GA FMJD in Lille

Piet Bouma

Re: GA FMJD in Lille

Post by Piet Bouma »

Dag Marcel,

Voorlopig maar mijn laatste lange bijdrage in deze topic. Zoveel interesseert deze FMJD-soap me nou ook weer niet. Wat dat betreft kunnen Fred en ik maar beter back to basics de buurthuizen terroriseren :D
Als ik vanuit buitenlands/Fries perspectief naar een en ander kijk, vraag ik me serieus af – ondanks dat je zelfkritisch als Nederlander bent – of het trackrecord van Nederland (KNDB) en de Nederlandse bestuurders binnen de FMJD bij buitenlandse federaties en secties een (mogelijk negatief) ander beeld oplevert.
Wat mij eerder was opgevallen (en wat me zeer bevreemdt) is dat jij bijvoorbeeld als “advisor President Otten” bij de laatste vergadering van de Executive Board in Eindhoven (26 oktober 2011) bent geweest. Daar is samen met president Vladimir Langin van de sectie 64 gezien het verslag, denk ik, voor het eerst gesproken over de revisie van de statuten van de FMJD. Dit lijkt me rechtstreekse inmenging van een lid van het KNDB bestuur bij een FMJD-bestuursvergadering. Lijkt me niet ethisch en not done. Natuurlijk, het kan volstrekt legitiem zijn, maar de schijn die dat aan een buitenstaander geeft?
Maar genoeg over eventueel helemaal niet bestaande Nederlandse belangen in die statutenverandering en de donkere zijde die ik aankaartte.

De FMJD(100) heeft zichzelf bij die move van 15 jaar geleden behoorlijk in een spagaat gezet. De secties mochten aansluiten, maar men heeft
verzuimd een echte sectie 100 te maken. Op basis van de aangekondigde statutenverandering FMJD heeft de sectie 64 vorige maand een verdere verzelfstandiging
doorgemaakt met een statutaire oprichting. Een en ander valt te lezen op hun nieuwe website: http://fmjd64.org/2012/international-dr ... f-created/
Waarschijnlijk was de WCDF (checkers) al eerder volledig zelfstandig. Dit betekent dat beide secties op elk moment afscheid kunnen nemen van de FMJD, maar dat de sectie 100 (omdat die niet is verzelfstandigd) niet afscheid kan nemen. Nee, er is toen voor gekozen om de FMJD (100) volledig als FMJD neer te zetten en ook het bestuur vrijwel volledig voor haar rekening te nemen.
Hoe je het wendt of keert, denk ik dat het moeilijk zal zijn om de voorgenomen statutenwijziging nog voor elkaar te krijgen. Een njet, zou best eens een njet kunnen blijven. En dan blijf je trekken aan een dood paard.
Je hebt een fusie gecreëerd, waarbij je geregeld hebt dat partners kunnen aansluiten maar ook weer kunnen afhaken. Maar zelf kan je niet afhaken. Ook die voorgestelde commissie met uit alle secties drie personen, zou inderdaad wel eens kunnen verzanden in niks.
Volgens mij kan het FMJD-bestuur beter naar een situatie toegaan dat de FMJD een soort “holding” wordt met daaronder drie secties, die zelfstandig hun eigen zaken regelen met een eigen GA en eigen reglementen.
Onderstaand een plaatje zoals het zou kunnen zijn. (blauw = de holding, oranje de secties, geel de invulling qua bestuur).

Image

Het holdingbestuur kan veel kleiner en regeert op hoofdlijnen. Een tournament-director bewaakt dat in elke sectie bijv. Wereldkampioenschappen worden gespeeld, en dat die niet gelijktijdig met elkaar (vooral 64 en 100) worden gespeeld. En ook Europese jeugdkampioenschappen sectie 100 en sectie 64 moeten niet gelijktijdig. Dus bewaking van de algehele damkalender betreffende de internationale kampioenschappen. Een treasurer bewaakt dat er bij elke sectie een financieel jaarverslag is en dat gemeenschappelijke kosten volgens een modus worden afgerekend. Het bestuur bemoeit zich alleen met gemeenschappelijke zaken, zoals een WMSG en een SWMG en eventueel, zoals je suggereerde, mogelijk eens tegelijkertijd op een locatie meerdere wereldkampioenschappen in verschillende disciplines organiseren (maar echt gelijktijdig??). Ik heb voor de sectie 64 en sectie checkers geen verdere invulling van functies en board gedaan, omdat dat geheel aan hen is. Voor 100 heb ik wel de huidige samenstelling van het FMJD-bestuur (uitgezonderd de sectieleden) gemaakt. De statuten van de “holding” kunnen denk ik snel gewijzigd worden conform de regels van SportAccord. De expliciete rol van 100, zoals men die nu wilde vastleggen, (met die “discriminatory version”) hoeft niet meer.
Net als de sectie 64, zul je een zelfstandige sectie 100 met eigen statuten moeten maken. Deze kan zich dan – desgewenst, maar eigenlijk helemaal niet nodig – ooit afscheiden van de “holding” FMJD (de familie).
Voorwaarde, die je verder moet stellen in die statuten van de ‘holding” dat als er in landen twee federaties zijn (64 en 100) zoals in Rusland, dat er daar dan ook een overkoepelende holding (die er bij andere Oost-Europese federaties mogelijk al is omdat 64 en 100 daar volledig geïntegreerd zijn) komt, die vooral werkt aan die afstemming van nationale damkalender, het bewaken van het organiseren van de kampioenschappen in die verschillende secties etc. En dan zouden die twee bonden best wel eens naast elkaar kunnen bestaan.
En, moet er ook een AV/GA bij die “holding” zijn? Ja. Maar dat zou in mijn ogen dan een vergadering zijn van de bestuurders van de diverse secties en niet de landen, die daar onder hangen. En als je als Nederland een fikse stem in het kapittel wilt houden, zorg je ervoor dat de president en treasurer van die holding Nederlanders zijn…..Maar of dat dan echt noodzakelijk is. En natuurlijk, de president van de holding kan ook de president van 100 zijn. Maar of dat ook weer echt noodzakelijk is…..

Enfin, dit lijkt me een alternatief ten opzichte van de thans ontstane situatie. Maar het is allemaal op persoonlijke titel en natuurlijk volledig zonder zelfkritiek.
Dus barst maar los met kritieken. Maar misschien dat FMJD-bestuurders dit alternatief eens kunnen bekijken……

Met vriendelijke groeten,

Piet Bouma.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Piet, samen buurthuizen terroriseren is een goed plan, ik doe mee. Maar even serieus, heb jij het beleidsplan KNDB wel eens gelezen? Mij valt op dat de doelen op het gebied van breedtesport bij lange na niet gehaald worden. Heb je ook wel eens de cijfers bekeken? 49% van de middelen voor de topsport. Volgens mij 6% voor de breedtesport. Dat is een manke verhouding. Dit zou nog enigszins te rechtvaardigen zijn als het grotendeels richting talent gaat. Verder lees je dat relatief veel topspelers proberen te leven van hun sport. Te veel denk ik. Ik pleit dan ook voor een betere besteding van de middelen. Verder benoemt de KNDB zichzelf als de best georganiseerde bond van de FMJD (dat is schrikken). En omdat "we" de beste zijn leveren we minimaal 2 bestuursleden etc. Lees het maar eens na, dan kom je bij de basis van de problemen van die GA. Nederland doet een te grote broek aan en dat wekt irritaties, dat is de kern denk ik. En natuurlijk heeft de KNDB wel degelijk een doel in die FMJD. De hardheidsclausule mbt de subsidies is niet voor eeuwig, vroeg of laat moet je ook "harde getallen" leveren over de omvang van de achterban. Het lijkt dus echt te gaan over een strijd om invloed en dus uiteindelijk financien en is dus meer dan "slechts een discussie op gang willen brengen over statuten". Beste Piet, wil jij eens checken of ik het werkelijk goed gezien heb dat 49% van de middelen richting de topsport gaat? Als we dat eens met 10 to 20% procent verlagen, volgens mij kun je dan op lokaal nivo heel wat initiatieven nemen ter promotie.
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Begrijp ik nu goed dat
- checkers en 64 gezamenlijk een meerderheid hebben in de GA
- de GA o.a. gaat over alle besluiten tav het 10x10 damspel
Met andere woorden, als checkers en 64 zin hebben om ons een beetje te trollen, kunnen ze bijvoorbeeld besluiten dat damslag voor gaat in 10x10.
Dat zou helemaal een goede reden zijn om snel Plan Piet door te voeren, maw een aparte sectie 10x10, die naast checkers en 64 onder de dan bijna lege huls van de fmjd valt.
Dieter

Post by Dieter »

is er ook nog een besluit genomen over de recognition fee? of is dat nu ook allemaal onbehandeld gebleven.
Ganesha

Post by Ganesha »

Dieter, bij de verslaglegging van Marcel Kosters zie ik die niet voorbij komen.
Lijkt alsof er niets beslist is.
Wel vreemd dat men met een agendapunt begint met een stemming of men daarover wil discussieren!! Heb ik nog nooit meegemaakt.
A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman »

Marcel Kosters wrote:Hoi Piet,
Als gewoonlijk op persoonlijke titel:
Marcel Kosters wrote: Ik probeer mijn bijdrage aan laatste.info te doseren en ben na deze bijdrage een tijdje 'weg'.
Marcel, je moet je niet schamen. Je schrijft hier vaker alsof hier posten niet mag van de baas of gewoon alsof dat te veel eer is voor de lezers.
Er is niets mis mee als je op persoonlijke titel of zelfs op officiële iets hier aan de dammers uitlegt wat ze anders misschien niet zouden weten.
Marcel Kosters wrote: - mijn inzet en interesse voor internationale ontwikkeling zijn wat ouder dan de nieuwe NOC-criteria van vorig jaar. Het is waar dat er sinds deze nieuwe criteria bij de KNDB extra draagvlak is gekomen voor ondersteuning van internationaal dammen. Hier zijn dus 2 ontwikkelingen (NOC criteria en mijn motivatie) die bij elkaar komen en die elkaar versterken, maar dat is lijkt me niet geheimzinnig of kwaadaardig. Ik denk dat het mooi is en dat dammen erbij wint.
Piet's versie dat de secties (of beter te zeggen de landen die secties met zich zouden meebrengen) waren ooit nodig voor het behalen van GAISF drempel is correct.
Dat is iets wat nu de secties meest kwaad bloed zet. "We waren welkom toen FMJD ons nodig had"
Maar ik ben het met Marcel eens: meer landen - leden van de FMJD en meer in EK en WK deelnemende landen is voor iedereens belang.
Of dat voor NOC-NSF is of voor een Sport Ministerie van e.e.a. damland of gewoon als je aan een potentiële sponsor, media of gewoon een kennis antwoord moet geven in hoeveel landen er eigenlijk wordt gedamd.
Ik begrijp alleen niet helemaal hoe deze aansluit bij de voorgestelde afsplitsing. Je zou eerder denken welke constructie je moet aanbieden zodat de landen die alleen leden zijn van WCDF (checkers), sectie 64, of continentale confederaties ook als FMJD leden gerekend kunnen worden.
Denk bijv. aan Denemarken, Nieuw Zeeland, Turkmenistan, Malaysia.
Marcel Kosters wrote: - alle landen en secties zijn meerdere malen aangeschreven met het verzoek om input op het statutenvoorstel. Slechts 1 land (Belarus) nam de moeite om te reageren.
Volledigheidshalve attach ik de brieven van secties checkers en 64.
FMJD Letter Checkers.pdf
Letter from section Chechers
(134.88 KiB) Downloaded 264 times
e mail text Mr.pdf
Letter from 64
(17.03 KiB) Downloaded 219 times
Die kwamen volgens mij met wijzigingsvoorstellen, Sommige van hun (niet principiële) voorstellen werden vervolgens in de statutenvoorstel opgenomen.

De dambonden binnen de FMJD zijn erg passief? Daar heb je gelijk. Maar waarom? Er is geen eenduidige antwoord.
Een (riscante) versie.
De FMJD is al 20+ jaar volledig in handen van Nederlandse bestuurders.
De landen weten dat alles wat Nederland(se) bestuursleden willen - kunnen ze gewoon doordrukken.

Natuurlijk in de vorm van democratische procedures.
Zo heerst al jaren een sfeer van moedeloosheid binnen de FMJD.
De enige federaties (in de laatste jaren eigenlijk allen maar Wit-Rusland) die durven hun nek uit te steken worden bijna als vijanden gezien en behandeld.
Marcel Kosters wrote: - Het voorstel van Belarus (dat niet zo'n constructief trackrecord heeft binnen de FMJD)
Zie je? Wat van "trackrecord" is dat en is die echt van de FMJD? Of toch van bestuurders die elke kritiek op hun functionering als persoonlijke aanval beschouwen?
De passiviteit van landen kunnen bestuurders mijn inziens ook beetje aan hunzelf rekenen.

En toch ontstaat 1 keer in X jaar een spontane uitbarsting. Maar is dat niet een typische genesis van elke dictatoriaal geleide maatschappij?
De depressiviteit van het volk die denkt dat niets veranderd kan worden in combinatie met Stockholm syndroom ("ze zorgen toch over ons").
En eindelijk een uitbarsting waarna de (oprecht) verbaasde dictators zich afvragen - hoe kan dat?

Disclaimer: Bovenstaande is geen persoonlijke beschuldiging van wie dan ook in persoonlijke dictatorschap. Het gaat om een langdurige vorm van absolute macht van Nederland binnen de FMJD.
Piet Bouma wrote: De FMJD(100) heeft zichzelf bij die move van 15 jaar geleden behoorlijk in een spagaat gezet. De secties mochten aansluiten, maar men heeft
verzuimd een echte sectie 100 te maken.
Dit is niet helemaal correct. Zie: http://fmjd.org/?p=ga
In 2001 in Huissen werd de principe van 3 secties aangenomen. In 2002 in Amsterdam vond GA van sectie 100 plaats.
Hoe en waarom dat vervolgens is verwaterd kan ik niet snel zeggen.

Maar dat was toch degelijk verschillend met de schema van Piet. Er was geen losse holding maar President, Penningmeester en Secretaris van FMJD hielden dezelfde functies binnen sectie 100.
Dieter wrote: is er ook nog een besluit genomen over de recognition fee? of is dat nu ook allemaal onbehandeld gebleven.

Nee. Zulke vragen horen bij reguliere GA. GA In Lille was Extraordinary GA. En volgens Bye Laws "The agenda of an Extraordinary
General Assembly comprises only those items that have generated the meeting."
Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Post by Luteijn »

In Nederland is er geen goed beeld van de verhoudingen in de Oost Europese landen. Wat goed begrepen moet worden is, dat in deze landen er feitelijk maar één bond is. Deze bevat alle vormen van dammen. Echter voornamelijk 64-velden. Het 100-velden dammen is daar een hobby van een enkeling. De financiering van de sport verloopt via het breedtesport principe. Het dammen als sport krijgt een aanmerkelijk bijdrage van de staat. Deze bijdrage is niet nadrukkelijk bedoeld voor de 100 velden. Echter deze tak van de dambond zorgt voor vrijwel alle medailles. Een Oost Europese staat is dol op medailles. De prestaties van de 100-veldige kampioenen zorgen er zodoende voor, dat het dammen in zijn geheel meer financiële middelen krijgt, dan het geval zou zijn met alleen 64-velden.

De nieuwe statuten van de FMJD in eerste lezing werden gezien als een inbreuk op het traditionele schema bij de Oost Europese dambonden. Het bestuur heeft daar begrip voor getoond en de daartoe strekkende amendementen van de 64-velden sectie begrepen en overgenomen. Sommige mensen, die er verstand van hebben zeggen, dat 64-velden sectie volledig accoord waren met de voorliggende statuten. Echter dat de achterliggende landen dit niet begrepen cq. het met hun oneens waren.

Een afdoende verklaring voor de gebeurtenissen kan dit verhaal niet genoemd worden. Een andere kwestie, die al 25 jaar speelt in de Russische dambond is de kwestie van de drie organisaties, die zich het dammen aantrekken in Rusland. Deze kwestie is door ons nooit goed begrepen. We hebben ons zoveel mogelijk afzijdig proberen te houden. Maar dat kon nu eenmaal niet altijd. Enige tijd terug is er een overeenkomst gesloten tussen de drie organisaties onder snoeiharde druk van het ministerie van sport. Deze overeenkomst is het afgelopen jaar op losse schroeven komen te staan. Er is nu een nieuwe overeenkomst in de maak, die wellicht de zgn. Russische kwestie voorgoed oplost. Echter voor het zover is, kunnen er eventjes geen zaken worden gedaan.

De sectie checkers en 64-velden hebben beloofd binnen een maand te komen met hun visie op de nieuwe statuten. Ik verwacht, dat zij op hoofdlijnen hun steun zullen uitspreken voor de nieuwe statuten. Slechts op een aantal voor hen gevoelige punten zal een andere formulering nodig zijn. De nieuwe statuten zijn dus niet van tafel verdwenen, maar eventjes de ijskast ingegaan. Binnen afzienbare tijd zullen er m.i. weer zaken kunnen worden gedaan.
Juri
Real name: Anikeev Juri

Post by Juri »

I dont know what you write here in Dutch, but I will try explain the situation with draughts in Ukraine. Because the same is in the most of the countries, that are the base of FMJD.
At first, needs to understand that FMJD is not a private property. It belongs to countries that are the members of it. So when on GA most of the countries vote against propositions - it means that they think so. Not others... and dont need try to change their opinion whith a force.

What about Ukraine. We have one federation. For all kinds of draughts.
People of Ukraine play only 64-russian draughts. Because it is our national draughts.
But we have National competitions for 2 kinds of draughts: 64-russian and 100. All equal: youth, woman.. everything.
Also people from 64 take part in international competitions of 64-brasilian rules, because it is almost the same with russian rules.
Coaches in the majority work in 2 kinds: 64 and 100. But more coaches in 64.

About financing and supporting from governement. It is also equal for 64 and 100. We have some players that getting salary for draughts. And everything depends on results. Governement needs medails from sportsmens. So who get it - get support. And for Governement is not so important it is 64 or 100, or 144. Important is MORE medails! We have one SPORT - DRAUGHTS!
If you get 1-3 on WC or EC you can get prise from governement, also your coach.

Of course, concurention is more higher in 100, so in 100 we dont have so much medails. Only few. Some years dont have at all. And from 64 always have some medails, in Youth exectly. And financing are the same for all, it is only for whole federation.
It means that 64 is as some support for Ukrainian draughts. Without it - 100 will dont have anything.
If you kill 64 - soon will die all draughts. 64 is our History, and without past - no future as you know...
For the most of the countries 64 is as the root and 100 is as the roof of a big draughts home!

For exemple. In Lille. in 100 Ukraine got 1 golden, 1 silver, 1 bronse. in 64- 2 golden, 1 silver, 1 bronse, in checkers - 1 golden.
Totally we got: 8 medails. if only 100 - only 3... 8 is more than 3 - so it's better for Ukrainian draughts!

and inside of draughts society people understand of course that 100 competions and 100 medails is more expensive.

And needs to understand this.
Only maybe in Russie is a little different, because they also have enough Champions also in 100 draughts.

And more important is that if compare whith any normal sports also mind sports - draughts is very weak! at first is very weak organisation!
It means that now is not important situation with Statute and Dividing 64 or 100.
Needs to think about the same problems, more global - how to develop draughts in the World!
and instead it we have that on GA - people come and get nothing... Any discussion, any proposition how to change sitution.

Look like some people thinking that if draughts came in IMSA and Accord we solve all problems. It is not so. It is not bad. But draughts should be well organised inside of FMJD at first. We dont have it now...

Only thinking about small things that will not show the real way for the normal future.
I think, now is not the best time for fighting. Nothing to divide, so dont need to fight...

p.s. And also is important to respect rules that we have and respect each one.
On the EC-youth 2012 Europe Confederation accept the application from FMS (russian regional federation of 100 draughts), but till now FSR (russian federation of all draughts) is legal member of FMJD (till GA doesnt change it). So why it happend? is was legal?
http://ru.pokerstrategy.com/#uS7UG6
Lets play Poker, to get for free 50$
Juri

Post by Juri »

One more interesting thing!
On GA in Lille 25 countries had the right to vote. It means that these are the most active draughts countries in the World.
From them.

Belgie, the Netherlands, Cameroon, Mali, Senegal, Mongolie. (6) - develop only 100 draughts.

But this year in Belgie we had the first 64 national competition. Mongolian also played in 64 tournaments.
France also is 100 country. But they made 64-144 federation and organise National 64 champ. and in Lille in 64 tournament we had more players from France that in 100...

Brasil, Estonia, Litva, Latvia, Aserbaidjan, Belarus, Russie, Ukraine, Israil, Poland, Usbekistan, Moldova, China, Сzech, Italy, Uganda, Germany (17).
Most of these contries originally played only 64 draughts. And only in time when USSR joined to FMJD - they started to develop 100.
Some of them as Poland, China, Israil - played always 100 and 64 in equal.
And important is that in all of these countries - national kind of 64 draughts is the most popular. Like Italy, Russie, Brasil... All amateurs knows only 64 kind. In the shop you can find only 64 kind. 100 - is like kind for professionals.
Japan and Hungary (2) - Only started to play. And play both in equal: 64 and 100.
From these 17: 9 - develop at first 64 russians (Estonia, Litva, Latvia, Aserbaidjan, Belarus, Russie, Ukraine, Usbekistan, Moldova), 3 - only brasilians (Brasil, Poland, China), 3 - own kind (Сzech, Italy, Uganda)Uganda play - pool-64., 3 - all kinds 64 (Germany, Israil).

Situation when 100 and 64 cooperate together is from the beginning, its above 50-60 years. To divide now is hard!

So we have 19 against 6.
It is real situation in draughts now. It is important to understand. So all actions of national federations are natural.
And needs to build the future programme of developing draughts according of its real situation.

Of course, the Netherlands is very important country in draughts. But only one country cannot dictate what to do - for the majority.
And dont need to forget that draughts made a very big step in its history when to FMJD joined USSR. USSR took a very big part in developing 100 draughts in the World. And the most of the active countries now in FMJD are the former USSR.
Needs to count it too.
Juri

Post by Juri »

Appeared one interesting idea about Russian problem!
Why needs to change Statute FMJD and organise fighting between different kinds of draughts?

Сurrent Statute is not so bad!
1.6. Every national federation that meets the above standards will be admitted to the FMJD. This admission has to
be approved by the General Assembly. In every section, only one federation can be admitted. This
admission will be confirmed by the General Assembly. The FMJD will support members to have recognition
by their Government, National Olympic Committee or other official institutions.
Sections can have organization allowance.

One section - one national federation.
So 100 - accept FMS (Russian federation of 100), and 64 - accept FSR.
And everybody is happy! Each one does his own job.

IS IT POSSIBLE???

But in Lille on GA just lost a time, and any ideas didnt discuss...
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Juri wrote:

IS IT POSSIBLE???

Hello Juri,

That is just what I suggested in my posting, with an image of changed structure of the FMJD
(a simple holding FMJD with some basic principles). Three sections with own GA's and own federations.
Maybe Alexander Presman can translate my whole posting in Russian for you, so you understand.
But I don't think it is so simple when I see the reaction of Frits Luteyn.

In Holland there was a little hit (maybe in Ukraine too :D ). I think the lyrics tell what is the problem:

Meja: it's all about the money songtekst

Sometimes I find another world inside my mind
When I realise the crazy things we do
It makes me feel ashamed to be alive
It makes me wanna run away and hide

It's all about the money
It's all about the dum dum didudumdum
I don't think it's funny
to see us fade away
It's all about the money
And I think we got it all wrong anyway

We find strange ways of showing them how much we really care
when in fact we just don't seem to care at all
This pretty world is getting out of hand
So tell me how we fail to understand

It's all about the money
All about the dum dum didudumdum
I don't think it's funny
to see us fade away
It's all about the money
And I think we got it all wrong anyway
Anyway
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Juri

Post by Juri »

Maybe not everything is so easy.
If with FMJD Russie could decide problems according current Statute.
But with Ministery of russian sports - no. I think, it accept idea: One sport - One federation.
And if to compare - national russian sport is 64, beacuse it is more popular inside of country, they have realtions and more regions play 64.
100 draughts could be without financing from russian goevernement.

So was invented idea with a new Statute. To make 100 draughts as only one legal draughts international sport in the world...
if it's true - It's a pity... :cry:

And it means that war will be continue :cry:
Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Post by Luteijn »

Juri wrote:Appeared one interesting idea about Russian problem!
Why needs to change Statute FMJD and organise fighting between different kinds of draughts?

Сurrent Statute is not so bad!
1.6. Every national federation that meets the above standards will be admitted to the FMJD. This admission has to
be approved by the General Assembly. In every section, only one federation can be admitted. This
admission will be confirmed by the General Assembly. The FMJD will support members to have recognition
by their Government, National Olympic Committee or other official institutions.
Sections can have organization allowance.

IS IT POSSIBLE???

Dear Juri

The board was quiet surprised about the voting in the morning of the EGA. Afterwards we speak with a lot of people who voted against. We did speak with the Ukrain too. But nobody could tell us why they voted against. The current statues doesn't talk about draughts on 64. The section doesn't have a vote in the executive board. The section does have one vote in the extended board. According to the current statues the finances of 64 belong to my duties. The members of the board of 64 has to be appointed on the GA of the FMJD. Until now we didn't do so, because we understand, that the sections don't want that we applie to these demands in the current statues.

The new stautes describe exactly the current situation. The situation that is wanted by the section 64. The new statues are made after talks with the president of the section 64. He agree with the princeple. Afterwards all the amendments of 64 were supported by the board. So the new statues are much better for 64 then the current statues. You did find one statement in the current statues that can be explained in favour of section 64. This statement is in the new statues too. So you can talk short and you can talk long. But the new statues are the one that section 64 do need and wanted.

We did talk with section 64 after the meeting. We did talk with several countries. We speak with individuals. Nobody could name any article in the new statues that is in disadvantage of section 64. So the board doesn't understand the voting of the countries. It is very difficult to change articles in the new statues, when nobody can tell us what the text should be.

Section 64 and checkers promised to come with their view on the new statues within a month. I hope that they will formulate article by article, what the problem is with the new statues. So we can change the text, vote about it and just can work on the development of draughts in all their variants together...

Best regards
Frits Luteijn, treasurer FMJD
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Luteyn beschrijft de Nederlandse onderhandelaars hier als parfumverkopers in Turkije die maar niet accepteren dat een toerist iets niet wil kopen.
Post Reply