KRANTENARTIKELEN - 2004

Post Reply
Hanco Elenbaas

Re: De Telegraaf, 13 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

De Telegraaf wrote:Thijssen geen killer achter het dambord
HUISSEN - Een killer achter het dambord zal Kees Thijssen nooit worden. Voor de derde keer in de nationale titelstrijd drong hij een tegenstander groggy in de hoek maar weer slaagde hij er niet in de definitieve knock-out toe te dienen. Koploper Marino Barkel was dinsdag in Huissen, na Hein Meijer en Jeroen van den Akker, de derde opponent die er tegen Thijssen met een blauw oog vanaf kwam.

...

Voor Thijssen betekende de remise het verlies van een punt. "Mijn zwakke punt is dat ik teveel tijd nodig heb alles door te rekenen", mopperde hij. "Tegen Meijer en Van den Akker miste ik opgelegde kansen. Tegen Barkel weer. Ik speel goed maar kan het niet afmaken. Dat is dodelijk in het dammen."
Grappig dat geschreven wordt over iemand die onder andere twee keer de Grootmeestergroep van het Internationaal Bijlmerdamtoernooi won, die dit jaar de eerste plaats pakte in het ook zeer sterke toernooi in Cannes en die vorig jaar Kampioen van Nederland werd, dat hij nooit een killer zal worden.
Hanco Elenbaas

Haagsche Courant, 14 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Heusdens gaat spanning nog altijd niet uit de weg
door Peter Alleblas

SCHIEDAM | Ron Heusdens is niet meer de dammer 'met de meest interessante zetten'. "Ik wilde altijd leuk en creatief spelen, ik was soms een brokkenpiloot.".

Het gaat Ron Heusdens tijdens het NK dammen om het behouden van de A-status.
(foto Theo Böhmers)

De Schiedammer behoort echter sinds 1999 steeds tot de beste vier bij het Nederlands kampioenschap dammen. In het NK in Huissen, dat tot en met zaterdag duurt, gaat het hem puur om het behouden van de A-status.

Deze status verwierf hij vorig jaar in Zwartsluis waar hij tijdens het wereldkampioenschap als achtste eindigde, nota bene als invaller. Hij kende een vliegende start, maar kreeg van het ene op het andere moment last van allerlei kwaaltjes. "Ik hield Tsjizjov en Georgiev (die beiden met Valneris gedeeld eerste zouden worden, red.) moeiteloos op remise. Maar na de zesde ronde werd ik ziek. In m'n onderbeen kreeg ik een bloeding, mijn oog raakte ontstoken en ik moest vaak hoesten. Op een zenuwslopend toernooi als het WK kon ik er niet mee omgaan. Ik begon steeds slechter te spelen. Tegen Rob Clerc speelde ik een slechte partij, tegen Gérard Jansen stond ik goed, maar verloor toch en tegen Ton Sijbrands speelde ik als een klein kind zo slecht. Ik zorgde ervoor dat hij vierde werd en niet ergens in de middenmoot eindigde."

In 1981 werd Heusdens jeugdkampioen van Nederland. Een talent was hij, maar de grote doorbraak liet lang op zich wachten. "Vroeger deed ik nogal eens de meest interessante zetten. Maar ik vergooide mijn stelling vaak. Ik had niet het idee dat ik ooit de top zou kunnen halen."

Roken

Sinds de dambond het rookbeleid heeft aangepast, is Heusdens beter gaan dammen. Inmiddels behoort hij tot de beste spelers van Nederland. "Een jaar of vijf, zes geleden mocht je nog roken in de halve finale van het Nederlands kampioenschap. Ik kreeg er tranen van in mijn ogen en ook knallende hoofdpijn. Nadat het verboden werd, ben ik beter gaan spelen."

In 2001 werd hij gedeeld eerste in de nationale titelstrijd en vorig jaar legde hij beslag op de tweede plaats. Heusdens, die in de ereklasse voor Van Stigt Trans uitkomt en de onderlinge competitie bij het Haagse ODB speelt, is niet langer meer de dammer die frivole escapades uithaalt. Veeleer is hij 'een degelijke speler' geworden. "In plaats van de meest interessante zet probeer ik nu de beste zet te doen. Waar ik onder meer veel van geleerd heb, zijn de trainingen die ik geef bij RDG/DIO, Rijnsburg en ODB. Ik ben meer over bepaalde zetten gaan denken. Maar toch, ik ga de spanning ook weer niet uit de weg."

Qua stellingsinzicht, zegt hij, behoort hij 'tot de absolute wereldtop'. "Ik ben alleen niet zo'n goede rekenaar als bijvoorbeeld Tsjizjov. Hij heeft nu eenmaal bepaalde kwaliteiten, net als Schwarzman trouwens." En Sijbrands? "Dat hij zoveel partijen 'blind' kan schaken, vind ik bijzonder. Hij moet gewoon iets 'zien', het moet een bepaald talent van hem zijn. Ik kan het in elk geval niet. Ik moet een bord zien, schijven, een stelling."

Hij kan genieten van eindspelletjes ('Fantastisch'). Een speler is hij ook die in opperste concentratie een partij afwerkt. "Een vriend van me kwam eens kijken. Tijdens een partij die ik speelde, keek ik de zaal in. Ik keek plotseling recht in zijn ogen, zonder dat ik me realiseerde dat hij het was, zó geconcentreerd was ik."

In buitenlandse toernooien wil hij ook wel eens zijn zinnen verzetten. Een andere Ron Heusdens verschijnt dan achter het dambord. "In toernooien als die in Sint Petersburg en Salou speel ik altijd onder de maat, vaste prik. Dan wil ik ook leuke dingen doen zoals raften. Dat soort toernooien verkrachten mijn rating, om het zo maar te zeggen."

In het Franse Draguignan, tijdens een rapidtoernooi, stond hij onlangs wel op scherp. De hele wereldtop was er, Heusdens werd tweede en toucheerde in een weekend 760 euro. Een behoorlijke som geld, vergeleken met de bedragen die de dambond voor het Nederlands kampioenschap in Huissen kan uitgeven. "De bond heeft op dit moment niet veel te besteden, want de winnaar van het NK krijgt 1500 euro. Dat is natuurlijk erg weinig. Rijk word je niet van het dammen, als fullprof moet je het hebben van onder meer trainingen en damrubrieken schrijven."

Niet ver van Huissen overigens, in Rheden, poogde hij enkele maanden geleden andermaal een gooi te doen naar de titel in de Denksporttriathlon (schaken, dammen en bridgen). Hij heeft deze al tien keer op zijn naam geschreven, een indrukwekkend record. "Ik vind alleen dat bridgen er niet in thuishoort. Ik zie dat meer als een behendigheidsspelletje, een dwangetje hier, een ingooi daar. Bridgen doe je met z'n tweeën, een echte denksport hoort iets individueels te zijn."

Hij startte als één van de titelfavorieten in dit NK, maar heeft inmiddels forse achterstand opgelopen. De 41-jarige Schiedammer wacht nog een loodzwaar programma. Morgen treft hij titelhouder Kees Thijssen. "Thijssen ligt me niet zo. Ik heb één keer van hem gewonnen, voor plaatsing voor de Challenge Mondial (de winnaar hiervan mag de wereldkampioen uitdagen, red.) in Rusland. Ik was wel blij dat ik 'm won, want ik heb hierdoor mijn Russissche vriendin ontmoet."
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Rob Clerc blijft tweede
HUISSEN | Rob Clerc blijft tweede in het Nederlands kampioenschap dammen. Dinsdag, in Huissen, speelde de Zoetermeerder in de negende ronde remise tegen Hein Meijer. De achtvoudig nationaal kampioen heeft twaalf punten behaald, één minder dan koploper Marino Barkel, de grote sensatie van dit NK.

De Twent remiseerde gisteren in het Gelderse damstadje tegen de Amsterdamse titelhouder Kees Thijssen. Barkel leidt met dertien punten.

De negende ronde stond gisteren overigens geheel in het teken van de remises. Ook Ron Heusdens boekte remise tegen Auke Scholma. De Schiedammer deelt samen met Delftenaar Erno Prosman, Gérard Jansen en Jeroen van den Akker de gedeelde zesde plaats. Allen hebben negen punten behaald.

Niek Kuijvenhoven kwam gisteren niet van de voorlaatste plaats af. De Westlander, die eergisteren van hekkensluiter Gerrit Boom won, resmiseerde tegen Erno Prosman. Kuijvenhoven heeft inmiddels zeven punten achter zijn naam staan.

Tanja Chub, de enige vrouwelijke deelnemer, speelde remise tegen Jeroen van den Akker en staat na negen ronden op acht punten.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Thijssen vergeet weer nekslag uit te delen

door Rob Kramp

HUISSEN | Een killer achter het dambord zal Kees Thijssen nooit worden. Voor de derde keer in de nationale titelstrijd drong hij een tegenstander groggy in de hoek maar weer slaagde hij er niet in de definitieve knock-out toe te dienen. Koploper Marino Barkel was dinsdag in Huissen, na Hein Meijer en Jeroen van den Akker, de derde opponent die er tegen Thijssen met een blauw oog vanaf kwam.

Door de remise in 54 zetten behield Barkel na negen ronden de leiding op het NK. Rob Clerc kwam met zwart tegen Hein Meijer niet verder dan een puntendeling. Aleksander Baljakin wachtte hetzelfde lot tegen Hans Jansen. Met nog vier ronden staat Barkel een punt voor op Clerc, twee op titelverdediger Thijssen en drie op Baljakin, Hans Jansen. Bovendien is hij nog maar twee punten verwijderd van een grootmeesterresultaat.
"Ik heb te veel kansen nodig", mopperde Thijssen na zijn remise. "Voor mijn gevoel had ik op twee, drie manieren kunnen winnen maar ik miste de tijd alles uit te rekenen." In gierende tijdnood greep hij mis en kon Barkel afwikkelen naar remise. "Hij liet mij alles uitrekenen", gaf Thijssen aan, "en speculeerde er op dat ik in tijdnood zou komen. Hachelijke zaak maar hij kwam er vnadaag mee weg."
Barkel (29) is de formule 1-dammer van Nederland. Een snellere schuiver is er op de Nederlandse damborden vermoedelijk niet te vinden. Tegen Thijssen doorstond hij op zijn derde NK de eerste vuurproef. "Niet glansrijk", erkende hij, "maar wel doelmatig." De spanning was hem in de zinderende slotfase aan te zien. Zijn hand trilde licht boven de schijven. "Toch", keek hij terug, "raakte ik nooit in paniek. Het was eng, ik maakte me zorgen maar ik bleef helder."
De fortuinlijke ontknoping paste helemaal in het toernooi van Barkel. "Ik heb op dit NK een engeltje op mijn schouder", grijnsde hij. "Dat moet er nog vier ronden blijven zitten." Voor Thijssen betekende de remise het verlies van een punt. "Mijn zwakke punt is dat ik teveel tijd nodig heb alles door te rekenen. Tegen Meijer en Van den Akker miste ik opgelegde kansen. Nu weer. Ik speel goed maar kan het niet afmaken." | ANP
Last edited by Hanco Elenbaas on Wed Apr 14, 2004 13:20, edited 1 time in total.
Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 14 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Marino Barkel slaat aanval af
Door ANTON JANSSEN

HUISSEN - Marino Barkel heeft de eerste aanval op zijn koppositie bij het NK dammen in Huissen met verve afgeslagen. De speler uit Vriezenveen, die tweede paasdag alleen de leiding nam, doorstond gisteren het treffen met titelverdediger Kees Thijssen. De partij eindigde na bijna drieënhalf uur onbeslist.

Gerrit Boom, de hekkensluiter van het NK dammen in Huissen, sprokkelde gisteren tegen local hero Gérard Jansen zijn derde puntje van het toernooi. - Foto: Erik van ’t Hullenaar

Omdat ook op de overige zes borden in de negende ronde geen winst tot stand kwam, deden er zich in het klassement geen verschuivingen voor. Het was voor het eerst dit NK dat er in een speelronde alleen remises te noteren vielen.

Barkel speelde in zijn kenmerkende stijl en kreeg een offensief van Thijssen te verduren. Na een verre voorpost dicht bij de damlinie combineerde de kampioen van 2003 naar dam. In het afspel hield Barkel het hoofd koel. In de fase waarin de bedenktijd van Thijssen zienderogen slonk, maakte de koploper de vijandelijke dam onschadelijk met remise als uitkomst.

Toen had Rob Clerc, de koploper van het eerste uur en grootste concurrent van Barkel, de punten al gedeeld met Hein Meijer. Ook tussen Alexander Baljakin en Hans Jansen viel geen beslissing. Ook hier werden vijftig zetten volgemaakt zonder dat in speltechnische zin het evenwicht werd verbroken.

Vervolgens zag Gérard Jansen zijn optisch voordeel tegen Gerrit Boom verwateren. De Zutphenaar redde zich uit zijn netelige positie met een slim offer, gevolgd door een achterloop. De Huissenaar hield aan die afwikkeling een licht overwicht over maar meer ook niet waardoor hekkensluiter Boom zijn derde puntje van het toernooi kon bijschrijven. Voor Jansen was het zijn negende remise op rij.

De vele toeschouwers, die om 16.00 uur na hun werkdag naar 't Koelhuis in Huissen kwamen, zagen hoe in de drie resterende partijen interessante stellingen op het bord stonden. Niek Kuijvenhoven deed een poging om Erno Prosman in het eindspel pootje te lichten. De grootmeester en voormalig kampioen onderkende de gevaren en hield de stelling binnen de remisemarges.

Jeroen van den Akker was langdurig in de weer om het positionele voordeel op Tanja Chub te verzilveren. De Europese kampioene bij de vrouwen weerde zich manmoedig tegen het rekenwerk van Van den Akker. Ze vond in het labyrint van varianten in de 4 om 4 positie het smalle pad naar de deling van de punten.

Auke Scholma was tegen Ron Heusdens in de eerste tijdnoodfase door een zwakke voortzetting een schijf achterop geraakt en moest voor zijn partij vrezen. Ook de Friese grootmeester overleefde zijn nadelig eindspel door handig te manoeuvreren met zijn overblijvende schijven en later met zijn dam.

Uitslagen negende ronde: Hein Meijer-Rob Clerc 1-1, Gerrit Boom-Gérard Jansen 1-1, Erno Prosman-Niek Kuijvenhoven 1-1, Jeroen van den Akker-Tanja Chub 1-1, Auke Scholma-Ron Heusdens 1-1, Kees Thijssen-Marino Barkel 1-1 en Alexander Baljakin-Hans Jansen 1-1.

Stand: 1. Barkel 9-13, 2. Clerc 9-12, 3. Thijssen 9-11, 4. H.Jansen en Baljakin 9-10, 6. Heusdens, Van den Akker, G. Jansen en Prosman 9-9, 10. Meijer, Scholma en Chub 9-8, 13. Kuijvenhoven 9-7 en 14. Boom 9-3.

Programma tiende ronde (vandaag 12.00 uur): Heusdens-Thijssen, Chub-Scholma, Kuijvenhoven-Van den Akker, G. Jansen-Prosman, Meijer-Boom, Barkel-Baljakin en Clerc-H. Jansen.
Hanco Elenbaas

Algemeen Dagblad, 14 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Remise troef op NK

door Rob Clerc

Het heeft nog lang geduurd, maar in de negende ronde van het Nederlands damkampioenschap eindigden alle partijen in remise. Dat wil allerminst zeggen dat er niet gestreden werd, maar de remisemarge in het damspel is nu eenmaal te groot. Zolang de puntenoverwinning niet ingevoerd wordt zullen er altijd ronden op het NK zijn met louter remises. Helaas accepteert een meerderheid in de damwereld het remisespook. Niettemin viel op de borden veel te beleven. De mooiste partij van de ronde was zonder twijfel Thijssen-Barkel: de kampioen tegen de koploper. Titelverdediger Thijssen speelde een subtiele positiepartij, waarin hij groot voordeel verkreeg. Door het razendsnelle spel van Marino Barkel had de witspeler geen tijd om zijn voordeel nauwkeurig in winst om te zetten. Bij de analyse na afloop werd geen verdediging voor Barkel gevonden. Na de partij werd het Thijssen even te veel. De doorgaans beminnelijke kampioen schoot uit zijn sloof en was echt kwaad: “Hij ziet niets en laat alle beslissingen aan de tegenstanderâ€?. De reactie was begrijpelijk, maar Thijssen mocht het alleen zichzelf aanrekenen dat hij een gewonnen stand niet wist te verzilveren. De eerste aanval op zijn koppositie heeft Barkel afgeslagen (zie partij). Van de overige partijen was Baljakin-Jansen zeer de moeite waard. De Wit-Rus heeft nog maar één partij gewonnen en zal zich een ander verloop hebben voorgesteld. Tegen Hans Jansen viel er in een loopgravenoorlog niets te winnen voor de import-Huissenaar.

Hekkensluiter Gerrit Boom stal de show met een dubbeloffer dat hem een fraaie remise opleverde tegen Gérard Jansen. In de partij Scholma-Heusdens waren beide spelers ontevreden met het gelijke spel. Na de eerste klokcontrole stond Schiedammer Heusdens een volle schijf voor, maar het is niet zijn toernooi. Na afloop meldde hij teleurgesteld dat dergelijk voordeel niet aan hem besteed is. Ondertussen blijft Tanja Chub iedereen verbazen. De speelster van het Schiedamse Van Stigt Thans speelde een principiële en spannende hekstellingpartij tegen Jeroen van den Akker.
Hanco Elenbaas

De Telegraaf, 14 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Eerste nederlaag Barkel

HUISSEN - Marino Barkel is woensdag in Huissen tegen zijn eerste nederlaag opgelopen in de nationale titelstrijd dammen. De 29-jarige koploper uit Vriezenveen verloor in de tiende ronde op de 66e en laatste zet met wit van zijn trainer Aleksandr Baljakin.

Door de nederlaag kreeg Barkel aan de kop gezelschap van Kees Thijssen en Rob Clerc. Thijssen, titelverdediger in Huissen, versloeg met zwart Ron Heusdens in 57 zetten. Clerc maakte remise met Hans Jansen. Het drietal heeft dertien punten en wordt op een punt gevolgd door Baljakin, die woensdag zijn tweede overwinning behaalde in 't Koelhuis.

Baljakin (43), negende van de wereld, debuteert op het NK in Huissen. De Wit-Rus bezet sinds 1989 het eerste bord bij damclub DV Huissen. Sinds 2002 woont hij permanent in Nederland (Arnhem). Hij kreeg van de dambond een wild card, omdat hij in de competitie de hoogste rating bij elkaar speelde. Baljakin was drie keer kampioen van de Sovjet-Unie en twee keer tweede op het WK.

Op zijn eerste NK komt hij langzaam los. In de tweede ronde versloeg hij Hein Meijer, maar daarna slaagde hij er tot woensdag niet meer in de remises uit de weg te gaan. Tegen Barkel, nationaal meester, oefende Baljakin lang druk uit op de witte stelling. Toch leek de Vriezenvener de tweede aanval op zijn leidende positie te weerstaan.

Hij offerde een schijf om de pressie te verlichten en stak veel bedenktijd in een sluitende verdediging. Voor het eerst zat hij bijna 2,5 uur achter het bord. Gaandeweg leek hij met secuur spel op weg naar de bevrijdende remise. Op zijn 66e en laatste zet beging hij een stommiteit van jewelste. In een vlaag van concentratieverlies trapte hij in een bijzonder simpele combinatie.

Huissen. NK mannen. Tiende ronde: Heusdens - Thijssen 0-2, Chub - Scholma 1-1, Kuijvenhoven - Van den Akker 0-2, Gerard Jansen - Prosman 1-1, Meijer - Boom 1-1, Barkel - Baljakin 0-2, Clerc - Hans Jansen 1-1. Stand: 1. Barkel, Clerc, Thijssen 13 punten, 4. Baljakin 12, 5. Hans Jansen, Van den Akker 11, 7. Gerard Jansen, Prosman 10, 9. Heusdens, Scholma, Chub, Meijer 9, 13. Kuijvenhoven 7, 14. Boom 4.
Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL »

Now Games of CANNES 2004 tournament are available. Thanks to Patrick KOPP !!

http://membres.lycos.fr/dammeur/pdn/can ... inter.html
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!
Hanco Elenbaas

Haagsche Courant, 15 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

De teloorgang van 'het Ajax van het dammen'
door Peter Alleblas

NAALDWIJK | Het lot damde op zaterdag 13 maart met Fred Ivens mee. Dat hij uitgerekend in zijn laatste partij voor RDG/DIO moest verliezen, deed hem pijn. 'Zijn' RDG/DIO, het voormalige dambolwerk van Nederland, zou gaan verdwijnen. Een gepast slot was hem niet gegund. Na afloop van de verloren beslissingswedstrijd tegen Schagen en de degradatie naar de eerste klasse, maakte de Naaldwijker een ommetje. Er ging een hoop door hem heen.

Fred Ivens zag na zijn laatste partij een damleven van 41 jaar aan zich voorbijtrekken.
(foto Frank Jansen)

"Ik was helemaal kapot. Normaal gesproken zei ik als teamleider altijd tegen mijn teamgenoten: 'Kop onder de kraan en je nog één keer je berekeningen controleren'. Maar nu deed ik zelf twee 'grafzetten', terwijl de vlag van mijn tegenstander al bijna op vallen stond. Ik wilde gewoon te graag in die partij. Ongelooflijk dat Krijn Toet en ik, eigenlijk de beste spelers van ons team, verloren."

Ivens zocht de frisse lucht op en zag een heel damleven aan zich voorbijtrekken. Na 41 jaar had hij zojuist zijn laatste partij voor de Haagse club gespeeld. Want levensvatbaar was RDG/DIO niet meer. Het aantal actieve leden is inmiddels zo bedroevend laag geworden dat voortbestaan in zijn ogen geen zin meer heeft. Vanavond beslissen de leden over een eventuele samensmelting met ODB waarmee RDG/DIO al geruime tijd prettig samenwerkt. Ivens zelf zal geen deel meer uitmaken van de nieuwe club die wellicht Haeghe Damgenootschap of Haeghe Damvereniging gaat heten. De 60-jarige rubriekschrijver van deze krant zoekt voor één seizoen het avontuur op het hoogste niveau op, bij Tomahaôk/Westland. "Maar doordeweeks ga ik spelen bij Damclub Den Haag", verzekert hij.

RDG (Residentie Dam Genootschap, uit 1923) en DIO (Door Inspanning Ontspanning, uit 1906) besloten twee decennia geleden te fuseren. Ivens: "DIO had het kader, RDG de betere spelers. We hadden elkaar nodig."
RDG was het 'Ajax van de hoofdklasse'. Dertien landstitels behaalde de club die haar domicilie had in het Nationaal Schaakgebouw aan de Van Speijkstraat. In de jaren zeventig was RDG oppermachtig. Ivens: "We werden vijf keer landskampioen. Onder andere Ton Sijbrands speelde in ons team. Je kunt gerust stellen dat hij een geniale dammer was en nog altijd is. The best there is. In het accountantskantoor van mijn vader (Aad Ivens, bestuurder en ook eerste teamspeler van RDG, red.) hadden we wekelijks training en kregen we van Ton Sijbrands stencilvarianten die ik nu nog gebruik."

Sijbrands, de grote man bij RDG, werd betaald uit de totogelden. Ivens: "En dus niet door ons. We waren trouwens wel de eerste damclub met een sponsor, Tapijtcentrum Ali Baba. Stond er zo'n grote olifant als logo op onze sweaters."

Ivens zelf werd in 1959 lid, het seizoen erop fungeerde al als invaller in de hoofdmacht, het jaar daarop werd hij met het eerste team meteen landskampioen. Drie keer haalde hij de halve finale van het NK. Achtmaal pakte hij de Westlandse damtitel. In grote, internationale toernooien verkeerde hij de voorbije jaren in grote vorm. Hij speelt naar eigen zeggen 'vaak te verplichtend', maar gruwelt van saaie partijen. Er moet iets gebeuren. "Ik zou best rustiger kunnen spelen, maar ik dam nu eenmaal graag alle duivels uit de hel. Ik speel tenslotte voor mijn plezier."

Zuur

Memorabel, vindt hij, was de wedstrijd om de nationale titel tegen IJmuiden, in 1976. "In IJmuiden speelden onder anderen Clerc en Sijbrands. Aan 10-10 hadden we genoeg. Ik was aanvoerder van het team. Mijn vader speelde ook mee. Ik zei tegen hem: thuis ben jij de baas, maar bij het dammen moet je naar mij luisteren, haha. Ik speelde remise tegen Clerc, mijn vader speelde remise tegen Sijbrands. Toch verloren we met 11-9, dat was zuur. Het zou anders mijn allermooiste landstitel ooit worden. Mooi voor mij was ook toen ik op mijn zeventiende in het eerste debuteerde en meteen kampioen werd. Gingen we naar het café Spinnewiel en gooiden we de beker vol jenever. Want stappen deden we nogal eens toen. Ja, Sijbrands ging ook mee. Ik moest ooit in Huissen spelen, het Stadje van Plezier dat ik in het bondsorgaan als DDD omschreef: Dammen, Drank en Dames. Gingen we feesten tot zes uur in de morgen en om negen uur 's ochtends moest ik achter het dambord zitten."

Na afloop van weer een Nederlandse titel ging het vlaggenschip van RDG naar het huis van Aad Ivens. Piet Vink, toen wethouder van de gemeente Den Haag, kwam ze persoonlijk feliciteren. Het zijn de zoete herinneringen die Ivens koestert aan RDG/DIO. "Markante club met markante figuren als Wieger Hoekstra, Peter Vink en de huidige bondsvoorzitter Ebbo de Jong. Als ik vrijdagavond klaar was op de redactie, ging ik even naar RDG. Het was een soort sociëteit. Biertje halen, vluggertje spelen, dolletje maken."

Teloorgang

Emoties, zegt hij, tellen nu niet meer. Toen RDG/DIO naar het Om en Bij was verhuisd, raakte stilaan de klad erin. "Drie jaar geleden waren er nog maar tien mensen op de clubavond. We zaten daar niet goed en we hebben met z'n allen te weinig of eigenlijk niets gedaan om een jeugdafdeling van de grond te krijgen. Er waren geen mensen die de kar trokken. We zakten in, terwijl Damclub Den Haag juist opkwam. Je ziet het gebeuren, die langzame teloorgang, maar we keken met z'n allen lijdzaam toe. We keken nog of het mogelijk was naar Leidschenveen te verhuizen, maar dat werd niks. Ik heb er echt wakker van gelegen hoor, dat het niet ging met RDG/DIO, maar er moest iets gebeuren."

Ivens ging praten met Fred Versteeg, de voorzitter van ODB. De twee verenigingen hebben al op donderdag een gemeenschappelijke clubavond in de kantine van de Haeghe Groep aan de Kerketuinenweg. IVens: "Fred is een geweldige man die bereid is verder te kijken dan zijn eigen neus lang is. Als wij ons nu opheffen en opgaan in ODB, dan blijft alle positieve energie die nog in de club aanwezig is, bestaan. Er is ook een aantal mensen dat de club tot 2006 wil laten voortbestaan. Dan zijn we honderd jaar. Ik respecteer die mening, maar ik ben bang dat het dan vooral overleven zal worden. Bovendien is het ook een nadrukkelijke wens van de directie van de Haeghe Groep om één damvereniging te steunen en niet twee."

Wanneer tweederde van de leden van RDG/DIO vanavond akkoord gaat met de samensmelting, is de nieuwe club een feit. Helemaal afgelopen is het dan nog niet. Ivens: "Op 26 juni staat de afscheidsdag van RDG/DIO gepland. Het ligt in de bedoeling dat Sijbrands, die erelid is, dan een simultaanseance verzorgt. Daarna gaan we met z'n allen naar de Chinees en RDG/DIO voorgoed uitluiden."
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Clerc leidt na eerste nederlaag Barkel

HUISSEN | Zoetermeerder Rob Clerc is samen met Kees Thijssen en Marino Barkel koploper in het Nederlands kampioenschap dammen. In Huissen leed Barkel zijn eerste nederlaag. De 29-jarige koploper uit Vriezenveen verloor in de tiende ronde in 66 zetten met wit van zijn trainer Aleksandr Baljakin.

Amsterdammer Kees Thijssen versloeg met zwart Schiedammer Ron Heusdens. Rob Clerc speelde remise tegen de Amsterdamse speler Hans Jansen. Titelverdediger Thijssen, Clerc en Barkel hebben tot dusverre dertien punten behaald, één meer dan Baljakin die in 't Koelhuis zijn tweede overwinning behaalde in deze nationale titelstrijd. Baljakin neemt voor het eerst deel aan het Nederlands kampioenschap.

Delftenaar Erno Prosman speelde remise tegen Gérard Jansen. Prosman deelt met de speler van thuisclub en landskampioen damvereniging Heijting Huissen de zevende plaats. Beiden hebben tien punten behaald.

Westlander Niek Kuijvenhoven verloor van Jeroen van den Akker en blijft met zeven punten voorlaatste. Gerrit Boom, die remise speelde tegen Hein Meijer, sluit met vier punten de rij in het deelnemersveld van veertien spelers.

Ron Heusdens, gestart als één van de titelkandidaten, lijkt inmiddels te ver achterop geraakt om nog voor een topklassering in aanmerking te komen. De speler van het Schiedamse Van Stigt Trans, die clubcompetitie speelt voor het Haagse ODB, heeft nu negen punten, vier minder dan de drie koplopers. Heusdens deelt de negende plaats met Tanja Chub (de eerste vrouwelijke deelnemer) en Auke Scholma (hun partij eindigde gisteren in remise) alsmede met Heijn Meijer.

De Schiedammer, die nog geen nationale titel op zak heeft, aast op het behouden van de A-status die hij vorig jaar verwierf tijdens het WK in Zwartsluis.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Vader Cees Wijnhorst laat zoon Alex ontsnappen

HONSELERSDIJK | De vraag wie de beste dammende Wijnhorst is, blijft nog onbeantwoord. Vader Cees maakte in de tweede ronde van de Westlandse kampioenschappen tegen zoon Alex wel de beste indruk, de remise ten spijt.

Cees brak de klassieke partijstructuur open met een kerkhof-aanval, die Alex goede tegenkansen bood. Hij overzag echter een venijnige combinatieve afwikkeling die zijn stelling bijkans in tweeën spleet. Via enkele ruilen lag de weg naar de damlijn open voor zijn vader, maar die koos ten onrechte voor centrumspel.

Toen de stellingen in elkaar schoven, werd het nog even heel spannend met kansen voor beiden. Het bleek uiteindelijk om een dynamisch evenwicht te gaan, dat na een wederzijds foutloos afspel tot een gelijkwaardige puntenverdeling leidde.

Intussen keek Wim Boer tegen een ruïne aan. Peter van der Stap speelde de opening een stuk slimmer dan zijn clubgenoot, die een klein positienadeel wilde vermijden en daardoor tegen een groot positioneel ongemak aanliep. Zijn kortevleugelopsluiting leidde uiteindelijk tot een partij Bonnard, die zowaar nog enige tegenkansen bood. Boer vond echter niet de beste verdediging en werd daarna verschrikkelijk ingemaakt.

Van der Stap heeft als enige nog de maximale score en wordt nu op één punt gevolgd door Cees Wijnhorst, Arie Stoorvogel en Fred Ivens. Jan de Koning speelde aanvankelijk tegen Stoorvogel een aantal krachtzetten op rij, maar liet de kans op voordeel liggen. Toen was het de beurt aan zijn tegenstander om met sterk spel het initiatief over te nemen. De Koning overzag een simpele combinatieve wending, waarna het pleit snel was beslecht. Fred Ivens bereikte niets in de opening tegen Martin van der Hout, die een aanvalsstand met veel perspectief op het bord bracht. De omsingelende bewegingen van de titelverdediger zagen er weliswaar dreigend uit, maar stelden bij nader inzien maar weinig voor. Van der Hout koos niet voor het kansrijkste plan, waarna Ivens duidelijk tegenkansen creëerde. De teamleider van Tomahaôk/Westland probeerde met een gambiet het tij te keren, maar zag z'n geofferde schijf nooit meer terug.

Promotieklasse

In de promotieklasse boekte Nico Zwinkels ten koste van Jos Vis combinatief z'n tweede zege. Ad van der Voort profiteerde in een drie-om-drie-stand optimaal van de tijdnood van Jan Lommers. In de andere twee partijen werd het evenwicht nooit definitief verbroken.

In de eerste klasse A herstelde Wim de Kok zich van zijn uitglijder in de eerste ronde ten koste van Frans Boers. Jan van der Voort won op klaarlichte dag een schijf van Geert van Marrewijk, die zich opnieuw als een ware duivelskunstenaar naar de remise knokte. In 1B gaat Edwin Remmerswaal steeds beter spelen. Nu rondde hij tegen Piet Stellaard een aanvalspartij via een overmachtseindspel in stijl af. Paul Heskes probeerde het wel maar kwam niet door de verdediging van Bernard de Koning heen.

Uitslagen:

Hoofdklasse: Arie Stoorvogel-Jan de Koning 1-1, Wim Boer-Peter van der Stap 0-2, Martin van der Hout-Fred Ivens 0-2, Alex Wijnhorst-Cees Wijnhorst 1-1. Stand: 1. Van der Stap 4, 2/3/4. Ivens, Stoorvogel en C. Wijnhorst 3.

Promotieklasse: Nico Zwinkels-Jos Vis 2-0, Teuin Dekker-Rein Losekoot 1-1, Wim Schrader-Jaap Voogt 1-1, Ad van der Voort-Jan Lommers 2-0. Stand: 1. Zwinkels 4, 2. Losekoot 3.
Hanco Elenbaas

Provinciale Zeeuwse Courant, 15 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Dammers PWG verliezen finale Zeeuwse beker

OOST-SOUBURG - BDV uit Bergen op Zoom is in Oost-Souburg winnaar geworden van de Zeeuwse dambeker. Nadat de reguliere wedstrijd tegen PWG ’s-Gravenpolder in een 4-4-gelijkspel was geëindigd, sloeg het West-Brabantse viertal in de barrage hard toe: 6-2.

Dat de Bergense ploeg een barrage wist af te dwingen, was al een knappe prestatie, want aan drie van de vier borden was sprake van groot voordeel aan de kant van PWG.

Alleen de partij tussen Jan van de Beek en Daniëlla de Vos eindigde in een normale remise. Arjo Kousemaker zette de sterke Afrikaan Leopold Sekongo onder druk maar kon niet winnen. Ko Louwerse miste in het middenspel een sterke voortzetting tegen Jan van Beeck en moest een gelijkspel accepteren en ook Jaap Veerhoek had tegen Danny de Jager voortdurend het beste van het spel.

Rond het middernachtelijk uur waren de spelers van BDV in de sneldambarrage het behendigst. Daniëlla de Vos en Danny de Jager versloegen respectievelijk Jan van de Beek en Jaap Veerhoek door eenvoudige combinaties en Arjo Kousemaker ging positioneel ten onder tegen Sekongo.

Ko Louwerse redde de eer door een klokoverwinning, maar op dat moment had BDV de beker al binnen.
Hanco Elenbaas

Provinciale Zeeuwse Courant, 16 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Dammer Clerc weer alleen aan kop bij het NK

HUISSEN - Rob Clerc is twee ronden voor het einde weer alleen koploper op het NK dammen. De 48-jarige inwoner van Zoetermeer won gisteren in Huissen van Gerrit Boom.

De zege kwam niet onverwacht' Boom is met afstand de slechtste deelnemer aan de titelstrijd. De nestor van het toernooi (49 jaar) sprokkelde in elf ronden slechts vier punten bij elkaar.

Clerc heeft nu een punt voorsprong op Marino Barkel en Kees Thijssen, die remiseerden tegen respectievelijk Hans Jansen en Tanja Chub. Alexander Baljakin volgt op twee punten van Clerc, maar is nog niet kansloos omdat hij van de eerste vier het op papier makkelijkste restprogramma heeft. GPD
Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 16 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Spierversterkers worden verboden voor dammers
Door ROY HAMMINK

HUISSEN - Drie deelnemers aan het NK dammen moesten gisteren opdraven voor de dopingcontrole. "Welke middelen kunnen wij nou nemen om beter te worden?"

Het plassen ging voorspoedig. Alexander Baljakin had geen enkele moeite de drie flesjes te vullen. Geen zenuwen, gewone aandrang op het juiste moment. Een klaarstaand drankje als hulpmiddel bleek overbodig. "Mijn handen waren aan het trillen, maar dat kwam omdat die dopingcontrole vlak na mijn partij was", zegt de nummer vier van het NK dammen.

De denksporters werden gisteren voor het derde achtereenvolgende jaar op de nationale titelstrijd onderworpen aan een dopingtest. De loting bepaalde dat naast Baljakin ook Marino Barkel en Auke Scholma urine moesten afstaan aan de medewerker van het Nederlands Centrum voor Dopingvraagstukken. De drie werden meteen na afloop van hun partij voor een controle meegenomen naar een kleedkamer.

Voor Baljakin was het de eerste keer dat hij werd gecontroleerd. "Ik kan niet wachten op de uitslag", zegt de 43-jarige Arnhemmer lichtelijk cynisch. "Ik heb niets verkeerd gedaan. Ik heb ook werkelijk geen idee hoe ik beter kan worden van doping. Welke middelen zouden wij dan moeten nemen? Ik denk niet dat ik van cocaïne beter ga dammen. Maar ik heb er geen probleem mee dat ze me controleren."

Sinds november 2001 kent de Nederlandse dambond een dopingreglement. Het gaat om vijf stoffen: beta-blokkers, amfetaminen, efedrine, cocaïne en stoffen die het transport van zuurstof kunnen beïnvloeden zoals epo. De eerste vier zijn middelen die een werking op de geest hebben; een dammer wordt niet geschorst als hij zijn lichaam vol stouwt met anabole steroïden om zijn spieren sterker te maken.

Dat verandert echter per 1 mei aanstaande.
Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 16 april 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Honderden stoffen verboden bij dammen

Vervolg van Voorpagina

"Op 1 mei treedt ons nieuwe dopingreglement in werking", zegt Johan Haijtink, KNDB - directeur. ,,Dammers nemen dan geen uitzonderingspositie meer in ten opzichte van andere sporters omdat er honderden stoffen verboden zijn. Dat zijn stoffen die niet op onze huidige dopinglijst staan omdat we vinden dat ze niet prestatiebevorderend zijn voor dammers.".

Desondanks gaat het roer om. Het Internationaal Olympisch Comité wil mondiaal dezelfde regels voor doping laten gelden en de KNDB riskeerde bij het niet aanpassen van het dopingreglement een forse korting op de subsidie van het ministerie van volksgezondheid, welzjin en sport.

Haijtink: ,,In de afgelopen periode is er geen enkele dammer gepakt voor het gebruik van doping. Maar nu er binnenkort op alle stoffen gecontroleerd gaat worden, zal er best wel eens eentje gesnapt worden. Ik verwacht niet dat mensen bewust verboden stoffen pakken. Maar er zal ongetwijfeld iemand zijn die medicijnen slikt en dat vergeet van tevoren te melden en dus ontheffing te krijgen."

Anders wacht een sanctie. Haijtink: ,,De straffen liggen vast: twee jaar schorsing bij de eerste overtreding, levenslang bij de tweede."

Ook nieuw na 1 mei: het NeCeDo mag niet alleen zoals gisteren een aangekondigde controle uitvoeren, maar kan op elk willekeurig tijdstip urine opvragen bij dammers.

In andere sporten zijn die out-of-competition controles al langer gebruikelijk.
Post Reply