SportAccord World Mind Games

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Re: SportAccord World Mind Games

Post by groenteboer »

De technologie laat weer eens te wensen over. Nog geen teken van leven en dat bij de finaleronde. :(
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

groenteboer wrote:De technologie laat weer eens te wensen over. Nog geen teken van leven en dat bij de finaleronde. :(
Jouw generatie wordt dan ook meer verwend dan goed voor jullie is, groenteboer. Mijn generatie (geboren rond 1953) moest toen we ongeveer zo oud waren als jij meestal dagen wachten voordat de notaties beschikbaar waren, om over de generatie van mijn vader maar te zwijgen. :D
groenteboer

Post by groenteboer »

Hanco Elenbaas wrote:
groenteboer wrote:De technologie laat weer eens te wensen over. Nog geen teken van leven en dat bij de finaleronde. :(
Jouw generatie wordt dan ook meer verwend dan goed voor jullie is, groenteboer. Mijn generatie (geboren rond 1953) moest toen we ongeveer zo oud waren als jij meestal dagen wachten voordat de notaties beschikbaar waren, om over de generatie van mijn vader maar te zwijgen. :D
dat zal het zijn ja :-) In ieder gevoel zijn de partijen van de mannen weer te zien. De dames zullen ook wel volgen.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Local network administration without notification changed settings of our internet acces. This resulted in loss of ftp and rdp privileges necessary for broadcast. Old settings have been restored and games can be watched.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Image
henk stoop

Post by henk stoop »

Wieger Wesselink wrote:
Piet Bouma wrote: Het is fenomenaal wat Georgiev in dit toernooi laat zien. Tactisch, psychologisch en qua rekenvaardigheid is hij tot dusver superieur.
Hij heeft 50% van de partijen in normale speeltijd gewonnen en de rest werd in een rapidpartij verslagen.
Ik ben benieuwd of Valneris het tot een blitz- of Georgiev-barrage kan brengen.
Jammer, dat professor Podolski niet meer in de toptoernooien meespeelt. Qua rekenvaardigheid komt hij denk ik nog in de buurt.
Georgiev is inderdaad een klasse apart dit toernooi. Zelf denk ik dat Schwarzman nog het dichtst bij hem in de buurt komt. Toch wel jammer dat die niet tot dit toernooi werd toegelaten. Op http://10x10.org staan inmiddels weer wat fragmenten van het toernooi.
Dat heeft niets met toelaten te maken. Schwarzman heeft zich gewoon niet geplaatst!
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

henk stoop wrote: Dat heeft niets met toelaten te maken. Schwarzman heeft zich gewoon niet geplaatst!
Daarover verschillen de meningen. Qua prestaties heeft Schwarzman in ieder geval meer rechten dan menige andere deelnemer. Wat ik er van heb meegekregen is dat de plaatsing op een ondoorzichtige wijze is gebeurd. De vantevoren afgesproken kwalificatiereeks voor het toernooi heeft niet plaatsgevonden, en voor zover ik kan beoordelen zijn er achteraf allerlei nieuwe criteria voor plaatsing vastgesteld (wat ik o.a. opmaak uit opmerkingen daarover op het Shashki forum).
Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan »

Koos van Amerongen wrote:
groenteboer wrote:Woow. Zojuist gekeken naar één van de mooiste wedstrijden die ik ooit heb gezien: Georgiev - Boomstra. Gedurende de partij wordt Boomstra positioneel geheel weggevaagd door Georgiev. Voor de poorten van de hel perst Boomstra toch nog een eindspel uit een verschrikkelijke stand.
In het dammeneindspel dat volgt lijkt er lang weinig aan de hand, omdat Georgiev zinloze valletjes bouwt. Maar dit was allemaal tactiek. Met behulp van al deze schijnvangstellingen werd de echte hinderlaag gecamoufleerd.
Georgiev is echt veruit de beste dammer van de wereld op dit moment.

Nog een leuk dingetje: Georgiev heeft precies 100 zetten gespeeld.
Het lijkt er inderdaad op dat Georgiev Boomstra heel geleidelijk van het bord veegt.
Maar aan de andere kant: Boomstra haalt er wel een remise-eindspel (toch?) uit.
In het eindspel is Georgiev ontzettend handig (met eindspel bedoel ik eigenlijk het middenspel, vanaf zet 50 ongeveer).
Inderdaad een hele mooie partij, alhoewel ik de partij tussen Chizhov en Boomstra mooier vond...
Piet Bouma wrote:
Kosmos wrote:
Fred van Amersfoort wrote:Een losse kabel lees ik hier. Zijn er dit jaar ook weer Nederlanders aanwezig voor de techniek? Fijn dat Georgiev aantoont dat lang niet alles remise is.
97 Zetten lang was het remise, totdat Roel toch nog in een truukje trapte.
Het leek haast wel een schaakpartij trouwens, zo lang duurde het eindspel. 100 Zetten is niet ongewoon bij schaken. Bij dammen heet dit het uitmelken van een eindspel.
Carlsen schaakt net zo als Georgiev in deze partij damt. Gooi er maar wat spannends op in de opening, breng complicaties aan, als het niet meteen lukt manoeuvreer je je tegenstander gewoon weg in het eindspel. Bij dammen kan dit bijna nooit, behalve in dit type eindspel.
Het is fenomenaal wat Georgiev in dit toernooi laat zien. Tactisch, psychologisch en qua rekenvaardigheid is hij tot dusver superieur.
Hij heeft 50% van de partijen in normale speeltijd gewonnen en de rest werd in een rapidpartij verslagen.
Ik ben benieuwd of Valneris het tot een blitz- of Georgiev-barrage kan brengen.
Jammer, dat professor Podolski niet meer in de toptoernooien meespeelt. Qua rekenvaardigheid komt hij denk ik nog in de buurt.
Waar blijven de fijnzinnige 3om1-hysterici nu met hun klaagzangen over eindeloos doorspelen in pot-remisestanden?
Flow with the Go
Ganesha

Post by Ganesha »

Weet iemand de uitslagen van vandaag, na de reguliere partijen?
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Ganesha wrote:Weet iemand de uitslagen van vandaag, na de reguliere partijen?
De tie-breaks worden op vrijdag gespeeld (vannacht dus).
Zie berichtje op Toernooibase......
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Alex

Post by Alex »

Piet Bouma wrote:
Ganesha wrote:Weet iemand de uitslagen van vandaag, na de reguliere partijen?
De tie-breaks worden op vrijdag gespeeld (vannacht dus).
Zie berichtje op Toernooibase......
Waarom niet meteen na de reguliere partijen, zoals bij de voorgaande rondes?
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

Zowel Fedorovich als Golubeva verloren, verrassend.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Edwin_w
Real name: Edwin Wiersma

Post by Edwin_w »

Hanco Elenbaas wrote:
Inderdaad Hanco, De heer Stempher begint verschijnselen te van een verwend jongentje. Zal wel bij de leeftijd horen. Ik lees veel hier maar begin met te ergeren aan de louter negatieve reacties van deze jongeman. Ik houd er overigens niet van om me te ergeren en doe dat dus ook niet zo snel maar ik kan me niet herinneren een positieve noot van deze heer te kunnen vinden. Ik vraag me af of hij wel plezier kan beleven aan deze hobby? Ik zou hem en overigens meerdere leden het advies willen geven om hun sport op een positieve manier te benaderen. Dat geeft veel meer voldoening en plezier.
Het is gevaarlijk om gelijk te hebben wanneer regerende mensen het fout hebben.
(Voltaire 1694-1778)
groenteboer

Post by groenteboer »

Edwin_w wrote: Inderdaad Hanco, De heer Stempher begint verschijnselen te van een verwend jongentje. Zal wel bij de leeftijd horen. Ik lees veel hier maar begin met te ergeren aan de louter negatieve reacties van deze jongeman. Ik houd er overigens niet van om me te ergeren en doe dat dus ook niet zo snel maar ik kan me niet herinneren een positieve noot van deze heer te kunnen vinden. Ik vraag me af of hij wel plezier kan beleven aan deze hobby? Ik zou hem en overigens meerdere leden het advies willen geven om hun sport op een positieve manier te benaderen. Dat geeft veel meer voldoening en plezier.
De heer Wiersma zou mijns inziens blij moeten zijn met het feit dat er mensen zijn die het belangrijk vinden dat de informatieverstrekking zonder fouten verloopt. De tijd dat een goede informatieverstrekking niet zo belangrijk is, ligt al ver achter ons. De wereld is zich voor een groot gedeelte online aan het afspelen. Dit is een punt waar de damsport ver achter ligt, ten opzichte van andere sporten. Dit is ook een belangrijke oorzaak van het feit dat steeds minder mensen gaan dammen. Als we niks gaan doen aan de informatieverstrekking (zoals elektronische damborden) zal het dammen uitsterven. Dit lijkt nog niet tot iedereen door te dringen. Natuurlijk gaat veel goed, maar bij de World Mind Games stopte de techniek er af en toe mee. Het heeft dus niets met een ''verwend jongentje'' te maken. Ik ga met de tijd mee.

In mei is er weer een aantal jeugdkampioenschappen. Voor de jongens het NK pupillen en het NK junioren. Bij het NK pupillen geeft de organisatie (damclub Hoogeveen) het goede voorbeeld door elektronische damborden in te zetten. Ondergetekende zal dit gaan beheren (uiteraard met de hulp van andere mensen binnen de organisatie en ook buiten de organisatie). Verder heb ik in het verleden bijgedragen aan het beheer van de elektronische damborden bij het WK algemeen 2011 op Urk en in Emmeloord, bij het NK algemeen 2011 in Wapenveld en bij de Incasso Divisie Young Masters 2010 te Hoogeveen.

Daarnaast ben ik actief in de Jeugdcommissie van de KNDB. Volgend jaar staan enkele toernooien voor clubteams in mijn portefeuille. Voor deze Jeugdcommissie werk ik DamXL sinds een tijdje bij.

Het is dus onbegrijpelijk dat de heer Wiersma mij beschuldigt van het feit dat ik de sport niet positief benader en dat ik er geen plezier in zou kunnen hebben. Juist omdat ik er zoveel plezier in heb ben ik kritisch. Ik ben serieus bang dat het dammen doodgaat als een georganiseerde sport, als de informatieverstrekking niet gauw beter wordt.

Maar nu weer even on-topic:

Ik heb grote bewondering voor het feit dat Nina Hoekman dit uitermate zware toernooi heeft kunnen voltooien. Het moet fysiek een verschrikkelijke lijdensweg zijn geweest, maar ze deed het toch maar even. De echte winnaar van de World Mind Sports vind ik dan ook Nina Hoekman. Petje af voor deze dame, die eigenlijk een onderscheiding verdient voor al haar inzet die ze heeft geleverd voor de KNDB en het mondiale dammen. Er is niemand die ook maar in de buurt komt van haar inzet voor de damsport en in het bijzonder het vrouwen- en meisjesdammen.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Groenteboer heeft als ervaringsdeskundige het volste recht om enige kritiek te spuien. Dus nog even off-topic.
Sinds het WK 2007 wordt er gespeeld met de elektronische borden van DGT. We zijn nu 2011 en dan moeten de grootste kinderziekten eigenlijk uit de hardware en software zijn. Er wordt achter de schermen druk gewerkt aan verbeteringen, maar toch blijven zaken nog steeds haperen.
Als toernooiorganisatie moet je eigenlijk de elektronische borden plug-en-play kunnen inzetten (net zoals je een printer aan je computer hangt).
Dat is naar mijn idee: kabels aan de borden en klokken aansluiten, een loting inbrengen (vooraf – eventueel geautomatiseerd vanuit Toernooimanager - maar ook tijdens de wedstrijd te veranderen als er per ongeluk een verkeerde naam is ingevoerd), een internet (ftp)-verbinding naar een server realiseren en vervolgens drukken op de knop Start van één software-programma op de computer en alles draait. Vervolgens moeten verschillende viewers dit naadloos van de server weer oppikken voor weergave op website(s).
Zover is het jammer genoeg nog lang niet.

En zolang er schijven blijven wegvallen in de applets (het wordt steeds minder, maar dan staan ze volgens mij net niet goed op de velden en is er geen of er is verkeerd contact), mag men zich zelfs afvragen of het zgn. Russische Shahcom bord dat vrijwel gelijkertijd is geïntroduceerd qua hardware niet degelijker is. In de vrouwen WK-match werd dit door Golubeva niet geaccepteerd (voldeed niet exact aan de FMJD-maten…..). Maar wat ik tot dusver van dit bord heb gezien, is dat altijd alle schijven in beeld kwamen. Ook was er vanaf het begin de stap naar het universele .pdn formaat, dat sinds kort ook op de DGT-borden van toepassing is. Ik ken het hele software-concept niet, maar ik vraag me af of destijds niet wat te snel aan dit (door Harm Wiersma gepropageerde) bord voorbij is gegaan.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Post Reply