KRANTENARTIKELEN 2012

Post Reply
Eric van Dusseldorp

Re: KRANTENARTIKELEN 2012

Post by Eric van Dusseldorp »

Damrubriek 21 april 2012: Boomstra groots naar landstitel
Over het Nederlands kampioenschap 2012
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Algemeen Dagblad/Haagsche Courant, 25 april 2012

Laatste reünie 'Het is mooi geweest'

Hele wereldtop kende De Vriendendamkring

door Fred Ivens

Nog één keer komt De Vriendendamkring bijeen. Een kwart eeuw nadat de legendarische Haagse damsociëteit (1967-1987) de deur sloot volgt zaterdag (28/4) de allerlaatste vijfjaarlijkse reünie. Komen ruim zeventig dammers in gebouw Irene in Ter Heijde anecdotes ophalen met organisator Arie Jacob Storm en z'n vrouw Corry, storten zij zich net zoals vroeger in een groot bliksemsneldamtoernooi en mogen tien uitverkoren spelers het in een kloksimultaan opnemen tegen oud-wereldkampioen Ton Sijbrands, die ook nu weer belangeloos aan dit weerzien met oude bekenden meewerkt.

“Het is mooi geweest, al bezorgt het me wel een dubbel gevoel,” oordeelt Arie Jacob Storm (73). “Enerzijds worden we allemaal een dagje ouder en zijn er op elke reünie wéér meer lege plekken. Aan de andere kant is de Vriendendamkring ontzettend belangrijk voor me geweest. Ik kreeg er m'n eigenwaarde door terug. Het deed me echt wel wat dat wereldtoppers als Ton Sijbrands, Jannes van der Wal, Harm Wiersma, Rob Clerc, Andris Andreiko, Iser Koeperman, Slawa Tsjegoljev en Baba Sy bij ons over de vloer wilden komen”.

Image

De Westlander runde in de Haagse Rembrandtstraat een groentezaak, werd arbeidsongeschikt verklaard en richtte in 1967 op advies van Ton Sijbrands zijn winkel in als damsociëteit. Behalve op zondag was er vrijwel elke dag wel wat te doen. “We hadden ook een sociale functie, zeker voor de vrijgezellen. Na het dammen op zaterdag was het steevast voetballen in het Zuiderpark, biljarten in de Wagenstraat, met een hap Chinees er tussendoor. Voor veel dammers was ik ook een soort vaderfiguur.“

Het lid van verdienste van zowel KNDB als ZHDB was vaak zeventig tot tachtig uur per week met de Vriendendamkring (VDK) bezig. “We hadden tevens een eigen magazine, het Vriendendamblad, in een oplage van een kleine duizend stuks, dat tot in Rusland, Senegal en Suriname werd gelezen.“ Het was niet alleen hard werken maar vaak ook lachen geblazen. De negenvoudige clubkampioen en tweevoudige voorzitter van de Monsterse Dam Vereniging verhaalt met smaak over de befaamde 1 aprilgrap. “De Vriendendamkring zou met een gesponsord profteam een gooi gaan doen naar de landstitel. Clubs hadden er de pest in dat ze hun beste spelers zouden kwijtraken aan de VDK. Harm Wiersma was zelfs in z'n wiek geschoten dat hij niet was uitgenodigd. Tja..”

Motorkap

Illustratief was ook de wijze waarop de problemen van Peter van der Stap werden opgelost. De twaalfvoudige Westlandse kampioen deed mee aan een bliksemsneldamtoernooi maar had ook autopech. Wel, hij speelde – onder veel bekijks – zijn partijtjes met het dambord op de motorkap totdat de wegenwacht was gearriveerd. En wijlen Teus van Es scheurde tijdens de erewedstrijd van de VDK tegen het Nederlands tiental tijdens zijn partij uit zijn pantalon, maar kon verder spelen met een veel te grote broek van Arie Jacob Storm, die en passant samen met Krijn Toet het eerste wereldduurrecord dammen op 24 uur vaststelde.

In 1987 stopte de bekende dampropagandist ('Stond ook in het telefoonboek en op m'n visitekaartje') ermee. “We zijn toen om gezondheidsredenen naar Vlieland verhuisd. Achteraf had ik beter nog vijf jaar kunnen afbouwen. Nu kwam ik in een soort zwart gat terecht.” Na een aantal omzwervingen kreeg hij in 2001 een woning in Ter Heijde vlak bij de plek waar het groenteboerengeslacht Storm ('Het is enorm, wat komt van Storm') vroeger resideerde. Het afscheid van de Vriendendamkring valt tevens samen met zijn (derde) afscheid van het Westland. Arie Jacob en Corry Storm verhuizen omstreeks half mei naar Urk waar ze al eerder met veel plezier hebben gewoond. “In 1997 zijn we daar vertrokken na een ingrijpende gebeurtenis. We zijn Urk echter blijven missen. Vooral de saamhorigheid, betrokkenheid en de warmte van de mensen daar. Dat hebben we hier wel gemist. Ook willen we daar ons geloof (Hersteld Hervormde Kerk) verdiepen en hoop ik daar mijn vierde boek te kunnen schrijven.“
Image

Image

De boeken van Arie Jacob Storm kun je zonder verzendkosten thuis laten bezorgen door Cosmox: http://www.cosmox.nl/
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Het Parool, 28 april 2012
Image
Eric van Dusseldorp

Damrubriek 28 april 2012: Mens is computer nog de baas
Over de match Schwarzman-Maximus, mens versus computerprogramma
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Fred Ivens wrote:

Luteijn laatste winnaar De Vriendendamkring

Ter Heijde – Het 124ste bliksemsneldamtoernooi op de allerlaatste reünie van de legendarische damsociëteit De Vriendendamkring (VDK) is een prooi geworden voor de Haagse NK-finalist Frits Luteijn. Hij bleef na achttien rondjes Zwitsers grootmeester met een score van 31 uit 18 grootmeester Ron Heusdens één punt voor. De twaalfvoudige Westlandse kampioen Peter van der Stap eindigde op enige afstand als derde. De 44 deelnemers in gebouw Irene in Ter Heijde aan Zee waren afkomstig uit alle windstreken. De 78-jarige voormalige Haagse topspeler Lex Mulder kwam er zelfs voor uit Darwin (Australië) over en bleek het dammen gezien zijn achtste plaats nog niet verleerd.

In een belendend zaaltje gaf oud-wereldkampioen Ton Sijbrands – belangeloos – een kloksimultaan tegen tien door hem geselecteerde tegenstanders. Hij won in veelal grootste stijl zeven partijen, onder anderen van het Wateringse toptalent Martijn van IJzendoorn en KNDB-voorzitter Johan Haijtink. Sijbrands, die zich zowel over zijn spel als over het resultaat tevreden toonde, moest alleen aan Ruud van Drunen, Bart van Geel en Jaap Riesenkamp een remise toestaan.

Middelpunt op de reünie waren Arie Jacob en Corry Storm die in de periode 1967-1987 in de Haagse Rembrandtstraat een damsociëteit runden die door de complete wereldtop is bezocht. Het Westlandse echtpaar verhuist een dezer dagen van Ter Heijde naar Urk.
De reünie was georganiseerd door de stichting The Hague Open, waarin Martin van der Hout, Fred Ivens en Jan Kok persoonlijke (dam)vrienden van Arie Jacob Storm zijn.

Image
Frits Luteijn, geflankeerd door Arie Jacob en Corry Storm en Ton Sijbrands, toont trots de grote wisselbokaal die hij definitief in zijn prijzenkast mag bijzetten. Foto: Jan Kok

Code: Select all

Ranglijst 

AW  +  =  -   Pt  T-Rt  E-Rt Klr 
-------------------------------------------------------------------
   1 Frits Luteyn                  18 13- 5- 0   31  1144 1374    0 
   2 Ron Heusdens                  18 12- 6- 0   30  1155 1511    0 
   3 Peter van der Stap            18 10- 7- 1   27  1156 1337    0 
   4 Anton Kosior                  18 11- 4- 3   26  1156 1288    0 
   5 Harry Otten                   18 11- 2- 5   24  1103 1150    0 
   6 Jan Marten van der Reest      18  8- 5- 5   21  1144 1219    2 
   7 Nico Knoops                   18  7- 7- 4   21  1138 1279    0 
   8 Lex Mulder                    18  5-10- 3   20  1146 1200    0 
   9 Guido van den Berg            18  8- 4- 6   20  1136 1182    0 
  10 Herman Vroom                  18  6- 8- 4   20  1132 1126    0 
  11 Hans Jacobsen                 18  8- 3- 7   19  1148 1070    0 
  12 Krijn Toet                    18  8- 3- 7   19  1068 1255    0 
  13 Paul Jopp                     18  8- 3- 7   19  1061  944    0 
  14 Evert Wiskerke                18  8- 3- 7   19  1048 1056    0 
  15 Engelbertus Pronk             18  6- 7- 5   19  1042  900    0 
  16 Wim Stoker                    18  8- 3- 7   19  1007  974   -2 
  17 Herk Vis                      18  7- 5- 6   19   983  914    0 
  18 Nico Zwinkels                 18  8- 3- 7   19   974  958   -2 
  19 Gerrit Slottje                18  7- 5- 6   19   893  926    0 
  20 Jos Vis                       18  8- 3- 7   19   834  845    0 
  21 Pertap Malahé                 18  6- 6- 6   18  1090 1219    0 
  22 Frans van Eenennaam           18  5- 8- 5   18  1072 1118    0 
  23 Wiebren de Vries              18  8- 2- 8   18  1015 1059    0 
  24 Bonne Douma                   18  7- 4- 7   18   938 1036    0 
  25 Ben Hoogland                  18  7- 4- 7   18   936  952   -2 
  26 Mohammed Wagid-Hosain         18  7- 4- 7   18   896  867    0 
  27 Gijs de Groot                 18  7- 3- 8   17   976 1032    0 
  28 Nico Hoogenraad               18  7- 3- 8   17   963  975    0 
  29 Gert-Jan Voois                18  6- 5- 7   17   962  970    0 
  30 Jack Mondt                    18  5- 7- 6   17   933  991    0 
  31 Johan Pronk                   18  6- 5- 7   17   908  977    0 
  32 Alex Kruyshoop                18  7- 3- 8   17   891  719    0 
  33 Jan Voois                     18  6- 5- 7   17   836  900*   0 
  34 Gerard van der Valk           18  5- 6- 7   16   841  734    0 
  35 Bert de Haan                  18  4- 8- 6   16   816  845    0 
  36 Frans de Smit                 18  7- 2- 9   16   795  805    2 
  37 Bert Molenkamp                18  3- 8- 7   14   820  816    0 
  38 Wim van Tiel                  18  4- 6- 8   14   818  730    0 
  39 Nel Lindhout                  18  3- 8- 7   14   793  708    0 
  40 Frits van de Gaag             18  3- 6- 9   12   797  579    0 
  41 Lenie van de Gaag             18  2- 7- 9   11   778  584    0 
  42 Marijn van Drunen             18  3- 4-11   10   785  704    0 
  43 Joke van der Meijden          18  0- 8-10    8   781  577    0 
  44 Gerda van der Meijden         18  1- 2-15    4   792  293    2 
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

BN/De Stem, woensdag 02 mei 2012 | 08:36

Mijn club: Eerste zet in Damstraat

Image
Adrie Finders: 'Dammen is een leuke sport, goed voor de sociale contacten en voor de hersenen.'
foto Edmund Messerschmidt/het fotoburo

Bij mijn vader in de zaak werd tussen 1930 en 1940 de eerste damclub van Roosendaal opgericht.

De club kreeg de toepasselijke naam Daar Zit Wat In (DZWI). In 1953 werd de huidige damclub De Schijf opgericht."

Aan het woord de 82-jarige Adrie Finders, die als kind in de zaak van zijn vader kennismaakte met het damspel. Het leuke is volgens Finders dat damvereniging De Schijf in het voormalige Gildenhuis aan de Damstraat in Roosendaal van start ging.

"Toch duurde het tot 1994 voordat ik de draad weer oppakte en lid werd van De Schijf. In februari dat jaar stopte ik met de lunchroom in de Brugstraat en in september zat ik achter het dambord bij De Schijf. Het is een leuke sport, goed voor de sociale contacten en voor de hersenen. Het is immers een denksport", aldus Finders, die onlangs zijn oude vak weer oppakte en voor de prijsuitreiking van het Open Westbrabants kampioenschap een koud buffet voor de deelnemers opdiende.

"Volgend jaar vieren wij het 60-jarige bestaan. Tien jaar geleden bij het gouden jubileum hadden we Ton Sijbrands, die een simultaan tegen 50 dammers speelde. Hij verloor één partij, speelde twee partijen remise en won er 47."

Dammen staat volgens Finders niet meer in de belangstelling bij de jeugd. "Wij vergrijzen, zoals veel verenigingen, maar toch zijn er veel veertigers als thuisdammers actief en daar moeten we het van hebben. Onze clubavond is op dinsdag vanaf 19.30 uur en op maandagmiddag van 13.00 tot 17.00 uur hebben we recreatief dammen. Wie belangstelling heeft om lid te worden of eens gezellig een partijtje wil dammen, is van harte welkom op de maandagmiddag", aldus Finders.

De Schijf speelt na wat omzwervingen sinds enige tijd in de Westpoort, de recreatieruimte onder de seniorenappartementen aan de Burgemeester Freijterslaan 238 in de Westrand. De leden spelen vaak wedstrijden met de damclubs De Variant uit Oudenbosch en de Bergse Damvereniging.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Dichtbij.nl, 11 april 2012

Column: Derk in Uitvoering - Dam?

Door Derk Peeters, dichtbijredacteur

Image

ZAANDAM - Ik was reeds lang volwassen. Al dik over de helft zelfs en op een dag wist ik het zeker: je moet een daad stellen waar men over zal praten en waardoor mensen je altijd zullen blijven herinneren. Maar wat? Bedenk maar eens wat.

Alles is al gedaan. Er hebben al zulke grote geesten geleefd. Maar overmoedig wilde ik het destijds toch proberen. Tevergeefs, begrijp ik nu. Voor de mensen die het zich niet meer kunnen herinneren (of er zelfs nooit van hebben geweten) vertel ik het nog maar eens. Heel veel jaren terug besloot ik samen met een vrind een damvereniging op te richten. De vereniging kreeg de naam Gezellig Schuiven en er werd geen contributie geheven. Besloten werd om de damvereniging in Den Helder op te richten en de verslagen van de wedstrijden aan de Helderse Koerier aan te bieden.

Een vriendelijke brief was al genoeg. 'Geachte sportredactie, Sinds enige weken bestaat de door ons opgerichte damvereniging Gezellig Schuiven. De vereniging heeft 30 leden wiens namen ik niet zal noemen omdat in het begin van een vereniging vaak mensen afhaken en anderen de gelederen weer komen versterken. De damavonden zijn elk dinsdagavond op verschillende woonadressen bij de leden thuis. Dit komt omdat Gezellig Schuiven nog geen geld heeft om een clubhuis te betalen. Onze vraag aan uw blad is of wij de uitslagen van onze onderlinge competitie en het adres waar de volgende dinsdag de wedstrijdavond weer zal zijn. Bij voorbaat onze vriendelijke dank en een welgemeende sportgroet aan alle sportredacteuren'.

Sindsdien verscheen elke donderdag een mooi verslag van Gezellig Schuiven in de Helderse Koerier. Van de damvereniging die dus nooit heeft bestaan. Bij de verslagjes kwamen soms extra mededelingen te staan zoals 'De competitieavond is deze week niet bij Herman Sjoelstra i.v.m. behangen van de slaapkamer' of 'Wegens voortschrijdende zwangerschap van Alie de Vries heeft zij zich uit de competitie teruggetrokken. Zij kan vanwege haar omvang niet meer in de buurt van het dambord komen'.

De zogenaamde damclub heeft een jaar bestaan. Aan het einde van de maand mei schreef ik dat Derk Peeters kampioen was geworden van Gezellig Schuiven en ik deed er een foto van mijn broer bij....(dit verhaaltje is van begin tot einde gelogen). Mijn excuses!

derk@derkpeeters.nl
Eric van Dusseldorp

Damrubriek 5 mei 2012: Gezelligheid troef in veteranentoernooi
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Het Parool, 5 mei 2012
Image
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Dichtbij.nl, 8 mei 2012

Erica Boerefijn kan mee in nationale damtop

Door Wendy de Liefde, dichtbijredacteur

Image
Foto: Erica Boerefijn (links) in actie. Foto: wijntjesfotografie.nl

STOLWIJK - Jeugddamster Erica Boerefijn uit Stolwijk behaalde een verdienstelijke zesde plaats tijdens de NK Dammen voor meisjesaspiranten, dat afgelopen week plaatsvond in Reeuwijk en Stolwijk. Naast de dagelijkse dampartijen van zo'n vier uur was er voldoende vertier voor het dozijn deelneemster in dit vijfdaagse evenement.

De vrijwilligers van damclub Jong en Oud liepen zaterdag te stralen van trots, dat de NK Dammen voor aspiranten (13-16 jaar) en welpen (tot 10 jaar) zo vlotjes verliep. De tieners startten in Reeuwijk, waar damclub Denk en Zet de gastheer was. De zestienjarige Erica Boerefijn verloor in Reeuwijk haar eerste twee partijen tegen de latere winnares Gerlinda Schaafsma (Lunteren) en nummer twee Lisa Aleven (Huissen). In het verdere verloop knokte zij zich knap terug naar het 'linkerrijtje'. "Tegen de toppers kom ik tekort," zei havoscholiere Erica Boerefijn, die ook nog volleybalt bij Dosko, na de prijsuitreiking. "Sommigen komen al uit tegen senioren in de landelijke competitie. Ik speel regelmatig tegen de oudere leden van Jong en Oud. Bovendien kan ik maar een keer per week trainen. Mijn school vind ik belangrijker. Ik eindigde hoger dan verwacht, dus ik ben wel tevreden."

Naast het intensieve dammen - partijen duren zomaar drie à vier uur - had de organisatie leuke activiteiten op poten gezet voor de damsters, die uit het hele land kwamen. Jong en Oud-voorzitter Bert Verstoep, die twee meiden uit Huissen te logeren had, vond het prachtig deze week mee te maken. "We hebben de meisjes 's avonds laten tafeltennissen, barbecueën en een schilderij laten maken. Die ontspanning was wel nodig na een urenlange durende damwedstrijd. Onze club is ook trots dat het in samenwerking met het Reeuwijkse Denk en Zet dit kampioenschap mocht organiseren. Onze damclub heeft een fijne ploeg van veertien jeugdleden. Natuurlijk hopen we de damsport in Stolwijk te promoten met wellicht ledenwinst als gevolg. Er zijn nog maar twaalf seniorleden, die onderlinge partijen afwerken tegen de andere Krimpenerwaardse damclubs. Met viertallen doen we mee met de bondscompetitie. Bij onze club is gezelligheid troef en die sfeer hebben we ook kunnen neerzetten in het Hervorm Centrum Rehoboth, waar het toernooi plaatsvond."

De welpen kwamen alleen zaterdag in actie. Zeventien aankomende toppers meldden zich aan. Winst was er voor Kirsty Wahjuwibowo uit Den Haag. Opvallend was de vierde plaats voor de pas zesjarige Luise Gabbert uit Bennekom. "Bij de pupillen (10-12 jaar, ddw) deed ik ook al mee aan NK's", merkte Erica Boerfijn nog op. "Dit was de vijfde keer. Tot nu toe kon ik gewoon inschrijven, maar volgend jaar moet ik me als junior eerst kwalificeren voor de halve finale. Ik ben van plan dat te doen, want dammen is gewoon een prachtige sport. Ik kom mijn tegenstanders nog regelmatig tegen op toernooien in Zuid-Holland en af en toe spreek ik ze via social media." Meer informatie: http://www.nkdammenmeisjes2012.nl.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

EdeStad.nl, 7 mei 2012

Image
Gerlinda Schaafsma bekroont damsucces met een Nederlandse titel

Gerlinda Schaafsma Nederlands Aspiranten damkampioen 2012

07-05-2012 18:13

LUNTEREN - De Lunterse Gerlinda Schaafsma, spelend bij DES (Lunteren), is Nederlands Aspiranten kampioen dammen meisjes 13 tot en met 16 jaar geworden.

Schaafsma, regelmatig getraind door de Barneveldse topdammer Matthias de Kruif, in Reeuwijk en Stolwijk de hoofdprijs te incasseren.

Spannend

,,Het was erg spannend. De finale eindigde gelijk en een barrage moest de beslissing brengen. Daarin wist ik de sterke Lisa Aleven te verslaan. Natuurlijk, ben ik super blij. En dat ik mee mag doen aan het EK dammen in de Oekraïne, en later dit jaar zelfs het WK in Hijken, is de slagroom op de taart", glunderde Gerlinda Schaafsma breeduit.

Ook Hanna Hoogenraad, spelend voor DES Lunteren en BDSV uit Barneveld, keek tevreden terug op haar toernooi. Zij werd niet zonder strijd uiteindelijk tiende.

Schaafsma, die al vanaf haar zevende damt, heeft elk jaar mee gedaan aan het NK dammen voor meisjes. En het was voor Gerlinda met recht drie keer scheepsrecht. ,,Na de tweede en derde plaats, nu eindelijk de bekroning. Ook mooi voor mijn trainer. Van Matthias (De Kruif, red.) heb ik veel geleerd. En natuurlijk ook op de club", betrok de bescheiden Gerlinda haar trainers in het succes.

Zweetdruppeltjes

Maar voor het zover was, was er menig zweetdruppeltje verspeeld. De twaalf coryfeeën waren verdeeld over twee poules van zes speelsters. Schaafsma startte goed met een zege op de Stolwijkse Erica Boerefijn.

Ook de zege op Lisa Aleven mocht er zijn. Maar even haperde de dammotor. En nadat de kruitdampen waren opgetrokken, bleken Schaafsma en Aleven gelijk te zijn geëindigd in de poule. Wel de laatste vier bereikt, maar de dames moesten bepalen wie de poule zou winnen. Dat leverde een bloedstollende barrage op, die eerst drie remises opleverde. Maar Schaafsma bleef koel en won de vierde barrage partij gedecideerd.

Barrage

,,In de kruisfinale wachtte nu Stella van Buuren, die tweede was geworden in de andere poule .Ik kwam een steen achter te staan, maar bleef goed rekenen, Na ruim 4 uur wist ik de zege te verzilveren. In de andere poule won Lisa Aleven van Mara Langeveld, en de finale ging weer tegen Lisa Aleven", keek Gerlinda Schaafsma terug.

De dames, die elkaar inmiddels door en door kennen, maakten er een spannende wedstrijd van. Na vier uur werd het remise, en moest er weer barrage gespeeld worden.

,,Dat liep goed af. In de eerste barragepartij wist ik al snel een dam te halen, en won vrij makkelijk. De tweede barragepartij eindigde in remise zodat het 3-1 werd. De Nederlandse titel was binnen. Of ik dat verwacht had?, Nee, wel gehoopt en de ontlading was groot", besloot een trotse Gerlinda Schaafsma. Die nu al uitkijkt naar het komende EK en WK, waarop zij Nederland mag vertegenwoordigen.

De eindrangschikking:

1. Gerlinda Schaafsma
2. Lisa Aleven
3. Stella van Buuren
4. Mara Langeveld
5. Michelle de Jong
6. Erica Boerefijn
7. Mariska Veer
8. Marieke Altena
9. Tessa Aleven
10. Hanna Hoogenraad
11. Dana van der Wiele