Wereldkampioenschap aspiranten en junioren
-
- Real name: Michel Stempher
Wereldkampioenschap aspiranten en junioren
Vanaf vandaag wordt in Hijken het wereldkampioenschap voor aspiranten en junioren gehouden. Per ronde zijn er acht partijen live te volgen op de volgende website: http://www.wcdraughtsyouth.com/index.php/nl/.
Kom gerust een keertje langs!!
Kom gerust een keertje langs!!
-
Re: Wereldkampioenschap aspiranten en junioren

Wit: W. Daliga - Zwart: W. Sipma
Neerlands hoop had al in de eerste ronde een lastig klantje te bestrijden.
Gelukkig nam de jonge Pool in deze voor hem betere stand genoegen met 28-22, 38-32 en 33x4, wat na (12-18) en (23-29) in gelijkspel resulteerde.
Daliga had op twee manieren op winst kunnen spelen:
1. 28-22 (17x37) 27-21! (16x27) 26-21 (27x16) 38-32 (37x28) 33x4 en zwart zal moeite moeten doen om remise te maken.
2. 26-21! (17x26) 28-22 (9-13) 32-28! (23x21) 34-29 etc. en het is nog lang geen remise.
Gelukkig kwamen de Russische jeugspelers Filimonov en Safonov tegen duidelijk zwakkere tegenstanders evenmin tot winst.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
-
Complimenten aan de organisatie!!!
Op dit forum wordt vaak kritiek geuit wanneer er iets niet goed of snel genoeg gaat op Internet (uitslagen EK in Emmen bijv. op de eerste dag). Maar dit was echt fantastisch!
Een vlekkeloze live-uitzending (alleen kloktijden bij Wouter werden niet meegegeven).
Uitslagen gingen snel in Toernooibase en ook partijen waren in no time ingevoerd. En ik geef het u te doen, om zo’n 50 partijen (een paar zijn nog niet ingevoerd, maar die notaties waren mogelijk niet te ontcijferen.) snel op internet te krijgen. Op de achtergrond heb ik vanmiddag alles wat in tussenpozen gevolgd. Uiteraard zijn er wat kleine aandachtspuntjes. Maar ik weet hoe hectisch zo’n eerste dag is, dus een grote pluim voor de organisatie! Hoop dat ze dit de komende dagen vasthouden.
Wat me wat tegenviel was het live-commentaar. Hebben de gebruikers van de live-pagina nog niet de Public knop bij de Oerterp-applet in de livepagina ontdekt? Een analyse-variant is snel ingevoerd met opmerkingen. Zo had Eric ook live op de toernooi-site zijn varianten kunnen aangeven.
Op dit forum wordt vaak kritiek geuit wanneer er iets niet goed of snel genoeg gaat op Internet (uitslagen EK in Emmen bijv. op de eerste dag). Maar dit was echt fantastisch!
Een vlekkeloze live-uitzending (alleen kloktijden bij Wouter werden niet meegegeven).
Uitslagen gingen snel in Toernooibase en ook partijen waren in no time ingevoerd. En ik geef het u te doen, om zo’n 50 partijen (een paar zijn nog niet ingevoerd, maar die notaties waren mogelijk niet te ontcijferen.) snel op internet te krijgen. Op de achtergrond heb ik vanmiddag alles wat in tussenpozen gevolgd. Uiteraard zijn er wat kleine aandachtspuntjes. Maar ik weet hoe hectisch zo’n eerste dag is, dus een grote pluim voor de organisatie! Hoop dat ze dit de komende dagen vasthouden.
Wat me wat tegenviel was het live-commentaar. Hebben de gebruikers van de live-pagina nog niet de Public knop bij de Oerterp-applet in de livepagina ontdekt? Een analyse-variant is snel ingevoerd met opmerkingen. Zo had Eric ook live op de toernooi-site zijn varianten kunnen aangeven.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
-
Na 26-21! 17x26 28-22 kan ook 26-31 22x4 31x22 4x36 25-30 34x25 12-18 36x29 23x45, wat snel remise lijkt te worden. Bijv. 25-20 45-50 32-28 16-21 38-32 50-45 20-15 45-40 en de witte schijven staan te zwak opgesteld.Eric van Dusseldorp wrote:
Gelukkig nam de jonge Pool in deze voor hem betere stand genoegen met 28-22, 38-32 en 33x4, wat na (12-18) en (23-29) in gelijkspel resulteerde.
1. 28-22 (17x37) 27-21! (16x27) 26-21 (27x16) 38-32 (37x28) 33x4 en zwart zal moeite moeten doen om remise te maken.
2. 26-21! (17x26) 28-22 (9-13) 32-28! (23x21) 34-29 etc. en het is nog lang geen remise.
Gelukkig kwamen de Russische jeugspelers Filimonov en Safonov tegen duidelijk zwakkere tegenstanders evenmin tot winst.
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy
-
De klok bij Wouter viel tijdens de partij geheel uit. Moest worden vervangen door een andere klok.Piet Bouma wrote:Complimenten aan de organisatie!!!
-
Mooie wending! Uiteindelijk lopen ook 'mijn' varianten remise, maar Wouter had er meer voor moeten werken.ZevenInEenKlap wrote:Na 26-21! 17x26 28-22 kan ook 26-31 22x4 31x22 4x36 25-30 34x25 12-18 36x29 23x45, wat snel remise lijkt te worden. Bijv. 25-20 45-50 32-28 16-21 38-32 50-45 20-15 45-40 en de witte schijven staan te zwak opgesteld.Eric van Dusseldorp wrote:
http://www.ericsdamsite.com
- Hanco Elenbaas
Interview uit Knack met de Belgische deelnemer Jens Dekimpe:
http://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieu ... 410400.htm#
http://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieu ... 410400.htm#
-
Ik verbaas me toch wel over het schandalig slechte spel van Thijs van den Broek. Hij mag zich met 2 punten na een lucky win in de 1e ronde nog in de handen knijpen. De 2e en 3e rondes ging hij er kansloos vanaf. Vooral de manier waarop hij werd weggespeeld in de 3e ronde is toch wel tekenend. Zo'n partijopzet speel je gewoon niet. Is er iets met hem aan de hand? Of is hij gewoon hevig uit vorm.
Het spel van Koos van Amerongen daarentegen verbaast me in positieve zin. De eerste 2 potjes won hij redelijk vlotjes en ook in de 3e ronde heeft hij waarschijnlijk gewonnen gestaan. Helaas liet hij zijn tegenstander glippen.
Ook Bert Aalberts doet het netjes met 3 overwinningen, met af en toe wel enig geluk.
Kortom, leuke strijd is er bij de junioren.
Verder hoop ik dat de Chinese Hanqing Zhao lang met de junioren meisjes mee kan blijven doen om de titel.
Het spel van Koos van Amerongen daarentegen verbaast me in positieve zin. De eerste 2 potjes won hij redelijk vlotjes en ook in de 3e ronde heeft hij waarschijnlijk gewonnen gestaan. Helaas liet hij zijn tegenstander glippen.
Ook Bert Aalberts doet het netjes met 3 overwinningen, met af en toe wel enig geluk.
Kortom, leuke strijd is er bij de junioren.
Verder hoop ik dat de Chinese Hanqing Zhao lang met de junioren meisjes mee kan blijven doen om de titel.
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
-
daarentegen is Tsjizjov weer met z'n 2e jeugd begonnen.
-

Na 24. ... 13-19??
Er zitten nu meerdere damcombinaties in. Bert nam 37-31 44-40? 30-24 29-24 40-34 x2. Ziet er goed uit, maar zwart heeft misschien nog een kansje. Edit: zwart speelt het remise.
Er zat een veel betere dam in: 37-31 48-43! 29-24! 43x2 2x29! en zwart kan direct opgeven.
-
- Real name: Thijs van den Broek
Hey Zevenineenklap
jammer dat je men spel niet zo leuk vind. Snap alleen niet zo goed hoe je er bij komt dat ik de eerste winst lucky zou zijn?
Maksym Sharov- Thijs van den Broek

Heb hier de strijd gewonne hij had nog maar 2 minuten op de klok en ik kan voordeel pakken met 17-22 echter besluit ik een kansrijker plan te kiezen omdat mijn tegenstander onder tijdsdruk zat. namelijk 7-11! mijn tegenstander zag deze zet niet echt aankomen hij volgde met 33-28 omdat alle andere zetten nog slechter zijn 3-9 x x 39-33. En nu forceer ik een voordelig macro-eindspel met 10-14! ik was er ook zeker van overtuigd dat dit enorm kansrijk zou zijn tegen mijn tegenstander omdat hij ook in tijdnood zat en de oud europees kampioen maakte ook niet lang daarna een verliesgevende fout.
Als dit lucky is lijkt me alles lucky
Daarnaast speel ik gewoon voor mijn plezier en vind ik zelf dat ik wel leuke partijtjes neer zet maar goed ieder zijn smaak. Iig leuk dat je mijn partijtjes bekijkt.
EDIT: daarnaast heb ik zelf niet het idee dat ik wegspeeld ben in ronde 2 en 3 (ronde 4 btw wel
). Beiden spannende partijen zeker diegene tegen de symphatieke pool die al in tijdnood zat op de 15de zet maar wonder boven wonder weet hij stand te houden. een leuk detail is dat ik tegen deze pool 3 jaar geleden toen ik wereldkampioen aspiranten werd met een naamloosskelet won en ik denk dat mijn partijopzet ook zeker goed was als ik wou winnen.
jammer dat je men spel niet zo leuk vind. Snap alleen niet zo goed hoe je er bij komt dat ik de eerste winst lucky zou zijn?

Heb hier de strijd gewonne hij had nog maar 2 minuten op de klok en ik kan voordeel pakken met 17-22 echter besluit ik een kansrijker plan te kiezen omdat mijn tegenstander onder tijdsdruk zat. namelijk 7-11! mijn tegenstander zag deze zet niet echt aankomen hij volgde met 33-28 omdat alle andere zetten nog slechter zijn 3-9 x x 39-33. En nu forceer ik een voordelig macro-eindspel met 10-14! ik was er ook zeker van overtuigd dat dit enorm kansrijk zou zijn tegen mijn tegenstander omdat hij ook in tijdnood zat en de oud europees kampioen maakte ook niet lang daarna een verliesgevende fout.
Als dit lucky is lijkt me alles lucky

Daarnaast speel ik gewoon voor mijn plezier en vind ik zelf dat ik wel leuke partijtjes neer zet maar goed ieder zijn smaak. Iig leuk dat je mijn partijtjes bekijkt.
EDIT: daarnaast heb ik zelf niet het idee dat ik wegspeeld ben in ronde 2 en 3 (ronde 4 btw wel

-
Bedankt voor je gemoedelijke reactie op mijn wat iets te ferme uithaal. Ik wilde je niet beledigen, ik was enkel verbaasd over je resultaten. Ik zal kijken of ik het wat kan nuanceren met voorbeelden.playforstacks wrote:Hey Zevenineenklap
Als dit lucky is lijkt me alles lucky![]()
EDIT: daarnaast heb ik zelf niet het idee dat ik wegspeeld ben in ronde 2 en 3 (ronde 4 btw wel![]()
). Beiden spannende partijen zeker diegene tegen de symphatieke pool die al in tijdnood zat op de 15de zet maar wonder boven wonder weet hij stand te houden. een leuk detail is dat ik tegen deze pool 3 jaar geleden toen ik wereldkampioen aspiranten werd met een naamloosskelet won en ik denk dat mijn partijopzet ook zeker goed was als ik wou winnen.
In je eerste partij in de stand die je aangeeft is er na 17-22 47-41 en 33-28 toch nog niet heel veel aan de hand? Natuurlijk sta je beter (schijf 15 doet niks, mooiere stand en witte linkervleugel is wat dun. Maar na snel 34-30x30 van wit moet het toch te houden zijn? 7-11 wat je speelde was tactisch juist slim, precies omdat wit dan beperkt wordt in zijn bewegingsvrijheid en fouten kan maken. Dat hij direct in je valletje trapt is natuurlijk lucky (en dat bedoelde ik). Toch zie ik ook wel dat jij betere praktische kansen hebt. Ik vraag me af of na 48-25 (misschien is 48-26 17-22 beter? (of na 32-28 26-21 9-13)) 18-23 en 9-14 kansrijk is. Ziet er wel mooi uit. Maar goed. De 1e partij heb je dus tactisch goed gespeeld en aangezien hij in tijdnood was (wist ik niet) misschien ook wel terecht gewonnen.
In partij 2 sta je toch vanaf zet 35-40 ongeveer minder en ga je er daarna redelijk vlotjes vanaf (overspeeld is wellicht wat overdreven omdat het eerste deel inderdaad spannend is). Dat Steven misschien niet de beste voortzetting kiest (48. ... 19-24!; en waarschijnlijk ook 55. ... 10-14!) en je nog een remisekans gunt doet daar niks aan af.
Als je wil winnen dan moet je inderdaad soms gekke dingen doen, maar je partijopzet tegen de sympathieke Pool leek me wel erg roekeloos. Tactisch misschien slim, zeker omdat hij in tijdnood kwam (niet live gezien, dus wist ik niet), maar je kunt mij niet wijsmaken dat je denkt na de 17e zet (15-20) nog goed te staan. De witte stelling heeft geen zwaktes en veel tempi over, terwijl zwart straks ergens heen moet. Het partijverloop lijkt me tekenend toch? Wit doet niets bijzonders, terwijl zwart naar ruimte zoekt. Waar had je het het beter kunnen doen? Na 25 zetten sta je toch al gewoon verloren? En uiteindelijk is in plaats van 11-16 en het zetje elke andere zet ook verloren.
Ik kan niet tot een andere conclusie komen dan dat je teveel risico hebt genomen en overspeeld bent.
Ik weet niet of je een grapje maakte over je 4e ronde, maar daar kom je toch ook niet fijn uit de opening. In het middenspel sta je toch minder. Na 37. ... 7-12 krijg je ineens plots kansen om die voorpost te veroveren wat je heel slim doet (al is 41. ... 12-17 nog speelbaar om de voorpost te behouden).
-
- Real name: Thijs van den Broek
In partij liet ik me opsluiten ipv het open te ruilen. Denk opsich dat het in die situatie wel goed was omdat ik normaal gesproken zo meer kans heb om te winnen. Bij ongeveer 35-40 slaat het idd om omdat Steven een heel goed plan kiest wat ik had onderschat/niet gezien. Doordat ik helaas al redelijk veel tijd had gebruikt had ik het op het eind nog zonder problemen in een eindspel remise kunnen houden maar ik zag spoken en verlies zelfs nog jammer maar ja kan gebeuren.
Tegen de sympathieke pool was ik erg tevreden over de opening hij had daar al enorm veel tidj gebruikt over de eerst 7 zetten waarbij hij zelf direct 47 opspeelt. Ik wist ook dat hij in dit soort standen te kloppen is want hij speelt normaal alleen maar klassiek zo'n beetje en 47-41 laat dat ook wel zien.
Dat ik besluit toen we beiden in tijdnood zaten alles of niks te spelen ipv op te lopen en aanval te spelen is een keuze achteraf natuurlijk makkelijk want ja als het mislukt ziet het er best wel faal achtig uit. Maar ja zo werkt dat als je risico neemt en je wint dan ben je hardstike goed bezig en je verliest dan speel je schandalig. + Ik speel gewoon voor de lol en vind het leuk om zo te spelen zeker op een Wk waar ik niet voor een team speel ofzo.
Tegen de sympathieke pool was ik erg tevreden over de opening hij had daar al enorm veel tidj gebruikt over de eerst 7 zetten waarbij hij zelf direct 47 opspeelt. Ik wist ook dat hij in dit soort standen te kloppen is want hij speelt normaal alleen maar klassiek zo'n beetje en 47-41 laat dat ook wel zien.
Dat ik besluit toen we beiden in tijdnood zaten alles of niks te spelen ipv op te lopen en aanval te spelen is een keuze achteraf natuurlijk makkelijk want ja als het mislukt ziet het er best wel faal achtig uit. Maar ja zo werkt dat als je risico neemt en je wint dan ben je hardstike goed bezig en je verliest dan speel je schandalig. + Ik speel gewoon voor de lol en vind het leuk om zo te spelen zeker op een Wk waar ik niet voor een team speel ofzo.
-
Stoor je ook vooral niet aan mijn commentaar. Ik kijk liever jouw partijen dan mensen die op safe overzichtelijk spelen en op kleine voordeeltjes proberen te teren. Niet voor niets hou ik van partijen van Georgiev en Schwarzman die ook op zijn tijd wel eens hard van het bord af worden gezet. Ik vind het knap dat je als titelkandidaat alles of niks wil spelen en daarbij grote risico's durft te nemen. Chapeau!playforstacks wrote:In partij liet ik me opsluiten ipv het open te ruilen. Denk opsich dat het in die situatie wel goed was omdat ik normaal gesproken zo meer kans heb om te winnen. Bij ongeveer 35-40 slaat het idd om omdat Steven een heel goed plan kiest wat ik had onderschat/niet gezien. Doordat ik helaas al redelijk veel tijd had gebruikt had ik het op het eind nog zonder problemen in een eindspel remise kunnen houden maar ik zag spoken en verlies zelfs nog jammer maar ja kan gebeuren.
Succes nog!
-
Prachtige lokzet van Wouter waar Safonov intuint:

Wouter leek een enorme blunder te hebben begaan met 50-44?!
Natuurlijk zal Safonov niet direct de combinatie hebben genomen, maar zit er wel een tegencombinatie in? Ik denk dat niet veel mensen het direct zien. Safonov haalde dus de combinatie uit met 25-30 14-20 x50 en was waarschijnlijk verrast wat toen volgde: 31-26!!!
Een geweldige zet. Ik heb deze lokzet (op de 13e zet) nog nooit gezien. Is zoiets wel eens eerder uitgehaald?
Safonov heeft niet beter dan 50x17 en na 49-44 26x17 38-33 32x1 en niet zwart maar wit heeft een winnende dam!
Geweldig!

Wouter leek een enorme blunder te hebben begaan met 50-44?!
Natuurlijk zal Safonov niet direct de combinatie hebben genomen, maar zit er wel een tegencombinatie in? Ik denk dat niet veel mensen het direct zien. Safonov haalde dus de combinatie uit met 25-30 14-20 x50 en was waarschijnlijk verrast wat toen volgde: 31-26!!!
Een geweldige zet. Ik heb deze lokzet (op de 13e zet) nog nooit gezien. Is zoiets wel eens eerder uitgehaald?
Safonov heeft niet beter dan 50x17 en na 49-44 26x17 38-33 32x1 en niet zwart maar wit heeft een winnende dam!
Geweldig!