Hoe oordeelt NOC/NSF over de damsport?

Jaap van Galen

Hoe oordeelt NOC/NSF over de damsport?

Post by Jaap van Galen »

Ik ben benieuwd wat de gisteren gehouden vergadering van het NOC/NSF heeft opgeleverd voor de damsport.
Uit de krant:
Volkskrant 24-jan-2012 wrote:NOC/NSF praat vandaag over de verdeling van geld onder de sportbonden
Gerard Dielissen Directeur NOC/NSF, conform de Volkskrant 24-jan-2012 wrote: Het geld van het rijk (VWS), Lotto en sponsors blijft vooralsnog hetzelfde. Maar de verdeling van de financiele middelen zal niet meer naar evenredigheid gebeuren...Per 2013 gaat het meeste geld nog maar naar zeventig tot tachtig programma's die opnieuw worden gedefinieerd.
.....
Internationale wedstrijdsport met minder dan 55 deelnemende landen worden flink gekort.
.....
Het heeft geen zin om geld te stoppen in midgetgolf om vier mensen naar het WK in Costa Rica te sturen. Dat voldoet niet meer aan de nieuwe criteria.
.....
Het zijn vooral de bonden van geringere omvang die hun positie zien aangetast
.....
Voor sporten die geld kwijtraken is er een afbouwregeling. In 2013 krijgen ze 50 procent van hun middelen in 2014 nog 25 procent.
kneeltje

Re: Hoe oordeelt NOC/NSF over de damsport?

Post by kneeltje »

Uit de conceptnotulen van de bondsraadvergadering:

In het verlengde van de begrotingsverhandeling brengt J. Haijtink verslag uit van de stappen van het
bestuur nadat duidelijk werd dat de KNDB vanaf 2013 door besluitvorming van NOC*NSF niet meer in
aanmerking komt voor subsidie uit de Lotto-middelen en daaruit volgend de VWS-subsidie ernstig
wordt beperkt. NOC*NSF zet focus op (8) sporten die kansrijk zijn bij de Olympische Spelen en stelt
voor andere sporten eisen als minimaal 55 landen in de WK-cyclus. Dammen kent thans 45 landen in
de WK-cyclus.
Het bestuur heeft de volgende acties ondernomen:
- Met de overige 1*-bonden is een gezamenlijke petitie opgesteld.
- Tijdens het Ledenberaad van NOC*NSF op 28 september jl. zijn de bezwaren ingebracht.
- Er is overleg geweest met de beleidsmedewerkers Bijl en Koers van NOC*NSF.
- De bondsdirecteur heeft in de klankbordgroep onze bezwaren geuit.
Eind november wordt tijdens een ingelast Ledenberaad duidelijk welke kant het op gaat. Uiteindelijk
valt op 24 januari 2012 het definitieve besluit. Met de FMJD is al gesproken over de mogelijkheden om
het aantal landen op 55 te krijgen. Het bestuur bereidt zich voor op velerlei activiteiten in de
eerstkomende maanden om de ramp af te wenden.
Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen »

kneeltje wrote:Uit de conceptnotulen van de bondsraadvergadering:

In het verlengde van de begrotingsverhandeling brengt J. Haijtink verslag uit van de stappen van het
bestuur nadat duidelijk werd dat de KNDB vanaf 2013 door besluitvorming van NOC*NSF niet meer in
aanmerking komt voor subsidie uit de Lotto-middelen en daaruit volgend de VWS-subsidie ernstig
wordt beperkt. NOC*NSF zet focus op (8) sporten die kansrijk zijn bij de Olympische Spelen en stelt
voor andere sporten eisen als minimaal 55 landen in de WK-cyclus. Dammen kent thans 45 landen in
de WK-cyclus.
- Tijdens het Ledenberaad van NOC*NSF op 28 september jl. zijn de bezwaren ingebracht.
Eind november wordt tijdens een ingelast Ledenberaad duidelijk welke kant het op gaat. Uiteindelijk
valt op 24 januari 2012 het definitieve besluit. Met de FMJD is al gesproken over de mogelijkheden om
het aantal landen op 55 te krijgen. Het bestuur bereidt zich voor op velerlei activiteiten in de
Met forse meerderheid is gisteren door NOC/NSF het topsportplan gisteren aangenomen.
De stemming gisteren was anoniem, maar ik mag gegeven bovenstaande opsomming aannemen dat de KNDB heeft tegengestemd?

Dit geheel lijkt me belangrijk voor de toekomst van de damsport.

Wat betreft bovengenoemde acties:
Hoeveel landen zijn er momenteel aangesloten bij de FMJD?
Welke velerlei activiteiten zijn er uitgevoerd om "de ramp" af te wenden?
Welke alternatieven zijn er bedacht? Is veel meer richten op breedtesport, gepromoot door menig forumdeelnemer, dan wellicht een veel betere beleidsrichting?
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Wat is precies de ramp?
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Jaap van Galen wrote:
kneeltje wrote:Uit de conceptnotulen van de bondsraadvergadering:

de WK-cyclus.
Met forse meerderheid is gisteren door NOC/NSF het topsportplan gisteren aangenomen.
De stemming gisteren was anoniem, maar ik mag gegeven bovenstaande opsomming aannemen dat de KNDB heeft tegengestemd?

Dit geheel lijkt me belangrijk voor de toekomst van de damsport.

Wat betreft bovengenoemde acties:
Hoeveel landen zijn er momenteel aangesloten bij de FMJD?
Welke velerlei activiteiten zijn er uitgevoerd om "de ramp" af te wenden?
Welke alternatieven zijn er bedacht? Is veel meer richten op breedtesport, gepromoot door menig forumdeelnemer, dan wellicht een veel betere beleidsrichting?
Ik zie - als ik goed heb geteld Jaap - momenteel 60 (USA dubbel) vlaggetjes op de FMJD-site staan. Maar deze landen draaien tot dusver volgens mij niet allemaal mee met de WK-cyclus (al hebben ze waarschijnlijk wel de rechten). Dus wel wat onduidelijk wat NOC-NSF echt bedoeld met die WK-cyclus.
Ook op www.schaaksite.nl: http://schaaksite.nl/page.php?al=verlie ... van-nocnsf aandacht voor het mogelijk wegvallen van alle subsidies.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
kneeltje

Post by kneeltje »

Volgens mij staan de antwoorden op jullie vragen in het stukje van Haijtink:
en stelt
de WK-cyclus.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Bert Zwart wrote:Wat is precies de ramp?
Als ik het goed begrepen heb Bert voldoet de dambond niet meer aan de eisen van de NOC/NSF (net als de schaakbond).
Dit betekent afbouw van de NOC/NSF subsidie in 2013 naar 50% in 2014 naar 25% en in 2015 niks meer. En er schijnt een koppeling aan VWS-subsidie te zitten, waardoor die ook minder wordt/vervalt.
Ongetwijfeld zullen de NOC/NSF statussen ook vervallen.
Dit is bijzonder ingrijpend voor de KNDB.
Ik ga ervan uit dat daardoor salarissen van Technisch directeur, Bondscoach en Talentcoach niet meer betaald kunnen worden (uit de subsidies) en dat een flink aantal topspelers vaste inkomsten uit NOC/NSF status verliezen.
Er is een bondsraadvergadering op 3 maart. Ik neem aan dat dit het belangrijkste onderwerp gaat worden.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
MenO

Post by MenO »

Dit klinkt als een mooi natuurlijk experiment voor Fred's stelling dat met de professionalisering het gezellige van de damsport verdwenen is :!:
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Zo is het Meno. De ineenstorting van de marktwerking is begonnen in de damwereld. Achteraf was het toch al grotendeels moderne ruilhandel. Altijd maar teren op subsidie en dan snel remise schuiven is straks voorbij. De echte liefhebbers blijven over en vervolgens kun je weer groeien. Kerels en gevulde koeken zullen gescheiden worden. De zwembond krijgt er leden bij verwacht ik.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Ik vind het jammer voor de mensen die hierdoor hun inkomstenbron kwijtraken, maar dammen is niet echt een professionele sport. Je hebt tijd genoeg om tijdens je studie tot je 24e alles tot je te nemen en daarna kan je met een beetje talent op routine in de top 20 van de wereld meeschuiven. Dit heeft Baljakin al eens betoogd in een column in 2003. Daar kwam enkele jaren later nog een mooie column van Michiel Kroesbergen overheen over hoe mensen via talentontwikkeling via talrijke subsidies werden opgeleid tot damtrainer.

Ik heb verhalen gehoord van dammers die elkaar rekeningen stuurden voor trainingen terwijl ze gewoon samen aan het sparren waren en beiden declareerden bij NOC/NSF. Prima als je zo je inkomsten op kan krikken. Het was mooi dat de damsport ruim een decennium lang heeft kunnen profiteren maar nu is het dus tijd om over te gaan tot de orde van de dag.
Fred van Amersfoort

Precies, over tot de orde van de dag. En hoezo heeft de damwereld er van geprofiteerd? Nu was ik vroeger zelf een enorm voorstander van betalingen aan spelers. Er zijn zelfs begraafplaatsen in Apeldoorn waar enkele overleden oud-leden nog zo boos zijn over mijn keuzes van destijds dat ze zo maar plotseling acher mij aanrennen. En achteraf terecht. De geesten waren er toen niet rijp voor en nu nog niet. Een aantal spelers heeft volkomen terecht een financiele vergoeding gehad. Voor het opbouwen van breedtesport heeft het eerder een averechts dan een positief effekt gehad. Feitelijk is de damwereld sinds de jaren 30 vorige eeuw aan een neerwaartse spiraal bezig die met de intrede van betaald dammen helemaal een glijbaan is geworden. Toeval of oorzakelijk verband?
GuidoB

Post by GuidoB »

Bert Zwart wrote:Het was mooi dat de damsport ruim een decennium lang heeft kunnen profiteren maar nu is het dus tijd om over te gaan tot de orde van de dag.
Hoe ver gaat die orde van de dag, denk je?

Zonder subsidie mogelijkheden zullen een hoop toppers stoppen met hun sport. Mensen als Boomstra en Meurs zullen direct verdwijnen uit het internationale circuit als zij niet meer de middelen krijgen zich in de sport te bekwamen. Ze zullen zich volledig op hun maatschappelijke studie gaan richten. Andere namen zullen aan de top verschijnen. Ik denk aan bijstandstrekkers en gepensioneerden. Deze mensen zullen niet meekunnen in de top van een wereldkampioenschap, want ze hebben geen professionele trainingsmogelijkheden. Eén plaats bij de beste 10 zal het maximaal haalbare zijn. Is het voor een Nederlandse WK organisatie nog wel interessant om een WK te organiseren als de kans op Nederlands succes minimaal is? En zal er dan nog wel een WK worden georganiseerd? Bedenk dat Nederland internationaal de spil is van de georganiseerde damsport.

Mijn punt is dat het georganiseerde dammen in de wereld hangt op de Nederlandse organisatie en dat deze sterk afhankelijk is van de Nederlandse subsidies. Zonder deze subsidies breng je de organisatie in gevaar. De vraag is of dat erg is. Dammen als spel zal nog lang blijven bestaan. Dammen als sport ook nog wel even, op een bepaald niveau. In de cafés in Friesland zullen de grijze mannen hun partijtje wel blijven schuiven. De nationale competitie kunnen we nog wel een paar jaar volhouden, met steeds een beetje minder deelnemers. Dat zal onze generatie wel duren. Maar een sport zonder toppers zal snel verdwijnen. Dat is de 'ramp' die ons boven het hoofd hangt.
Fred van Amersfoort

Wat een waanzinnige onzin van Guido B, zoals te doen gebruikelijk. Tja, de reisjes naar China om damborden op te zetten gaan verdwijnen. Gelukkig maar. Iedere topper die wil stoppen, prima. Dat gaat meevallen, hooguit de mentaal zwakken die nu alles toch al remis schuiven stoppen er dan mee. Echte toppers gaan zich vestigen als zelfstandige, investeren tijd in zich zelf, zoeken sponsoring.Echte toppers liggen nooit bij een zwembad na 40 zetten. Zijn nooit afhankelijk van subsidie. Echte toppers willen de top. Niet voor het geld maar voor de eer. En nu vooral niet zielig lopen doen, iedereen met een iq van boven die 41 had dit kunnen voorspellen. Remise schuiven om je status te houden, logisch dat niemand daar al te lang intrapt.
GuidoB

Post by GuidoB »

Fred, hoeveel profdammers ken jij die met privé sponsoring hun sport bekostigen? En waarom is dat denk je?
MenO

Post by MenO »

GuidoB wrote:Fred, hoeveel profdammers kan jij die met privé sponsoring hun sport bekostigen? En waarom is dat denk je?
Ik heb een betere vraag Guido: wat is precies het maatschappelijk belang van iemand die zijn hele leven toelegt op het spelen van een paar toernooien om een norm te halen die voor de inkomsten zorgt die er voor kunnen zorgen dat er nog meer toernooien gedamd kunnen worden die weer... nouja, het verhaal herhaalt zich oneindig, dus.

Hiermee wil ik niet zeggen dat alle 'prof'dammers nietsnutten zijn, echter, de vraag is wel of wij dat als samenleving moeten willen bekostigen. En als er zelfs binnen de damwereld al mensen zijn die vinden van niet, vraag ik me af hoe erg de 'ramp' is als de subsidie voor deze mensen verdwijnt.
Natuurlijk is het zuur voor de paar mensen in kwestie, maar in the scheme of things...

En overigens, ik zag ergens een opmerking over de NC. Ik zie totaal niet in hoe deze verandering ook maar enig effect op de NC zou moeten hebben? In hoeverre drijft de NC op subsidies?
Post Reply