Bondsraadvergadering 23-06-2012

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Re: Bondsraadvergadering 23-06-2012

Post by Frans de Jonge »

wijkbrand wrote:Goed initiatief. Henk de Witt startte ook al een discussie op dit forum die hieraan lieert.
Het verdient brede steun. Die van mij heb je.
Ha Wijkbrand,
Goed dat je dit initiatief steunt. Kan ik je morgen bellen?
Groet,
Frans
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
Jaap van Galen

Re: Bondsraadvergadering 23-06-2012

Post by Jaap van Galen »

Piet Bouma wrote:
Jaap van Galen wrote: Piet, hoe denk jij dat "wat fundamenteels" het best tot stand kan komen?
Jaap, in volgorde van wenselijkheid:

a) Het KNDB-bestuur omarmt het idee van een deltaplan ten behoeve van de breedtesport en het ‘overleven’ van de damsport in Nederland en zet de focus geheel om. Draagvlak dient bij alle bestuursleden te zijn. Zij neemt actief zitting in een overkoepelende werkgroep (sowieso met de penningmeester), die dit deltaplan handen en voeten geeft. Zij onderschrijft het principe van profijtbeginsel en gaat financieel, begroting, contributieafdracht etc. op basis van profijtbeginsel vaststellen en inzichtelijk maken.
b) De bondsraad toont ‘guts’ en schrijft een bijzondere bondsraadsvergadering uit met bestuur, waarbij ze de wenselijkheid tot het komen van een deltaplan breed uitspreekt en het bestuur opdracht geeft een overkoepelende werkgroep te installeren met bestuursleden, die de focus naar de breedtesport gaat omzetten en dit in beleid (ook financieel tov het profijtbeginsel) gaat omzetten en eventueel diverse subwerkgroepen installeert.
c) De provinciale bonden en ‘wilde bonden’ verenigen zich in een NADB (Nederlandse Amateur Dambond), die zich volledig gaat inzetten voor breedtesport (amateur wedstrijdsport en promotie van de damsport), met daarbij geen enkele binding met topsport, professionalisme en NOC/NSF.
Het profijtbeginsel wordt qua financiën daarbij als uitgangspunt genomen. De KNDB mag als bijzondere topsportbond aansluiten als “professionele dambond” met eigen bestuur, eigen begroting, maar met geen enkele financiële binding met de NADB.
Hoi Piet,

Vooralsnog mijn gedachten:
-Omtrent noodzaak van iets als een deltaplan zijn we het eens.
-We zijn al zo klein, moeten we dan ook nog onszelf opsplitsen in twee bonden? Zelfs de KNVB met ook hun soms forse problemen tussen amateursectie en betaald voetbal is vooralsnog 1 bond.
-Wel erg veel nadruk op profijtbeginsel naar mijn idee. Wat is de gemiddelde contribrutie van een damclub, 100 Euro per jaar?
Post Reply