is deze stand al eens gepubliceerd?

Post Reply
Wishmaster
Real name: Pascal Stil

is deze stand al eens gepubliceerd?

Post by Wishmaster »

Een jaar of 20 geleden had ik het boek strategie der honderd velden aangeschaft, en in diezelfde periode had ik een abonnement op het blad Dam Eldorado, waar ik me had verbaasd over hoe fraai soms het eindspel kan zijn. Geïnspireerd hierdoor zat ik soms een beetje te rommelen met het dambord en een hand vol schijven en op een zekere dag verscheen dit standje op m'n bord, waarbij onafhankelijk van wie aan zet is wit wint:
Image

De winst is natuurlijk eenvoudig, maar dat geldt voor talloze gepubliceerde problemen en eindspelen, maar dit eindspel (of in een gespiegelde variant) heb ik in m'n verzameling aan boeken en tijdschriften die ik had tevergeefs naar gezocht.
Nu weet ik dat mijn verzameling verre van compleet was, en ik hoop dat hier uitsluitsel te vinden is of dit ooit eerder gepubliceerd is geweest.
everytime is a good time to take your time to have a good time
Hanco Elenbaas

Re: is deze stand al eens gepubliceerd?

Post by Hanco Elenbaas »

Misschien ergens rond 1700, Pascal, vér voordat Cornelis Blankenaar zich met het eindspel ging bezighouden. :wink: Je kunt het beste Eddie van de Acker ernaar vragen: damcuriosa@hotmail.com

http://members.multimania.nl/tilburgcen ... /intro.htm
MenO

Post by MenO »

Heb jij die iPad ook gewonnen Hanco?
Mijn god... :shock:
Eddie van de Acker

Post by Eddie van de Acker »

Daar kan ik weinig over zeggen, aangezien de collectie die ik beheer (het Groeneveld Archief) alleen 7x7 miniaturen bevat (momenteel al 47.000 ingangen, los van de vele vertakkingen). Ook wel veel motieven natuurlijk, maar deze stand zul je er niet in vinden.
Overigens ben ik overgestapt van hotmail naar gmail en geeft de genoemde site niet overal correcte info. Er is inmiddels veel gecheckt en op veel plaatsen veranderd. Had de webite graag gewist, maar helaas, de toegangscode is zoek.
MenO

Post by MenO »

Eddie van de Acker wrote:Had de webite graag gewist, maar helaas, de toegangscode is zoek.
Ik zeg: niet doen, loopt hartstikke goed die website!
Ik zag vanmiddag toevallig dat ik inmiddels al de 99.999e bezoeker ben :mrgreen:
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

MenO wrote:
Eddie van de Acker wrote:Had de webite graag gewist, maar helaas, de toegangscode is zoek.
Ik zeg: niet doen, loopt hartstikke goed die website!
Ik zag vanmiddag toevallig dat ik inmiddels al de 99.999e bezoeker ben :mrgreen:
:D :crazyeyes:
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Op de 10x10 website van Wieger Wesselink staan mede dankzij Eddie van de Acker 10.000 miniaturen uit het Arie Groeneveld Archief:
http://10x10.dse.nl/miniatures.html
Eddie van de Acker

Post by Eddie van de Acker »

Niet of wel doen, die optie is er dus niet meer.
De info bij de mini's is na uitgebreid bronnenonderzoek flink gewijzigd, dus wees voorzichtig met citeren.
Post Reply