Beste dammers,
In de online database kan je vanaf vandaag ruim 138 duizend composities 'Wit speelt en wint' naspelen!
Ga naar:
http://www.turbodambase.nl/tdamnews_20130119.php
Veel plezier met naspelen!
Klaas Bor

Ruim 138 duizend composities 'Wit speelt en wint' naspelen!
-
- Real name: Alexander Presman
Re: Ruim 138 duizend composities 'Wit speelt en wint' naspelen!
Mooi initiatief!
En heel veel werk gedaan door verschillende mensen.
Zeer nuttig (vooral voor problemisten maar ook voor de praktische spelers).
Ik heb de database net gekocht - voor gemak in gebruik, maar ook om het nieuw initiatief te ondersteunen.
Wat viel me eigenlijk direct tegen is de copyright notice die ik op gegeven moment zag maar kan nu niet meer terug vinden.
De kern was dat Klaas Bor heeft alle rechten op alle composities(!) in database en die mogen nergens meer gepubliceerd worden. (Volgens mij staat iets soortgelijks ook in de database met partijen).
Met alle respect aan wat Klaas doet vind ik het raar dat dit wordt gedeclareerd en dat de gebruiker moet met zo m.i. juridisch zinloze stelling instemmen. Volgens mij geeft de opname in database geen bijzondere rechten op partijen of composities. Maximum op de database zelf.
Misschien kan Klaas dat eens toelichten of beter aanpassen naar iets meer correct.
En heel veel werk gedaan door verschillende mensen.
Zeer nuttig (vooral voor problemisten maar ook voor de praktische spelers).
Ik heb de database net gekocht - voor gemak in gebruik, maar ook om het nieuw initiatief te ondersteunen.
Wat viel me eigenlijk direct tegen is de copyright notice die ik op gegeven moment zag maar kan nu niet meer terug vinden.
De kern was dat Klaas Bor heeft alle rechten op alle composities(!) in database en die mogen nergens meer gepubliceerd worden. (Volgens mij staat iets soortgelijks ook in de database met partijen).
Met alle respect aan wat Klaas doet vind ik het raar dat dit wordt gedeclareerd en dat de gebruiker moet met zo m.i. juridisch zinloze stelling instemmen. Volgens mij geeft de opname in database geen bijzondere rechten op partijen of composities. Maximum op de database zelf.
Misschien kan Klaas dat eens toelichten of beter aanpassen naar iets meer correct.
Het gaat om de database als geheel.
Dat die niet gekopieerd mag worden.
Dat de database niet straks in zijn geheel op een andere website te zien is.
Of door een ander ter verkoop aangeboden zal worden. Dat soort dingen.
Ik hoop dat dammers het waarderen dat zoiets gemaakt wordt.
En te bereidheid hebben om er ook iets voor te betalen.
De teksten zijn compleet nutteloos natuurlijk, want niemand trekt zich er wat van aan.
De database zal wel, net als de partijen, flink gekopieerd worden.
Wat dat betreft maak ik me geen enkele illusie meer.
Als ik er een stuk of twintig verkoop wereldwijd mag ik mijn handjes dichtknijpen.
Dat die niet gekopieerd mag worden.
Dat de database niet straks in zijn geheel op een andere website te zien is.
Of door een ander ter verkoop aangeboden zal worden. Dat soort dingen.
Ik hoop dat dammers het waarderen dat zoiets gemaakt wordt.
En te bereidheid hebben om er ook iets voor te betalen.
De teksten zijn compleet nutteloos natuurlijk, want niemand trekt zich er wat van aan.
De database zal wel, net als de partijen, flink gekopieerd worden.
Wat dat betreft maak ik me geen enkele illusie meer.
Als ik er een stuk of twintig verkoop wereldwijd mag ik mijn handjes dichtknijpen.
- Wishmaster
- Real name: Pascal Stil
In de te downloaden database, nummer 130584, in de online database http://www.turbodambase.nl/tdambase_com ... eid=118875.
Volgens de database gepubliceerd in 2001, maar deze stond in 1988 al in het boek "Het Damspel" van de Canadees Gaetan Gagnon.
Ik geloof dat hij ook de componist was, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Volgens de database gepubliceerd in 2001, maar deze stond in 1988 al in het boek "Het Damspel" van de Canadees Gaetan Gagnon.
Ik geloof dat hij ook de componist was, maar dat weet ik niet 100% zeker.
everytime is a good time to take your time to have a good time