Groei of krimp?
- Henk de Witt
Groei of krimp?
‘Koester de krimp!’ luidt de kop boven een artikel van Bert Dollekamp in het meinummer van Het Damspel. Bert accepteert de doorgaande daling van het aantal georganiseerde dammers en clubs als een gegeven. Er zouden nu nog 4.500 dammers over zijn. Persoonlijk ben ik een andere mening toegedaan. In 1996 mocht ik de Algemene Ledenvergadering (voorloper van de Bondsraad) toespreken. Daar, en bij andere gelegenheden, heb ik uitgesproken dat, volgens een (mijn) conservatieve schatting, een aantal van 20.000 georganiseerde dammers gemakkelijk haalbaar moet zijn. Ik zal in een volgende bijdrage graag uitleggen waarop ik deze schatting baseer. Eerst de vraag of het wenselijk is om als bond te willen groeien. De weinige dammers die er nog over zijn, leven momenteel immers in een paradijselijke toestand. Het hele jaar door toernooien, in Nederland en in exotische oorden als Salou en Thailand. De partijen in toptoernooien zijn live te volgen via internet. Er zijn prachtige programma’s en websites zoals Turbo Dambase en Toernooibase. Kortom de toestand is zorgwekkend, maar verder schitterend. Bert Dollekamp gebruikt in dit verband de metafoor van de Titanic. De mythe wil dat het orkest doorspeelde, terwijl het schip langzaam in de ijskoude golven verdween.
Het lijkt mij vanzelfsprekend dat je als bond een minimum aantal leden nastreeft. Anders zal op den duur het (ook financiële) draagvlak voor de damsport verdwijnen. Hier en daar zien we dat al. De bond heeft moeten bezuinigen op hotelkosten en als gevolg daarvan is het NK ingekort en moeten de deelnemers op sommige dagen twee keer in actie komen. Slavenarbeid in plaats van topsport.
Ik zou o.a. via het forum iets nieuws willen proberen. Niet alleen het uitwisselen van meningen en ideeën, maar vooral het melden van concrete activiteiten om tot ledenwinst te komen. Welk beleid en welke planning liggen hieraan ten grondslag? Ook informatie over clubs die het bovengemiddeld goed doen is van belang. Net als overigens informatie over clubs die een kwijnend bestaan leiden. Zo hoop ik dat we geleidelijk een totaalbeeld krijgen van de toestand in de damwereld en van beleid dat leidt tot groei.
Ik ken diverse dampromotors die het forum om begrijpelijke redenen mijden, zie wat schaakmeester Gerard Welling onlangs overkwam toen hij een intelligente en goed onderbouwde analyse gaf van het verschil tussen blinddammen en blindschaken. Sommigen van hen lezen het forum wel. Ze kunnen hun ideeën en resultaten ook aan mij melden via hdewitt@ziggo.nl en mijn telefoon 015-2134311.
Het lijkt mij vanzelfsprekend dat je als bond een minimum aantal leden nastreeft. Anders zal op den duur het (ook financiële) draagvlak voor de damsport verdwijnen. Hier en daar zien we dat al. De bond heeft moeten bezuinigen op hotelkosten en als gevolg daarvan is het NK ingekort en moeten de deelnemers op sommige dagen twee keer in actie komen. Slavenarbeid in plaats van topsport.
Ik zou o.a. via het forum iets nieuws willen proberen. Niet alleen het uitwisselen van meningen en ideeën, maar vooral het melden van concrete activiteiten om tot ledenwinst te komen. Welk beleid en welke planning liggen hieraan ten grondslag? Ook informatie over clubs die het bovengemiddeld goed doen is van belang. Net als overigens informatie over clubs die een kwijnend bestaan leiden. Zo hoop ik dat we geleidelijk een totaalbeeld krijgen van de toestand in de damwereld en van beleid dat leidt tot groei.
Ik ken diverse dampromotors die het forum om begrijpelijke redenen mijden, zie wat schaakmeester Gerard Welling onlangs overkwam toen hij een intelligente en goed onderbouwde analyse gaf van het verschil tussen blinddammen en blindschaken. Sommigen van hen lezen het forum wel. Ze kunnen hun ideeën en resultaten ook aan mij melden via hdewitt@ziggo.nl en mijn telefoon 015-2134311.
- Hanco Elenbaas
Re: Groei of krimp?
Nou, dat was inderdaad vreselijk wat Schaakmeester toen overkwam. Het zal je maar gebeuren.
viewtopic.php?f=65&t=3777&p=95019#p95019

viewtopic.php?f=65&t=3777&p=95019#p95019
-
Henk, goed initiatief. Zelf kan ik helaas geen concrete activiteiten melden, maar bij DVSB scherpen we wel het bestaande beleid aan:Henk de Witt wrote:(..) Eerst de vraag of het wenselijk is om als bond te willen groeien. De weinige dammers die er nog over zijn, leven momenteel immers in een paradijselijke toestand. Het hele jaar door toernooien, in Nederland en in exotische oorden als Salou en Thailand. De partijen in toptoernooien zijn live te volgen via internet. Er zijn prachtige programma’s en websites zoals Turbo Dambase en Toernooibase. Kortom de toestand is zorgwekkend, maar verder schitterend. (..)
1) schooldamtoernooi van 5-tallen naar 4-tallen, zo kan een school gemakkelijker een team op de been brengen
2) maandagavond aantrekkelijk houden, oa door
2a) intoductie Fisher-tempo voor onderlinge
2b) tussendoor als afwisseling een avond sneldam- of rapidtoernooi.
2c) een oorspronkelijke huisdammer klaagde dat hij wel erg vaak sterke tegenstanders kreeg. Daar hebben we iets op verzonnen.
-
Hoe hebben julie dat opgelost Jelmer? Of is wat jullie hebben verzonnen niet toepasbaar bij andere verenigingen?Jelmer Martens wrote: 2c) een oorspronkelijke huisdammer klaagde dat hij wel erg vaak sterke tegenstanders kreeg. Daar hebben we iets op verzonnen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
-
We hebben twee groepen, de sterke A en de zwakkere B, ieder met 13 spelers. We spelen in 1 groep met 26 spelers, maar aan het eind hebben we een kampioen A en B die ieder een beker krijgen. We laten de eerste 3 ronden A en B onderling spelen, daarna 6 ronden normale indeling (dus B kan tegen A), daarna weer 3 ronden onderling, etc. Als iedereen elke week komt en 25x speelt, helpt dit niet, maar in de praktijk treden sommigen na 15 ronden voor de 2e keer aan tegen dezelfde tegenstander. Dat zijn vaak B-spelers, eerlijk gezegd zijn dat onze trouwste leden die de onderlinge dragen. We zorgen ervoor dat die 2e keer tegen een B-speler is.Piet Bouma wrote:Hoe hebben julie dat opgelost Jelmer? Of is wat jullie hebben verzonnen niet toepasbaar bij andere verenigingen?Jelmer Martens wrote: 2c) een oorspronkelijke huisdammer klaagde dat hij wel erg vaak sterke tegenstanders kreeg. Daar hebben we iets op verzonnen.
- Henk de Witt
Dank voor je reactie Jelmer. Inmiddels heb ik je antwoord gelezen op de vraag van Piet Bouma over het inpassen van huisdammers/zwakkere spelers op de club. Een zeer belangrijk en herkenbaar punt! Ook blijkt dat er bij jullie wordt nagedacht over het beleid, volgens mij is dat al het halve werk! Paar vraagjes:Jelmer Martens wrote:Henk, goed initiatief. Zelf kan ik helaas geen concrete activiteiten melden, maar bij DVSB scherpen we wel het bestaande beleid aan:
1) schooldamtoernooi van 5-tallen naar 4-tallen, zo kan een school gemakkelijker een team op de been brengen
2) maandagavond aantrekkelijk houden, oa door
2a) intoductie Fisher-tempo voor onderlinge
2b) tussendoor als afwisseling een avond sneldam- of rapidtoernooi.
2c) een oorspronkelijke huisdammer klaagde dat hij wel erg vaak sterke tegenstanders kreeg. Daar hebben we iets op verzonnen.
* Hoe ziet het Fisher-tempo er precies uit, hoe lang duurt een partij gemiddeld.
* Wat is de frequentie van de rapid- en sneldamtoernooien en hoe zijn de reacties van de leden
* Wat is de gemiddelde opkomst op de clubavond
- Henk de Witt
Graag wil ik toelichten waarom de georganiseerde damsport m.i. gemakkelijk 20.000 mensen zou kunnen omvatten. De schaakbond heeft naar ik meen, zo'n 25.000 leden. Ik zie geen reden waarom de dambond het met minder zou moeten doen. Belangrijkste pluspunt van het schaken is m.i. de esthetiek, schaakstukken zien er gewoon prachtig uit. Wij zitten met die platte, eenvormige schijfjes, de schoonheid van het damspel is meer verborgen. Toch, als een toernooizaal is ingericht (nog niet gevuld met dammers
) gaat daar voor mij een geweldige esthetische bekoring van uit. Het chequers-motief of ruitjespatroon zo men wil vindt men niet voor niets terug in kleding, vloeren, pleinen, vlaggen enz. Maar over esthetiek later meer.
In vergelijking met het schaakspel heeft het damspel ook pluspunten. De regels zijn zeer eenvoudig, het spel is toegankelijk. Ten tweede is er het combinatieve element. Wat is er nu mooier dan al jouw schijven op één na weg te geven en vervolgens met dat ene ovegebleven schijfje, een superieure glimlach om de lippen, een allesvernietigende rondslag uit te voeren. Althans zo gaat het altijd in films, waarin dammen (of een variant daarvan) voorkomt. Voor kinderen maakt het daarmee niet uit of men eerst schijfjes investeert, het is ook goed als de tegenstander per ongeluk vijf schijven weggeeft...
Over kinderen gesproken, op het forum van de PLDB (Limburg) opent Jac een discussie onder de kop Dammen op scholen: noodzakelijk om als dambond te overleven
Reactie hierop van Bert (in Limburg doet men niet aan achternamen):
Niet zo moeilijk Jac, want alleen al deze week geef ik damles aan meer dan 200 (!) kinderen. Maandag j.l. in Valkenburg (met Andy) 2 groepen meer dan 50 kinderen, morgen in Hoensbroek (met Lei) 3 groepen bijna 90 leerlingen en vrijdag in Landgraaf (met Manon) 3 groepen ruim 65 kinderen. Met name groepen 6, 7 en 8. Tevens bestaat belangstelling vanuit Gulpen en nog een andere school in Landgraaf, daar start ik waarschijnlijk in november.
De stelling dat er tegenwoordig geen belangstelling meer van de jeugd en van scholen voor het dammen bestaat, lijkt mij hiermee dus ruimschoots naar het rijk der fabelen verwezen.
Heel goed Bert, als we niet moeilijk doen zijn de dingen vaak verrassend simpel! Bij volwassenen gaat het uiteraard om minder grote aantallen maar ook daar bestaat zeker voldoende belangstelling voor het damspel. Mits de dammers daar werk van maken. Samenvattend, als de schaakbond 25.000 leden heeft en de bridgebond meer dan 100.000 dan is 20.000 leden voor de dambond toch niet overdreven veel.
Vraag: Zijn er clubs die behalve de gebruikelijke bestuursfuncties als voorzitter, secretaris, penningmeester, jeugdleider enz. ook de functie ledenwerving en/of promotie kennen?
Kennis en wijsheid beginnen vaak bij het stellen van vragen. Zo heb ik een vraag aan Bert Dollekamp. Eerst een kleine inleiding. Ik ben mijn 'damcarrière' begonnen bij De Goede Zet in Groningen. Ik kan mij de jaarlijkse massakamp van DGZ tegen een andere Groningse club, Het Noorden Vios, begin jaren zestig goed herinneren. Volgens Bert ging het om 80 dammers van elke club. Ik vermoed dat hier een dubbeltelling in het spel is, in mijn herinnering ging het om zo'n 40 dammers van elke club. Maar goed, het punt van Bert is duidelijk, er is nog slechts één Groningse club over met 30 leden, van wie volgens Bert ongeveer de helft de clubavond bezoekt. Ik bekeek de site van DG Het Noorden. De eindstand van de onderlinge competitie bevat inderdaad 30 namen. Zeven van hen hebben 0(!) partijen gespeeld, onder hen ook Bert Dollekamp. Wat is hier aan de hand? Graag zou ik van Bert, of andere Groningers (Danny Staal?), willen weten hoe men tegen de slecht bezochte clubavond in deze ooit 'machtige damstad' aankijkt.

In vergelijking met het schaakspel heeft het damspel ook pluspunten. De regels zijn zeer eenvoudig, het spel is toegankelijk. Ten tweede is er het combinatieve element. Wat is er nu mooier dan al jouw schijven op één na weg te geven en vervolgens met dat ene ovegebleven schijfje, een superieure glimlach om de lippen, een allesvernietigende rondslag uit te voeren. Althans zo gaat het altijd in films, waarin dammen (of een variant daarvan) voorkomt. Voor kinderen maakt het daarmee niet uit of men eerst schijfjes investeert, het is ook goed als de tegenstander per ongeluk vijf schijven weggeeft...
Over kinderen gesproken, op het forum van de PLDB (Limburg) opent Jac een discussie onder de kop Dammen op scholen: noodzakelijk om als dambond te overleven
Reactie hierop van Bert (in Limburg doet men niet aan achternamen):
Niet zo moeilijk Jac, want alleen al deze week geef ik damles aan meer dan 200 (!) kinderen. Maandag j.l. in Valkenburg (met Andy) 2 groepen meer dan 50 kinderen, morgen in Hoensbroek (met Lei) 3 groepen bijna 90 leerlingen en vrijdag in Landgraaf (met Manon) 3 groepen ruim 65 kinderen. Met name groepen 6, 7 en 8. Tevens bestaat belangstelling vanuit Gulpen en nog een andere school in Landgraaf, daar start ik waarschijnlijk in november.
De stelling dat er tegenwoordig geen belangstelling meer van de jeugd en van scholen voor het dammen bestaat, lijkt mij hiermee dus ruimschoots naar het rijk der fabelen verwezen.
Heel goed Bert, als we niet moeilijk doen zijn de dingen vaak verrassend simpel! Bij volwassenen gaat het uiteraard om minder grote aantallen maar ook daar bestaat zeker voldoende belangstelling voor het damspel. Mits de dammers daar werk van maken. Samenvattend, als de schaakbond 25.000 leden heeft en de bridgebond meer dan 100.000 dan is 20.000 leden voor de dambond toch niet overdreven veel.
Vraag: Zijn er clubs die behalve de gebruikelijke bestuursfuncties als voorzitter, secretaris, penningmeester, jeugdleider enz. ook de functie ledenwerving en/of promotie kennen?
Kennis en wijsheid beginnen vaak bij het stellen van vragen. Zo heb ik een vraag aan Bert Dollekamp. Eerst een kleine inleiding. Ik ben mijn 'damcarrière' begonnen bij De Goede Zet in Groningen. Ik kan mij de jaarlijkse massakamp van DGZ tegen een andere Groningse club, Het Noorden Vios, begin jaren zestig goed herinneren. Volgens Bert ging het om 80 dammers van elke club. Ik vermoed dat hier een dubbeltelling in het spel is, in mijn herinnering ging het om zo'n 40 dammers van elke club. Maar goed, het punt van Bert is duidelijk, er is nog slechts één Groningse club over met 30 leden, van wie volgens Bert ongeveer de helft de clubavond bezoekt. Ik bekeek de site van DG Het Noorden. De eindstand van de onderlinge competitie bevat inderdaad 30 namen. Zeven van hen hebben 0(!) partijen gespeeld, onder hen ook Bert Dollekamp. Wat is hier aan de hand? Graag zou ik van Bert, of andere Groningers (Danny Staal?), willen weten hoe men tegen de slecht bezochte clubavond in deze ooit 'machtige damstad' aankijkt.
-
- Real name: Thijs van den Broek
Wou hier toch gewoon nog op reageren want hier klopt natuurlijk niks van. Je haalt een voorbeeld aan en gebruik dat als algemene regel dat het hier om een uitzondering gaat en niet de algemene trend is lijkt me wel duidelijk toch.Henk de Witt wrote:
De stelling dat er tegenwoordig geen belangstelling meer van de jeugd en van scholen voor het dammen bestaat, lijkt mij hiermee dus ruimschoots naar het rijk der fabelen verwezen.[/i]
.
Daarnaast is het ook wel duidelijk dat dammen geen lange tijd meer te gemoed gaat. Het is onmogelijk voor dammen om te concurreren met de moderniseren van de tijd en te concurreren met enorm uitdagende en spectaculaire computer games. En als iemand echt een denksport wil doen zonder een computer kunnen ze beter een echte denksport gaan doen zoals schaken of wat minder individueel als bridge.
just my 2 cent.
-
Het stellen van de goede vragen is in ieder geval een begin. Maar nog voor je het kunt hebben over groei, moet je eerst kijken naar mogelijke oorzaken van krimp. Als je de oorzaak niet aanpakt zullen ook nieuwkomers weer snel verdwijnen. In mijn eigen omgeving kan ik vele redenen van krimp bedenken. Maar ook van groei.
-
* Fischer-tempo 40min + 1 min per zet. Na 50 zetten komt dit neer op 90 min, precies het tempo dat we tot vorig jaar hanteerden.Henk de Witt wrote:* Hoe ziet het Fisher-tempo er precies uit, hoe lang duurt een partij gemiddeld.
* Wat is de frequentie van de rapid- en sneldamtoernooien en hoe zijn de reacties van de leden
* Wat is de gemiddelde opkomst op de clubavond
* Frequentie rapid- en sneldamtoernooien: elke zes tot acht weken. Dus ca 6 per jaar. Leden vinden de afwisseling heel prettig.
* Gemiddelde opkomst clubavond: circa 20 man per avond. Daar mogen we heel blij mee zijn. Een paar leden zijn speciaal voor de onderlinge naar DVSB gekomen.
Het is belangrijk dat je als club je prioriteiten stelt en daar je schaarse middelen (bestuurskracht, financiën) op inzet. DVSB heeft gekozen voor onderlinge en jeugd+schooldamtoernooi, belangrijk voor de toekomst.
-
Overigens maak ik me ook wel wat zorgen over krimp. DVSB heeft nog een goed bezochte onderlinge en is de grootste club van de UPDB. Maar we moeten ons best doen om het tweede tiental te kunnen behouden en de belangstelling voor het schooldammen loopt duidelijk terug.
Oorzaken krimp
1) Schooldammen/jeugd: Kinderen doen tegenwoordig veel meer dan vroeger, ouders moeten van hot naar her rijden. Dan blijft er minder tijd over voor een zaterdag schooldammen. De jeugd die wel naar het schooldammen komt, is nog net zo enthousiast als 25 jaar geleden. Daar is niets aan veranderd!
2) Onderlinge: damclubs moeten echt af van de avonden die tot twaalf uur duren. Dan ben je pas half een, een uur thuis. Dat is voor de werkende mens niet te doen en voor de jeugd ook niet acceptabel. Ik heb vorig seizoen de onderlinge weer opgepakt, na 5-6 jaar alleen maar bondscompetitie te hebben gespeeld. Ik kwam in mijn woonplaats te werken, waardoor ik minder vroeg op hoef. Maar veel collega's hebben een uur reistijd (enkele reis)!
We gaan dit seizoen bij DVSB proberen om echt om 19.45 te beginnen. Dat scheelt circa een half uur, want in de praktijk werd het ver na achten.
3) Tientallen: het is logisch dat sommige mensen na tien jaar trouwe dienst eens iets anders willen. Dus een verloop van 10%-20% per jaar is heel normaal. Dat ga ik niet negatief benaderen, integendeel, het is erg leuk als je anderen kunt enthousiasmeren om mee te doen aan de bondscompetitie.
Potentiële groei
1) Schooldammen: houd rekening met de schaarse tijd van kinderen en ouders. Dus zorg dat het niet de hele zaterdag duurt, maar bijv. om 14.00 of 15.00 is afgelopen. En verder de eerder genoemde 4-tallen ipv 5-tallen.
2) Rondspel: mijn ideaal is een onderlinge die uiterlijk om 22.00 is afgelopen, waarna je nog een half uurtje kunt naborrelen zonder dat je dat de volgende dag hoeft te bezuren. Zo haal je ook ouders eerder over te streep om hun kinderen te laten meespelen.
Oorzaken krimp
1) Schooldammen/jeugd: Kinderen doen tegenwoordig veel meer dan vroeger, ouders moeten van hot naar her rijden. Dan blijft er minder tijd over voor een zaterdag schooldammen. De jeugd die wel naar het schooldammen komt, is nog net zo enthousiast als 25 jaar geleden. Daar is niets aan veranderd!
2) Onderlinge: damclubs moeten echt af van de avonden die tot twaalf uur duren. Dan ben je pas half een, een uur thuis. Dat is voor de werkende mens niet te doen en voor de jeugd ook niet acceptabel. Ik heb vorig seizoen de onderlinge weer opgepakt, na 5-6 jaar alleen maar bondscompetitie te hebben gespeeld. Ik kwam in mijn woonplaats te werken, waardoor ik minder vroeg op hoef. Maar veel collega's hebben een uur reistijd (enkele reis)!
We gaan dit seizoen bij DVSB proberen om echt om 19.45 te beginnen. Dat scheelt circa een half uur, want in de praktijk werd het ver na achten.
3) Tientallen: het is logisch dat sommige mensen na tien jaar trouwe dienst eens iets anders willen. Dus een verloop van 10%-20% per jaar is heel normaal. Dat ga ik niet negatief benaderen, integendeel, het is erg leuk als je anderen kunt enthousiasmeren om mee te doen aan de bondscompetitie.
Potentiële groei
1) Schooldammen: houd rekening met de schaarse tijd van kinderen en ouders. Dus zorg dat het niet de hele zaterdag duurt, maar bijv. om 14.00 of 15.00 is afgelopen. En verder de eerder genoemde 4-tallen ipv 5-tallen.
2) Rondspel: mijn ideaal is een onderlinge die uiterlijk om 22.00 is afgelopen, waarna je nog een half uurtje kunt naborrelen zonder dat je dat de volgende dag hoeft te bezuren. Zo haal je ook ouders eerder over te streep om hun kinderen te laten meespelen.
-
Waarom schooldammen op zaterdag? Op woensdagmiddag hebben de kinderen ook vrij en heb je veel minder last van concurrerende sporten.Jelmer Martens wrote:Overigens maak ik me ook wel wat zorgen over krimp. DVSB heeft nog een goed bezochte onderlinge en is de grootste club van de UPDB. Maar we moeten ons best doen om het tweede tiental te kunnen behouden en de belangstelling voor het schooldammen loopt duidelijk terug.
Oorzaken krimp
Potentiële groei
Overigens is anderhalf uur per speler per partij een ideale tijd. Je bent dan sowieso om 22.30 klaar als je om half acht begint. Jeugdspelers kun je met een uur laten spelen.
-
Ik ken de cijfers niet precies, maar ik twijfel wel enigszins aan deze bewering.Jelmer Martens wrote:DVSB heeft nog een goed bezochte onderlinge en is de grootste club van de UPDB.
Zenderstad heeft op dit moment 50 leden, waarvan een groot deel jeugd. Heeft DVSB er meer?
-
Volgens de site van de UPDB had Zenderstad er op 26-1-12 39, en DVSB 44.Koos van Amerongen wrote:Ik ken de cijfers niet precies, maar ik twijfel wel enigszins aan deze bewering.Jelmer Martens wrote:DVSB heeft nog een goed bezochte onderlinge en is de grootste club van de UPDB.
Zenderstad heeft op dit moment 50 leden, waarvan een groot deel jeugd. Heeft DVSB er meer?
Overigens is de UPDB in vijf maanden tijd zo'n 10% van het ledenbestand kwijtgeraakt (290 tegenover 322) maar dit zal voor meerdere provinciale dambonden gelden.
-
Klopt, die cijfers ken ik wel. De jaren daarvoor was Zenderstad groter dan DVSB, vanwege de jeugdafdeling.Bert Aalberts wrote:Volgens de site van de UPDB had Zenderstad er op 26-1-12 39, en DVSB 44.Koos van Amerongen wrote:Ik ken de cijfers niet precies, maar ik twijfel wel enigszins aan deze bewering.Jelmer Martens wrote:DVSB heeft nog een goed bezochte onderlinge en is de grootste club van de UPDB.
Overigens is de UPDB in vijf maanden tijd zo'n 10% van het ledenbestand kwijtgeraakt (290 tegenover 322) maar dit zal voor meerdere provinciale dambonden gelden.
DVSB bestaat daarentegen vooral uit een grotere 'harde kern' van senioren.
Ik weet niet hoe dat nu zit. Voor de duidelijkheid: het gaat mij niet om kinderachtige 'wij-zijn-groter-dan-jullie'-verhaaltjes,
maar ik was gewoon benieuwd.