NK Vrouwen 2012 in Zoutelande, 23 t/m 29 maart
NK Vrouwen 2012 in Zoutelande, 23 t/m 29 maart
Het NK Vrouwen 2012 gaat binnenkort van start. Het wordt gespeeld in het vertrouwde Beachhotel in Zoutelande, net als in de voorafgaande jaren 2010 en 2011.
Alle informatie is te vinden op de officiële website, deze keer van de hand van Marcel Kosters:
http://nkv2012.kndb.nl/
Alle informatie is te vinden op de officiële website, deze keer van de hand van Marcel Kosters:
http://nkv2012.kndb.nl/
Last edited by corboot on Tue Mar 20, 2012 21:22, edited 1 time in total.
- Wishmaster
- Real name: Pascal Stil
Re: NK Vrouwen 2012 in Zoutelande, 23 t/m 29 maart
Ik heb de site weer toegevoegd aan m'n favorieten en zal waar mogelijk dit toernooi weer op de voet volgen.
Het zal weer interessant zijn om te zien of dit jaar een van de Nederlandse dames de hegemonie van de Oost Europese dames die naar Nederland zijn gekomen kan doorbreken. Ik denk dat Rianka, Heike en Jorien er aan toe zijn om de titel te pakken.
Het zal weer interessant zijn om te zien of dit jaar een van de Nederlandse dames de hegemonie van de Oost Europese dames die naar Nederland zijn gekomen kan doorbreken. Ik denk dat Rianka, Heike en Jorien er aan toe zijn om de titel te pakken.
everytime is a good time to take your time to have a good time
-
- Real name: Michel Stempher
Vaak heb ik geklaagd over het slechte functioneren van de elektronische damborden. Ditmaal kom ik dit niet doen. Het is nog even afkloppen natuurlijk, maar de borden werken echt foutloos tot nu toe. Erg prettig om het NK te volgen op deze manier.
Nina Hoekman staat er trouwens geweldig voor met 6 uit 3. Ongekende prestatie wederom.
Nina Hoekman staat er trouwens geweldig voor met 6 uit 3. Ongekende prestatie wederom.
De organisatie heeft de indruk dat de e-damborden "gebruiksvriendelijker" zijn geworden, tot nu toe gaat hier alles prima mee. Hopelijk blijft dit zo door gaan! Gisteren was het een lange dag. Door het uitlopen van de ochtendronde kon de middagronde pas om 16.00 uur beginnen ipv het geplande tijdstip 15.00 uur. De partij tussen Vitalia en Agita duurde ongeveer 6 uur zodat de 3e ronde pas om 22.00 uur afgelopen was. Vandaag staat ronde 4 op het programma, er wordt begonnen om 11.00 uur.Michel Stempher wrote:Vaak heb ik geklaagd over het slechte functioneren van de elektronische damborden. Ditmaal kom ik dit niet doen. Het is nog even afkloppen natuurlijk, maar de borden werken echt foutloos tot nu toe. Erg prettig om het NK te volgen op deze manier.
Speelt Marterere nu echt door in een 5-om-1 eindspel om op de klok te winnen? Ik heb geen problemen met doorspelen voor een klokwinst in remisestanden maar dat soort standen hoor je gewoon op te geven.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
-
Een vrouwen-NK is altijd leuk om te kijken omdat er altijd veel gebeurd.
Drama is altijd aanwezig, evenals wisselende kansen.
Een paar leuke momenten:
- Vitalia laat Agita alle kanten van het bord zien en Agita bezwijkt, maar speelt nog erg lang door om Vitalia door de klok te drukken (in een 5 om 1 stand zelfs). Onsportief wellicht, maar wat een drama!
- Heike speelt een goede pot tegen Barbara en heeft toch goede bordkansen, maar verslikt zich en weet uiteindelijk nog nipt remise te maken.
- Vitalia speelt een dijk van een partij tegen Barbara, mist waarschjnlijk een zekere winst, en moet uiteindelijk in remise berusten (pijnlijk puntverlies voor een titelkandidaat).
- Mei-Jhi overdondert Nina in de opening en krijgt een dijk van een goede stand. Of het helemaal gewonnen is weet ik niet, maar Mei-Jhi had zeker goede kansen. Ze gaat echter volkomen de mist in, komt in een nadelig eindspel terecht en Nina maakt het secuur af.
- Agita heeft drukspel tegen Rianka, maar Rianka verdedigt zich sterk en lijkt op de remise af te streven. Agita komt echter een schijf voor door een standaard trucje. De overgebleven 4 om 5 lijkt kansloos voor Rianka, maar ze verdedigt als een tijger. Agita en Rianka missen vervolgens in het eindspel (volgens mij) meerdere malen enerzijds de winst, dan wel de remise en uiteindelijk weet Agita het nog zo te verknoeien dat ze zelfs geen plusje meer verdient!
- Agita bereikt betrekkelijk weinig tegen een verdedigende Marielle, maar laatstgenoemde begint (waarschijnlijk in tijdnoodfase) plots wat gekke dingen te doen, waarna Agita het slim afmaakt.
Leuk!
Drama is altijd aanwezig, evenals wisselende kansen.
Een paar leuke momenten:
- Vitalia laat Agita alle kanten van het bord zien en Agita bezwijkt, maar speelt nog erg lang door om Vitalia door de klok te drukken (in een 5 om 1 stand zelfs). Onsportief wellicht, maar wat een drama!
- Heike speelt een goede pot tegen Barbara en heeft toch goede bordkansen, maar verslikt zich en weet uiteindelijk nog nipt remise te maken.
- Vitalia speelt een dijk van een partij tegen Barbara, mist waarschjnlijk een zekere winst, en moet uiteindelijk in remise berusten (pijnlijk puntverlies voor een titelkandidaat).
- Mei-Jhi overdondert Nina in de opening en krijgt een dijk van een goede stand. Of het helemaal gewonnen is weet ik niet, maar Mei-Jhi had zeker goede kansen. Ze gaat echter volkomen de mist in, komt in een nadelig eindspel terecht en Nina maakt het secuur af.
- Agita heeft drukspel tegen Rianka, maar Rianka verdedigt zich sterk en lijkt op de remise af te streven. Agita komt echter een schijf voor door een standaard trucje. De overgebleven 4 om 5 lijkt kansloos voor Rianka, maar ze verdedigt als een tijger. Agita en Rianka missen vervolgens in het eindspel (volgens mij) meerdere malen enerzijds de winst, dan wel de remise en uiteindelijk weet Agita het nog zo te verknoeien dat ze zelfs geen plusje meer verdient!
- Agita bereikt betrekkelijk weinig tegen een verdedigende Marielle, maar laatstgenoemde begint (waarschijnlijk in tijdnoodfase) plots wat gekke dingen te doen, waarna Agita het slim afmaakt.
Leuk!

"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy
==> Aphex Twin - Come to Daddy
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Als er een vaste hoeveelheid tijd is om de partij uit te maken, ben ik dat met je eens, maar wanneer je, zoals op dit NK, 2 uur krijgt voor 50 zetten gevolgd door 1 uur voor 25 zetten (en tenslotte nog 20 seconden per zet), is de tijdverdeling helemaal je eigen verantwoordelijkheid. Wat mij betreft, mag je dan zelfs met 10 schijven achterstand de ander door de vlag duwen.ildjarn wrote:Speelt Marterere nu echt door in een 5-om-1 eindspel om op de klok te winnen? Ik heb geen problemen met doorspelen voor een klokwinst in remisestanden maar dat soort standen hoor je gewoon op te geven.
Erg kansrijk was de poging van Marterere overigens niet. De dames haalden liefst 86 zetten binnen de tijd, waarvan de laatste 20 waarschijnlijk niet meer genoteerd zijn.
-
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Nina boekte haar vierde zege op rij. Vitalia en Rianka volgen nu op twee punten achterstand. Rianka won van Leonie, Vitalia kwam remise overeen met Mariëlle. Voorts won Jorien van Mei-Jhi en eindigde de partij tussen Heike en Agita in remise.
Vandaag staat ronde vijf op het programma met ondermeer de partijen Agita - Nina en Rianka - Vitalia.
Vandaag staat ronde vijf op het programma met ondermeer de partijen Agita - Nina en Rianka - Vitalia.
Ik zie de beschikbare tijd bij Doumesh niet toenemen na de 75e zet. Of werkt het Fischer-systeem niet bij Toernooibase?Jan Pieter wrote:Als er een vaste hoeveelheid tijd is om de partij uit te maken, ben ik dat met je eens, maar wanneer je, zoals op dit NK, 2 uur krijgt voor 50 zetten gevolgd door 1 uur voor 25 zetten (en tenslotte nog 20 seconden per zet), is de tijdverdeling helemaal je eigen verantwoordelijkheid. Wat mij betreft, mag je dan zelfs met 10 schijven achterstand de ander door de vlag duwen.ildjarn wrote:Speelt Marterere nu echt door in een 5-om-1 eindspel om op de klok te winnen? Ik heb geen problemen met doorspelen voor een klokwinst in remisestanden maar dat soort standen hoor je gewoon op te geven.
Erg kansrijk was de poging van Marterere overigens niet. De dames haalden liefst 86 zetten binnen de tijd, waarvan de laatste 20 waarschijnlijk niet meer genoteerd zijn.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Lasst sie verrecken!
-
Toernooibase heeft hier niks mee te maken.ildjarn wrote:Ik zie de beschikbare tijd bij Doumesh niet toenemen na de 75e zet. Of werkt het Fischer-systeem niet bij Toernooibase?Jan Pieter wrote:Als er een vaste hoeveelheid tijd is om de partij uit te maken, ben ik dat met je eens, maar wanneer je, zoals op dit NK, 2 uur krijgt voor 50 zetten gevolgd door 1 uur voor 25 zetten (en tenslotte nog 20 seconden per zet), is de tijdverdeling helemaal je eigen verantwoordelijkheid. Wat mij betreft, mag je dan zelfs met 10 schijven achterstand de ander door de vlag duwen.ildjarn wrote:Speelt Marterere nu echt door in een 5-om-1 eindspel om op de klok te winnen? Ik heb geen problemen met doorspelen voor een klokwinst in remisestanden maar dat soort standen hoor je gewoon op te geven.
Dat gebruikt hetzelfde .pdn file dat ook via livedraughts.com op de NK site de live-partijen vanuit de elektronische borden verzorgt.
Als ik het (inclusief de partij van vandaag van Marterere tegen Hoekman) goed heb bekeken, wordt de tijd (20 seconden per zet na de 75e zet) er pas bijgeteld als de vlag is gevallen.
In de partij tussen Marterere en Doumesh gebeurde dat volgens mij op de 83e zet van wit.
Marterere is toen waarschijnlijk gestopt met vluggeren en heeft toen tijd gebruikt en 7x20 seconden (= 140 seconden) erbij gekregen. Waarom Doumesh er toen geen tijd bijgekregen heeft snap ik niet helemaal. Misschien pas 50-45 gespeeld nadat klok is stilgezet, na opgave?
Misschien dat Cor Boot dit kan bevestigen?
Vandaag laat Nina Hoekman volgens mij op 77e zet de vlag vallen. Beide speelsters krijgen er dan tijd bij volgens de applet.
Overigens valt me wel op dat soms/vaak beide tijden verversen als er een zet gezet is. Het bord wordt om de zoveel tijd gescand en dan wordt de tijd ook meegegeven volgens mij. Dat betekent dan dat de tijd bij de live-applet niet synchroon hoeft te zijn met de werkelijke kloktijd op het moment van indrukken.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
- Jan Pieter
De klokken zullen ongetwijfeld ingesteld zijn op 3 perioden:ildjarn wrote:Ik zie de beschikbare tijd bij Doumesh niet toenemen na de 75e zet. Of werkt het Fischer-systeem niet bij Toernooibase?Jan Pieter wrote:Als er een vaste hoeveelheid tijd is om de partij uit te maken, ben ik dat met je eens, maar wanneer je, zoals op dit NK, 2 uur krijgt voor 50 zetten gevolgd door 1 uur voor 25 zetten (en tenslotte nog 20 seconden per zet), is de tijdverdeling helemaal je eigen verantwoordelijkheid. Wat mij betreft, mag je dan zelfs met 10 schijven achterstand de ander door de vlag duwen.ildjarn wrote:Speelt Marterere nu echt door in een 5-om-1 eindspel om op de klok te winnen? Ik heb geen problemen met doorspelen voor een klokwinst in remisestanden maar dat soort standen hoor je gewoon op te geven.
1) Time, 2 uur
2) Time, 1 uur
3) Fischer, 20 seconden per zet
Elke periode gaat pas in wanneer de vorige is afgelopen, dwz wanneer beide speelsters 200 zetten binnen de 3 uur produceren, komen de Fischer-seconden er nooit bij. Eerst moet bij één der speelsters de 3 uur verstreken zijn. Je kunt je afvragen of dit helemaal conform het reglement is, dat meldt:
'Het speeltempo bedraagt 2 uur voor 50 zetten per speelster, vervolgens 1 uur voor 25 zetten en vervolgens 20 seconden per zet.'
Staat hier dat de 20 seconden per zet er bij komen wanneer 3 uur verstreken is, of wanneer er 75 zetten gespeeld zijn?
Technisch gezien is het geen probleem om het anders in te stellen. Dan moet je bij alle drie periodes voor Fischer kiezen, maar bij periode 1 en 2 met een toevoeging van 0 seconde per zet. De keuze voor Fischer in periode 1 en 2 dient er dus alleen voor om te zorgen dat de klok de zetten telt. Ik heb het even getest, en dat kan de DGT XL aan.
Het zou wel van grote invloed zijn op de tijdnoodfase. Na precies 50 zetten komt er immers een uur bij, en na precies 75 zetten komt er 20 seconde per zet bij. Doorjakkeren in vermeende tijdnood is dan dus voorbij.
En wat als de spelers de klok niet indrukken, bijvoorbeeld bij het slaan? De regels zullen toch zeker niet zijn dat je er pas tijd bij krijgt als je 50 of 75 keer de klok hebt ingedrukt. Om er zeker van te zijn dat er 50 of 75 zetten zijn gespeeld, zou de klok via de Board Coordinator aan de de EBS applicatie moeten vragen hoeveel zetten er op het elektronische bord zijn geregistreerd. Dit is technisch niet mogelijk, want het werkt andersom. De EBS applicatie vraagt aan de Board Coordinator wat er op het bord is gebeurd, terwijl de Board Coordinator geen idee heeft wat EBS is.Jan Pieter wrote:De klokken zullen ongetwijfeld ingesteld zijn op 3 perioden:
1) Time, 2 uur
2) Time, 1 uur
3) Fischer, 20 seconden per zet
Elke periode gaat pas in wanneer de vorige is afgelopen, dwz wanneer beide speelsters 200 zetten binnen de 3 uur produceren, komen de Fischer-seconden er nooit bij. Eerst moet bij één der speelsters de 3 uur verstreken zijn. Je kunt je afvragen of dit helemaal conform het reglement is, dat meldt:
'Het speeltempo bedraagt 2 uur voor 50 zetten per speelster, vervolgens 1 uur voor 25 zetten en vervolgens 20 seconden per zet.'
Staat hier dat de 20 seconden per zet er bij komen wanneer 3 uur verstreken is, of wanneer er 75 zetten gespeeld zijn?
Technisch gezien is het geen probleem om het anders in te stellen. Dan moet je bij alle drie periodes voor Fischer kiezen, maar bij periode 1 en 2 met een toevoeging van 0 seconde per zet. De keuze voor Fischer in periode 1 en 2 dient er dus alleen voor om te zorgen dat de klok de zetten telt. Ik heb het even getest, en dat kan de DGT XL aan.
Het zou wel van grote invloed zijn op de tijdnoodfase. Na precies 50 zetten komt er immers een uur bij, en na precies 75 zetten komt er 20 seconde per zet bij. Doorjakkeren in vermeende tijdnood is dan dus voorbij.
Het tellen van zetten door een elektronische klok is typisch iets voor schaken. Bij dammen werkt het niet, omdat men bij verplichte zetten vaak de klok niet indrukt.
- Jan Pieter
Ach, in het ergste geval speelt men dan een paar zetten te lang in een hoog tempo (als de notatie niet is bijgehouden en de klok niet altijd is ingedrukt).GuidoB wrote:Het tellen van zetten door een elektronische klok is typisch iets voor schaken. Bij dammen werkt het niet, omdat men bij verplichte zetten vaak de klok niet indrukt.
Maar als je ervan uitgaat dat spelers de klok niet altijd indrukken bij een slagwisseling, zou je tegenstander moeten zijn van elk speeltempo waarbij je er tijd per zet bijkrijgt. Mijn ervaring in toernooien met 80+1 is echter dat de dammers er razendsnel aan wennen om de klok na elke zet in te drukken.
Dat wilde je toch zelf niet, dat er wordt doorgespeeld als de zetten al zijn gehaald?Jan Pieter wrote:Ach, in het ergste geval speelt men dan een paar zetten te lang in een hoog tempo (als de notatie niet is bijgehouden en de klok niet altijd is ingedrukt).
Nee, dat is heel wat anders. Bij 80+1 hoeft de klok geen zetten te tellen, want je krijgt vanaf het begin bij elke zet tijd erbij. Als er pas tijd gaat bijkomen na een bepaald aantal keren indrukken, werkt dat niet. Als je er niet direct tijd bij krijgt, gaan mensen volgens mij niet bij elke slag de klok indrukken.Jan Pieter wrote:Maar als je ervan uitgaat dat spelers de klok niet altijd indrukken bij een slagwisseling, zou je tegenstander moeten zijn van elk speeltempo waarbij je er tijd per zet bijkrijgt. Mijn ervaring in toernooien met 80+1 is echter dat de dammers er razendsnel aan wennen om de klok na elke zet in te drukken.
Maar het gaat mij niet om wat mensen gewend zijn en ik wil ook niet speculeren over wat de praktijk zal worden bij Fischer na 75 zetten. Het gaat mij erom of er technische middelen zijn om dit speeltempo in te voeren. Volgens mij zijn die middelen er niet, want klokken kunnen geen gespeelde zetten tellen.