Speeltempo Nationale Competitie 2013-2014

Post Reply
Alex

Re: Speeltempo Nationale Competitie 2013-2014

Post by Alex »

GuidoB wrote:Ik zie absoluut het probleem niet. Je hebt geen gebruiksaanwijzing nodig, maar alleen de achterkant van de klok. Bij een optie staat iets van "Fischer Manual Set" en daar kun je de aanvangstijd en bonus per zet instellen. Bij de DGT XL is het helemaal makkelijk, want bij optie 0 kun je uit alle systemen kiezen (waaronder Fischer). Maar misschien zijn mijn capaciteiten met computersystemen niet maatgevend. Ik kan enorm goed omgaan met Microsoft producten en Ortec Finance maakt software die nog veel gebruiksonvriendelijker is en ook dat kan ik bedienen. Het kan dus aan mij liggen...
Bij optie kan je inderdaad uit alle systemen kiezen en dat lijkt me nou net het probleem. Je zou voor een bepaald systeem moeten kunnen kiezen voor je de tijd gaat instellen. En dat kan bij de DGT XL alleen in bepaalde gevallen, bij de DGT 2000 en DGT 2010 kan je alle tijden kiezen nadat je hebt gekozen voor een bepaald systeem.
GuidoB

Post by GuidoB »

Alex wrote:
GuidoB wrote:Ik zie absoluut het probleem niet. Je hebt geen gebruiksaanwijzing nodig, maar alleen de achterkant van de klok. Bij een optie staat iets van "Fischer Manual Set" en daar kun je de aanvangstijd en bonus per zet instellen. Bij de DGT XL is het helemaal makkelijk, want bij optie 0 kun je uit alle systemen kiezen (waaronder Fischer). Maar misschien zijn mijn capaciteiten met computersystemen niet maatgevend. Ik kan enorm goed omgaan met Microsoft producten en Ortec Finance maakt software die nog veel gebruiksonvriendelijker is en ook dat kan ik bedienen. Het kan dus aan mij liggen...
Bij optie kan je inderdaad uit alle systemen kiezen en dat lijkt me nou net het probleem. Je zou voor een bepaald systeem moeten kunnen kiezen voor je de tijd gaat instellen. En dat kan bij de DGT XL alleen in bepaalde gevallen, bij de DGT 2000 en DGT 2010 kan je alle tijden kiezen nadat je hebt gekozen voor een bepaald systeem.
Wat is het probleem? Je moet vooraf 3 dingen in je hoofd hebben: Fischer, 1:20 (of 1:00 bij EDC Enschede) en 1.00. Er gaat iets knipperen en dan selecteer je dat. Makkelijker kan toch niet?

Er zijn natuurlijk mensen die teveel nadenken. Zo ben ik eens arbiter geweest bij het NK sneldammen in Utrecht. Zoals iedereen weet is het speeltempo daar 5+5. Het had de plaatselijke organisatie behaagd om alle klokken om 4.55 + 0.05 in te stellen, zodat de klokken bij aanvang op 5.00 stonden in plaats van 5.05. Had iets te maken met het krijgen van de bonus nadat je een zet had gedaan. Dat is veel meer werk om in te stellen, de instellingen zijn niet te controleren voor de spelers (krijg je er wel tijd bij en hoeveel dan? dat zie je vooraf niet) en bovendien maken die 5 seconden aan het begin bijzonder weinig uit.

Zo lang je Fischer, 1:20 en 1.00 instelt, is het met vrij weinig clicken gebeurd. Ik heb afgelopen zaterdag nog een hele rits klokken ingesteld. De helft waren DGT XL. Het is echt een fluitje van een cent.
Last edited by GuidoB on Thu Feb 28, 2013 00:11, edited 1 time in total.
Nostradamus

Post by Nostradamus »

Sorry hoor mijne heren, maar dit probleem is echt niet zo moeilijk als het hier wordt voorgesteld.
Nu wordt er een probleem opgeworpen die echt geen probleem is.
Laatst hebben wij op onze clubavond hier ook met een 2 tal partijen mee geoefend.
Ik had het nog nooit gedaan op deze manier en van programmeren van klokken had ik echt niet veel verstand. Na 4 minuten studeren in de handleiding (DGT XL) en 3 x het fout proberen, had ik het al door. En lukte mij het om alles correct te programmeren. Als het mij al lukt, dan lukt het zeer velen denk ik. Gewoon starten bij optie 0, daarna naar systeem Fischer gaan klikken en daarna kan je alle soorten tijden invullen plus wat voor extra seconden, wat je maar wilt. (Wel elke keer bevestigen je keuze, dat is wel belangrijk). Piece of a cake.
Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer »

GuidoB wrote: Er zijn natuurlijk mensen die teveel nadenken. Zo ben ik eens arbiter geweest bij het NK sneldammen in Utrecht. Zoals iedereen weet is het speeltempo daar 5+5. Het had de plaatselijke organisatie behaagd om alle klokken om 4.55 + 0.05 in te stellen, zodat de klokken bij aanvang op 5.00 stonden in plaats van 5.05. Had iets te maken met het krijgen van de bonus nadat je een zet had gedaan. Dat is veel meer werk om in te stellen, de instellingen zijn niet te controleren voor de spelers (krijg je er wel tijd bij en hoeveel dan? dat zie je vooraf niet) en bovendien maken die 5 seconden aan het begin bijzonder weinig uit.
Die 5 seconden of 1 minuut is de bedenktijd die je voor een zet krijgt. Dat geldt ook voor de eerste zet. Aan het begin van de partij hoort de klok dus op 5.05 te staan of in het geval van de NC op 1:21.
http://slagzet.com
Alex

Post by Alex »

Maurits Meijer wrote:
GuidoB wrote: Er zijn natuurlijk mensen die teveel nadenken. Zo ben ik eens arbiter geweest bij het NK sneldammen in Utrecht. Zoals iedereen weet is het speeltempo daar 5+5. Het had de plaatselijke organisatie behaagd om alle klokken om 4.55 + 0.05 in te stellen, zodat de klokken bij aanvang op 5.00 stonden in plaats van 5.05. Had iets te maken met het krijgen van de bonus nadat je een zet had gedaan. Dat is veel meer werk om in te stellen, de instellingen zijn niet te controleren voor de spelers (krijg je er wel tijd bij en hoeveel dan? dat zie je vooraf niet) en bovendien maken die 5 seconden aan het begin bijzonder weinig uit.
Die 5 seconden of 1 minuut is de bedenktijd die je voor een zet krijgt. Dat geldt ook voor de eerste zet. Aan het begin van de partij hoort de klok dus op 5.05 te staan of in het geval van de NC op 1:21.
Nee, strikt genomen heeft de eerder genoemde plaatselijke organisatie gelijk. het is namelijk x minuten + y minuten/seconden per gespeelde zet. En als je begint, heb je nog niks gespeeld.
Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij »

Alex wrote:
Maurits Meijer wrote:
Nee, strikt genomen heeft de eerder genoemde plaatselijke organisatie gelijk. het is namelijk x minuten + y minuten/seconden per gespeelde zet. En als je begint, heb je nog niks gespeeld.
Nope. Idd + 5 seconden per zet, maar die tijd krijg je wel vooraf.

Anders heb je er ook niet zo veel aan. Ter illustratie, als je 0+5 speelt ben je ook niet op je eerste zet door de vlag, maar krijg je 5 seconden voor je eerste zet.

Je krijgt dus niet 5 seconden omdat je een zet hebt gedaan, je krijgt 5 seconden om een zet te doen (+nog 5 minuten extra).
Alex

Post by Alex »

Arjen de Mooij wrote:
Alex wrote: Nee, strikt genomen heeft de eerder genoemde plaatselijke organisatie gelijk. het is namelijk x minuten + y minuten/seconden per gespeelde zet. En als je begint, heb je nog niks gespeeld.
Nope. Idd + 5 seconden per zet, maar die tijd krijg je wel vooraf.

Anders heb je er ook niet zo veel aan. Ter illustratie, als je 0+5 speelt ben je ook niet op je eerste zet door de vlag, maar krijg je 5 seconden voor je eerste zet.

Je krijgt dus niet 5 seconden omdat je een zet hebt gedaan, je krijgt 5 seconden om een zet te doen (+nog 5 minuten extra).
Hm.
In artikel 22.1 van het SWR staat:
22.1
In de wedstrijdvoorwaarden staat het speeltempo, dat drie verschillende vormen kan hebben:
a. een bedenktijd waarin de spelers per tijdseenheid minstens een tevoren bepaald aantal zetten moeten
doen;
b. een vaste bedenktijd, waarin de spelers de partij binnen een bepaalde tijdseenheid moeten beëindigen,
ongeacht het aantal gespeelde zetten;
c. het Fischer-systeem, waarin de spelers starten met een basisbedenktijd en er na iedere gespeelde zet
enige bedenktijd bij krijgen
.
Bij het gebruik van digitale klokken heeft het Fischer-systeem, in ieder geval in de laatste fase van de partij,
de voorkeur.
Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer »

Alex wrote: Hm.
In artikel 22.1 van het SWR staat:
22.1
In de wedstrijdvoorwaarden staat het speeltempo, dat drie verschillende vormen kan hebben:
a. een bedenktijd waarin de spelers per tijdseenheid minstens een tevoren bepaald aantal zetten moeten
doen;
b. een vaste bedenktijd, waarin de spelers de partij binnen een bepaalde tijdseenheid moeten beëindigen,
ongeacht het aantal gespeelde zetten;
c. het Fischer-systeem, waarin de spelers starten met een basisbedenktijd en er na iedere gespeelde zet
enige bedenktijd bij krijgen
.
Bij het gebruik van digitale klokken heeft het Fischer-systeem, in ieder geval in de laatste fase van de partij,
de voorkeur.
Dat is inderdaad niet zo'n handige formulering. Een Fischer bedenktijd van 5+5 is equivalent aan een basisbedenktijd van 5.05 met 5 seconde erbij na elke zet. http://en.wikipedia.org/wiki/Time_control

Met deze formulering kan een wedstrijdleider zich in de problemen brengen door bijvoorbeeld te zeggen "Het speeltempo bedraagt vijf minuten plus vijf seconden per zet.". Het is dan onduidelijk of dit de bedenktijd volgens het Fischer systeem is of basisbedenktijd en er na elke zet wat bij. Je moet het dus absoluut niet op die manier zeggen :P
http://slagzet.com
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

Sowieso is die formulering zo inexact als het maar kan. Bij deze formulering krijgt iedere speler bij elke zet tijd erbij, dus zowel wit als zwart krijgen tijd erbij na een witte zet.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen »

Michel Stempher wrote:Bij veel digitale klokken kan je via menu 0 alles handmatig instellen. Dan heb je gewoon Fischer nodig en stel je 60 minuten + 1 minuut in (of wat je ook wil). Een kind doet de was. Bij de wat nieuwere klokken (of waren het juist oudere.. ik weet het ook niet helemaal) bestaat menu 0 niet. Dan moet je het menu hebben waar iets staat als Fischer manual ofzo.. Achterop de digitale klokken is dit wel te zien. Het is echt niet heel moeilijk: je moet het even weten.
Het was ons natuurlijk niet helemaal ontgaan dat je via menu 00 alles moet instellen. :D
Bij de DGT XL is dat helemaal niet vanzelfsprekend. Zo konden we op gegeven moment wel 60 min + 59 sec. instellen maar geen 60 + 1 minuut.
En even later -tijdens de partij- bleek dat het 30 sec. per zet was.
Dat het met de nieuwere klokken makkelijker gaat is geweldig maar wij hebben nu juist de XL aangeschaft (10 stuks, geschonken door enkele leden) omdat die samenwerken met de 5 electronische borden die we hebben.
En die nieuwere klok, hoe fraai ook, kan (heb er al vaak over gezeurd bij DGT) absoluut niet samenwerken met de borden.
Mijn ervaring met computers en software is niet zo enorm. M'n eerste programma was in Algol mbv stapels ponskaarten (1976), m'n laatste programma was voor een Arduino bordje met relayshield en dergelijke (2013)
Stelt allemaal niet zoveel voor dus als leek laat ik het graag over aan de deskundigen :D
Ach, Guido, wil je me die knoppensequence voor de DGT XL nog even posten? Bedankt!
GuidoB

Post by GuidoB »

Paul van de Veen wrote:Mijn ervaring met computers en software is niet zo enorm. M'n eerste programma was in Algol mbv stapels ponskaarten (1976), m'n laatste programma was voor een Arduino bordje met relayshield en dergelijke (2013)
Stelt allemaal niet zoveel voor dus als leek laat ik het graag over aan de deskundigen :D
Ach, Guido, wil je me die knoppensequence voor de DGT XL nog even posten? Bedankt!
Ik was vergeten dat je zo'n digibeet was. Om even mee te gaan in jouw overdrijving, zal ik het uitschrijven. Ik heb zelf geen DGT XL, maar ik heb wel een filmpje gevonden op http://www.youtube.com/watch?v=ZaxWRS1wJcU.
  • 1. Zet de klok aan
    2. Kies net zo lang - totdat de klok 00 aangeeft
    3. Kies met + voor Fischer en bevestig met >
    4. Stel de eerste tijd in op 1:00.00 voor beide kanten ( uitgeschreven, als ik het goed heb, +>>>>>+>>>>> )
    5. Stel de tweede tijd in op 1.00 voor beide kanten ( uitgeschreven, als ik het goed heb, >>+>>>>>+>>> )
    6. De indicatie End gaat knipperen
    7. Sluit af met >
Handige tip is nog dat je deze instelling kunt bewaren als een van de 5 mogelijke opties, zie ook de video. Nadat je het hebt ingesteld, druk je op < (houd ingedrukt), kies een positie met + en - en sla op met >. Om hem weer te selecteren, kies na stap 2 hierboven (dus als je optie 00 hebt gekozen) voor < (houd ingedrukt) en bevestig met >.
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Paul van de Veen wrote:Het was ons natuurlijk niet helemaal ontgaan dat je via menu 00 alles moet instellen. :D
Bij de DGT XL is dat helemaal niet vanzelfsprekend. Zo konden we op gegeven moment wel 60 min + 59 sec. instellen maar geen 60 + 1 minuut.
De begintijd van Fischer geef je aan in uren, minuten en seconden. Nadat je deze begintijd op beide klokken hebt ingesteld, voer je de bonustijd per zet in. Hebben jullie misschien de seconden van de begintijd aangezien voor de bonustijd per zet? Het klinkt wat triviaal, maar een andere verklaring kan ik vooralsnog niet bedenken voor jullie probleem, want ook op mijn DGT XL is het instellen van 60 + 1 geen enkel probleem.

En nu we het toch over de DGT XL hebben, meteen maar een paar tips waar veel dammers volgens mij hun voordeel mee kunnen doen:

1) om de laatst gebruikte instellingen snel opnieuw in te voeren, hoef je de klok alleen maar uit en aan te zetten, eenmaal op de rechterknop (>) te drukken, vervolgens de grote knop in het midden, en klaar ben je. Erg handig bij een sneldamtoernooi.

2) Soms moet er iets gecorrigeerd worden. Denk aan
- de tijden wanneer beide spelers te laat binnenkomen
- de tijden na het bijwerken van de notatie
- het aantal gespeelde zetten (kan van belang zijn bij Fischer, wanneer je bijvoorbeeld 60+1 speelt voor een x aantal zetten en daarna over wilt gaan naar een sneller tempo).
Het is dan niet nodig de klok helemaal opnieuw in te stellen. Zet gewoon de klok stil met de centrale knop, houd de rechter knop (die met het symbool > dus, maar ook met een klok-symbool daaronder, en daar gaat het nu om) 3 seconden ingedrukt. De tijden gaan nu knipperen en met de rechterknop kun je alle instellingen doorlopen, terwijl je ze met (+) en (-) zonodig aan kunt passen.
Dit is meteen de door Paul gewenste knoppen_indruk_instructie waarmee elke speler de instelling kan controleren.

3) Er bestaat een snellere manier om de correctie-modus te selecteren. Stop de klok met de centrale knop en zet vervolgens het hefboompje om. De tijden gaan nu knipperen en verder als onder 2)
N.B. Deze modus wordt vooral op onderlinge competities vaak per ongeluk geselecteerd wanneer een speler de klok even stilzet terwijl zijn tegenstander koffie haalt. Komt die terug, dan zet men de hendel om zonder eerst de klok aan te zetten en help, de cijfers knipperen, de klok is stuk!
Niet dus, maar men heeft de correctiemodus geselecteerd. Gewoon even met de rechtertoets alle instellingen doorlopen tot het knipperen stopt en de klok weer aanzetten met de centrale toets.
Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos »

In welk weekend is de arbitersinstructie gepland :lol:
Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos »

Speeltempo WK-cyclus schaken:

Veertig zetten in twee uur
Twintig zetten in het volgende uur
Daarna 15 minuten en per zet 30 seconden.

Prijzenpot: € 600.000,=.
Alex

Post by Alex »

Douwe Edelenbos wrote:In welk weekend is de arbitersinstructie gepland :lol:
Tijdens het sneldamkampioenschap van de ZHDB op zaterdag 6 april :? : http://www.kndb.nl/cms/images/stories/2 ... eiding.pdf
Post Reply