Teleurstellend WK-jeugddamkampioen Salarbaks
‘Het is mijn eigen schuld’
door Guillano Bruce
Uit: De Ware Tijd 03/01/2012
Paramaribo - Arief Salarbaks wil het jeugd WK-dammen zo snel mogelijk vergeten. De Surinaamse jeugdkampioen slaagde er niet in het gestelde doel - een plaats in de top vijf - te realiseren, maar steekt de hand in eigen boezem. “Het is mijn eigen schuld”, zegt hij eerlijk aan de krant.
Salarbaks eindigde in het mondiaal toernooi, dat van 23 tot en met 29 december in Polen gehouden werd, slechts als 24ste onder de 28 deelnemers. Hij won twee partijen, speelde drie remise en verloor vier.
Een teleurgestelde Salarbaks, die volgend week zijn twintigste jaardag viert, vond het WK niet moeilijker dan de editie van 2010 in Nederland. Toen eindigde hij op de 21ste plaats in het deelnemersveld van 24 met één overwinning, drie remises en vijf nederlagen. “De wedstrijden waren niet zo zwaar”, zegt hij over het toernooi in Polen.
dWT foto / Claudio Barker
Arief Salarbaks geeft zichzelf de schuld van zijn pover optreden op het WK voor junioren in Polen. Hij eindigde als 24ste.-.
De dammer vindt het daarom extra sneu dat hij geen betere prestatie heeft neergezet. “Ik had tenminste nog twee wedstrijden kunnen winnen.” Eén daarvan kwam tegen de veertienjarige U-16 wereldkampioen Martijn van IJzendoorn van Nederland tegen wie hij zijn eerste partij speelde. “Ik stond beter in het spel, maar heb het verpest.”
Ook het treffen in de zevende ronde met de Bulgaar Vadim Krupskij was te winnen. “Ik stond gewonnen. Iedereen zag dat, maar het is toch anders afgelopen. Misschien had ik mij beter moeten concentreren.”
Ondanks de teleurstelling zegt Salarbaks “veel overgehouden” te hebben van het WK. “Ik heb veel geleerd. Je kan bijvoorbeeld gewonnen staan, maar dat wil niet zeggen dat je al gewonnen hebt. Je moet gewoon doorgaan tot het einde.”
Miscommunicatie
Voorzitter Robur Levens van de Surinaamse Dambond, die Salarbaks had begeleid naar Polen, vindt dat miscommunicatie vanuit de organisatie deels een rol gespeeld heeft in het resultaat van de dammer. Hij zegt begrepen te hebben dat het toernooi tot en met 28 december zou lopen, maar later bleek dat de 29ste laatste speeldag was. “De reisdocumenten waren ook daarop afgestemd, waardoor Salarbaks de laatste ronde moest missen en reglementair verloor.”
De voorzitter is niet ontevreden met de inzet van Salarbaks, hoewel hij toegeeft zelf ook hogere verwachtingen te hebben gehad en tenminste een plek in de top vijftien voorzien had. “Hij heeft zijn best gedaan. Jammer genoeg is het niet gelukt.”
Levens erkent dat het niveau hoog lag. Aan het WK deed een Internationaal Grootmeester, een Internationaal Meester en vier Federatiemeesters mee. Hij had het liefst dat Salarbaks aan een regionaal toernooi van de Pan-Amerikaanse Damfederatie meegedaan had, maar die houdt geen wedstrijden voor junioren. “Het afgelopen jaar was dat in de planning, maar het ging niet door. Hopelijk wordt het dit jaar wel afgewerkt.”
Ook bij aankomst was er miscommunicatie. Levens en Salarbaks werden niet opgehaald op de luchthaven en moesten in de kou zelf op zoek naar de wedstrijdaccommodatie. Omdat ze die niet vonden, brachten ze de nacht in een hotel door. Via de plaatselijke politie werd de locatie de volgende dag gevonden.
Levens zegt zijn misnoegen geuit te hebben, maar nul op het rekest gekregen te hebben. De organisatie hield hem voor dat hem een mail was gestuurd waarin was aangegeven door wie en waar het duo afgehaald zou worden. “Maar ik was toen al in Nederland en had geen mogelijkheden om de mail te checken. Alle onkosten die wij hadden gemaakt, kregen we niet terug.”
In Polen kon het verblijf volgens Levens beter. Alle deelnemers moesten volgens hem gebruik maken van een openbaar bad en toilet. Ook liet het eten te wensen over.-.