan zijn er zeven trainingsniveaus, van beginner tot gevorderd, die u kunt proberen voordat u Maximus meer tijd geeft om na te denken. Verbeter uw spel door uw partijen met Maximus te analyseren, waarbij u leert van uw fouten. U kunt het programma ook gebruiken als een reisdambord of als notatieboekje, of zelfs in uw damcompetitie als u een speler te kort komt.
Kenmerken:
* Zeer sterk spelend programma
* Beschikbaar in 4 talen (Nederlands, Engels, Frans, Duits)
* 4 speelmogelijkheden: 1) spelregels plus 7 trainingsniveaus; 2) seconden per zet; 3) tijdschema; 4) Fischersysteem
* Speler-tegen-Maximus, Speler-tegen-Speler en Maximus-tegen-Maximus
* Eenvoudig zetten terug (en weer vooruit) doen; spring naar een moment in de partij middels het Notatiescherm
* Optioneel tonen van stellingswaardering en hoofdvariant
* Laat uw partij automatisch naspelen, of analyseer deze naderhand
* Willekeurig gekozen zetten uit het openingenboek zorgen voor veel variatie in uw partijen
* Partijen en standen opslaan, inlezen, e-mailen en importeren in PDN-formaat (Portable Draughts Notation)
* Intuïtieve gebruikersinterface met slepen (‘drag & drop’) of tappen om uw zetten in te voeren
* Damklok, Hint en Help functies
* Denken in de tijd van de tegenstander (indien gewenst)
* Ondersteunt meerdere processoren, geheugengebruik instelbaar
* Andere opties: bord omdraaien, stand opzetten, tonen van veldnummers
* Belangrijkste verschil met de PC versie (niet verkrijgbaar): kleiner openingenboek, geen eindspeldatabase
* Geen advertenties
Toernooibase, Resultaten en partijen van Maximus: http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/uit ... =&Nr=11535
Prijs voor iPad/iPhone/iPod Touch: € 5,49
Prijs voor Android: € 4,49
App Store: https://itunes.apple.com/us/app/maximus ... 46870?mt=8
- Marcel Kosters
Re: Damprogramma Maximus beschikbaar als tablet/smartphone app
Een aanrader.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Inderdaad, speelde even een sneldampotje.
Speelde met geluk remise, en dacht van hij speelt zeker leuk.
Wat bleek, hij stond op stand 1 van de 7.
Zegt misschien meer over mij
, maar zeker een aanrader!
Zegt misschien meer over mij

-
Fraai programma. Een aanwinst !
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Heel mooi dat er nu een goed programma is, en ik zal de android-versie zeker kopen, maar toch twee kanttekeningen:
1) jammer dat er geen eindspel-database bij zit. Is ook een 5-stukkendatabase, of desnoods een 4-stukkendatabase niet mogelijk?
2) het wordt voor dammers nu wel erg eenvoudig om te frauderen. Heeft de KNDB hier over nagedacht, of heeft het anti-dopingreglement prioriteit?
1) jammer dat er geen eindspel-database bij zit. Is ook een 5-stukkendatabase, of desnoods een 4-stukkendatabase niet mogelijk?
2) het wordt voor dammers nu wel erg eenvoudig om te frauderen. Heeft de KNDB hier over nagedacht, of heeft het anti-dopingreglement prioriteit?
Kan inderdaad nog wel is druk worden op de toiletJan Pieter wrote:2) het wordt voor dammers nu wel erg eenvoudig om te frauderen. Heeft de KNDB hier over nagedacht, of heeft het anti-dopingreglement prioriteit?
-
Aan de hand van de door de app verzamelde en verstuurde informatie kan worden nagegaan wie fraudeertJan Pieter wrote:Heel mooi dat er nu een goed programma is, en ik zal de android-versie zeker kopen, maar toch twee kanttekeningen:

-
Om eventuele misverstanden te voorkomen: het geselecteerde niveau bij Training Niveau (Spelregels of Niveau I t/m VII) heeft geen invloed op de speelsterkte bij de andere speelmodi (sec/zet, tijdschema en Fischer). Het is dus óf training niveau X óf Y sec/zet óf tijdschema óf Fischer-systeem.Leri wrote:Inderdaad, speelde even een sneldampotje.
Zegt misschien meer over mij, maar zeker een aanrader!
De mogelijkheid van een 4-stukkendatabase zal ik bekijken voor een volgende versie. Ik weet bijv. niet of dat op Android wel gaat lukken. Mogelijk moeten de apparaten nog wat groeien (in RAM) voordat 5- of 6-stukken haalbaar is.Jan Pieter wrote:Heel mooi dat er nu een goed programma is, en ik zal de android-versie zeker kopen, maar toch twee kanttekeningen:
De e-doping discussie zal ik me niet in mengen. Leuk verder om de reacties te lezen. Een review plaatsen op iTunes om het programma te steunen mag natuurlijk altijd!

Jan-Jaap
www.maximusdraughts.org
-
- Real name: Michel Stempher
Hoe stel ik de app in op speler-speler? Maximus-Maximus kan ik wel vinden in het menu. Voor de rest een geweldige app!!!! Deze app is veel beter dan de damgerelateerde apps die ik voorheen gebruikte.
-
Speler-tegen-speler (of invoermodus) kun je aan- en uitschakelen door op de invoerknop (het vergrootglas) te tappen. Er verschijnt een bordje in het vergrootglas ten teken dat invoermodus actief is. Je kunt dan zetten invoeren zonder dat Maximus reageert met een tegenzet. Door nogmaals op de invoerknop te tappen keer je terug naar speler-tegen-Maximus.Michel Stempher wrote:Hoe stel ik de app in op speler-speler? Maximus-Maximus kan ik wel vinden in het menu. Voor de rest een geweldige app!!!! Deze app is veel beter dan de damgerelateerde apps die ik voorheen gebruikte.
Ik weet dat het not done is in deze moderne tijd, maar het lezen van de Help is van harte aanbevolen.

www.maximusdraughts.org
-
Maximus is nu ook beschikbaar voor Android: https://play.google.com/store/apps/deta ... com.jj.max
Jan-Jaap
Jan-Jaap
www.maximusdraughts.org
-
Meteen gekocht (en de eerste snelle pot meteen kansloos verloren...)
zegt niets hoor! Ja, wat over dat programma.Peter van Heun wrote:Meteen gekocht (en de eerste snelle pot meteen kansloos verloren...)
Ik speelde maandag een 'beker'finale op de club. Heb hem even in maximus gezet,
kijken wat die aangaf wie er beter stond. Uiteindelijk verloor ik em door een forcing(kje).
Maximus zag hem binnen 3 seconde hoor!
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Ook meteen gekocht, en inderdaad, met afstand het beste damprogramma dat er nu is voor android (ook al is, zoals jj zelf al aangeeft, een desktop-computer uiteraard krachtiger).
Wel 2 vraagjes:
1) Onder Instellingen kun je het aantal processoren aangeven. Standaard staat dit aantal op 1. Ik vermoed dat diverse gebruikers deze optie niet zullen vinden en/of dat ze niet weten hoeveel processoren hun apparaat heeft. Waarom is er niet voor gekozen om het maximum aantal processoren van het betreffende apparaat als standaardwaarde in te stellen?
2) De functie Mijmeren (computer denkt altijd, ook als hij niet aan zet is) staat bij elke nieuwe start van het programma uit, dit om te voorkomen dat de batterij te hard leegloopt. Echter, als je Mijmeren aanzet en vervolgens naar een andere applicatie gaat, blijft Maximus zo te zien op de achtergrond doormijmeren en daarmee de batterij leegeten. Dit zal vaak voorkomen, zeker omdat Maximus, zoals de meeste Android-programma's, geen afsluitknop heeft. Bij het overschakelen naar een andere applicatie zul je dus, om de batterij te sparen, er aan moeten denken eerst op de stop-knop te drukken.
Is het niet logischer om Maximus alleen te laten mijmeren wanneer het programma op de voorgrond draait? In dat geval vervalt ook de noodzaak om Mijmeren bij elke nieuwe start uit te zetten.
Wel 2 vraagjes:
1) Onder Instellingen kun je het aantal processoren aangeven. Standaard staat dit aantal op 1. Ik vermoed dat diverse gebruikers deze optie niet zullen vinden en/of dat ze niet weten hoeveel processoren hun apparaat heeft. Waarom is er niet voor gekozen om het maximum aantal processoren van het betreffende apparaat als standaardwaarde in te stellen?
2) De functie Mijmeren (computer denkt altijd, ook als hij niet aan zet is) staat bij elke nieuwe start van het programma uit, dit om te voorkomen dat de batterij te hard leegloopt. Echter, als je Mijmeren aanzet en vervolgens naar een andere applicatie gaat, blijft Maximus zo te zien op de achtergrond doormijmeren en daarmee de batterij leegeten. Dit zal vaak voorkomen, zeker omdat Maximus, zoals de meeste Android-programma's, geen afsluitknop heeft. Bij het overschakelen naar een andere applicatie zul je dus, om de batterij te sparen, er aan moeten denken eerst op de stop-knop te drukken.
Is het niet logischer om Maximus alleen te laten mijmeren wanneer het programma op de voorgrond draait? In dat geval vervalt ook de noodzaak om Mijmeren bij elke nieuwe start uit te zetten.
-
2 goede vraagjes. Met beide suggesties ben ik bezig geweest voor de release, zonder bevredigend resultaat.Jan Pieter wrote:Ook meteen gekocht, en inderdaad, met afstand het beste damprogramma dat er nu is voor android (ook al is, zoals jj zelf al aangeeft, een desktop-computer uiteraard krachtiger).
Wel 2 vraagjes:
1) Op iOS apparaten is dit (met de software die ik gebruik) niet op te vragen, en men geeft desgevraagd aan dat Apple dit niet vrij wil geven. Op Android kan het misschien, met veel moeite. Ook een database van devices is veel rompslomp. Wel vreemd, maar we moeten ermee leven. Vandaar dat ik voor deze oplossing heb gekozen. Ik hoop dat de gebruikers die het maximale uit Maximus willen halen, mede met hulp van dit forum, het aantal processoren kunnen achterhalen en optimaal instellen. Een paar voorbeelden waarvan ik het weet:
- iPod Touch 4 : 1 core
- iPhone 5 : 2 cores
- iPad 4 : 2 cores
- Google Nexus 7 : 4 cores
Niet meer "processoren" (threads) instellen dan het apparaat heeft, dat vertraagt alleen maar (behoorlijk).
2) Het stoppen van Mijmeren als de app naar de achtergrond gaat gaf hardnekkige technische moeilijkheden, waardoor het programma kon crashen bij weer naar de voorgrond halen. Opnieuw opstarten kon dan wel, maar mooi is anders. Vandaar dat ik (voorlopig) voor deze oplossing heb gekozen, en mijmeren (of denken) laat doorgaan. Met de gele en groene indicators is in elk geval altijd te zien of Maximus denkt of Mijmert of slaapt. Ik hoop dat hiermee te leven is.
Jan-Jaap
www.maximusdraughts.org