Bondsraadvergadering 23-06-2012
-
Re: Bondsraadvergadering 23-06-2012
Dat is goed nieuws. Ik ga een opzetje maken en dat mail ik dan. Jaap, uiteraard fijn als jij hierbij betrokken bent. Jij hebt al jaren terug de neerwaartse trend gezien en benoemd. Over een dag of 10 stuur ik wat uitgewerkte ideeen op.
Ik denk dat het belangrijk is dat de commissie verenigingsondersteuning bemand wordt. Ik hoorde ook van dhr. Oostra (secretaris KNDB) dat dit de enige van de 3 die dat nog niet is.Fred van Amersfoort wrote:Dat is goed nieuws. Ik ga een opzetje maken en dat mail ik dan. Jaap, uiteraard fijn als jij hierbij betrokken bent. Jij hebt al jaren terug de neerwaartse trend gezien en benoemd. Over een dag of 10 stuur ik wat uitgewerkte ideeen op.
Dat moeten we dan wel formaliseren, anders is de kans op frustatiie extra groot.
Nu tel ik snel Frans de Jonge, Fred van Amsersfoort, Jaap van Galen, Piet Bouma (klopt dat Piet?) Daarnaast zie ik mogelijkheden dat M. Stempher en T van de Broek mee willen doen.
Mooi zou zijn als ook iemand van het bestuur zitting kan nemen in deze commissie. Ik heb daar wel een gedachte over, maar ga dat niet via dit medium al benoemen. Ga hem wel een mail sturen.
Als de bovenstaande mensen via mijn mailadres: daanvanos@online.nl willen reageren of zij zitting willen nemen dan zal ik een mailtje sturen naar de KNDB voorzitter, dhr. Haijtink
Groet, Daan
-
- Real name: Frans de Jonge
Ha Daan,Ganesha wrote:Ik denk dat het belangrijk is dat de commissie verenigingsondersteuning bemand wordt. Ik hoorde ook van dhr. Oostra (secretaris KNDB) dat dit de enige van de 3 die dat nog niet is.Fred van Amersfoort wrote:Dat is goed nieuws. Ik ga een opzetje maken en dat mail ik dan. Jaap, uiteraard fijn als jij hierbij betrokken bent. Jij hebt al jaren terug de neerwaartse trend gezien en benoemd. Over een dag of 10 stuur ik wat uitgewerkte ideeen op.
Dat moeten we dan wel formaliseren, anders is de kans op frustatiie extra groot.
Nu tel ik snel Frans de Jonge, Fred van Amsersfoort, Jaap van Galen, Piet Bouma (klopt dat Piet?) Daarnaast zie ik mogelijkheden dat M. Stempher en T van de Broek mee willen doen.
Mooi zou zijn als ook iemand van het bestuur zitting kan nemen in deze commissie. Ik heb daar wel een gedachte over, maar ga dat niet via dit medium al benoemen. Ga hem wel een mail sturen.
Als de bovenstaande mensen via mijn mailadres: daanvanos@online.nl willen reageren of zij zitting willen nemen dan zal ik een mailtje sturen naar de KNDB voorzitter, dhr. Haijtink
Groet, Daan
Voordat we het gaan formaliseren en misschien buraucratiseren wil ik nog wel wat kwijt. De werkgroep verenigingsondersteuning dekt niet de lading waar Fred en ik over begonnen zijn. Het is veel breder en de benaming van Deltaplan Groei damsport o.i.d. dekt veel meer de passievere en smallere benaming van verenigingsondersteuning. Wat mij betreft hoeft het ook helemaal geen formele werkgroep te zijn. Een groep betrokken dammers die ambities hebben en hun energie willen steken om een concreet plan in te dienen bij het Bestuur voor bespreking in de Bondsraad. Een helder plan met concrete voorstellen over visie, resultaten, activiteiten, organisatie, uitvoering, planning, financiering, e.d. Een bondig en uitvoerbaar plan een geen dik theoretisch stuk. En het gaat over de grenzen van alle werkgroepen heen!
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
-
Ha Fred (en Jaap),Fred van Amersfoort wrote:Dat is goed nieuws. Ik ga een opzetje maken en dat mail ik dan. Jaap, uiteraard fijn als jij hierbij betrokken bent. Jij hebt al jaren terug de neerwaartse trend gezien en benoemd. Over een dag of 10 stuur ik wat uitgewerkte ideeen op.
Doen we dit via onze E-mail of over Forum? Mijn voorkeur heeft het om eerst wat onderling te mailen en dan meer "affe" concepten voor reacties op het Forum te plaatsen? Wat vindt jij?
Dank alvast om wat ideeen op papier te zetten.
Groet, Frans
Beste Frans, het is verstandig om aan een werkgroep een officiële status toe te kennen. Dan kan deze groep, zoals jijzelf ook schrijft met een voorstel aan de bondsraad komen. Doe je dat niet dan kun je voor nietsbezig zijn. Niets is zo frusterend als er met je opmerkingen niks gedaan hoeft te worden.Frans de Jonge wrote:Ha Daan,Ganesha wrote:Ik denk dat het belangrijk is dat de commissie verenigingsondersteuning bemand wordt. Ik hoorde ook van dhr. Oostra (secretaris KNDB) dat dit de enige van de 3 die dat nog niet is.Fred van Amersfoort wrote:Dat is goed nieuws. Ik ga een opzetje maken en dat mail ik dan. Jaap, uiteraard fijn als jij hierbij betrokken bent. Jij hebt al jaren terug de neerwaartse trend gezien en benoemd. Over een dag of 10 stuur ik wat uitgewerkte ideeen op.
Groet, Daan
Voordat we het gaan formaliseren en misschien buraucratiseren wil ik nog wel wat kwijt. De werkgroep verenigingsondersteuning dekt niet de lading waar Fred en ik over begonnen zijn. Het is veel breder en de benaming van Deltaplan Groei damsport o.i.d. dekt veel meer de passievere en smallere benaming van verenigingsondersteuning. Wat mij betreft hoeft het ook helemaal geen formele werkgroep te zijn. Een groep betrokken dammers die ambities hebben en hun energie willen steken om een concreet plan in te dienen bij het Bestuur voor bespreking in de Bondsraad. Een helder plan met concrete voorstellen over visie, resultaten, activiteiten, organisatie, uitvoering, planning, financiering, e.d. Een bondig en uitvoerbaar plan een geen dik theoretisch stuk. En het gaat over de grenzen van alle werkgroepen heen!
Ik heb contact gehad met bestuur. Zij leveren niet iemand (is ook niet nodig, zei men) De leden van de werkgroep mogen bestaan aan bondsraadsleden en niet-bondsraadsleden. Voor nu zie ik dat jij, Frans de leidende-coórdinerende rol op je neemt en wacht ik de verdere ontwikkelingen van jou kant af.
Groet, Daan
-
[/quote]
Beste Frans, het is verstandig om aan een werkgroep een officiële status toe te kennen. Dan kan deze groep, zoals jijzelf ook schrijft met een voorstel aan de bondsraad komen. Doe je dat niet dan kun je voor nietsbezig zijn. Niets is zo frusterend als er met je opmerkingen niks gedaan hoeft te worden.
Ik heb contact gehad met bestuur. Zij leveren niet iemand (is ook niet nodig, zei men) De leden van de werkgroep mogen bestaan aan bondsraadsleden en niet-bondsraadsleden. Voor nu zie ik dat jij, Frans de leidende-coórdinerende rol op je neemt en wacht ik de verdere ontwikkelingen van jou kant af.
Groet, Daan[/quote]
Daan, over welke werkgroep hebben we het dan? Toch niet de werkgroep Bestuursondersteuning? Het zgn. Deltaplan is breder. Commissies en raadscommissies worden door bestuur en bondsraad ingesteld. Deze commissies kennen vaak een langduriger bestaan. Wij kunnen volstaan met een korterdurender inspanning. Daarmee kunnen wij beleid, bestuur, commissies en werkgroepen weer voeden. Het gaat ook om het verwerven van draagvlak.
Volgens het Huishoudelijk Reglement kunnen voorstellen worden ingediend door leden van de bondsraad. En als we er van uit gaan dat we (geen on)zinnige voorstellen doen, dan zal een voorstel serieus besproken worden en door het Bestuur worden voorzien van een toelichting en preadvies.
9.2 In deze vergadering worden zaken behandeld die volgens de statuten en dit reglement
aan de orde moeten komen, alsmede alle ingediende voorstellen.
9.3 Voorstellen kunnen worden ingediend door leden van de bondsraad, door provinciale
bonden, door raadscommissies en door het bestuur.
9.4 Voorstellen met toelichting van leden van de bondsraad, provinciale bonden en raadscommissies
moeten uiterlijk zes weken vóór de vergadering in het bezit zijn van het
bestuur.
9.5 Het bestuur plaatst de ingediende voorstellen, voorzien van een toelichting en preadvies,
op de agenda van de vergadering.
Volgens mij gaan we gewoon aan de slag. Ja toch?
Beste Frans, het is verstandig om aan een werkgroep een officiële status toe te kennen. Dan kan deze groep, zoals jijzelf ook schrijft met een voorstel aan de bondsraad komen. Doe je dat niet dan kun je voor nietsbezig zijn. Niets is zo frusterend als er met je opmerkingen niks gedaan hoeft te worden.
Groet, Daan[/quote]
Daan, over welke werkgroep hebben we het dan? Toch niet de werkgroep Bestuursondersteuning? Het zgn. Deltaplan is breder. Commissies en raadscommissies worden door bestuur en bondsraad ingesteld. Deze commissies kennen vaak een langduriger bestaan. Wij kunnen volstaan met een korterdurender inspanning. Daarmee kunnen wij beleid, bestuur, commissies en werkgroepen weer voeden. Het gaat ook om het verwerven van draagvlak.
Volgens het Huishoudelijk Reglement kunnen voorstellen worden ingediend door leden van de bondsraad. En als we er van uit gaan dat we (geen on)zinnige voorstellen doen, dan zal een voorstel serieus besproken worden en door het Bestuur worden voorzien van een toelichting en preadvies.
9.2 In deze vergadering worden zaken behandeld die volgens de statuten en dit reglement
aan de orde moeten komen, alsmede alle ingediende voorstellen.
9.3 Voorstellen kunnen worden ingediend door leden van de bondsraad, door provinciale
bonden, door raadscommissies en door het bestuur.
9.4 Voorstellen met toelichting van leden van de bondsraad, provinciale bonden en raadscommissies
moeten uiterlijk zes weken vóór de vergadering in het bezit zijn van het
bestuur.
9.5 Het bestuur plaatst de ingediende voorstellen, voorzien van een toelichting en preadvies,
op de agenda van de vergadering.
Volgens mij gaan we gewoon aan de slag. Ja toch?
-
Mooi dat je je betrokken voelt bij dit onderwerp.Ganesha wrote:Beste Frans, het is verstandig om aan een werkgroep een officiële status toe te kennen. Dan kan deze groep, zoals jijzelf ook schrijft met een voorstel aan de bondsraad komen. Doe je dat niet dan kun je voor nietsbezig zijn. Niets is zo frusterend als er met je opmerkingen niks gedaan hoeft te worden.
Groet, Daan
Ik voel inderdaad een beetje het gevaar van voor niets bezig zijn, en dat zou ik graag willen voorkomen, dat doe ik al genoeg in mijn leven

Je zou mogen hopen en verwachten dat een serieus stuk ook serieus wordt behandeld: waarom precies denk jij dat eerst maar even jezelf tot werkgroep laten benoemen meer impact heeft?
Overigens, jij weet het vast uit je hoofd, welke werkgroepen met welke opdracht zijn er momenteel actief?
-
Ha Jaap,Jaap van Galen wrote:Mooi dat je je betrokken voelt bij dit onderwerp.Ganesha wrote:Beste Frans, het is verstandig om aan een werkgroep een officiële status toe te kennen. Dan kan deze groep, zoals jijzelf ook schrijft met een voorstel aan de bondsraad komen. Doe je dat niet dan kun je voor nietsbezig zijn. Niets is zo frusterend als er met je opmerkingen niks gedaan hoeft te worden.
Groet, Daan
Ik voel inderdaad een beetje het gevaar van voor niets bezig zijn, en dat zou ik graag willen voorkomen, dat doe ik al genoeg in mijn leven
Je zou mogen hopen en verwachten dat een serieus stuk ook serieus wordt behandeld: waarom precies denk jij dat eerst maar even jezelf tot werkgroep laten benoemen meer impact heeft?
Overigens, jij weet het vast uit je hoofd, welke werkgroepen met welke opdracht zijn er momenteel actief?
De andere 2 werkgroepen Kader en Dammen op de digitale snelweg draaien al. Die van Verenigingsondersteuning (VO) moet nog opstarten. De opdracht is al geformuleerd, zie mijn eerdere post. De aangegeven werkzaamheden moeten zeker gebeuren. En voortborduren op en intensiveren van al in gang gezette activiteiten biedt zeker kansen op successen. Waar wij het over hebben is echter totaal veschillend. Ons uitgangspunt is echter, dat de bedreigingen veel ernstiger zijn dan menigeen vermoedt, de problemen ook behoordlijk onderschat worden en dat daarom drastischer maatregelen nodig zijn. Wij laten ons niet "verblinden" door de aandacht voor en resultaten van topsport, maar maken ons terecht zorgen om de voortgaande neerwaartse lijn van de breedtesport. Wij denken in een meer fundamentele aanpak -naast de door het Bestuur in gang gezette acties- om de achteruitgang van dammen om te zetten naar een stilstand van de achteruitgang en (bevordering van) groei. En onder druk wordt immers alles vloeibaar. Zal met het Bestuur overleggen of en hoe ons "ongevraagd" serieus genomen wordt.
Groet,
Frans
Hallo Jaap, deze werkgroep bestaat maar is zonder deelnemers. Aansluiten vanuit een bestaande structuur heeft m.i. altijd voordeel. Binnen de werkgroep kunnen we dan 'doorpakken" en onze opdracht vergroten. Helaas is Frans het niet met mij eens.Frans de Jonge wrote:Ha Jaap,Jaap van Galen wrote:Mooi dat je je betrokken voelt bij dit onderwerp.Ganesha wrote:Beste Frans, het is verstandig om aan een werkgroep een officiële status toe te kennen. Dan kan deze groep, zoals jijzelf ook schrijft met een voorstel aan de bondsraad komen. Doe je dat niet dan kun je voor nietsbezig zijn. Niets is zo frusterend als er met je opmerkingen niks gedaan hoeft te worden.
Groet, Daan
De andere 2 werkgroepen Kader en Dammen op de digitale snelweg draaien al. Die van Verenigingsondersteuning (VO) moet nog opstarten. De opdracht is al geformuleerd, zie mijn eerdere post. De aangegeven werkzaamheden moeten zeker gebeuren. En voortborduren op en intensiveren van al in gang gezette activiteiten biedt zeker kansen op successen. Waar wij het over hebben is echter totaal veschillend. Ons uitgangspunt is echter, dat de bedreigingen veel ernstiger zijn dan menigeen vermoedt, de problemen ook behoordlijk onderschat worden en dat daarom drastischer maatregelen nodig zijn. Wij laten ons niet "verblinden" door de aandacht voor en resultaten van topsport, maar maken ons terecht zorgen om de voortgaande neerwaartse lijn van de breedtesport. Wij denken in een meer fundamentele aanpak -naast de door het Bestuur in gang gezette acties- om de achteruitgang van dammen om te zetten naar een stilstand van de achteruitgang en (bevordering van) groei. En onder druk wordt immers alles vloeibaar. Zal met het Bestuur overleggen of en hoe ons "ongevraagd" serieus genomen wordt.
Groet,
Frans
Zoals jezelf ook schrijft, nutteloos hard werken levert mij te weinig op.
Groet, Daan
-
Het is al twee jaar duidelijk dat bondsbestuur en de tot dusver volgzame bondsraad niks zien in een deltaplan zoals nu opnieuw door Frans de Jonge gesuggereerd. Het “doorpakken” naar andere onderwerpen vanuit een werkgroep verenigingsondersteuning zal geen applaus veroorzaken.Ganesha wrote:
Hallo Jaap, deze werkgroep bestaat maar is zonder deelnemers. Aansluiten vanuit een bestaande structuur heeft m.i. altijd voordeel. Binnen de werkgroep kunnen we dan 'doorpakken" en onze opdracht vergroten. Helaas is Frans het niet met mij eens.
Groet, Daan
De bond KNDB heeft de focus volledig gelegd op topsport, getuige ook haar acties mbt tot de 55 landen eis.
De topsportbond KNDB rust echter op lemen pijlers en gaat binnenkort door haar fundament zakken.
De grootste provinciale bond, de Gelderse dambond heeft in de laatste bondsraadsvergadering te kennen gegeven dat ze haar verklaring van Goed Sportbestuur intrekt en een statutenwijziging voorbereidt. De sterkste pijler valt als eerste weg….
De praktijk zal zijn dat veel Gelderse clubs lid worden van de Gelderse dambond en niet meer lid hoeven te worden van de KNDB. Een wilde bond binnen een normale provinciale bond dus, met een contributie-afdracht van € 7,-- per lid….. Daarmee zal ze aansluiten op de wens van het zogenaamde profijtbeginsel: betalen voor wat je afneemt.
Als één groot schaap over de dam is, zullen andere provincies volgen. Ik betwijfel of dit proces nog te keren is. Het kan de ondergang van de huidige KNDB zijn.
Mogelijk kan de KNDB het beste omgevormd worden naar het model van de KNVB (een business unit betaald voetbal en een business unit amateurvoetbal). In KNDB-termen: een sectie topsport en een sectie breedtesport.
De sectie topsport kan dan gaan werken met een eigen begroting, algemene vergadering en bestuur voor NK Algemeen, Ereklasse bondscompetitie, toptraining en zich gaan wijden aan de 55 landeneis van NOC/NSF.
De sectie breedtesport – ook met eigen begroting, algemene vergadering en bestuur – kan dan de overige wedstrijdsport (breedtesport dus) ter hand nemen.
Daarboven fungeert dan nog een overkoepelende bondsraad en bondsbestuur.
Ik ga ervan uit dat provinciale bonden zich in dat model bij de breedtesport zullen aansluiten en dat de topclubs en topspelers zich verenigen in de sectie topsport. In zo’n model kan het zogenaamde profijtbeginsel ook goed tot zijn recht komen.
Enfin, dat er wat fundamenteels moet gebeuren staat vast. Of het huidige bestuur dat ook inziet?
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
-
Het is al twee jaar duidelijk dat bondsbestuur en de tot dusver volgzame bondsraad niks zien in een deltaplan zoals nu opnieuw door Frans de Jonge gesuggereerd. Het “doorpakken” naar andere onderwerpen vanuit een werkgroep verenigingsondersteuning zal geen applaus veroorzaken.Piet Bouma wrote:
De bond KNDB heeft de focus volledig gelegd op topsport, getuige ook haar acties mbt tot de 55 landen eis.[/quote]
Zo'n Deltaplan moet zeker niet vanuit een werkgroep als Verenigingsondersteuning worden aangevlogen. De 2-deling die jij benoemt herken ik wel. Laat dat Deltaplan vanuit een aantal ambitieuze en betrokken dammers maar groei (en breedtesport) als invalshoek nemen. Als het vereiste aantal aan de WK-cyclus deelnemende landen is bereikt komt vanzelf de aandacht weer bij de breedtesport terecht. Hopelijk gebeurt dat snel. Ik heb daar wel vertrouwen in.
-
Als aan de voorwaarden van NOC*NSF is voldaan om de topsport veilig te stellen zal breedtesport en groei ledental weer meer aandacht krijgen. Daarom is nu een Deltaplan, niet als onderdeel van verenigingsondersteuning, ook nodig. Als we als betrokken dammers de goede snaren raken en met goede voorstellen komen zie ik het niet zo pessimistisch in. Er zijn genoeg dammers die wel vooruit willen.Piet Bouma wrote: Het is al twee jaar duidelijk dat bondsbestuur en de tot dusver volgzame bondsraad niks zien in een deltaplan zoals nu opnieuw door Frans de Jonge gesuggereerd. Het “doorpakken” naar andere onderwerpen vanuit een werkgroep verenigingsondersteuning zal geen applaus veroorzaken.
De bond KNDB heeft de focus volledig gelegd op topsport, getuige ook haar acties mbt tot de 55 landen eis.
-
Piet, hoe denk jij dat "wat fundamenteels" het best tot stand kan komen?Piet Bouma wrote:Het is al twee jaar duidelijk dat bondsbestuur en de tot dusver volgzame bondsraad niks zien in een deltaplan zoals nu opnieuw door Frans de Jonge gesuggereerd. Het “doorpakken” naar andere onderwerpen vanuit een werkgroep verenigingsondersteuning zal geen applaus veroorzaken.Ganesha wrote:
Hallo Jaap, deze werkgroep bestaat maar is zonder deelnemers. Aansluiten vanuit een bestaande structuur heeft m.i. altijd voordeel. Binnen de werkgroep kunnen we dan 'doorpakken" en onze opdracht vergroten. Helaas is Frans het niet met mij eens.
Groet, Daan
De topsportbond KNDB rust echter op lemen pijlers en gaat binnenkort door haar fundament zakken.
De grootste provinciale bond, de Gelderse dambond heeft in de laatste bondsraadsvergadering te kennen gegeven dat ze haar verklaring van Goed Sportbestuur intrekt en een statutenwijziging voorbereidt. De sterkste pijler valt als eerste weg….
De praktijk zal zijn dat veel Gelderse clubs lid worden van de Gelderse dambond en niet meer lid hoeven te worden van de KNDB. Een wilde bond binnen een normale provinciale bond dus, met een contributie-afdracht van € 7,-- per lid….. Daarmee zal ze aansluiten op de wens van het zogenaamde profijtbeginsel: betalen voor wat je afneemt.
Als één groot schaap over de dam is, zullen andere provincies volgen. Ik betwijfel of dit proces nog te keren is. Het kan de ondergang van de huidige KNDB zijn.
Mogelijk kan de KNDB het beste omgevormd worden naar het model van de KNVB (een business unit betaald voetbal en een business unit amateurvoetbal). In KNDB-termen: een sectie topsport en een sectie breedtesport.
De sectie topsport kan dan gaan werken met een eigen begroting, algemene vergadering en bestuur voor NK Algemeen, Ereklasse bondscompetitie, toptraining en zich gaan wijden aan de 55 landeneis van NOC/NSF.
De sectie breedtesport – ook met eigen begroting, algemene vergadering en bestuur – kan dan de overige wedstrijdsport (breedtesport dus) ter hand nemen.
Daarboven fungeert dan nog een overkoepelende bondsraad en bondsbestuur.
Ik ga ervan uit dat provinciale bonden zich in dat model bij de breedtesport zullen aansluiten en dat de topclubs en topspelers zich verenigen in de sectie topsport. In zo’n model kan het zogenaamde profijtbeginsel ook goed tot zijn recht komen.
Enfin, dat er wat fundamenteels moet gebeuren staat vast. Of het huidige bestuur dat ook inziet?
-
Jaap, in volgorde van wenselijkheid:Jaap van Galen wrote: Piet, hoe denk jij dat "wat fundamenteels" het best tot stand kan komen?
a) Het KNDB-bestuur omarmt het idee van een deltaplan ten behoeve van de breedtesport en het ‘overleven’ van de damsport in Nederland en zet de focus geheel om. Draagvlak dient bij alle bestuursleden te zijn. Zij neemt actief zitting in een overkoepelende werkgroep (sowieso met de penningmeester), die dit deltaplan handen en voeten geeft. Zij onderschrijft het principe van profijtbeginsel en gaat financieel, begroting, contributieafdracht etc. op basis van profijtbeginsel vaststellen en inzichtelijk maken.
b) De bondsraad toont ‘guts’ en schrijft een bijzondere bondsraadsvergadering uit met bestuur, waarbij ze de wenselijkheid tot het komen van een deltaplan breed uitspreekt en het bestuur opdracht geeft een overkoepelende werkgroep te installeren met bestuursleden, die de focus naar de breedtesport gaat omzetten en dit in beleid (ook financieel tov het profijtbeginsel) gaat omzetten en eventueel diverse subwerkgroepen installeert.
c) De provinciale bonden en ‘wilde bonden’ verenigen zich in een NADB (Nederlandse Amateur Dambond), die zich volledig gaat inzetten voor breedtesport (amateur wedstrijdsport en promotie van de damsport), met daarbij geen enkele binding met topsport, professionalisme en NOC/NSF.
Het profijtbeginsel wordt qua financiën daarbij als uitgangspunt genomen. De KNDB mag als bijzondere topsportbond aansluiten als “professionele dambond” met eigen bestuur, eigen begroting, maar met geen enkele financiële binding met de NADB.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Goed initiatief. Henk de Witt startte ook al een discussie op dit forum die hieraan lieert.
Het verdient brede steun. Die van mij heb je.
Het verdient brede steun. Die van mij heb je.