Course in draughts

Post Reply
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Re: Course in draughts

Post by Kosmos »

voorkant.jpg
voorkant.jpg (7.39 KiB) Viewed 7780 times
De pre-course in draughts is vertaald in het Nederlands.
De beginnerscursus dammen is verkrijgbaar in boekvorm.
Het boek kost 10 euro excl. verzendkosten.
Inclusief verzendkosten is het 13 euro.
Last edited by Kosmos on Thu Aug 09, 2012 17:02, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind
Kosmos

Post by Kosmos »

De cursus is op Van der Wal / Wiersma niveau.
Om de opagven van de in totaal 25 lessen te maken is beheersing van de notatie niet nodig. De opgaven kunnen gemaakt worden door pijltjes te zetten en het veld waar de slag naartoe gaat, te markeren.
Attachments
binnekant.jpg
binnekant.jpg (7.99 KiB) Viewed 7778 times
Last edited by Kosmos on Thu Aug 09, 2012 17:05, edited 1 time in total.
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Kosmos wrote:Het lukt niet om het formaat kleiner af te drukken. Iemand tips?
Heb je geen Photoshop?
Stuur de jpg anders maar even naar mij (eric@ericsdamsite.com), dan krijg je 'm verkleind terug.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Prachtig omslag!

Alexander Presman's IrfanView kun je gratis downloaden op http://www.irfanview.com/ Hiermee kun je je afbeeldingen heel eenvoudig bewerken. (Resize; Sharpen; Cut; Crop; Enhance Colors, etc, etc.)

Image
Kosmos

Post by Kosmos »

Hanco Elenbaas wrote:
Prachtig omslag!

Alexander Presman's IrfanView kun je gratis downloaden op http://www.irfanview.com/ Hiermee kun je je afbeeldingen heel eenvoudig bewerken. (Resize; Sharpen; Cut; Crop; Enhance Colors, etc, etc.)

Image
Ja, dankje Hanco. Ik had net al de link gebruikt die elders stond om Irfanview te downloaden. Na wat gepuzzel lukt het wel om een ander formaat te kiezen en op te slaan. De foto van de cover komt uit de categorie Damkunst, heel stijlvol gemaakt door de kunstenaar.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Kosmos wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Prachtig omslag!

Image
Ja, dankje Hanco. Ik had net al de link gebruikt die elders stond om Irfanview te downloaden. Na wat gepuzzel lukt het wel om een ander formaat te kiezen en op te slaan. De foto van de cover komt uit de categorie Damkunst, heel stijlvol gemaakt door de kunstenaar.
IrfanView is even wennen, maar daarna een heel makkelijk en nuttig programma.

Jean-Pierre Alaux heeft nog wel meer gemaakt wat je misschien zou kunnen gebruiken, zoals dit:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Kosmos wrote:
voorkant.jpg
De pre-course in draughts is vertaald in het Nederlands.
De beginnerscursus dammen is verkrijgbaar in boekvorm.
Het boek kost 10 euro excl. verzendkosten.
Inclusief verzendkosten is het 13 euro.
Ik denk dat je het plaatje niet als attachment, maar 'gewoon' moet plaatsen. Dan is ie ongeveer 15 cm lang en breed (bij 72 dpi = beeldschermresolutie), zoals ik 'm gemaakt heb. Hij is nu opeens zo klein geworden.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
Kosmos

Post by Kosmos »

Deze kunst is voor de damwereld te controversiëel, Hanco.
De cover van deel 3 met daarop een aantrekkelijke vrouw was voor domineezoon Krajenbrink al aanleiding om afkeurende geluiden te laten horen, in Hoofdlijn kwam hij naar aanleiding van de cover met een hele waslijst aan veroordelingen (waaronder 'puberaal')..............De recensie was verder prima trouwens, ook de andere kritische noten, maar de opinie over de vorokant vind ik echt verschrikkelijk bekrompen.
Juist deze truttige, bangige houding, deze spruitjesgeur nekt de damsport... Iedereen moet maar de brave borst uithangen...
Stel je voor dat iemand als Ballotelli zou dammen, die zou het leven zuur gemaakt woren, in alles wordt zo'n man dan tegengewerkt, want geen brave borst. Terwijl zulke kleurrijke figuren juist het zout in de pap zijn, daar genieten mensen van, behalve biblebelters dan zogenaamd, die zijn zo geobsedeerd door schuld, dat ze in alles wat aantrekkelijk is de echo van de erfzonde herkennen...
Dus een vrouw met blote borsten kan dan natuurlijk al helemaal niet...
Op het forum is het ook zo, ik hoor van lezers dat ze de felle uithalen van mij en anderen missen... Als compensatie dus even wat rebels praat over mooie vrouwen. Het begint inderdaad saai te worden hier, zo'n beetje het enige wat wordt gepost is een wekelijkse update van de deelnemerslijst van een sneldamtoernooi diep in december.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Kosmos wrote:Deze kunst is voor de damwereld te controversiëel, Hanco.
De cover van deel 3 met daarop een aantrekkelijke vrouw was voor domineezoon Krajenbrink al aanleiding om afkeurende geluiden te laten horen, in Hoofdlijn kwam hij naar aanleiding van de cover met een hele waslijst aan veroordelingen (waaronder 'puberaal')..............De recensie was verder prima trouwens, ook de andere kritische noten, maar de opinie over de vorokant vind ik echt verschrikkelijk bekrompen.
Juist deze truttige, bangige houding, deze spruitjesgeur nekt de damsport... Iedereen moet maar de brave borst uithangen...
Stel je voor dat iemand als Ballotelli zou dammen, die zou het leven zuur gemaakt woren, in alles wordt zo'n man dan tegengewerkt, want geen brave borst. Terwijl zulke kleurrijke figuren juist het zout in de pap zijn, daar genieten mensen van, behalve biblebelters dan zogenaamd, die zijn zo geobsedeerd door schuld, dat ze in alles wat aantrekkelijk is de echo van de erfzonde herkennen...
Op het forum is het ook zo, ik hoor van lezers dat ze de felle uithalen van mij en anderen missen... Als compensatie dus even wat rebels praat over mooie vrouwen. Het begint inderdaad saai te worden hier, zo'n beetje het enige wat wordt gepost is een wekelijkse update van de deelnemerslijst van een sneldamtoernooi diep in december.
Er zijn veel te weinig mensen die belangeloos wat over hebben voor de damsport, Tjalling. Van die felle uithalen hou je meer vijanden dan vrienden over, dus laat diegenen die je daartoe aansporen zelf maar eens hun nek uitsteken. Het is doorgaans niet zinvol om je al teveel aan te trekken van wat anderen ergens van vinden. Niemand weet het immers beter voor jouzelf dan jij. Zie ook het laatste hoofdstuk van Journey to Ixtlan. Voor het refrein van dit nummer van Rick Nelson uit 1972 heb ik de afgelopen 40 jaar steeds meer waardering gekregen. :D

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nj0vR_NpcfA[/youtube]
Kosmos

Post by Kosmos »

Hanco Elenbaas wrote:
Kosmos wrote:Deze kunst is voor de damwereld te controversiëel, Hanco.
Er zijn veel te weinig mensen die belangeloos wat over hebben voor de damsport, Tjalling. Van die felle uithalen hou je meer vijanden dan vrienden over, dus laat diegenen die je daartoe aansporen zelf maar eens hun nek uitsteken. Het is doorgaans niet zinvol om je al teveel aan te trekken van wat anderen ergens van vinden. Niemand weet het immers beter voor jouzelf dan jij. Zie ook het laatste hoofdstuk van Journey to Ixtlan. Voor het refrein van dit nummer van Rick Nelson uit 1972 heb ik de afgelopen 40 jaar steeds meer waardering gekregen. :D

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nj0vR_NpcfA[/youtube]
Achja, Hanco, zo is het natuurlijk ook.
De kern van mijn betoog is dat kleurrijke figuren en vreemde uitspattingen je sport alleen maar aantrekkelijk maken. Daar hoeft men niet zo bang voor te zijn. Dat geforceerd brave vind ik niet aantrekkelijk. Ik vind dit zelf een cruciaal punt voor de damsport, maar wellicht is mijn betoog dat dammen wel wat meer sexy mag worden gepresenteerd, voor dovemansoren bestemd. Dat paarddammen was trouwens een mooi voorbeeld hoe het wel moet, zoiets heeft wel de juiste uitstraling. Creatief, en spinglevend...
Als ik een toernooi zou organiseren, zou ik sowieso de spelers presenteren onder begeleiding van muziek. Voor Thomy M'Bongo hadden we de King of Bongo van Manu Chao in gedachten.
Je kunt natuurlijk niet alle kritiek naast je neerleggen. Er is goede kritiek, voortkomend uit expertise, bijv. dat er meer verschillende werkvormen aan bod hadden moeten komen in de Course volgens Kraai. Daar kun je wat mee. Ik ben nu bezig met een werkboek bij deel 2, met daarin allerhande verschillende trainingsvormen.
Er is ook kritiek die je naast je neer kunt leggen, als het voortkomt uit een verkeerde visie of als het voortkomt uit afgunst.
Dat anderen maar eens hun nek moeten uitsteken in plaats van lekker makkelijk aan de zijlijn te genieten hoe anderen zich uitsloven, daar ben ik het met je eens. Het demotiveert me echter dat er zo weinig te beleven is op dit forum. Ik overweeg vaak om er zelf ook maar de brui aan te geven, maar het hogere zelf doet nooit mee.
Daarmee komen we op het boeiende thema van keuzevrijheid, ook wel vrije wil genoemd. Deze spirituele kwestie wordt nergens beter uitgelegd dan in de Donald Duck. Elk mens (al is het hier een eend) heeft twee raadgevers, het lagere zelf en het hogere zelf, of welke namen er in de spirituele literatuur wel niet allemaal aan gegeven worden. Duidelijk is de Donald Duck: bij een dilemma verschijnt de innerlijke strijd in beeld als het engeltje en het duiveltje die tegengestelde adviezen geven. Jij kunt kiezen wiens raad je opvolgt... Zelf weet je volgens mij niet bijster veel, maar het hogere zelf (het engeltje) kent de juiste visie, het lagere zelf of ego (het duiveltje) heeft alleen maar waanzinnige plannen met je voor...
Tussen de biblebelters heb je trouwens gewoon leuke en minder leuke mensen zoals overal. Zo vind ik de zogenaamde dakevangelist een prachtig verschijnsel. Die man gaat vanuit een oprecht beleefd geloof dwars tegen maatschappelijke conventies in en stáát ergens voor. Ook al heb ik andere opvattingen, zo'n kerel is wel een pareltje vind ik. Jezus zal erg tevreden zijn over zo'n volgeling denk ik, hij zal echt niet vrezen dat die man wel eens nogal maf over kan komen op mensen die liever in de pas lopen...
Goed, ik ben mijn ei weer even kwijt.
Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens »

Kosmos wrote:(..) Het demotiveert me echter dat er zo weinig te beleven is op dit forum. Ik overweeg vaak om er zelf ook maar de brui aan te geven, maar het hogere zelf doet nooit mee. (..)
Tjalling, het is inderdaad wat stil op het Forum. Bedenk echter dat het aantal lezers vele malen groter is dan het aantal schrijvers. Ik ken een aantal dammers die nooit iets posten, maar het Forum wel degelijk trouw volgen. Maar ik zal mijn best doen wat vaker in te loggen en te reageren.
Kosmos

Post by Kosmos »

Dammen in China, foto van damleraar Tian Chengcheng.
Attachments
china1.jpg
china1.jpg (477.42 KiB) Viewed 7343 times
Kosmos

Post by Kosmos »

De damklas van Tian Chengcheng.
Attachments
china4.jpg
china4.jpg (569.59 KiB) Viewed 7343 times
Kosmos

Post by Kosmos »

Concentratie tijdens een dampartij. Bij teamwedstrijden speelt men in China met 2 mannen en 1 vrouw, best een leuk idee ...
Attachments
china2.jpg
china2.jpg (617.5 KiB) Viewed 7342 times
Kosmos

Post by Kosmos »

Image

Het zesde deel in de serie A course in draughts is gereed en staat online op de fmjd-site. Iedereen kan dit werkboek bij deel 2 gratis downloaden.
Het werkboek bevat veel verschillende werkvormen om de theorie uit deel 2 te oefenen. Ziehier welke werkvormen worden aangeboden (uit Introduction)

Combinations: You have to solve the combination in a given amount of time. You should note down only the first two moves of the solution. After the time has run out you can check the solutions. If you didn’t find all or almost all solutions, you can try to do the exercise again later. Hopefully your speed grows!
Forcings: You have to force a shot. So first you play a move and only after the (forced) answer the combination begins. These exercises are usually more difficult than finding straightforward shots. Therefore you are given more time to solve these exercises. The time is shown on the clock symbol in the right column. You only have to note down the first three moves.
Good or not? You have to consider if a certain move is good or wrong. It usually has to do with tactical merits of the position. Sometimes a move looks wrong at first sight but turns out to be a trap (a snare).
Calculation: Calculation is a very important skill in draughts, so we practice it a lot. There are different kinds of exercises in which you have to calculate. For example a position is shown in which a deep shot is performed. You have to draw the remaining position in an empty diagram!
Sometimes you have to follow a line (of moves) blindly. After a couple of moves you have to spot a shot. Sometimes you have to draw the position after a couple of moves in an empty diagram.
Strategy: You have to think about what kind of plans to perform in certain positions. Knowledge from the courses is necessary to answer the questions.
Judging positions: In the first section of a Course in draughts part II judging positions is covered. You learned the features to pay attention to in order to judge a position well. Now you have to use the relevant features to judge positions. It is very useful to study the solution of these exercises seriously, since this will give you more information about how to judge and how the games were played. Many players have difficulties judging positions correctly. Making the exercises and studying the solutions will help you develop the skill to judge positions accurately.
Which move do you play? These exercises are not so easy! You have to consider both tactics and strategy to be able to find the right move! This situation resembles the game situation in which you have to look for the best moves without getting any hints! You are permitted to use a board for trying out variations. After that don’t forget to study the solutions!
Making a movie: This exercise was invented by Herman Bouwhuis and promoted by the famous Dutch draughts trainer Johan Krajenbrink. A strategic game is shown that you have to play on your own board. Then you have to make diagrams that show the strategy of the game. The series of diagrams should be like a short movie of the game. Like making a movie of a book, you can’t show all of the game, so you have to consider which moments in the game are crucial for the performed strategy!
Cool shots: For these extra exercises you can take your time. These shots aren’t easy. There certainly is no shame in looking for the solutions if you can’t find it. Later you can try to solve the same shots again! These extra combinations are helpful for learning many combinational patterns. Knowing many patterns will help you recognize tactical ideas in your games. Helped by knowledge about tactics you will be able to find the relevant tactical ideas in your games much faster. It is not about remembering exact positions. The point is that you remember the patterns and ideas.
The cool shots are also meant to show you nice ideas to enjoy! It will probably surprise you how many tactical ideas are hidden in our seemingly simple game of draughts.
Analysing positions If you analyse a position you have to consider all relevant moves and how these moves can be met. You have to consider both strategic and tactical possibilities. Analysing a position helps you to judge who has the better position.
Composing positions Sometimes only the position of one of the colours is given. You have to create the other position yourself. The task can be to make a position in order to be able to perform a shot or a position in which black to play has no good moves.
Post Reply