Uit de bondsraadstukken die ik kon vinden vanaf 2008 blijkt dat altijd de uitgaven voor wedstrijdsport en breedtesport tesamen hoger zijn dan wat uitgegeven wordt aan topsport Frans. Dus dit lijkt op iets van een kluitje in het riet sturen.Frans de Jonge wrote:Beste Fred,Fred van Amersfoort wrote:Er is niemand die stelt dat breedtesport formeel niet genoemd is in het beleidsplan. In theorie ziet het er gelikt uit. Het hele meerjarenplan is knap omschreven, duidelijk door iemand die daar bedreven in is.
Meest opvallende van vandaag is de reactie van Frans de Jonge. In de discussie over breedtesport zegt hij trots: er gaat meer geld naar de topsport. Verder verwijst Frans naar allerlei documenten, opnieuw de papieren werkelijkheid. En dan moet je nog goed zoeken ook want bij de directe links naar commissie recreatiedammen en verenigingsondersteuning krijg je de melding contact op te nemen met het bondsburo.
In mijn reactie was een woord weggevallen, waardoor de zin niet goed klopt. Bedoeld was: "In de begroting voor 2013 is voor Breedtesport (inclusief de daaronder vallende Wedstrijdsport) een groter bedrag opgenomen dan voor Topsport." Natuurlijk zijn begroting en plannen een papieren werkelijkheid. Het moet toch nog maar werkelijkheid worden. Eerst zien, dan geloven dus. Maar het begin is er. Trots over de papieren resultaten op het gebied van breedtesport is de verkeerde typering. Maar de eerste werkgroepen zijn gestart. Ik ben heel benieuwd wat zij opleveren. En ik merk dat ons, met andere bonden gedeelde bondsbureau, met veel enthousiasme veel expertise inbrengt. De voortekenen zijn wat mij betreft veelbelovend, maar het kan natuurlijk altijd beter.
Overigens zijn de cijfers zo oninterpreteerbaar (ene keer verwachting, andere keer prognose en 2013 en 2014 uiteraard begroting). Ik hoop dat de bondsraad wel voldoende inzicht heeft, om te kunnen beoordelen waar geld aan uitgegeven wordt. Ik vraag het me af. Het laatste verslag: “J. Bosselaar herhaalt dat – om begrip voor de contributieafdracht te
kweken – het bestuur de uitgaven moet splitsen in noodzakelijke organisatiekosten voor (het
voortbestaan van) de bond en in diverse activiteitenkosten. Om die manier kan de BR ook keuzes
maken: hiervoor willen we wel betalen en daarvoor niet.”
Enfin, ik blijf het verbazingwekkend vinden dat het bestuur zomaar 10.000 Euro voor een activiteitenplan voor de 55 landeneis uit zijn mouw schudt (wat onder promotiekosten wordt geboekt, dus niet onder topsport. En wat zijn dan die kosten in de praktijk???), met daarbij achteraf een geaccordeerde begrotingswijziging 2012, en het echt initieren van een breedtesportplan overlaat aan commissies.....
Het zal wel goed sportbestuur zijn.