Als Bert ook al geen lid meer is, gaat het er wel heel somber uitzienPiet Bouma wrote:Ook Bert Zwart zit nu niet meer in de ledenadministratie.![]()
Hmm, heftige krimp.

Ik denk dat we het er over eens kunnen zijn, dat een (grote) jeugafdeling van vitaal belang is voor een damclub. Behalve de directe ledenwinst wordt het netwerk van contacten uitgebreid naar scholen en ouders. Bij DOS Delft hebben die ouders in het verleden de club een enorme impuls gegeven. Zij zijn over het algemeen jonger dan de gemiddelde dammer, vaak goed opgeleid en kijken met een meer open blik naar het 'stoffige' damwereldje. Ouders hebben bij ons in het bestuur gezeten en tal van vrijwilligerswerk gedaan, variërend van achter de bar staan tot het repareren van klokken. Hetzelfde effect heb ik gezien bij clubs in de omgeving.Piet Bouma wrote:Wat betreft de jeugd (aspiranten en junioren) bij de club te houden Jelmer.
WSDV en Huissen krijgen dat wel aardig voor elkaar. Misschien dat zij hier eens kunnen aangeven hoe ze dat doen.
Financieel, inzet kader, aanbieding training, competities, andere activiteiten en op welke avond(en)/dagen men dat precies doet?
Het hoofdwoord is denk ik kader. Ik zie op de site van WSDV dat er zes jeugdtrainers zich bezig houden met jeugd en in Huissen maar liefst negen jeugdtrainers.
Ik kan alvast een concrete actie melden, binnenkort gaat DOS een jeugdafdeling opzetten. Het is niet met trots dat ik dit meld, eerder met schaamte. DOS had namelijk enkele jaren geleden een jeugdafdeling... In 2009 lag ik in het ziekenhuis toen ik hoorde dat het bestuur de jeugdclub had opgeheven. Over krimp gesproken. Kort na elkaar waren twee jeugdleiders vertrokken, de bestuursleden keken eens naar elkaar en naar de leden, concludeerden dat er geen nieuwe jeugdleider beschikbaar was en kozen voor de gemakkelijke weg: de tent sluiten.
Het heeft mij wel geleerd dat de zaak niet goed in elkaar zat bij ons. De nieuwe jeugdclub zal meer gedragen moeten worden door de club, meer leden zullen bij het jeugdwerk betrokken worden. Hier zit kennelijk ook de kracht van clubs als Huissen en WSDB.