Damtoppers foutloos bij start Srefidensi Open
door Guillano Bruce
14/11/2011
Paramaribo - De verschillende damtoppers zijn foutloos begonnen aan de Srefidensi Open 2011. In de Congreshal zette titelverdediger Gaetano Nahar een goede eerste stap door meteen zijn openingswedstrijd te winnen.
Guno Burleson en Rinaldo Kemnaad, respectievelijk semikampioen en kampioen 2009, volgden het voorbeeld van de titelverdediger op. Ogenschijnlijk had John Schmeltz de makkelijkste wedstrijd. Na ongeveer een uur spelen, klaarde hij als eerste het klusje met een zege op Prewish Algoe.

dWT foto / Cedric Cooman
Een geconcentreerde Guno Burleson achter het dambord. Burleson, die op het laatst besloot mee te doen, won zijn eerste partij van Rudi Benschop.-.
Nahar had eveneens weinig moeite met Michael Soemeer, maar had het aan zichzelf te danken dat hij pas later op de avond zijn eerste overwinning op zak had. “Het was een makkelijke wedstrijd, maar ik heb het mezelf moeilijk gemaakt.”
Net als Burleson en Kemnaad is ook Nahar van mening dat na één wedstrijd nog niets vasstaat. Naar zijn zeggen begint het toernooi pas na de derde dag. “Gisteren was pas de openingsdag. Veel van de toppers hebben tegen zwakkere tegenstanders gespeeld dus er is in feite nog niets gebeurd. Dat komt misschien pas na de derde ronde. Daarna zal de scheiding plaatsvinden van de toppers met de iets zwakkeren.”
Burleson, Gerson Bendt en damdokter John Sadiek waren de laatsten die de Congreshal uitliepen. Rond tien uur ‘s avonds was het drietal nog bezig, maar het slaagde er uiteindelijk in respectievelijk Rudi Benschop, Niaaz Salarbaks en Krishnapersad Ori te verslaan.
Volgens Burleson had het een haartje gescheeld of hij had niet meegedaan. “Ik had weinig zin. Het toernooi is heel lang met een negen ronde Zwitsers systeem. Je moet er veel tijd en moeite in investeren en ik had ook andere zaken die ik moest doen”, verklaart hij.
De landskampioen koos er toch voor mee te doen om zich voor te bereiden op grotere toernooien die komen. Met Benschop had hij weinig moeite. “Hij bood mij zwaktes aan, voordat ik het hem moeilijk maakte.”
Kemnaad, die Robby Wijntuin versloeg, zei eveneens een makkelijke wedstrijd te hebben ervaren. De dammer heeft alleen oog voor de titel. “Het wordt niet makkelijk, maar ik ga bij elke wedstrijd voor de overwinning en daarmee het kampioenschap”, waarschuwt hij de concurrentie. Aan de Srefidensi Open participeren 38 spelers, inclusief achttien jeugddammers. Robby Koendjbiharie, Mohamed Waghidhosain en Koemar Mangal zijn drie Nederlanders van Surinaamse komaf. Deborah Egers en Kathleen Wielzen, beiden vijftien jaar en lid van Victoria, zijn de enige meisjes die meedingen naar de titel.
De oudste deelnemer is de 73-jarige Just Lont, terwijl Ardjan Bhagwandas en Farish Chiragally met hun tien jaar de jongsten zijn.
Uitslagen (eerste ronde): John Sadiek - Krishnapersad Ori 2-0; Koemar Mangal - Cliff Karijodrono 2-0; Jahier Hadjamkhan - Arwien Bhagwandas 2-0; Robby Koendjbiharie - Deborah Egers 2-0; Robur Levens - Just Lont 2-0; Gerson Bendt - Niaaz Salarbaks 2-0; Stanley Mohan - Darryl Bohr 1-1; John Schmeltz - Prewish Algoe 2-0; Guno Burleson - Rudi Benschop 2-0; Dewsaran Sital - Kathleen Wielzen 2-0; Shrikrishna Sheonath - Viresh Sheonath 2-0; Waldi Anches - Chanderbhan Bansie 2-0; Suradjperkash Jogie - Ardjan Bhagwandas 2-0; Ramon Norden - Jareo Lionar 2-0; Rinaldo Kemnaad - Robby Wijntuin 2-0; Rudi Mohanlall - Sewpal Nannan 2-0; Gaetano Nahar - Michael Soemeer 2-0; Franklin Alken - Rohit Bhagwandas 2-0; Mohamed Wagidhosain - Farish Chiragally 2-0.-.