NK Rapid, 2012
Re: NK Rapid, 2012
Mag ik even off topic, Ook na 9 dagen heeft de KNDB niet laten weten wie er nu Nederlands kampioen Rapid in de B en C categorie zijn geworden.
-
- Real name: Michel Stempher
Dat is inderdaad moeilijk in te schatten. Maar het kan sowieso geen kwaad om in de Bondsraad te zitten. De kans dat we iets bereiken is dan vele malen groter dan dat we hier op het forum blijven huilen dat er niets verandert. En inderdaad zullen we geen veto krijgen, maar wel gewoon een stem in het belangrijkste orgaan van de leden als we allebei worden gekozen. En waarom zouden de andere mensen niet te overtuigen zijn als wij verschillende argumenten die al op het forum zijn genoemd (en eventueel nog nieuwe verzinnen) gaan 'uitwerken'. Ik neem aan dat niemand in de Bondsraad uit is op het uit elkaar vallen van de damsport. Gelukkig zijn er in Overijssel, voor zover ik weet, amper wilde clubs. Er is er wel eentje geloof ik, al weet ik al niet eens meer welke vereniging dat is.Ganesha wrote: Beste Thijs en Michel,
Ik weet je leeftijd Thijs en jammer dat je je niet kandidaat wil stellenvoor deBondsraad, dan vind ik de opsteling van Michel consructiever. Daar kan ik meer waardering voor heben.
Ja, je bereikt als bondsraadslid niet alles wat je wil bereiken . Je bereikt niets als je aan dit soort overleggen niet deelneemt. Het is niet de enige mogelijkheid om invloed te hebben, maar wel de meest directe.
Als jij Thijs dan aangeeft dat je je niet kandidaat gaat stellen, met de redenen die je benoemd
vind ik het verwijt van Jan Pieter Drostdat je vooral roept en niet doet, terecht. Ik vrwacht van een joge man een meer actieve houding. Gaan jij en Michel iets bereiken? Moeilijk in te schatten. Je zal zeker ies bereiken, maar is het voor jou en Michel genoeg?
De KNDB zet vol in op topsport en op een wereldkampioen in 2015. Hoe kjktde Bondsraad daar tegen aan? Zoals ik het bekijk meer genuanceerd, maar dat kan mijn eigen idee zijn.
Ik heb andere leden regelmatig de idee van het belang van breedtesport horen aanhalen en ook dat daar meer geld naar toe moet
Nou ja, daar is niet echt de tijd meer voor. Iedere dag dat de prioriteiten van de KNDB niet veranderen, is een dag richting de afgrond. Er moet snel actie worden ondernomen.Ganesha wrote: Kan dat krachtiger, zeker. Dieter zal zeggen veel en veel krachtiger, maar ik vind niet da er alleen maar ja-knikkers, lafaards in de bondsraad zitten. Daar doe je veel mensen tekort mee.
Het is wel een kwestie van volhouden, van de lange adem. Dat heb je toch wel Thijs?
Hier ben ik nog niet helemaal uit. Ik neem het in ieder geval heel erg in overweging. In het volgende Damspel komt er toch een oproep om je kandidaat te stellen? Wanneer komt dit nummer uit eigenlijk?Ganesha wrote: Ik zal mensen nooit veroordeln vanwege hun mening. Wel mensen aanspreken op langs de kant roepen en dan geen verantwoording nemen, door in actie te komen. Dat in actie komen kan verschilende vormen hebben. Zo kreeg ik pas een bericht dat ieman weer trainingsactivitten wil oppakken. Dat vind ik ook veranwoording nemen.
Nog kort over je actie omhet NOC/NF aan te schrijven? Ik vond de reactie van Casper van de Tak, het meest passend. Niet (be)dreigend zals andere vonden. Lijk mij sterk dat bestuurders binnen het NOC/NSF jou kennen, ondanks je goede resultaten bij de jeugd. Zij zulle van de KNDB Johan Haijtink en Johan Krajenbrink kennen en heel misschien Rob Clerc. Meer niet.
Ben benieuwd of je terugkomt op je besluit je NIET kandidaat te stellen voor de bondsraad. Ik hoop het en mooi dat Michel dat wel gaat doen?
-
Volgens mij is er nog altijd een lege plek in de bondsraad dus hoef je niet te wachten tot 2013. Ik vraag me wel af hoe riskant het is om lid te zijn van dat Politburo. Op het moment dat er financiele missers zijn , zou je zo maar persoonlijk aansprakelijk gesteld kunnen worden.
-
Veel meer dan 10.000 naast de begroting zitten, zal niet gebeurenFred van Amersfoort wrote:Volgens mij is er nog altijd een lege plek in de bondsraad dus hoef je niet te wachten tot 2013. Ik vraag me wel af hoe riskant het is om lid te zijn van dat Politburo. Op het moment dat er financiele missers zijn , zou je zo maar persoonlijk aansprakelijk gesteld kunnen worden.

-
Vergis je niet Michel. Lees de financiele stukken maar eens en je ziet dat er behoorlijk wat bedragen te verantwoorden zijn. Ik was op zoek naar meer details maar dat ligt moeilijker. Zo had ik gehoopt om de kosten van de vele buitenlandse reizen te vinden. Wie geeft waar geld aan uit en is het doel uiteindelijk zinnig. Ik denk dat de KNDB zich moet richten op clubs als Boerenkoolstrontgradeel en niet op clubs in Beijing, Sao Paulo, Dakar etc.
Hallo Fred, volgens mij is die plek voor een afgevaardigde van de provincie. Het is nog wachten of de persoon die zich daarvoor kandidaat heeft gesteld ook door die provincie (Overijssel, Drente?) voorgedragen wordt?Fred van Amersfoort wrote:Volgens mij is er nog altijd een lege plek in de bondsraad dus hoef je niet te wachten tot 2013. Ik vraag me wel af hoe riskant het is om lid te zijn van dat Politburo. Op het moment dat er financiele missers zijn , zou je zo maar persoonlijk aansprakelijk gesteld kunnen worden.
Je hebt gelijk dat de financiën zeer belangrijk zijn. Ik heb veel vertrouwen in de financiële expertice van menig bondsraadslid. Mocht jij specifieke vragen hebben mag je ze naar mij mailen? Kan mij ook voorstellen dat je het mailt naar de vertegenwoordiger(s) van Gelderland. Uit mijn hoofd, dhr. Linssen en Erik van de Weerdhof (individueel kandidaat).
In die zin vind ik het mooi dat de bondsraad zo leeft/de mogelijkheden van invloed die je zo kan hebben,ook als individueel lid.
-
Goed Daan, ik zal je binnenkort een mailtje sturen met enkele gerichte vragen. Ik ben wel van mening dat het voor de transparantie goed zou zijn als enkele vragen ook hier aan de orde komen. Heb jij een overzicht van kosten buitenlandse reizen van bestuursleden/bondsraad?
-
Niet alle buitenlandse reisjes worden door de KNDB betaald. Soms gaat Marcel Kosters gewoon met vakantie. als hij naar Beijing gaat voor de Sport Accord World Mind Games wordt er door de organisatie ter plaatse betaald, als hij naar Dakar gaat, wat afgelopen jaar een paar keer is gebeurd, wordt er uit een speciale subsidie die de KNDB voor een project gericht op Senegal ontving, betaald. Een paar jaar geleden naar soa Paulo was Marcel gewoon op vakantie. dus van deze reisjes wordt er niets vanuit onze KNDB contributie betaald.
-
Subsidies die voor de KNDB bestemd zijn is dus KNDB geld. Subsidies die worden ingezet om nog meer subsidies binnen te halen. Dat lijkt me geen zinnig beleid want zo veroorzaak je afhankelijkheid ipv zelfredzaamheid. Natuurlijk is het sexy om verre exotische oorden te bezoeken maar er is hier in eigen land voldoende te doen lijkt me zo. Zo is in Groningen de wilde bond groter dan onze eigen vestiging. Winschoten is waarschijnlijk minder sexy. Dit zijn zaken die gaan dooretteren en uiteindelijk fataal kunnen aflopen. Zo was bij het afgelopen EK zelfs te lezen wie op welke hotelkamer logeerde maar het tijdig uitbrengen van het damspel of een fatsoenlijke weergave van het NK rapid blijkt niet mogelijk. Dan schiet je dus je doel voorbij. Als ik ooit in die bondsraad ga zitten ga ik er voor pleiten dat clubje minimaal te halveren en alle onzin waar de gewone liefhebber niets aan heeft schrappen.
-
Volgens mij heeft Overijssel wel een lid in de Bondsraad zitten, de heer Schuurman.Ganesha wrote:Hallo Fred, volgens mij is die plek voor een afgevaardigde van de provincie. Het is nog wachten of de persoon die zich daarvoor kandidaat heeft gesteld ook door die provincie (Overijssel, Drente?) voorgedragen wordt?Fred van Amersfoort wrote:Volgens mij is er nog altijd een lege plek in de bondsraad dus hoef je niet te wachten tot 2013. Ik vraag me wel af hoe riskant het is om lid te zijn van dat Politburo. Op het moment dat er financiele missers zijn , zou je zo maar persoonlijk aansprakelijk gesteld kunnen worden.
Je hebt gelijk dat de financiën zeer belangrijk zijn. Ik heb veel vertrouwen in de financiële expertice van menig bondsraadslid. Mocht jij specifieke vragen hebben mag je ze naar mij mailen? Kan mij ook voorstellen dat je het mailt naar de vertegenwoordiger(s) van Gelderland. Uit mijn hoofd, dhr. Linssen en Erik van de Weerdhof (individueel kandidaat).
In die zin vind ik het mooi dat de bondsraad zo leeft/de mogelijkheden van invloed die je zo kan hebben,ook als individueel lid.
-
Voor een goede Bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering kan ik altijd worden gemaild. Contact via FB kan natuurlijk ook: https://www.facebook.com/Douwe.edelenbos1?ref=tn_tnmnFred van Amersfoort wrote:Op het moment dat er financiele missers zijn , zou je zo maar persoonlijk aansprakelijk gesteld kunnen worden.

-
Nee dus. De KNDB ontvangt vrijwel uitsluitend subsisdies die gekoppeld zijn aan een ingediend plan. Als dat geld ergens anders aan besteed wordt dan dus geen subsidie.Fred van Amersfoort wrote:Subsidies die voor de KNDB bestemd zijn is dus KNDB geld.
-
Breedtesport steun je vooral door geen geld meer van de gewone leden te steken in de topsport. Ook in Gelderland is er, vooral bij de niet landelijk spelende verenigingen, onvrede over de hoogte van de contributie. De voorgestelde contributieverhoging kan voor sommmige verenigingen de druppel zijn. Echte breedtesport ondersteun je door de basiscontribuite minimaal te halveren in plaats van te verhogen. Om dit op te vangen zullen inschrijfgelden, eigen bijdragen en sponsorgelden minimaal kostendekkend moeten zijn. De ´veel-dammers´ gaan dan fors meer bijdragen. De mensen die één keer per week puur recreatief spelen betalen een stuk minder.Ganesha wrote:De KNDB zet vol in op topsport en op een wereldkampioen in 2015. Hoe kjktde Bondsraad daar tegen aan? Zoals ik het bekijk meer genuanceerd, maar dat kan mijn eigen idee zijn.
Ik heb andere leden regelmatig de idee van het belang van breedtesport horen aanhalen en ook dat daar meer geld naar toe moet.
-
Vandaag ontving ik de digitale nieuwsbrief van de KNDB in mijn mailbox.
Een leuk stukje over schooldammen:
“Schooldammen
In een eerdere uitgave van de nieuwsbrief hebben we aandacht besteed aan het draaiboek voor een schooldamtoernooi. Dit is te vinden via de website van de KNDB. Deze keer willen we in het kader van de jeugd een goed voorbeeld belichten: damclub Winschoten is recent een samenwerkingsverband aangegaan met het Huis voor de Sport van de provincie Groningen. Hier lees je er meer over.”
Grappig is dan weer dat damclub Winschoten lid is van de “wilde” Oost Groninger Dambond en niet lid is van de KNDB.
De KNDB, die reclame maakt voor een breedtesportactiviteit van een “concurrerende” dambond….
Moet kunnen natuurlijk!
En wat betaalt onze forumdeelnemer Klaas van der Laan (lid van damclub Meeden, OGD) volgens zijn recente informatie:
Een jaarcontributie van € 15,-- (voor onderlinge competitie, clubcompetitie, persoonlijk bondskampioenschap en massakamp). Er is discussie dat de afdracht per lid aan de Oost Groninger Dambond moet worden verhoogd naar € 1,75.
Ik zit aan persoonlijke jaarcontributie bij Huizum op het achtvoudige. Maar ja, ik neem ook deel aan de Nationale Competitie en ben lid van een top(sport)bond (en topclub natuurlijk!). En ja, de zaalhuur van Tivoli tikt er bij ons ook fors in.
Maar toch. € 37,00 tov van € 1,75…..
Een leuk stukje over schooldammen:
“Schooldammen
In een eerdere uitgave van de nieuwsbrief hebben we aandacht besteed aan het draaiboek voor een schooldamtoernooi. Dit is te vinden via de website van de KNDB. Deze keer willen we in het kader van de jeugd een goed voorbeeld belichten: damclub Winschoten is recent een samenwerkingsverband aangegaan met het Huis voor de Sport van de provincie Groningen. Hier lees je er meer over.”
Grappig is dan weer dat damclub Winschoten lid is van de “wilde” Oost Groninger Dambond en niet lid is van de KNDB.
De KNDB, die reclame maakt voor een breedtesportactiviteit van een “concurrerende” dambond….

En wat betaalt onze forumdeelnemer Klaas van der Laan (lid van damclub Meeden, OGD) volgens zijn recente informatie:
Een jaarcontributie van € 15,-- (voor onderlinge competitie, clubcompetitie, persoonlijk bondskampioenschap en massakamp). Er is discussie dat de afdracht per lid aan de Oost Groninger Dambond moet worden verhoogd naar € 1,75.
Ik zit aan persoonlijke jaarcontributie bij Huizum op het achtvoudige. Maar ja, ik neem ook deel aan de Nationale Competitie en ben lid van een top(sport)bond (en topclub natuurlijk!). En ja, de zaalhuur van Tivoli tikt er bij ons ook fors in.
Maar toch. € 37,00 tov van € 1,75…..

https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
-
Dat is een opmerkelijk toeval, in een eerdere post begon ik vandaag over Winschoten en de wilde bond zonder die nieuwsbrief gezien te hebben. Piet, ik neem aan dat niet de hoogte van de contributie het probleem is. Wel de vraag of de bestedingswijze nuttig is. Mijn uitnodiging om met een aantal dissidenten een kort en krachtig alternatief beleidsplan te maken is door slechts twee personen positief beantwoord. De Titanic moet eerst nog wat verder zinken lijkt het.