NK Vrouwen 2012 in Zoutelande, 23 t/m 29 maart

corboot

Re: NK Vrouwen 2012 in Zoutelande, 23 t/m 29 maart

Post by corboot »

GuidoB wrote:
Jan Pieter wrote:De klokken zullen ongetwijfeld ingesteld zijn op 3 perioden:
1) Time, 2 uur
2) Time, 1 uur
3) Fischer, 20 seconden per zet

Elke periode gaat pas in wanneer de vorige is afgelopen, dwz wanneer beide speelsters 200 zetten binnen de 3 uur produceren, komen de Fischer-seconden er nooit bij. Eerst moet bij één der speelsters de 3 uur verstreken zijn. Je kunt je afvragen of dit helemaal conform het reglement is, dat meldt:
'Het speeltempo bedraagt 2 uur voor 50 zetten per speelster, vervolgens 1 uur voor 25 zetten en vervolgens 20 seconden per zet.'
Staat hier dat de 20 seconden per zet er bij komen wanneer 3 uur verstreken is, of wanneer er 75 zetten gespeeld zijn?
Technisch gezien is het geen probleem om het anders in te stellen. Dan moet je bij alle drie periodes voor Fischer kiezen, maar bij periode 1 en 2 met een toevoeging van 0 seconde per zet. De keuze voor Fischer in periode 1 en 2 dient er dus alleen voor om te zorgen dat de klok de zetten telt. Ik heb het even getest, en dat kan de DGT XL aan.
Het zou wel van grote invloed zijn op de tijdnoodfase. Na precies 50 zetten komt er immers een uur bij, en na precies 75 zetten komt er 20 seconde per zet bij. Doorjakkeren in vermeende tijdnood is dan dus voorbij.
En wat als de spelers de klok niet indrukken, bijvoorbeeld bij het slaan? De regels zullen toch zeker niet zijn dat je er pas tijd bij krijgt als je 50 of 75 keer de klok hebt ingedrukt. Om er zeker van te zijn dat er 50 of 75 zetten zijn gespeeld, zou de klok via de Board Coordinator aan de de EBS applicatie moeten vragen hoeveel zetten er op het elektronische bord zijn geregistreerd. Dit is technisch niet mogelijk, want het werkt andersom. De EBS applicatie vraagt aan de Board Coordinator wat er op het bord is gebeurd, terwijl de Board Coordinator geen idee heeft wat EBS is.

Het tellen van zetten door een elektronische klok is typisch iets voor schaken. Bij dammen werkt het niet, omdat men bij verplichte zetten vaak de klok niet indrukt.
Je kunt dus niet uitgaan van de zettenteller op de wedstrijdklok. Aan de hand van de notatie van de speelsters moet derhalve aangetoond worden of het vereiste zettenaantal gehaald is.
De 20 seconden per zet Fischer komt er pas bij elke zet bij bij als de vlag van de tweede periode gevallen is.
De klok is inderdaad ingesteld op
1. Time voor 50 zetten in 2 uur,
2. Time voor 25 zetten in 1 uur,
3. Fischer, 20 seconden per zet
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

GuidoB wrote:
Jan Pieter wrote:Ach, in het ergste geval speelt men dan een paar zetten te lang in een hoog tempo (als de notatie niet is bijgehouden en de klok niet altijd is ingedrukt).
Dat wilde je toch zelf niet, dat er wordt doorgespeeld als de zetten al zijn gehaald?
Wat ik wil, heb ik nog niet aangegeven. Naar aanleiding van de opmerking van iljarn heb ik alleen even op neutrale wijze de situatie en de technische mogelijkheden geschetst.

Eerlijk gezegd maakt het me weinig uit, maar dat er een wezenlijk verschil zou zijn tussen 80+1 en het toevoegen van een uur nadat er 50 zetten zijn gespeeld, zie ik niet. In beide gevallen zullen de spelers na elke zet de klok moeten indrukken, en wordt een eventuele nalatigheid bestraft met iets minder bedenktijd.
Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos »

Wat te denken van spelers die 'per abuis' de klok een keer extra hebben ingedrukt. Die zouden volgens de klok eerder de zetten hebben gehaald dan in werkelijkheid.....
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Douwe Edelenbos wrote:Wat te denken van spelers die 'per abuis' de klok een keer extra hebben ingedrukt. Die zouden volgens de klok eerder de zetten hebben gehaald dan in werkelijkheid.....
In dat theoretische geval zouden de spelers slechts 49 zetten hoeven spelen in de eerste 2 uur. Soit.
De huidige situatie, waarin de notatie soms niet gereconstrueerd kan worden en men dan in arren moede maar verder telt vanaf de 51e zet, doet het principe van een vaste tijd voor een bepaalde hoeveelheid zetten meer geweld aan.

En voor de duidelijkheid: ik pleit hierbij niet voor het laten tellen van de zetten door de klok -het maakt me weinig uit- maar het is wel opvallend dat dammers altijd heel goed zijn in het bedenken van bezwaren tegen iets nieuws, terwijl men de problemen van de bestaande regels moeiteloos voor lief neemt.
MenO

Post by MenO »

Leonie speelt rustig door in een volkomen kansloos 1+6 vs 1+2 eindspel...

Ondertussen speelt Heike opnieuw een dijk van een partij en wint nu wel, verslikt Marterere zich in een offertje van Mei-Jhi en wint Nina voor de zesde keer op rij :!:
Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin »

MenO wrote:Leonie speelt rustig door in een volkomen kansloos 1+6 vs 1+2 eindspel...
Ik denk dat je Vitalia bedoelt. Leonie is namelijk wit.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
MenO

Post by MenO »

Damkoningin wrote:
MenO wrote:Leonie speelt rustig door in een volkomen kansloos 1+6 vs 1+2 eindspel...
Inderdaad ja... :roll:
Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin »

MenO wrote:
Damkoningin wrote:
Inderdaad ja... :roll:
Ik begrijp de verwarring wel hoor :wink: :lol:
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
MenO

Post by MenO »

Damkoningin wrote: Ik begrijp de verwarring wel hoor :wink: :lol:
Tja... het middenspel zag er gewoon goed uit voor zwart dacht ik... Doumesh is in tijdnood volledig de weg kwijt geraakt :shock:
Gevolg: Nina kan vanmiddag al kampioen worden!
Ganesha

Post by Ganesha »

Dat kun je wel stellen Menno. De stand na 22X42 is toch compleet gewonnen of zie ik iets over het hoofd?
MenO

Post by MenO »

Ganesha wrote:Dat kun je wel stellen Menno. De stand na 22X42 is toch compleet gewonnen of zie ik iets over het hoofd?
Tja...

Image

45. 19-23?? 46. 30-24 14-19?? zijn twee vreselijke blunders. Het enige waar zwart in bovenstaande stand voor op moet passen is 38-33-29-24-20, maar dat zou al kunnen met iets als 36-27-22 en dan 14-20! 22-18. Heb geen bord of programma bij de hand, maar volgens mij moet dat wel gewoon winnen toch?

Edit: overigens kan zwart nog veel simpeler gewoon 36-22-50 spelen, dat moet in tijdnood ook wel te vinden zijn lijkt me...
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Ik kan de live-pagina niet meer bekijken.
Er komt een melding: Fout 101 (net::ERR_CONNECTION_RESET): De verbinding is opnieuw ingesteld.

Hebben meer mensen daar last van?
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
composite

Post by composite »

Piet Bouma wrote:Ik kan de live-pagina niet meer bekijken.
Er komt een melding: Fout 101 (net::ERR_CONNECTION_RESET): De verbinding is opnieuw ingesteld.

Hebben meer mensen daar last van?
Yep. Zelfde melding.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Michel en Piet attendeerden ook per e-mail op dit probleem. De previder support desk was net gesloten voor vandaag. Inmiddels is de website weer bereikbaar. De oorzaak is vooralsnog onbekend. In aanvulling: de upload van de partijen van de zevende ronde lukte hierdoor op een gegeven moment (waarschijnlijk ergens na 18.00 uur) niet meer. Echter zijn goed geregistreerd en bewaard en zojuist alsnog online gezet.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
corboot

Post by corboot »

Ronde 8 start vanmorgen om 11.00 uur.
Hier het verslag van Daaf Kasse in de PZC over de wedstrijddag van gisteren dinsdag:
verslag Daaf Kasse in de PZC.doc
(370 KiB) Downloaded 299 times
Post Reply