Harry de Waard Jubileumtoernooi 5 oktober 2011

Post Reply
Andrew Tjon A Ong

Harry de Waard Jubileumtoernooi 5 oktober 2011

Post by Andrew Tjon A Ong »

Image

Gisteren vond het Jubileum toernooi van Harry de Waard plaats. Eindelijk werd de altijd hard werkende Harry de Waard een keer in het zonnetje gezet. Tijdens elk toernooi, zelfs tijdens elke partij is Harry bezig met zijn verslaglegging voor diverse media. Steeds maar weer verslag doen van de wedstrijden en het dammen in de pers brengen. Zelfs tijdens de bondscompetitie heb ik dat nu zelf mogen ervaren. Afgelopen zaterdag zaten wij ondanks de verloren wedstrijd van ADG tegen De Oldehove, heerlijk bij de Chinees te genieten van een heerlijke rijsttafel, terwijl Harry rechtstreeks naar huis moest om de verslagen voor de diverse kranten rond te maken. Woensdag 5 oktober was het dan eindelijk zover. 50 jaar onafgebroken lid van de KNDB, 30 jaar in het bestuur van de UPDB, en meer dan 20 jaar publicist voor diverse dagbladen. In plaats van een receptie wilde Harry liever een toernooi met zoveel mogelijk damvrienden. Dat toernooi is er dus gekomen. In het Nationaal Denksport Centrum Den Hommel in Utrecht vond in een prachtige ambiance het Harry De Waard toernooi plaats met een stuk of 120 dammers. Er werd volgens het Voss-systeem gespeeld en in drie verschillende klassen: De landelijke klasse, en de provinciale hoofd- en eerste klasse.
Winnaar in de landelijke klasse werd zeer verrassend DVSB, ondanks dat ze hun belangrijkste spelers als Fred van Amersfoort :wink: , Klaas Bor, Robert Sall en de gebroeders Ketelaars thuis hadden gelaten. Ze bleven de club van de jubilaris, ADG, precies één puntje voor, en dat was opmerkelijk, omdat ADG op volle oorlogssterkte was opgekomen, inclusief hun geheime wapen Ton Sijbrands! Het brons ging naar Ons Genoegen Utrecht, die als verrassing bondsvoorzitter Johan Haijtink als gastspeler hadden binnengehaald. In de glorie jaren van Ons Genoegen speelden Harry de Waard en Johan Haijtink samen in het sterrenteam van OG.
De provinciale Hoofdklasse werd gewonnen door Boboli Bunschoten, vóór NDG Nieuwegein en Zenderstad en Austerlitz, die samen de 3e plek deelden. De provinciale Eerste klasse werd een prooi voor Woerden, vóór Woudenberg, en Loenen en Amerongen, die samen brons pakten.
Hieronder nog wat sfeer beelden van het toernooi:
Image
KNDB voorzitter Johan Haijtink reikt Harry de Waard een oorkonde uit
Image
Harry de Waard 50 jaar KNDB-lid. Ik ben benieuwd hoeveel KNDB-leden er nog zijn, die dit ook gehaald hebben
Image
Harry werd overstelpt met lovende reacties en cadeaus. Hier een mooie dvd van oud topvoetballer Rob de Wit
Image
Rob is tegenwoordig een fanatieke dammer bij NDG Nieuwegein
Image
Harry met De Waard wijn
Image
De Waard wijnfles
Image
Overzicht van de speelzaal
Image

Image
Een echte klassieker: Lex den Doop-Ton Sijbrands
Image
Deel van het winnende DVSB-team. vlnr Ton v.d.Ploeg, Adrie Butzelaar, Leo v.d. Laan en Jelmer Martens
Image
Slechts brons voor OG, hier met vlnr Wouter van Beek, Jan Uijterlinde en Cock van Wijk
Image
Twee kopmannen van ADG, Ton Sijbrands en Andrew Tjon A Ong
Image
De fitste dammer die ik ooit gezien heb: Lex den Doop! Ruim in de negentig (94 jr) en elke week present achter het dambord!
Image
Bondsvoorzitter Johan Haijtink zit ontspannen achter het bord tegen Gerrit de Bruijn van ADG
Image
Harry kreeg een prachtig Jubileum fotoalbum aangeboden. Het was verzorgd door Frits Stuger (r)
Image
Harry, zichtbaar onder de indruk van het prachtige Jubileumboek
Image
Ere voorzitter van ADG, Gerrit van Manen, kijkt vol bewondering in het jubileumboek, net als Leo Rosendaal en Piet Bottenheft
Image
Harry bedankt Chittra, de hoffotografe van deze serie foto's
Image
Amersfoorts onderonsje. Marcel Everloo (l) heeft genoeg dubbele notatiebiljetten verzameld voor het ADG toernooi van over twee weken. In het midden Cees Strooper en rechts Jan-Jaap van Horssen, die met zijn damprogramma Maximus Nederlands kampioen computerdammen 2011 werd!
Image
Aan het eind kreeg Harry ook nog een speldje van Lid van verdienste van de KNDB opgespeld. Links UPDB voorzitter Harry Vredeveldt staat al klaar met de bloemen. Harry de Waard werd ook nog gepromoveerd tot Erelid van de UPDB
Image
Een trotse Harry met zijn Jubileumboek

Natuurlijk ook nog wat techniek. De mooiste combinatie werd uitgevoerd door de sterkste dammer die er deze avond rondliep. Helaas voor Sijbrands is zijn uitgevoerde combinatie sinds het NK van dit jaar niet origineel meer. Het is namelijk dezelfde combinatie waarmee Jasper Lemmen niemand minder dan Kees Thijssen verschalkte.

Image
Diagram 1. Stand na 32....12-17?
Wit: Ton Sijbrands
Zwart: Lex den Doop
1.33-28 17-21 2.39-33 21-26 3.44-39 18-23 4.31-27 12-18 5.37-31 26x37 6.42x31 7-12 7.41-37 20-24 8.46-41 11-17 9.47-42 17-21 10.31-26 2-7 11.26x17 12x21 12.36-31 7-11 13.41-36 21-26 14.27-22 18x27 15.31x22 11-17 16.22x11 16x7 17.34-29 23x34 18.40x20 15x24 19.36-31 8-12 20.31-27 6-11 21.45-40 13-18 22.40-34 10-15 23.34-30 18-23 24.30-25 9-13 25.39-34 4-9 26.34-30 12-18 27.43-39 7-12 28.49-43 1-6 29.37-31 26x37 30.42x31 23-29 31.31-26 18-23 32.28-22 12-17 Zie diagram 1 33.32-28 23x21 34.25-20 14x34 35.39x30 17x39 36.43x14 9x20 37.30x8 3x12 38.26x8

Image
Diagram2. Stand na 28.....12-7?
Wit: Jasper Lemmen
Zwart: Kees Thijssen
Voor de volledigheid zet ik hieronder de combinatie van Lemmen tegen Thijssen.
(1) Lemmen,J.M. (Jasper) - Thijssen,K. (Kees)
NLD-ch, 08-04-2011
1.32-28 20-25 2.31-27 19-23 3.28x19 14x23 4.34-30 25x34 5.39x30 15-20 6.44-39 10-14 7.50-44 5-10 8.37-32 10-15 9.30-25 13-19 10.41-37 8-13 11.33-28 20-24 12.40-34 17-21 13.34-30 21-26 14.39-33 11-17 15.37-31 26x37 16.42x31 17-21 17.31-26 2-8 18.26x17 12x21 19.46-41 23-29 20.44-40 18-23 21.41-37 7-12 22.37-31 21-26 23.47-42 26x37 24.42x31 6-11 25.28-22 12-18 26.31-26 1-6 27.43-39 8-12 28.49-43 12-17 Zie Diagram 2 29.32-28 23x21 30.25-20 14x34 31.39x30 17x39 32.43x14 9x20 33.30x8 3x12 34.26x8 2-0
Last edited by Andrew Tjon A Ong on Wed Oct 12, 2011 21:29, edited 4 times in total.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Re: Harry de Waard Jubileumtoernooi 5 oktober 2011

Post by Kosmos »

Wat een ontzettend goed idee van jullie om de onvermoeibare Harry de Waard zo in het zonnetje te zetten. Leuk dat er zoveel mensen op afkomen en dat zelfs Sijbrands meespeelt. Gefliciteerd allemaal!
Heaven is no location, but a state of mind
Andrew Tjon A Ong

Kosmos wrote:Wat een ontzettend goed idee van jullie om de onvermoeibare Harry de Waard zo in het zonnetje te zetten. Leuk dat er zoveel mensen op afkomen en dat zelfs Sijbrands meespeelt. Gefliciteerd allemaal!
Dank voor jouw felicitatie Kosmos. Dank ook voor jouw positieve response. Harry heeft deze grootse blijk van waardering inderdaad heel erg verdiend!
PeterDeDammer

Post by PeterDeDammer »

dank Andrew voor dit sympathieke verslag en je vriendin voor het maken van de foto's
inderdaad een schitterende mijlpaal voor Harry die ook altijd trouw verslaggever en (assistent) arbiter van vele Barnsteentoernooien is geweest en hopelijk nog vele jaren voor de komende Boboli toernooien.
Voor Boboli zeker een opsteker , eerste worden in de hoofdklasse.
Andrew Tjon A Ong

PeterDeDammer wrote:dank Andrew voor dit sympathieke verslag en je vriendin voor het maken van de foto's
inderdaad een schitterende mijlpaal voor Harry die ook altijd trouw verslaggever en (assistent) arbiter van vele Barnsteentoernooien is geweest en hopelijk nog vele jaren voor de komende Boboli toernooien.
Voor Boboli zeker een opsteker , eerste worden in de hoofdklasse.
Dank voor jouw leuke reactie Peter! Ook gefeliciteerd met de hoofdprijs voor Boboli Bunschoten in de hoofdklasse!

Hieronder nog een mooi verslag van Teus de Mik, bestuurslid van de UPDB.
Bron: ADG-site

Harry de Waard: Erelid van de UPDB en Lid van Verdienste KNDB

Door Teus de Mik
Vandaag kreeg Harry de Waard vanwege zijn verdiensten voor de damsport, met name binnen Utrecht, een damtoernooi aangeboden. Rond half acht verzamelden zich 118 dammers in het mooie denksportcentrum Den Hommel in Utrecht voor hun onderlinge krachtmeting.

Onder hen oud-wereldkampioen Ton Sijbrands, die nog regelmatig een partij damt bij ADG, de club waar Harry ook lid is. De spelers werden ingedeeld in 3 klassen, de landelijk spelende verenigingen, de provinciale hoofdklasse en de provinciale 1e klasse. Gespeeld werd met het zogenaamde Vos-systeem, waarbij de leden van de verenigingen door elkaar gemengd worden opgesteld. Kwart voor acht opende de voorzitter van de UPDB de avond met de felicitaties aan Harry de Waard.

Maar eerst kreeg oud-lid van Ons Genoegen en voorzitter van de KNDB, Johan Haijtink het woord. Hij memoreerde de verdiensten van Harry op velerlei gebied, haalde herinneringen op aan hun vroegere samenwerking en maakte tenslotte bekend dat Harry door de KNDB benoemd is tot lid van verdienste. Hem werd de bijbehorende speld opgespeld en de oorkonde overhandigd.
Image
UPDB-voorzitter Harry Vredeveldt, KNDB-voorzitter Johan Haijtink en Harry de Waard

Toen kon het damgeweld losbarsten en was het enkele uren stil in de zaal. Rond 11 uur was de wedstrijd afgelopen en werd de stand opgemaakt. Winnaar in de hoofdgroep was DVSB, de club uit Soest-Baarn. Winnaar in de provinciale hoofdklasse was Boboli uit Bunschoten en in de provinciale eerste klasse ging DEZ Woerden met de eer strijken.

Vervolgens nam voorzitter Harry Vredeveldt het woord en benoemde Harry tot Erelid van de Utrechtse Provinciale Dambond en kreeg daartoe een fraai ingelijste oorkonde. Daarna werden nog diverse toespraken gehouden en cadeaus overhandigd. Zo had clubgenoot Frits Stuger een mooi fotoboek samengesteld van allerlei activiteiten van Harry en kreeg hij van Rob de Wit, ex-voetballer van Ajax en het Nederlands elftal en tegenwoordig dammend bij NDG, een DVD met de mooiste voetbalfragmenten. Al met al een zeer geslaagde avond, waar jubilaris Harry de Waard met genoegen op terug zal kijken.

Hierbij nog twee foto's van Teus de Mik, die deze avond wedstrijdleider was en mede organisator:
Image

Image
Last edited by Andrew Tjon A Ong on Sat Oct 08, 2011 00:06, edited 1 time in total.
Andrew Tjon A Ong

Bron ADG-site
Het gedicht, geschreven en voorgedragen door Frits Stuger, mag op deze draad van het Harry de Waard Jubileumtoernooi ook niet ontbreken:

Image

Image
ADG-clubgenoot Frits Stuger is bovenstaand gedicht aan het voordragen

Image
Frits heeft net het prachtige Jubileum-fotoboek aan Harry uitgereikt
Andrew Tjon A Ong

Naar aanleiding van de combinatie die Ton Sijbrands heeft uitgevoerd tegen Lex den Doop (in dit Harry de Waard Jubileum-toernooi) en ook Jasper Lemmen tegen Kees Thijssen (NK 2011), stuurde Frits Stuger mij onderstaande mail. Het is gericht aan mij en Ton Sijbrands, maar ik denk dat Frits er geen moeite mee heeft als ik zijn theorie met andere dammers wil delen. In het stukje had ik vastgesteld, dat de combinatie van Sijbrands niet origineel was, omdat Lemmen het al eerder dit jaar had uitgevoerd. Een jaar eerder was bijna hetzelfde principe al voorgekomen in een partij van Frits Stuger tegen Gerrit de Bruijn.

Beste Ton, Beste Andrew,

Ik ben het met je eens Andrew. Ton won op 5 oktober jl. fraai van good old Lex (Harry de Waard Jubileun Toernooi 2011). Evenzo Jasper Lemmen die op 8 april 2011 met een soortgelijke combinatie van Kees Thijssen won (NK dammen 2011 ), zoals je terecht aangaf op de website van World Draughts Forum, 6 oktober jl. Patroonherkenning is in de denksport heel erg belangrijk. Damstellingreferentie (DSR, mijn term) is fundamenteel voor patroonherkenning. Ik denk dat dit het belangrijkste en tevens meest favoriete wapen is van hele sterke dammers (grootmeesters). Na deze inleiding nu mijn partij tegen Gerrit de Bruijn (wit) in de ADG-onderlinge van dinsdag 7 september 2010.

Image
Gerrit de Bruijn – Frits Stuger

Stand na wits 29e zet, Ghestem-doorstoot 28-22?

Ik had kunnen winnen met 25-30, 14-19 gevolgd door 26-31.

Een soort tuimelslag met twee kenmerken: een sleutelrol voor veld 39 (12) en damdoorbraak. Ik ontdekte de slagzet toen ik de volgende dag mijn partij naspeelde voor mijn spelverloopverslag aan Harry de Waard (die voonemens was in zijn volgende damboek aandacht te schenken aan deze slagzet).

Moraal: ik moet maar meer gaan oefenen ….

Vriendelijke groet,

Frits Stuger
Andrew Tjon A Ong

Om het dossier van het Harry de Waard Jubileumtoernooi compleet te maken, voeg ik hierbij nog de laatste bijdragen toe. Daarbij ook een dankwoord van Harry zelf. Gepubliceerd op de de site van DVSB en de UPDB.

Jubilea HARRY de Waard:

“De DVSB-jaren van Harry”
door Herman Peters
Image
oud DVSBsecretaris Herman Peters
Image
Harry de Waard in aktie tegen Bert Zwart (l) tijdens het Barnsteentoernooi

Graag voldoe ik aan het verzoek om een bijdrage te leveren aan het jubileumboek voor Harry de Waard. Bij het besteden van enige aandacht hieraan schieten superlatieven tekort, want zolang onafgebroken o.a. bestuurlijke inzet betonen voor de damsport is ongelooflijk. Dit in combinatie met het leveren van bijzondere damprestaties op een hoog niveau is slechts voor weinigen weggelegd. Zelf heb ik onlangs na 17 jaar het (plv.) secretariaat van DVSB overgedragen aan mijn opvolger Leo van der Laan en dat vond ikzelf al een hele tijd.
Bij DVSB was Harry één van mijn voorgangers en beheerde hij van 1989 tot 1993 het secretariaat. Ik heb hem daar helaas nauwelijks meegemaakt, want toen ik eind 1993 lid werd van DVSB, stond Harry al op het punt over te stappen naar ADG. Hij liet bij ons al zijn damsporen achter, want ook als jeugdleider was Harry gedurende 7 jaar zeer succesvol: in zijn tijd telde DVSB liefst 31 jeugdleden uit Soest en 13 uit Baarn. Uiteraard deed hij dat niet alleen, maar zijn grote inspiratie en inzet heeft daar een belangrijke rol bij gespeeld.
In de seizoenen 1991-1992 en 1992-1993 werd hij clubkampioen van DVSB en in het seizoen 1990-1991 maakte Harry deel uit van het 1e tiental van DVSB, dat ongeslagen kampioen werd van de hoofdklasse van de UPDB. Hij was ook geruime tijd redacteur van ons clubblad “de DVSB’er” en stak daar veel energie en tijd in. Zijn bijdrage aan onze jubileumeditie van 10 jaar DVSB in 1993 was één van zijn laatste artikelen voor onze club.
Harry schreef altijd leuke, pakkende stukjes van o.a. wedstrijdverslagen in het clubblad en gaf daarin ook glasheldere analyses van gespeelde damwedstrijden. Zijn boek “vuurwerk op het dambord” en de rubriek met dezelfde naam in ons clubnlad vond gretig aftrek bij de damliefhebbers.
In het genoemde clubblad van juni 1993 gaf hij zijn weergave van de damwedstrijd Veendendaal-DVSB (8-8). Beide damverenigingen hadden in het kader van het 18e Nederlagentoernooi van ADC in mei 1993 met 12-4 gewonnen. In onderling overleg werd besloten tot een beslissingswedstrijd om te bepalen wie aanspraak op de wisselbeker kon maken en Harry gaf op zijn kenmerkende wijze onder de kop “Veenendaal – DVSB door Harry de Waard” aan hoe DVSB uiteindelijk toch op ludieke wijze met de eer ging strijken:
“Niet doen de Waard, die andere nemen ! Dat waren de woorden die luidkeels uit de mond van onze Theo Schimmel kwamen. Na enig aarzelen volgde ik uiteindelijk dan toch zijn advies op, maar met welk resultaat ? Inderdaad, uit de hoge hoed nam ik het gelukspapiertje waarop stond dat wij de beker mee naar huis mochten nemen. Laat ik eerlijk zijn, ik had het andere (verliezende) lot al bijna opengemaakt ! Bedankt Theo, welk engeltje had je bij je ? Waar praat ik over zult u zich afvragen.

Tijdens het nederlaagtoernooi van het altijd gastvrije Amerongen hadden Veenendaal en onze maatjes het grootste verlies (12-4) aan dit team toegebracht en er werd besloten een beslissingswedstrijd uit te schrijven tussen deze 2 ploegen, zodat er toch een definitieve winnaar uit de bus kwam”. En bij een tussenstand van 6-8 voor DVSB, was alleen de partij tussen Marcel Monteba en Harry nog niet afgelopen. Het vervolg van zijn relaas:”Tja dan ondergetekende nog. U raadt het al. Tegen Marcel Monteba speelde ik een heerlijke flankpartij. In de 2e fase van de wedstrijd zette de Veenendaler mij onder positionele druk en liet niet meer los. Ik bracht nog wel enkele giftige remisefinesses in, maar daar tippelde Marcel niet in. Een verdiende overwinning voor hem. Daarmee werd de eindstand 8-8 en moest loting uitkomst bengen. Enfin, de rest van het verhaal kent U”. Verloren en toch gewonnen zou je kunnen zeggen.
Image
De talloze damrubrieken van Harry in clubbladen, dagbladen en op websites waren en zijn nog steeds befaamd. Vaak is hij voor zijn rol als damredacteur in de plaatselijke pers uiteraard afhankelijk van bijdragen van anderen en moet dan al in een vroeg stadium vragen en soms smeken om wedstrijdverslagen op tijd en voor een bepaalde deadline aan te leveren. Dat gaat uiteindelijk meestal goed, maar je zal maar zitten te wachten op kopy vlak voor die deadline verstrijkt. Dat is vaak schipperen en plooien gladstrijken op het allerlaatste moment. Ontzettend knap dat hij het toch steeds weer voor elkaar krijgt om van zijn vaste damrubriek in de regionale dagbladen met aantrekkelijke wedstrijdverslagen te vullen.
In het clubblad de DVSB’er slaagde Harry er ook maandelijks in de lezers te boeien en de dammers met fraaie analyses haarfijn het partijverloop of een fraaie damcombinatie uit de doeken te doen. Als één van de talloze voorbeelden daarvan is hierna op bladzijde 3 zijn “Combinatie van de Maand” augustus 1993 toegevoegd.

Image

Harry: van harte proficiat met jouw jubilea en reuze bedankt voor jouw tomeloze daminzet !
Andrew Tjon A Ong

Het was één groot feest!!

Zeist, 9 oktober 2011

Image

Wat was het een happening beste mensen. Maar liefst 120 man waren in het Nationaal Denksportcentrum ‘Den Hommel’ op
5 oktober bij elkaar om getuige te zijn van een mooi damtoernooi.
Dankzij de tomeloze inzet van Teus de Mik, dat mag ook wel eens gezegd worden, werd het een superavond. Teus bedankt!!!
Hij had het leeuwendeel van de organisatie in handen en heeft er voor gezorgd dat er op alle fronten weliswaar strijd geleverd werd maar dat het sportieve element deze avond centraal stond.
Het is menigeen bekend dat ik altijd al een tjokvolle zaal met dammers bijeen willen zien.
Niet alleen vanwege de strijd op het dambord, maar ook vanwege de onderlinge sociale kontakten tussen de verenigingen.

Ik was zichtbaar blij en ontroerd met de benoeming van het Erelidmaatschap van de UPDB, die mij ten deel viel. Fantastisch. “Je hebt het verdiend, je hebt het verdiend,” riepen velen.
Jaja, beste mensen, ik weet dat ik veel doe voor de damsport en heb er ook veel plezier in.
Maar één ding wil ik zeggen: Dit heb ik mede te danken aan mijn voortreffelijke medebestuursleden die mij alle ruimte gunnen om mijn werkzaamheden met plezier en enthousiasme te kunnen uitvoeren.

Tevens was ik aangenaam verrast met de komst van Johan Haijtink, voorzitter van de KNDB,
die mij namens het bestuur benoemde tot lid van verdienste van de KNDB en mij tevens de oorkonde overhandigde voor het 50-jarig lidmaatschap.
Daarnaast wil ik natuurlijk iedereen bedanken voor de vele cadeaus die ik na afloop mocht ontvangen. Voorzitter Vredeveldt, die deze avond als particulier chauffeur fungeerde, was er kennelijk al op voorbereid, want hij had een grote lege tas van huis meegenomen.

Niet om anderen tekort te willen doen, maar vooral het jubileumboek '1961-2011', samengesteld door o.a. Frits Stuger, was in één woord fantastisch. De prachtige foto’s, de vele herinneringen die in dit naslagwerk worden opgehaald, is met zorgzaamheid samengesteld en ben ik zeer trots op.

Ook de DVD, die Rob de Wit aan mij gaf, deed mij heel veel. Deze dammer van NDG laat hierop de
100 mooiste doelpunten zien uit zijn voetbalglorietijd bij AJAX en het Nederlands elftal. Nogmaals,
met zijn allen hebben we genoten van een fantastische damavond en is alles naar wens verlopen.
Ik vond het een grootse happening en wil nogmaals iedereen bedankten die dit mogelijk hebben gemaakt.

Chittra, de vriendin van Andrew Tjon A Ong verdient een extra vermelding, want zij heeft – als niet dammer – vele fraaie foto’s gemaakt van deze avond! Op naar de volgende 50 jaar (oeps!) want
ik blijf mijn werkzaamheden met evenveel enthousiasme uitvoeren, zolang de verenigingen en leden dit willen. Ik zeg altijd dat ik de UPDB een spannend boek vind, maar dat ik het nog lang niet uit heb!
HARRY DE WAARD
Andrew Tjon A Ong

Bron: "StadsPers" oktober 2011

Image
Andrew Tjon A Ong

Harry de Waard, RIDDER in de orde van Oranje Nassau!!!

De echte Kroon op zijn werk kreeg Harry de Waard woensdag 23 november jl. via de burgemeester van Zeist:

Harry de Waard, Ridder in de orde van Oranje Nassau!!

Ridder!

“…en daarom heeft het de koningin behaagd Harry de Waard te benoemen tot Ridder in de orde van Oranje Nassau.”
Na die woorden speldde Koos Janssen, de burgemeester van Zeist, Harry de fraaie medaille op de revers.
De zaal van de Nieuwe Kerk in Zeist puilde uit. Niet alleen de bestuurders van de UPDB-verenigingen waren aanwezig voor de jaarvergadering, ook veel andere UPDB-dammers waren er. En kort na het begin van de vergadering was een grote schare familieleden en vrienden van Harry de zaal binnengekomen, samen met nog een tiental ADG-ers.
Harry had geen andere keus dan, met enige verbijstering in de ogen, het over zich heen te laten komen.
De burgemeester had zich goed laten voorbereiden. Hij somde op wat de verdiensten waren van de nieuwbakken ridder: 50 jaar dammer, 30 jaar bestuurslid van de UPDB, 20 jaar publicist in dag- en weekbladen en Het Damspel, schrijver van boeken, problemist, redder uit de nood van het Bondsbureau, arbiter, altijd bezig met digitaliseren van gespeelde partijen, enz. enz.
KNDB-voorzitter Johan Haijtink stak Harry (denkbeeldig) in de hoogte namens de KNDB.
Daarna werden Harry en zijn vrouw gefeliciteerd door familie, vrienden en de aanwezige dammers. En er was niemand die het Harry niet van harte gunde!

Paul de Heus

Image
De burgemeester van Zeist, Koos Janssen, heeft Harry zojuist de Koninklijke medaille met oranje lintje opgespeld.

Image
De damwereld is een Ridder rijker!
Post Reply