World Mind Games Lille 2012
Re: World Mind Games Lille 2012
er zijn ook veeeeeeel minder vrouwen die dammen dus opzich niet heel vreemd toch?
- Hanco Elenbaas
Harm Wiersma mag van de sportredactie van De Telegraaf schrijven wat hij wil. Zijn rubriek heet daar column.ildjarn wrote:Een damrubriek hoort over dammen te gaan. Verhalen over wat er allemaal mis is met de damwereld (en niemand ontkent dat dat zo is) horen in een column thuis.
Is het zo moeilijk voor je om Harm's bedoelingen te zien? Neem het begin van zijn column nog een keer aandachtig door, dan ga je als het goed is vanzelf begrijpen wat hij beter vindt voor de damwereld.Fred van Amersfoort wrote:Precies, geef eens wat antwoorden Hanco. Moet een damrubriek in De Telegraaf gaan over organisatorische misstanden? Deel jij de visie dat een rubriek voor de "massa" zou moeten zijn en niet alleen voor de belangen van topspelers? Kun jij jouw uitspraak onderbouwen dat Wiersma positieve intenties heeft? Waar blijkt dit uit, positieve intenties voor topspelers of het totaal en hoe draagt Wiersma daar dan praktisch aan bij? Kennelijk heb jij bewondering voor de man, dat zal ergens op gebaseerd zijn. Dan neem ik aan dat jij in de keuken kan kijken en ons de visie van Wiersma kan toelichten. Wat is zijn masterplan? Ik ben benieuwd.
Harm Wiersma wrote:Dit weekend zal tijdens de World Mind Sports Games (WMSG) in Lille een bijzondere jaarvergadering van de Werelddambond worden gehouden. Er staan diverse veranderingen op het programma, bedoeld om voor de vorm meer op een echte sportorganisatie te lijken. Ik noem dit vanuit mijn volledige verantwoordelijkheid als voormalig Kamerlid, die meer dan eens een heilzame poging heeft gedaan om mensen en organisaties te veranderen. De praktijk is dat het onderdeel dammen van de WMSG niet veel anders is dan een zomerdamtoernooi met idiote regels. (12-0, 9-3, 8-4, 7-5). De remise is verbannen. Een aantal gezaghebbende topspelers – bij de mannen en de vrouwen – die na 6 ronden hooggeplaatst zijn, vindt het toegepaste systeem een soort loterij, maar wil liever niet met naam genoemd worden. Dat is de damwereld van vandaag in het jaar van mijn eigen 50-jarig persoonlijk damjubileum. De website van het evenement laat vrijwel alleen de foto’s zien van vier jaar geleden. Een website die vanaf het begin lastig toegankelijk is geweest bij het vermelden van relevante informatie. Zo is het volslagen onzin dat de denksporters wereldwijd 500 miljoen beoefenaars hebben.
Bij ieder product dat ’verkocht’ wordt, moet de basisinformatie op zijn minst volledig correct zijn. De enige denksport die het goed doet, is bridge. Zo had de damwereld ook veel beter een echte damolympiade onderdeel kunnen maken van deze tweede WMSG, zoals in 2000 ook in Londen is gedaan. Ik ben beschikbaar om met de IMSA, SportAccord en NOC & NSF over de toekomst van dé denksporten inclusief het dammen te filosoferen en te regisseren, maar zal dit niet op basis van vrijwilligheid doen. Hoe kan het lopen in zo’n kleurloze arena met vooral Nederlanders, Russen, te veel zwakke Aziaten en een verdwaalde Afrikaan, die in Parijs woont.( topspelers van het pan-Amerikaanse en het Afrikaanse continent zijn niet komen opdagen.)
Bewondering voor Harm, en respect dat hij wel uitspreekt wat veel andere grootmeesters alleen maar denken.
Dat de FMJD initiatieven neemt is prima, dat daarbij dingen misgaan is bedenkelijk. Dat men die fouten niet erkent verwerpelijk. En dat hier schrijvers zijn die menen de messenger de zwarte piet toe te moeten spelen is minimaal onbehoorlijk.
Laat Harm maar lekker schrijven in de stijl zoals Cruyff praat, wie zich er aan stoort moet het misschien maar niet lezen, Harm is er wel maar mooi in geslaagd om nog steeds een collumn/rubriek te hebben in de meest gelezen krant van Nederland.
Dat de FMJD initiatieven neemt is prima, dat daarbij dingen misgaan is bedenkelijk. Dat men die fouten niet erkent verwerpelijk. En dat hier schrijvers zijn die menen de messenger de zwarte piet toe te moeten spelen is minimaal onbehoorlijk.
Laat Harm maar lekker schrijven in de stijl zoals Cruyff praat, wie zich er aan stoort moet het misschien maar niet lezen, Harm is er wel maar mooi in geslaagd om nog steeds een collumn/rubriek te hebben in de meest gelezen krant van Nederland.
-
Een erg mager betoog Hanco.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Harm schrijft inderdaad zoals Cruijff praat, maar Cruijff heeft de mazzel dat hij elke zondag wordt gebeld door een verslaggever van De Telegraaf, die de Cruijffiaanse wartaal vervolgens omzet in een vlot leesbare column. Bij Harm neemt de sportredactie van de Gezondverstandkrant niet eens de moeite om de taalfouten te corrigeren. Het zou een hele stap vooruit zijn als Harm ook een ghostwriter krijgt.Dieter wrote:Laat Harm maar lekker schrijven in de stijl zoals Cruyff praat
Welke fouten heb je het over?Dieter wrote:Bewondering voor Harm, en respect dat hij wel uitspreekt wat veel andere grootmeesters alleen maar denken.
Heaven is no location, but a state of mind
Er wordt ook nog gedamd ondertussen:

Anikeev - Boomstra
Soms gaat Roel wat té snel: 8-12??

Anikeev - Boomstra
-
Wiersma schrijft bij vlagen ronduit op een vervelende toon. Dat ik inhoudelijk begrip heb voor sommige standpunten is iets anders. Hanco geeft geen antwoorden en presteert enig knip en plakwerk. Een paar punten: Wiersma vindt de puntentelling absurd. Nou en? En welk alternatief geeft hij? Hij wil betere beloningen voor topdammers, maar waarom eigenlijk? Want tegelijk geeft hij zelf aan dat "het wereldje" feitelijk niets voorstelt. Waarom dit dan beter belonen? Dan heeft hij het over een website waar van alles aan mankeert. Zou kunnen. Ik lees hier ook belevingen dat dat juist erg meevalt.Wat zijn de plannen voor de breedtesport? Hij noemt ze niet. Wiersma viert zijn 50 jarig jubileum. Als alles hem zo hoog zit, waarom schrijft hij geen inhoudelijk beleidsplan dan? Of waarom gaat hij geen discussie op het forum aan? Wiersma omschrijft de recordpoging als iets "dat kennelijk ook zo hoognodig moet". Om daarna direct te melden dat zijn evenement met paarden mogelijk nog meer tot de verbeelding spreekt. Bij mij niet, na dammende auto's, onderwater dammen en een koe die openingszetten doet is het wel een keer klaar. Wat wil Wiersma nu eigenlijk echt? Wil hij zo nu en dan wat bijbeunen of wil hij echt wat maken van de damsport? Organiseert hij toernooien in het belang van de sport of is het om spelers wat financieel aantrekkelijke normen te laten scoren? Laat ik het voorzichtig formuleren, ik proef af en toe wat opportunisme
-
En even daarvoor kan gewoon 8-12x12 ipv 14-20, gevolgd door (31-27) 12-17 6-11-16 met winst.Kosmos wrote:Er wordt ook nog gedamd ondertussen:
Anikeev - Boomstra
-
Dit citaat wekt toch vooral de indruk dat Harms portemonnee belangrijker voor hem is, dan zijn visie betreffende de damsport.Hanco Elenbaas wrote: Is het zo moeilijk voor je om Harm's bedoelingen te zien? Neem het begin van zijn column nog een keer aandachtig door, dan ga je als het goed is vanzelf begrijpen wat hij beter vindt voor de damwereld.
Harm Wiersma wrote: Ik ben beschikbaar om met de IMSA, SportAccord en NOC & NSF over de toekomst van dé denksporten inclusief het dammen te filosoferen en te regisseren, maar zal dit niet op basis van vrijwilligheid doen.

Roel - Misans
Dit gaat beter: Roel bouwt een winkelhaakop en forceert de winst:
44-40! 13-18 34-30 en omdat 20-25 niet gaat (43-39+) komt wit tot het dodelijke 30-25 +.
Casper van der Tak wrote:En even daarvoor kan gewoon 8-12x12 ipv 14-20, gevolgd door (31-27) 12-17 6-11-16 met winst.Kosmos wrote:Er wordt ook nog gedamd ondertussen:
Anikeev - Boomstra

Hier geeft zwart inderdaad te vroeg de staart 14/19/23 op. Na 8-12x12 loopt wit vast.
- Hanco Elenbaas
Die indruk heb ik niet, ook niet door dat citaat dat voor velerlei uitleg vatbaar is. Maar in de damwereld wordt het iemand al snel kwalijk genomen als hij wat aan dammen overhoudt, zeker als dat een stuk meer is dan veel anderen.Double_D wrote:Dit citaat wekt toch vooral de indruk dat Harms portemonnee belangrijker voor hem is, dan zijn visie betreffende de damsport.Hanco Elenbaas wrote: Is het zo moeilijk voor je om Harm's bedoelingen te zien? Neem het begin van zijn column nog een keer aandachtig door, dan ga je als het goed is vanzelf begrijpen wat hij beter vindt voor de damwereld.
Harm Wiersma wrote: Ik ben beschikbaar om met de IMSA, SportAccord en NOC & NSF over de toekomst van dé denksporten inclusief het dammen te filosoferen en te regisseren, maar zal dit niet op basis van vrijwilligheid doen.
Als jij het nodig hebt om zijn woorden in het negatieve te verdraaien, begrijp je misschien dat Harm Wiersma hele goede redenen heeft om niet met jou in discussie te gaan en zeker niet "op basis van vrijwilligheid".Fred van Amersfoort wrote:Wiersma schrijft bij vlagen ronduit op een vervelende toon. Dat ik inhoudelijk begrip heb voor sommige standpunten is iets anders. Hanco geeft geen antwoorden en presteert enig knip en plakwerk. Een paar punten: Wiersma vindt de puntentelling absurd. Nou en? En welk alternatief geeft hij? Hij wil betere beloningen voor topdammers, maar waarom eigenlijk? Want tegelijk geeft hij zelf aan dat "het wereldje" feitelijk niets voorstelt. Waarom dit dan beter belonen? Dan heeft hij het over een website waar van alles aan mankeert. Zou kunnen. Ik lees hier ook belevingen dat dat juist erg meevalt.Wat zijn de plannen voor de breedtesport? Hij noemt ze niet. Wiersma viert zijn 50 jarig jubileum. Als alles hem zo hoog zit, waarom schrijft hij geen inhoudelijk beleidsplan dan? Of waarom gaat hij geen discussie op het forum aan? Wiersma omschrijft de recordpoging als iets "dat kennelijk ook zo hoognodig moet". Om daarna direct te melden dat zijn evenement met paarden mogelijk nog meer tot de verbeelding spreekt. Bij mij niet, na dammende auto's, onderwater dammen en een koe die openingszetten doet is het wel een keer klaar. Wat wil Wiersma nu eigenlijk echt? Wil hij zo nu en dan wat bijbeunen of wil hij echt wat maken van de damsport? Organiseert hij toernooien in het belang van de sport of is het om spelers wat financieel aantrekkelijke normen te laten scoren? Laat ik het voorzichtig formuleren, ik proef af en toe wat opportunisme

Wat schreef Harm wél op 30 juni? viewtopic.php?f=85&t=2688&start=180
De Telegraaf en de lezers van De Telegraaf zijn al ruim 25 jaar bijzonder tevreden over Harm's column/rubriek. Als de sportredactie van die krant zou weten hoe spraakmakend die rubriek/column blijkt te zijn in het damwereldje, dat sommigen blijkbaar erg boos en kwaadaardig worden om wat Harm schrijft, zal men hem mogelijk nóg beter belonen.Harm Wiersma wrote:Binnenkort staat de damwereld spectaculaire gebeurtenissen te verwachten. Het is blijkbaar ook nodig om opvallende acties te doen. Op 6 en 7 juli recordpoging blinddammen door Erno Prosman. http://www.blindsimultaangouda.nl/blog/
Mogelijk nog meer spectaculair is het geplande evenement dammen met paarden dat 9 augustus in het Drentse Zweeloo op het programma staat.

-
Het maakt mij echt niet uit als iemand wat (of veel) verdient met dammen, wat mij betreft worden zeker wereldtoppers onderbetaald.Hanco Elenbaas wrote: Die indruk heb ik niet, ook niet door dat citaat dat voor velerlei uitleg vatbaar is. Maar in de damwereld wordt het iemand al snel kwalijk genomen als hij wat aan dammen overhoudt, zeker als dat een stuk meer is dan veel anderen.
Alleen komt het op mij nogal vreemd over als je voordat je een voorbeeld geeft van wat jij (in dit geval dus Harm) ziet als een verbetering, al begint over dat je er geld voor wil zien om je visie ten toon te spreiden. Dan lijkt het alsof je meer op financieel gewin uit bent, dan om de sport te verbeteren (of zelfs te redden). Denk ook dat je eerst rond de tafel zal moeten en je ideeen moet presenteren, en daarna een functie kunt krijgen om ze uit te voeren/anderen aan te sturen ze uit te voeren (en dat is ook het moment dat die vergoeding er kan/moet komen).
- Hanco Elenbaas
Ideeën aanbrengen om de damsport te verbeteren en daaraan verdienen kunnen hand in hand gaan. Harm Wiersma is damprofessional en wil binnen het dammen niets voor niets doen omdat hij denkt dat hij dan zijn eigen markt verpest. Binnen IMSA, SportAccord en NOC & NSF zijn er waarschijnlijk ook nauwelijks vrijwilligers te vinden.Double_D wrote:Het maakt mij echt niet uit als iemand wat (of veel) verdient met dammen, wat mij betreft worden zeker wereldtoppers onderbetaald.Hanco Elenbaas wrote: Die indruk heb ik niet, ook niet door dat citaat dat voor velerlei uitleg vatbaar is. Maar in de damwereld wordt het iemand al snel kwalijk genomen als hij wat aan dammen overhoudt, zeker als dat een stuk meer is dan veel anderen.
Alleen komt het op mij nogal vreemd over als je voordat je een voorbeeld geeft van wat jij (in dit geval dus Harm) ziet als een verbetering, al begint over dat je er geld voor wil zien om je visie ten toon te spreiden. Dan lijkt het alsof je meer op financieel gewin uit bent, dan om de sport te verbeteren (of zelfs te redden). Denk ook dat je eerst rond de tafel zal moeten en je ideeen moet presenteren, en daarna een functie kunt krijgen om ze uit te voeren/anderen aan te sturen ze uit te voeren (en dat is ook het moment dat die vergoeding er kan/moet komen).
Je laatste zin lijkt me wel waar.