Kornelius de Vries damtoernooi in Veendam op 9 maart 2013

HarrydeGroot
Real name: Harry de Groot

Kornelius de Vries damtoernooi in Veendam op 9 maart 2013

Post by HarrydeGroot »

Na de bondscompetitie heeft elke dammer op 9 maart vanaf 9.30 uur in het voetbalstadion in Veendam de kans om te strijden tegen damtoppers als wereldkampioen Alexander Georgiev, Nederlands kampioen Roel Boomstra en GMI Jean Marc Ndjofang. De dagwinnaar krijgt € 1.000.

De opzet van het toernooi is 8 ronden zwitsers om je te plaatsen voor een groep van 10 spelers, om vervolgens per groep een rond toernooi te spelen. De speeltijd bedraagt 5 minuten plus 5 seconden per zet. Het inschrijfgeld bedraagt € 15, waarvoor je naast deelname aan het toernooi (met kans op prijzengeld) ook een ‘Tussedoortje Kornelius de Vries’ krijgt tijdens de lunchpauze!

Vanwege de voorbereidende werkzaamheden stellen wij het zeer op prijs als u uiterlijk woensdag 6 maart via korneliusdevriestoernooi@gmail.com laat weten of u deelneemt aan het toernooi. Verdere informatie is in de bijlage te vinden.

Met damgroet,
Kor en Harry de Groot
Attachments
Kornelius de Vries damtoernooi.pdf
(63.51 KiB) Downloaded 203 times
Piet Bouma

Re: Kornelius de Vries damtoernooi in Veendam op 9 maart 2013

Post by Piet Bouma »

Deelnemerslijst tot dusver (opgave is nog mogelijk):

Alexander Georgiev (Rus.)
Roel Boomstra
Jean-Marc Ndjofang (Kam.)
Ainur Shaibakov (Rus.)
Michiel Kroesbergen
Marino Barkel
Wouter Sipma
Jan Ekke de Vries
Klaas Hendrik Leijenaar
Tomasz Miksa
Eddie Hilberink
Gerbrand Hessing
Bert Dollekamp
Rik Smit
Johan Zijlstra
Jaap Knipper
Bert Begeman
Jaap Huizinga
Wim Koopman
Hans van Dijk
Eise Schulting
Geert Lubberink
Henk Pruim
Engelbertus Pronk
Ben Spoelder
Jacco Keizer
Gerco Lubberink

Website in Toernooibase: Kornelius de Vries toernooi
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Via Livegames in Toernooibase nu Georgiev-Boomstra. Via I-Pad invoer.
Men kreeg het electronische bord niet opgestart.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Via Livegames in Toernooibase nu Georgiev-Boomstra. Via I-Pad invoer.
Men kreeg het electronische bord niet opgestart.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Inmiddels uitslagen finalegroep A van het sneldamtoernooi ingevoerd in Toernooibase.
Van de uitslagen van de voorronden kreeg ik een niet correct Toernooimanagerbestand.
Hopelijk krijg ik die nog correct, evenals de uitslagen van de andere finalegroepen.
Dat zal waarschijnlijk vanavond worden.

Voor de rest is Michel Stempher druk bezig met semi-live IPad invoer van de rapid/blitz match
Boomstra - Georgiev. Het staat momenteel 3-1.

Website: Match Boomstra - Georgiev.
Klik op livegames.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Piet Bouma wrote:(...) Men kreeg het electronische bord niet opgestart.
Dat is niet juist geformuleerd.

Er was geen bij het bord horende DGT XL klok meegenomen en er was geen internetverbinding voor de computer in de speelzaal. Blijkbaar was het niet mogelijk om de Ipad met 3G als WIFI hotspot te gebruiken. E.e.a. heeft niets met het functioneren van e-bord of bijbehorende software te maken.

Ook in geval van ontbrekende klok en slechts af en toe beschikbaar WIFI signaal is het aan te bevelen (ook) het e-bord te gebruiken. De (Fling) software werkt immers dusdanig dat een continue internetverbinding geen vereiste is en de partij op moment van internetverbinding automatsch wordt bijgewerkt.

Ik kon de eerste partij met I-pad overigens ook goed volgen: winst voor Roel! Toen ik zojuist weer keek kon ik de livepagina en de partij niet meer vinden. Hopelijk komt het weer terug, ik ben heel benieuwd zeker na de uitstekende start voor Roel.
Last edited by Marcel Kosters on Sun Mar 10, 2013 13:35, edited 1 time in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Marcel Kosters wrote:
Piet Bouma wrote:(...) Men kreeg het electronische bord niet opgestart.
Dat is niet juist geformuleerd. De organisatie had geen bij het bord horende DGT XL klok meegenomen en had geen internetverbinding voor de computer in de speelzaal. Blijkbaar was het niet mogelijk om de Ipad met 3G als WIFI zender te gebruiken. E.e.a. heeft niets met het functioneren van e-bord of bijbehorende software te maken.

Ook in geval van ontbrekende klok en slechts af en toe beschikbaar WIFI signaal was het aan te bevelen geweest (ook) het e-bord te gebruiken, eventueel slechts als backup. De (Fling) software werkt immers dusdanig dat een continue internetverbinding geen vereiste is en de partij op moment van internetverbinding automatsch wordt bijgewerkt. Bovendien stonden er livepagina's klaar evenals live computer analyse.

Ik kon de eerste partij met I-pad overigens ook goed volgen: winst voor Roel! Toen ik zojuist weer keek kon ik de livepagina en de partij niet meer vinden. Hopelijk komt het weer terug, ik ben heel benieuwd zeker na die uitstekende start voor Roel.
Tussen de rondes moet men de koppeling opnieuw instellen. Dat had de organisatie op kunnen lossen door alle 7 partijen gelijktijdig als koppeling in te brengen. Dan moet men wel met pijltjestoetsen navigeren tussen partijen (zoals in Toernooibase bij normale partijen ook gebruikelijk).
Enfin, gewoon telkens weer even proberen of men on-line is.
Een tip aan organisatie is even het aanvangstijdstip van de volgende partij in commentaarruimte te vermelden.
Partijen staan gewoon gelijk in Toernooibase en zijn bijv. via uitslagen van de match te benaderen.

Waarom de uitzending met het electronische bord niet doorging is mij niet duidelijk. Wel ging het gisteren bij de halve finale NK Aspiranten ook al niet door.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Piet Bouma wrote: (...) Waarom de uitzending met het electronische bord niet doorging is mij niet duidelijk.
Zie de uitleg hierboven.
Piet Bouma wrote:Wel ging het gisteren bij de halve finale NK Aspiranten ook al niet door.
Dat is mij niet bekend ik zal eens informeren.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Ze zijn inmiddels weer bezig. Dus link livegames werkt weer.
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Georgiev wint de bijzonder fraaie tweekamp met 8-6. Beide spelers legden alle eer in. Hulde!
Het was ook erg close.
In de vierde partij vloeg de Nederlander in een nogal opzichtig lokzetje.

Image

Wit: R. Boomstra - Zwart: A. Georgiev

Na. 43. 37-31??, 26x37; gaf wit het meteen op.
Vrijwel gewonnen was 38-32 geweest. (17-21) lijkt (met de nadruk op lijkt) gedwongen, waarna de ruil 33-28 voor wit in een gewonnen afspel lijkt te resulteren. Ik ben het met Kingsrow nog aan het bekijken. De match had dus heel anders kunnen aflopen.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher »

Marcel Kosters wrote:
Piet Bouma wrote: (...) Waarom de uitzending met het electronische bord niet doorging is mij niet duidelijk.
Zie de uitleg hierboven.
Piet Bouma wrote:Wel ging het gisteren bij de halve finale NK Aspiranten ook al niet door.
Het dambord werd in Hoogeveen niet herkend door de laptop.. Nog nooit meegemaakt. In Veendam was het ook onmogelijk om met het live board te spelen. Ik kreeg de benodigde software niet gedownload door de slechte internetverbinding. Wordt lastig om de partij te laten registreren dus.

Ook wordt er gesuggereerd dat het livebord de voorkeur geniet.. Hier ben ik het niet mee eens als je slechts 1 partij live moet weergeven. De invoer via de semi-live oerterpapplet is minstens net zo snel als het live-board (ik durf zelfs te beweren dat de zet sneller online staat, maar ik heb hier geen bewijzen voor; voor mijn gevoel was het sneller dan live) en de voorbereidingstijd die een live board dan vergt, weegt mijns inziens niet op tegen het invoeren op een iPad. Daarnaast staan de partijen al onmiddellijk in Toernooibase. Het enige probleem is dus de klok, maar die hadden wij toch niet beschikbaar.

Het nadeel is dat er iemand moet zijn die niks te doen heeft, en dat diegene zelf ook een klein beetje verstand heeft van dammen. Snelheid is namelijk vereist (als je er even niet bij kan zijn, loopt de uitzending al in de soep tenzij er genoteerd wordt) en ik kwam erachter in de 2e partij dat het echt nodig was om zelf te weten hoe een bepaalde stand ongeveer op het bord kan komen. Ik kon de partij even niet volgen (ging te snel) dus moest de opening reconstrueren. Dat lukt niet zonder enige kennis.
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Eric van Dusseldorp wrote:Georgiev wint de bijzonder fraaie tweekamp met 8-6. Beide spelers legden alle eer in. Hulde!
Het was ook erg close.

Image

Vrijwel gewonnen was 38-32 geweest. (17-21) lijkt (met de nadruk op lijkt) gedwongen, waarna de ruil 33-28 voor wit in een gewonnen afspel lijkt te resulteren. Ik ben het met Kingsrow nog aan het bekijken. De match had dus heel anders kunnen aflopen.
De variant met vrijwel het sterkste spel van beide kleuren, luidt: 38-32 (17-21) 32-28 (22x33) 29x38 (21-27) 34-29 (25x34) 29x40 (9-13) 35-30 (3-8) 40-34 (8-12) 34-29 (12-17) 45-40 (17-21) 37-32Z (26-31Y) 38-33 (27x38) 33x42 (10-14) 36x27 (21x32) 40-34 en wint.

Z Het bekende offertje in dit soort standen 23-18 (13x22) wint niet. Niet na 38-33 (27-32)= en ook niet na 29-23 (10-14) 30-25 (15-20) 24x15 (22-28!!, beter dan 14-19) 23x32 (14-19) 25-20 (19-23) 20-14 (23-28) 32x23 (27-31) 36x27 (21x41!) etc.

Y Maar hier is een slim tussenzetje beter: (10-14!!) 40-34 (14-20) 38-33 (27x38) 33x42 (5-10!, nog zo'n slim zetje.) 42-37 (21-27) 23-19 (13-18) 30-25 (26-31) 25x5 (31x42) en zwart maakt remise. Maar dit had Alexander natuurlijk nooit gevonden. :wink:
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
Michel Stempher

Eric van Dusseldorp wrote:Georgiev wint de bijzonder fraaie tweekamp met 8-6. Beide spelers legden alle eer in. Hulde!
Het was ook erg close.

Image

Georgiev verklaarde na afloop van deze partij dat hij het ook niet zag. Beide spelers hadden razende tijdnood.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Michel Stempher wrote:
Marcel Kosters wrote:
Zie de uitleg hierboven.
Het dambord werd in Hoogeveen niet herkend door de laptop.. Nog nooit meegemaakt. In Veendam was het ook onmogelijk om met het live board te spelen. Ik kreeg de benodigde software niet gedownload door de slechte internetverbinding. Wordt lastig om de partij te laten registreren dus.

Ook wordt er gesuggereerd dat het livebord de voorkeur geniet.. Hier ben ik het niet mee eens als je slechts 1 partij live moet weergeven. De invoer via de semi-live oerterpapplet is minstens net zo snel als het live-board (ik durf zelfs te beweren dat de zet sneller online staat, maar ik heb hier geen bewijzen voor; voor mijn gevoel was het sneller dan live) en de voorbereidingstijd die een live board dan vergt, weegt mijns inziens niet op tegen het invoeren op een iPad. Daarnaast staan de partijen al onmiddellijk in Toernooibase. Het enige probleem is dus de klok, maar die hadden wij toch niet beschikbaar.

Het nadeel is dat er iemand moet zijn die niks te doen heeft, en dat diegene zelf ook een klein beetje verstand heeft van dammen. Snelheid is namelijk vereist (als je er even niet bij kan zijn, loopt de uitzending al in de soep tenzij er genoteerd wordt) en ik kwam erachter in de 2e partij dat het echt nodig was om zelf te weten hoe een bepaalde stand ongeveer op het bord kan komen. Ik kon de partij even niet volgen (ging te snel) dus moest de opening reconstrueren. Dat lukt niet zonder enige kennis.
Bedankt voor het snel omschakelen naar de IPad-invoer Michel, zodat we toch (semi-)live konden meekijken.
Via e-mail mag je me wel wat gebruikservaringen (en eventuele tips toesturen).
Het uploaden van de zetten gaat inderdaad razendsnel. De refreshfunctie in Toernooibase staat momenteel op 10 seconden, zodat de weergave soms toch wat langzamer gaat (aantal zetten achter elkaar).
Maar ik denk dat de damliefhebbers genoten hebben. Drie partijen van de match staan al in de top 10 van de hotapplets.....
Michel Stempher

Piet Bouma wrote:Bedankt voor het snel omschakelen naar de IPad-invoer Michel, zodat we toch (semi-)live konden meekijken.
Via e-mail mag je me wel wat gebruikservaringen (en eventuele tips toesturen).
Het uploaden van de zetten gaat inderdaad razendsnel. De refreshfunctie in Toernooibase staat momenteel op 10 seconden, zodat de weergave soms toch wat langzamer gaat (aantal zetten achter elkaar).
Maar ik denk dat de damliefhebbers genoten hebben. Drie partijen van de match staan al in de top 10 van de hotapplets.....
Hierbij een verkorte reactie met betrekking tot de match (de rest heb ik in de e-mail gezet):

Heel erg mooi om te lezen dat de partijen zo goed bekeken zijn. En laten we eerlijk wezen: de spelers verdienden het ook om veel volgers te hebben. Zes van de zeven partijen vond ik echt razendinteressant. Ongelofelijk hoe hard ze ervoor hebben gestreden en zeker Georgiev die een paar keer met zetten als 22-27 kwam. Die enige laveerpartij (de 5e ronde) vond ik dan persoonlijk wel weer leerzaam, aangezien Roel heel veel tempovoorsprong had. Ik was benieuwd hoe Georgiev dit ging aanpakken. Kortom: ik heb echt met plezier de partijen ingevoerd en het was opvallend hoe goed de vriendschappelijke verhoudingen waren tussen beide spelers. Tijdens de partijen keihard vechten en na de partij al meteen lachen. Ik kon zien dat ze echt plezier hebben in het spelen tegen elkaar en dat kan ik me ook goed voorstellen als je zo speelt. Trouwens: in de nationale competitie hebben ze ook tegen elkaar gespeeld en deze partij was al net zo leuk als de zes razendspannende partijen van de match.

Ik denk serieus dat Georgiev en Boomstra bewijzen dat het remisepercentage best meevalt als je er allebei keihard voor knokt. Drie van de zeven partijen eindigden in een overwinning met de kanttekening dat er ook wel 6x een winnaar kon zijn. In de nationale competitie kon er ook al een winnaar zijn qua spel en in de World Mind Sport Games (of waar was dat) won Georgiev na die marathonpartij (100 zetten) van Roel nog in de reguliere partij.
Post Reply